{"id":4664,"date":"2022-06-08T09:25:09","date_gmt":"2022-06-08T09:25:09","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4664"},"modified":"2022-06-08T09:25:12","modified_gmt":"2022-06-08T09:25:12","slug":"vanliga-problem-med-volkswagen-e-up","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-volkswagen-e-up\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Volkswagen e-UP"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen e-Up \u00e4r den minsta och billigaste elbilen fr\u00e5n VW som tillverkas p\u00e5 den v\u00e4lk\u00e4nda VW Up-plattformen. VW Up introducerades i en tid d\u00e5 elbilar inte var s\u00e5 popul\u00e4ra, men det senaste decenniet eller s\u00e5 har det skett en massiv \u00f6verg\u00e5ng till elbilar. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r VW och alla andra framst\u00e5ende m\u00e4rken angel\u00e4gna om att erbjuda s\u00e5 m\u00e5nga elbilar som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Visserligen \u00e4r massproduktionen av helt nya teknikbilar alltid beh\u00e4ftad med fr\u00e5gor och problem som pl\u00e5gar s\u00e5dana bilar i \u00e5ratal. M\u00e4rkena tenderar att uppgradera dem under hela produktionen vilket g\u00f6r dem mycket mer tillf\u00f6rlitliga efter n\u00e5gra \u00e5r. Den goda nyheten h\u00e4r \u00e4r att elfordon i sig inte \u00e4r lika problematiska som f\u00f6rbr\u00e4nningsbilar \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Den d\u00e5liga nyheten \u00e4r att VW Up utformades f\u00f6r att vara en bil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor, inte en EV, vilket inneb\u00e4r att den inte levereras med ett eget frist\u00e5ende EV-chassi. Hur som helst verkar e-Up vara en hyfsat p\u00e5litlig bil, men den lider av problem som minskad r\u00e4ckvidd p\u00e5 vintern, problem med krockkuddarna, infotainmentproblem och d\u00e5lig f\u00f6rs\u00e4ljning.<\/p>\n\n\n\n

VW e-Up s\u00e4ljs i extremt begr\u00e4nsade m\u00e4ngder s\u00e5 det \u00e4r sv\u00e5rt att hitta problem som verkligen kan anses vara vanliga. Men de problem som anges ovan \u00e4r verkligen vanliga och \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att orsaka en hel del huvudv\u00e4rk.<\/p>\n\n\n\n

VW e-Up – Minskad r\u00e4ckvidd p\u00e5 vintern<\/h2>\n\n\n\n

Minskad r\u00e4ckvidd p\u00e5 vintern \u00e4r ett v\u00e4lk\u00e4nt problem f\u00f6r de flesta elbilar, vilket inneb\u00e4r att vissa av dem f\u00f6rlorar en br\u00e5kdel av r\u00e4ckvidden medan andra f\u00f6rlorar mycket mer. Det \u00e4r ocks\u00e5 viktigt att notera att vissa elbilar kommer med mer \u00e4n 300 eller till och med 400 mils r\u00e4ckvidd, s\u00e5 att f\u00f6rlora s\u00e5 mycket som 100 mils r\u00e4ckvidd i s\u00e5dana bilar \u00e4r definitivt ett problem, men inte lika mycket som att f\u00f6rlora 50 mils r\u00e4ckvidd i en bil som inte klarar mer \u00e4n 150 mils r\u00e4ckvidd.<\/p>\n\n\n\n

VW e-Up kan klara upp till 100 mil vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r avsedd att endast k\u00f6ras i staden. Vissa \u00e4gare har dock rapporterat att e-Up:s maximala r\u00e4ckvidd kan sjunka n\u00e4stan till h\u00e4lften under str\u00e4nga vinterf\u00f6rh\u00e5llanden. Detta inneb\u00e4r att e-Up:s maximala r\u00e4ckvidd p\u00e5 vintern kan vara s\u00e5 l\u00e5g som 50 mil p\u00e5 en full laddning.<\/p>\n\n\n\n

VW e-Up – problem med krockkuddar<\/h2>\n\n\n\n

VW Up som helhet har varit f\u00f6rem\u00e5l f\u00f6r en \u00e5terkallelse p\u00e5 grund av felaktig programmering av sidokrockkuddarna. Problem som dessa kan vara extremt farliga och b\u00f6r \u00e5tg\u00e4rdas s\u00e5 snart som m\u00f6jligt. VW e-Up var ocks\u00e5 en del av denna \u00e5terkallelse vilket inneb\u00e4r att du b\u00f6r kontakta en VW-\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare och se om den VW e-Up du tittar p\u00e5 har f\u00e5tt dessa problem l\u00f6sta.<\/p>\n\n\n\n

Du m\u00e5ste ocks\u00e5 komma ih\u00e5g att \u00e4ven om e-Up tekniskt sett \u00e4r en femstj\u00e4rnig bil n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet betyder det inte att den kommer att klara sig bra i alla situationer. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det viktigare \u00e4n s\u00e4kerhetsklassificeringen att se till att alltid ha alla viktiga s\u00e4kerhets\u00e5tg\u00e4rder redo.<\/p>\n\n\n\n

