{"id":4658,"date":"2022-06-08T09:20:35","date_gmt":"2022-06-08T09:20:35","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4658"},"modified":"2022-06-08T09:20:39","modified_gmt":"2022-06-08T09:20:39","slug":"ar-volkswagen-id-3-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-volkswagen-id-3-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Volkswagen ID.3 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Redan 2019 presenterade VW ID.3 och de f\u00f6rsta leveranserna b\u00f6rjade 2020. ID.3 \u00e4r den allra f\u00f6rsta modellen i ID-serien, vilket inneb\u00e4r att den introducerade VW i elbilsv\u00e4rlden i stor skala. Sedan 2019 har VW avsl\u00f6jat ytterligare n\u00e5gra ID.-modeller, men det \u00e4r troligt att de kommer att femdubbla utbudet f\u00f6re 2030. Men \u00e4r Volkswagen ID.3 en bra bil eller \u00e4r det bara ett respektabelt f\u00f6rsta f\u00f6rs\u00f6k att g\u00f6ra en elbil?<\/p>\n\n\n\n

Sanningen \u00e4r att ID.3 \u00e4r en bra bil eftersom den balanserar v\u00e4rde, ergonomi och teknik mycket v\u00e4l. Det finns en del problem med ID.3, s\u00e4rskilt de som \u00e4r f\u00f6rknippade med mjukvarusidan, men de flesta av dessa \u00e4r redan \u00e5tg\u00e4rdade f\u00f6r kommande ID.3-modeller. ID.3 ser sp\u00e4nnande, futuristisk och ganska attraktiv ut i k\u00f6ttet.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren \u00e4r snygg, men inte lika plyschig som VW Golf, s\u00e4rskilt en i h\u00f6gre utf\u00f6randealternativ. Praktiken \u00e4r bra eftersom ID.3 anv\u00e4nder MEB-plattformen som \u00e4r s\u00e4rskilt utformad med en EV-drivlina i \u00e5tanke, vilket inneb\u00e4r att ID.3 inte lider av alla de nackdelar som du INHERENT f\u00e5r med ICE-bilchassin som anv\u00e4nds f\u00f6r en EV.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdem\u00e4ssigt \u00e4r ID.3 hygglig f\u00f6r en elbil, men den \u00e4r ganska dyr i allm\u00e4nhet. Detta \u00e4r fallet med elbilar eftersom de fortfarande \u00e4r relativt dyra. Begagnatmarknaden \u00e4r inte d\u00e4r \u00e4nnu men kommer troligen att vara det om n\u00e5gra \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

VW ID.3 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Volkswagen ID.3 \u00e4r en fullelektrisk bil, vilket inneb\u00e4r att den drivs av ett stort batteri som \u00e4r inrymt under passagerarutrymmet. ID.3 kommer i tre olika batteristorleksvarianter, en instegsversion p\u00e5 45 kWh, en standardversion p\u00e5 58 kWh och en toppvariant p\u00e5 77 kWh.<\/p>\n\n\n\n

45kWh-versionen har 150 hk och klarar cirka 218 mil p\u00e5 en full laddning. Den 145 hk starka 58kWh-versionen klarar cirka 262 mil medan den 204 hk starka 58kWh-varianten klarar 264 mil. Toppmodellen 77kWh ID.3 har 205 hk och klarar 344 mil p\u00e5 en full laddning. Snabbladdning av ID.3 upp till 80 % tar mellan 30 och 40 minuter medan l\u00e5ngsamladdning kan ta upp till 8 timmar.<\/p>\n\n\n\n

ID.3 \u00e4r en RWD i alla former vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r \u00f6verraskande dynamisk och icke-VW-liknande. P\u00e5 det hela taget erbjuder ID.3 en drivlina som \u00e4r b\u00e5de konkurrenskraftig och p\u00e5litlig. Detta inneb\u00e4r att ID.3 ligger i linje med resten av de lyxiga EV-m\u00e4rkena, s\u00e4rskilt Audi som ocks\u00e5 erbjuder en EV p\u00e5 samma chassi.<\/p>\n\n\n\n

