{"id":4652,"date":"2022-06-08T09:17:42","date_gmt":"2022-06-08T09:17:42","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4652"},"modified":"2022-06-08T09:17:44","modified_gmt":"2022-06-08T09:17:44","slug":"ar-volkswagen-amarok-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-volkswagen-amarok-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Volkswagen Amarok en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen Amarok \u00e4r en VW pickup som sl\u00e4pptes 2010. \u00c4nda sedan den sl\u00e4pptes har Amarok fortsatt att leva i skuggan av m\u00e5nga mer popul\u00e4ra pickuper. Amarok kom aldrig till USA eftersom den var f\u00f6r premium och f\u00f6r dyr f\u00f6r att konkurrera med Ford Ranger, Chevy Colorado och Toyota Tacoma.<\/p>\n\n\n\n

Detta innebar att VW Amarok slutade tillverkas 2020 eftersom VW \u00e5teranv\u00e4nde sin fabrik i Hannover d\u00e4r Amarok byggdes f\u00f6r att tillverka VW ID BUZZ. Amarok \u00e4r verkligen en ganska dyr bil j\u00e4mf\u00f6rt med de flesta pickuper, men \u00e4r Volkswagen Amarok en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

VW Amarok \u00e4r en bra bil, men den kunde aldrig konkurrera med n\u00e5gra av sina mer prisv\u00e4rda konkurrenter och eftersom Europa inte riktigt \u00e4r en marknad f\u00f6r pickuper. De motorer som Amarok erbjuder \u00e4r effektiva och sofistikerade medan designen \u00e4r robust, utilitaristisk, men \u00e4nd\u00e5 f\u00f6rstklassig.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r Amarok \u00f6verallt eftersom vissa modeller \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n andra. P\u00e5 grund av den kraftiga nedskrivningen \u00e4r Amarok nu ganska prisv\u00e4rd samtidigt som den \u00e4r praktisk tack vare en ganska stor s\u00e4ngyta.<\/p>\n\n\n\n

VW Amarok – Drivkraften<\/h2>\n\n\n\n

VW Amarok kommer med n\u00e5gra olika motorer och den enda bensindrivna Amarok \u00e4r 2,0L TSI med 165 hk. De mest popul\u00e4ra Amarok-motorerna \u00e4r 2,0L TDI-dieselmotorerna med en effekt p\u00e5 mellan 122 hk och 180 hk f\u00f6r BiTDI-modellerna.<\/p>\n\n\n\n

De b\u00e4sta VW Amarok-motorerna \u00e4r 3,0L TDI-enheterna med upp till 272 hk. Den 6-cylindriga 3,0L TDI-motorn \u00e4r en stapelmotor f\u00f6r hela VW Auto Group eftersom den anv\u00e4nds i m\u00e5nga andra mer premiumbilar som Porsche Cayenne, Audi A6 och s\u00e5 vidare.<\/p>\n\n\n\n

Amarok kan ge h\u00f6gst 30MPG kombinerat f\u00f6r de mest effektiva dieselmotorerna vilket g\u00f6r den ganska ekonomisk j\u00e4mf\u00f6rt med de flesta pickuper. Amarok b\u00f6rjar med en FWD-plattform medan de mer kraftfulla modellerna kommer med 4MOTION AWD.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen finns Amarok ocks\u00e5 tillg\u00e4nglig med en TipTronic-automatisk v\u00e4xell\u00e5da och en v\u00e4xell\u00e5da med l\u00e5gt v\u00e4xelomr\u00e5de f\u00f6r vissa marknader.<\/p>\n\n\n\n

VW Amarok – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Amarok l\u00e5nar n\u00e5gra designdrag fr\u00e5n sin mer eftertraktade kusin, VW Touareg. Amarok \u00e4r dock mer robust till utseendet eftersom den \u00e4r en terr\u00e4ngbil med kaross p\u00e5 ram. Interi\u00f6ren om VW Amarok \u00e4r bra, mer premium \u00e4n de flesta pickuper, men fortfarande inte s\u00e5 sp\u00e4nnande j\u00e4mf\u00f6rt med Touareg.<\/p>\n\n\n\n

Touareg har en fj\u00e4dring med dubbla wishbone-fj\u00e4dring fram och bladst\u00e4nger bak. Detta g\u00f6r att Amarok k\u00e4nns sv\u00e4vande och mer som en terr\u00e4ngbil \u00e4n en lyxig SUV. Amarok \u00e4r inte alls s\u00e5 dynamisk vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r l\u00e5ngt ifr\u00e5n att vara n\u00e5got i n\u00e4rheten av en sportig pickup.<\/p>\n\n\n\n

VW Amarok – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

VW Amarok \u00e4r \u00f6verallt n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet d\u00e5 vissa modeller \u00e4r mer tillf\u00f6rlitliga \u00e4n andra. De vanligaste VW Amarok-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med styrkedjesp\u00e4nnaren, t\u00e4ndspolarna, h\u00f6gtrycksbr\u00e4nslepumpen, vattenpumpen och PVC-ventilen.<\/p>\n\n\n\n