VW e-Up – Infotainmentproblem<\/h2>\n\n\n\n

VW e-Up \u00e4r en f\u00f6rv\u00e5nansv\u00e4rt sofistikerad bil med tanke p\u00e5 sin storlek, vilket inneb\u00e4r att den definitivt sl\u00e5r \u00f6ver sin viktgr\u00e4ns i m\u00e5nga avseenden. J\u00e4mf\u00f6rt med Fiat 500, den direkta konkurrenten till VW Up, kan Fiat inte m\u00e4ta sig med VW n\u00e4r det g\u00e4ller teknik, funktionalitet och den enorma m\u00e4ngd alternativ som du f\u00e5r med alla moderna VW-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Den m\u00f6rka sidan av s\u00e5dan funktionalitet \u00e4r att den \u00e4r ben\u00e4gen att st\u00e4lla till med problem d\u00e5 och d\u00e5, och VW Up \u00e4r sannerligen inget undantag. Detta inneb\u00e4r att infotainmentsystemet \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att ibland st\u00e4nga av, bli helt obrukbart eller vara l\u00e5ngsamt att svara.<\/p>\n\n\n\n

VW e-Up – d\u00e5lig f\u00f6rs\u00e4ljning<\/h2>\n\n\n\n

Anledningen till att det \u00e4r s\u00e5 sv\u00e5rt att g\u00f6ra en lista \u00f6ver de vanligaste VW e-Up-problemen \u00e4r att e-Up inte s\u00e4ljer s\u00e5 bra. Anledningen \u00e4r helt enkelt att e-Up endast kan anv\u00e4ndas i livliga stadsk\u00e4rnor eftersom storleken, utrymmet och r\u00e4ckvidden \u00e4r alldeles f\u00f6r mager f\u00f6r att du ska kunna ta dig fram p\u00e5 en l\u00e5ngresa.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom k\u00f6r de som k\u00f6per e-Up inte s\u00e5 m\u00e5nga mil med den, vilket inneb\u00e4r att det finns m\u00e5nga begagnade e-Up-modeller med l\u00e5g k\u00f6rstr\u00e4cka p\u00e5 andrahandsmarknaden. Alla dessa sk\u00e4l tillsammans g\u00f6r att f\u00f6rs\u00e4ljningen av e-Up \u00e4r riktigt svag.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r VW e-Up en bra bil?<\/h3>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vem du fr\u00e5gar. Om du bor i en livlig stadsk\u00e4rna som lider av tr\u00e5nga parkeringsutrymmen eller brist p\u00e5 s\u00e5dana, skulle du f\u00f6rmodligen \u00e4lska e-Up eftersom den g\u00f6r att du kan \u00e5ka runt i staden utan anstr\u00e4ngning. Sikten \u00e4r utm\u00e4rkt, bilen \u00e4r eldriven vilket inneb\u00e4r att du kan \u00e5ka vart som helst med den, och priset \u00e4r lockande f\u00f6r en elbil.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e5 andra sidan tenderar att ofta ta dig ut ur staden och vill ha n\u00e5got mer rej\u00e4lt \u00e4n en pl\u00e5tburk med ett batteripaket \u00e4r VW e-Up definitivt inte en bil f\u00f6r dig.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW e-Up b\u00e4ttre \u00e4n VW Up?<\/h4>\n\n\n\n

VW e-Up \u00e4r den b\u00e4ttre stadsbilen och det rimligare alternativet att skaffa om du har m\u00f6jlighet att ladda bilen i ditt garage, eller n\u00e5gon annanstans n\u00e4r det beh\u00f6vs. F\u00f6rbr\u00e4nningsmotorversionen av VW Up \u00e4r det b\u00e4ttre valet f\u00f6r dem som inte bara anv\u00e4nder sin bil i staden, utan ocks\u00e5 gillar att g\u00f6ra tillf\u00e4lliga l\u00e4ngre resor.<\/p>\n\n\n\n

Up med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor \u00e4r billigare att k\u00f6pa men dyrare att driva. Faktum \u00e4r att dessa tv\u00e5 \u00e4r likadana, och den enda skillnaden \u00e4r varifr\u00e5n kraften kommer.<\/p>\n\n\n\n

Kommer VW e-Up att upph\u00f6ra att tillverkas?<\/h4>\n\n\n\n

VW Up och VW e-Up har b\u00e5da upph\u00f6rt att tillverkas 2020 eftersom VW beslutat (med r\u00e4tta) att fokusera p\u00e5 sitt egenutvecklade ID. EV-utbudet i st\u00e4llet. VW e-Up var aldrig n\u00e5gon succ\u00e9 och skulle f\u00f6rmodligen aldrig bli det.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan finns ingen version av VW Up tillg\u00e4nglig p\u00e5 mer \u00e4n ett \u00e5r nu eftersom omstruktureringen av VW:s varum\u00e4rke och den d\u00e5liga f\u00f6rs\u00e4ljningen har pensionerat Up f\u00f6r gott.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen e-Up \u00e4r den minsta och billigaste elbilen fr\u00e5n VW som tillverkas p\u00e5 den v\u00e4lk\u00e4nda VW Up-plattformen. VW Up introducerades i en tid d\u00e5 elbilar inte var s\u00e5 popul\u00e4ra, men<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4665,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4664"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4664"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4664\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4666,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4664\/revisions\/4666"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4665"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4664"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4664"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4664"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}