VW ID.3 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Volkswagen ID.3 ser sp\u00e4nnande och futuristisk ut. Bilder kan inte riktigt g\u00f6ra den r\u00e4ttvisa eftersom alla ID.-modeller ser mycket b\u00e4ttre ut i verkligheten. ID.-serien introducerar ett helt nytt utseende f\u00f6r VW och det verkar som om majoriteten av m\u00e4nniskor gillar det. Den kanske inte \u00e4r en huvudattraktion som vissa elbilar \u00e4r, men den \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt bra.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r du kliver in i bilen m\u00f6ts du av den bristf\u00e4lliga byggkvaliteten och materialvalen eftersom VW fr\u00e4mst har fokuserat p\u00e5 teknik och design. De flesta h\u00e5rt tryckta knappar \u00e4r nu ersatta med ber\u00f6ringsk\u00e4nsliga knappar vilket f\u00f6rsv\u00e5rar ergonomin. Chassi- och fj\u00e4dringsavst\u00e4mningen g\u00f6r att ID.3-drivningen \u00e4r extremt platt.<\/p>\n\n\n\n

Det betyder inte att ID.3 \u00e4r en sportbil, men den \u00e4r anm\u00e4rkningsv\u00e4rt dynamisk f\u00f6r en hatchback. Den \u00e4r bekv\u00e4m och utan anstr\u00e4ngning, men du m\u00e4rker vikten vid bromsning.<\/p>\n\n\n\n

VW ID.3 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

VW ID.3 \u00e4r ocks\u00e5 en relativt p\u00e5litlig bil som de flesta elbilar \u00e4r. Elbilar anv\u00e4nder inte alls lika m\u00e5nga komponenter som bilar med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor, vilket inneb\u00e4r att de i sig \u00e4r mer tillf\u00f6rlitliga. Hur som helst lider ID.3 av problem i samband med infotainmentsk\u00e4rmen, de aktiva assistanssystemen, takkonstruktionen och PE-ledaren.<\/p>\n\n\n\n

Den goda nyheten \u00e4r att de flesta av dessa \u00e4r mjukvarurelaterade och sannolikt kommer att strykas ut f\u00f6r kommande ID.3-modeller.<\/p>\n\n\n\n

VW ID.3 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Volkswagen ID.3 b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 33 000 dollar, vilket faktiskt \u00e4r mer \u00e4n vad VW Golf var. Hur som helst \u00e4r ID.3 2nd hand-marknaden fortfarande tunn men kommer troligen att bli mycket mer m\u00e4ttad under de kommande \u00e5ren. P\u00e5 det hela taget \u00e4r ID.3 ett hyfsat prisv\u00e4rt alternativ i EV-segmentet.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r ID.3 bra eftersom den lyckas f\u00e5 plats med en hel del saker i lastutrymmet medan passagerarutrymmet \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt. ID.3 anv\u00e4nder MEB-plattformen som \u00e4r gjord speciellt f\u00f6r elfordon, vilket verkligen \u00e4r bra eftersom du inte f\u00e5r en massiv mitttunnel.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Kan jag k\u00f6pa en VW ID.3 i USA?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, det kan du inte. VW kommer inte att ta ID.3 till USA, \u00e5tminstone inte f\u00f6r tillf\u00e4llet. Den amerikanska marknaden \u00e4r inte s\u00e5 f\u00f6rtjust i kompaktbilar, vilket \u00e4r anledningen till att ID.3 s\u00e4rskilt riktas till Europa och Asien. VW r\u00e4knar med att ID.3 inte \u00e4r den typ av bil som skulle lyckas i USA, och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r de inte erbjuder en s\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