De flesta av dessa kan l\u00f6sas genom f\u00f6rebyggande underh\u00e5ll vilket \u00e4r en n\u00f6dv\u00e4ndighet f\u00f6r bilar som Amarok. Om du misslyckas med att underh\u00e5lla den tillr\u00e4ckligt tidigt kommer det sannolikt att orsaka alla m\u00f6jliga problem l\u00e4ngre fram. P\u00e5 det hela taget \u00e4r Amarok lika bra som det underh\u00e5ll bilen f\u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

VW Amarok – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Baksidan av att Amarok \u00e4r relativt impopul\u00e4r \u00e4r att v\u00e4rdeminskningen g\u00f6r den popul\u00e4r p\u00e5 andrahandsmarknaden. Som s\u00e5dan har en begagnad VW Amarok ett riktigt v\u00e4rdeorienterat pris, vilket \u00e4r anledningen till att dessa kan ses rulla runt p\u00e5 europeiska gator d\u00e4r knappt n\u00e5gon annan pickup g\u00f6r det.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett ligger VW Amarok mer eller mindre i linje med lastbilar som Toyota Tundra. Inredningsutrymmet \u00e4r gott tack vare en boxformad design medan lastutrymmet \u00e4r enormt. Om du inte gillar att placera din last i en \u00f6ppen s\u00e4ng b\u00f6r du investera i ett h\u00f6gkvalitativt s\u00e4ngskydd som kan d\u00f6lja din last samtidigt som du beh\u00e5ller ett enormt lastutrymme.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r har VW Amarok avvecklats?<\/h4>\n\n\n\n

Under de senaste \u00e5ren har m\u00e5nga m\u00e4rken avvecklat \u00e4nnu mer popul\u00e4ra bilar. Ett bra exempel p\u00e5 detta \u00e4r det faktum att VW upph\u00f6rde med VW Passat sedan, som \u00e4r en av de mest l\u00e5nglivade och utan tvekan b\u00e4sta VW-modellerna. Det kommer d\u00e4rf\u00f6r inte som n\u00e5gon \u00f6verraskning att en bil som Amarok ocks\u00e5 l\u00e4ggs ned.<\/p>\n\n\n\n

Anledningen \u00e4r att Amarok helt enkelt inte h\u00f6rde hemma i ett VW-sortiment. Det var inte m\u00e5nga som var intresserade av att k\u00f6pa den medan m\u00e5nga nyare VW-modeller (s\u00e4rskilt elektriska) avsl\u00f6jas till h\u00f6ger och v\u00e4nster. Om du kombinerar detta med den fruktade Dieselgate-skandalen och det faktum att den kostade VW enorma summor pengar \u00e4r det ganska uppenbart medan Amarok var tvungen att f\u00f6rsvinna.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW Amarok en bra terr\u00e4ngbil?<\/h4>\n\n\n\n

En kaross p\u00e5 ramkonstruktion, dubbla wishbone-upph\u00e4ngning, l\u00e5gt v\u00e4xell\u00e4ge, allt detta l\u00e5ter som om det h\u00f6r hemma i en riktigt kapabel terr\u00e4ngbil, men Amarok \u00e4r inte en riktigt kapabel terr\u00e4ngbil. \u00c4ven om Amarok l\u00e4tt kan ta sig an l\u00e4tta till m\u00e5ttliga terr\u00e4ngbanor \u00e4r markfrig\u00e5ngen p\u00e5 195 mm helt enkelt f\u00f6r l\u00e5g f\u00f6r n\u00e5got mer utmanande.<\/p>\n\n\n\n

Amarok har faktiskt den l\u00e4gsta k\u00f6rh\u00f6jden av n\u00e4stan alla pickupbilar med dubbelhytt, vilket inneb\u00e4r att det finns en stor chans att allvarlig terr\u00e4ngk\u00f6rning kan skada Amarok.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa VW Amarok?<\/h4>\n\n\n\n

Volkswagen Amarok \u00e4r en bra bil eftersom den \u00e5tnjuter en n\u00e5got kultliknande status i Europa. Om du \u00e4r n\u00e5gon som gillar att k\u00f6ra p\u00e5 landsv\u00e4gar och \u00e4lskar \u00e4ventyr \u00e4r Amarok en bra bil f\u00f6r det. \u00c4ven om den inte \u00e4r utformad f\u00f6r att ta sig an n\u00e5gon seri\u00f6s terr\u00e4ngk\u00f6rning kan Amarok st\u00e5 sig i de mer vanliga sakerna.<\/p>\n\n\n\n

Amarok \u00e4r ocks\u00e5 bekv\u00e4m och den erbjuder en hyfsad interi\u00f6r. V\u00e4rdef\u00f6rslaget \u00e4r starkt samtidigt som det praktiska \u00e4r bra.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen Amarok \u00e4r en VW pickup som sl\u00e4pptes 2010. \u00c4nda sedan den sl\u00e4pptes har Amarok fortsatt att leva i skuggan av m\u00e5nga mer popul\u00e4ra pickuper. Amarok kom aldrig till USA<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4653,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4652"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4652"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4652\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4654,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4652\/revisions\/4654"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4653"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4652"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4652"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4652"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}