ID. serien kommer dock att introducera m\u00e5nga st\u00f6rre bilar i framtiden. VW s\u00e4ger att en stor familje-SUV med tre rader ocks\u00e5 \u00e4r p\u00e5 v\u00e4g. En mindre crossover\/SUV kommer att anl\u00e4nda inom kort medan en ID. sedan ocks\u00e5 ska se dagens ljus under de kommande \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa VW ID.3?<\/h4>\n\n\n\n

VW ID.3 \u00e4r gjord f\u00f6r personer som gillar VW-m\u00e4rket men som inte vill spendera s\u00e5 mycket pengar p\u00e5 n\u00e5gra dyrare modeller. Om du kombinerar det med att du vill k\u00f6pa en elbil \u00e4r ID.3 det perfekta alternativet. Det finns ett ganska stort intresse f\u00f6r ID.3 vilket inneb\u00e4r att du b\u00f6r kunna s\u00e4lja den om du inte gillar den.<\/p>\n\n\n\n

ID.3 verkar beh\u00e5lla sitt v\u00e4rde relativt bra nuf\u00f6rtiden, vilket ocks\u00e5 till stor del beror p\u00e5 populariteten hos hela ID-serien.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW ID.3 b\u00e4ttre \u00e4n VW ID.4?<\/h4>\n\n\n\n

VW ID.4 \u00e4r sl\u00e5ende lik ID.3 med de enda betydande skillnaderna \u00e4r f\u00f6rarplatsen och designen. ID.4 \u00e4r lite h\u00f6gre upp vilket ger den en lite SUV-liknande k\u00f6rst\u00e4llning. Det finns mer utrymme och utbud i b\u00e5de lastutrymmet och i passagerarutrymmet ocks\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

En del m\u00e4nniskor f\u00f6redrar ocks\u00e5 hur ID.4 ser ut eftersom den ser b\u00e4ttre proportionerad ut. Skillnaderna mellan de tv\u00e5 \u00e4r dock sm\u00e5 och den ena \u00e4r inte b\u00e4ttre \u00e4n den andra.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW ID 3 lika stor som en Golf?<\/h4>\n\n\n\n

ID 3 \u00e4r ungef\u00e4r lika l\u00e5ng som Volkswagen Golf, och ungef\u00e4r lika stor som Golf baksida. \u00c4ven om det finns tillr\u00e4ckligt med utrymme f\u00f6r l\u00e4ngre passagerare l\u00e4mnar det inte mycket utrymme f\u00f6r deras huvuden eller ben.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW ID.3 bekv\u00e4m?<\/h4>\n\n\n\n

ID 3 \u00e4r ett praktiskt familjefordon. ID 3 har fem d\u00f6rrar. ID 3 g\u00f6r det l\u00e4tt att kliva in och ut, och du kommer omedelbart att k\u00e4nna det extra utrymmet j\u00e4mf\u00f6rt med en Golf n\u00e4r du v\u00e4l sitter inne. Den minimalistiska interi\u00f6ren och de bekv\u00e4ma s\u00e4tena \u00e4r v\u00e4lkomna designelement. Sikten \u00e4r utm\u00e4rkt tack vare de stora f\u00f6nstren och den fr\u00e4mre sk\u00e4rmen.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r ID3-s\u00e4tena uppv\u00e4rmda?<\/h4>\n\n\n\n

Den har trevliga uppv\u00e4rmda s\u00e4ten. Life-modellerna har ett st\u00f6rre 58 kWh-batteri som \u00f6kar den p\u00e5st\u00e5dda r\u00e4ckvidden till 263 mil. Den h\u00e4r utrustningsniv\u00e5n kommer inte med tjusiga l\u00e4ttmetallf\u00e4lgar, men den har satellitnavigering, uppv\u00e4rmda frams\u00e4ten och en komplett upps\u00e4ttning aktiva s\u00e4kerhetsfunktioner.<\/p>\n\n\n\n

Hur k\u00f6r du en VW ID3? Video: Kom ig\u00e5ng med din Volkswagen ID3<\/h4>\n\n\n\n
\n