{"id":4649,"date":"2022-06-08T09:17:02","date_gmt":"2022-06-08T09:17:02","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4649"},"modified":"2022-06-08T09:17:05","modified_gmt":"2022-06-08T09:17:05","slug":"vanliga-problem-med-volkswagen-amarok","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-volkswagen-amarok\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Volkswagen Amarok"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen Amarok \u00e4r en VW pickup som presenterades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2010. Amarok \u00e4r utformad som en pickup med kaross p\u00e5 ram vilket g\u00f6r den till en riktig terr\u00e4ngk\u00f6rare. Den har ocks\u00e5 en dubbelwishbone-upph\u00e4ngning fram och ett par bladfj\u00e4drar bak. VW Amarok var t\u00e4nkt att vara en \u00e4kta VW-pickup, men mottagandet p\u00e5 marknaden var inte s\u00e5 starkt i USA som VW hade hoppats p\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet liknar Amarok VW Touareg, vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r \u00f6verallt. Vissa Amarok-exemplar kan leva ett problemfritt liv medan andra f\u00e5r problem till h\u00f6ger och v\u00e4nster. M\u00e5nga har n\u00e4mnt att VW Amarok-\u00e4gandeupplevelsen \u00e4r ett k\u00e4rleks- och hatf\u00f6rh\u00e5llande.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r de vanligaste VW Amarok-problemen f\u00f6rknippade med motortiming, problem med positiv vevhusventilation, problem med h\u00f6gtrycksbr\u00e4nslepump, problem med vattenpump och problem med t\u00e4ndspolarna. Om du vill att en Amarok ska h\u00e5lla l\u00e4nge m\u00e5ste du underh\u00e5lla den s\u00e5 bra som m\u00f6jligt, annars kommer den att g\u00e5 s\u00f6nder s\u00e5 sm\u00e5ningom.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan \u00e4r Amaroks tillf\u00f6rlitlighet sv\u00e5r att bed\u00f6ma, men du har st\u00f6rre chans att ha gl\u00e4dje av den l\u00e4nge om du underh\u00e5ller den tillr\u00e4ckligt bra.<\/p>\n\n\n\n

VW Amarok – Problem med styrsystemet<\/h2>\n\n\n\n

VW Amarok, precis som alla andra VW som har 2,0LTSI, tenderar att f\u00e5 problem med sp\u00e4nnaren f\u00f6r styrkedjan. Vid ett tillf\u00e4lle b\u00f6rjar bilen f\u00f6rlora effekt, motorn skakar, har fel t\u00e4ndningar och kommer troligen att ge upphov till koderna P0016 eller P0328. Om detta verkligen intr\u00e4ffar m\u00e5ste du agera snabbt eftersom en felande sp\u00e4nnare \u00e4r ett allvarligt problem.<\/p>\n\n\n\n

Om du inte tar hand om timingsp\u00e4nnaren finns det en stor chans att du hamnar med en f\u00f6rst\u00f6rd motor. Det b\u00e4sta s\u00e4ttet att l\u00f6sa detta problem \u00e4r ett grundligt f\u00f6rebyggande underh\u00e5ll som kan m\u00e4rka alla potentiella problem med sp\u00e4nnaren innan de intr\u00e4ffar.<\/p>\n\n\n\n

VW Amarok – Problem med positiv vevhusventilation<\/h2>\n\n\n\n

Den positiva vevhusventilen (PVC) har tv\u00e5 uppdrag. Under normala k\u00f6rf\u00f6rh\u00e5llanden h\u00e5ller PVC ett svagt undertryck i vevhuset f\u00f6r att br\u00e4nna bort on\u00f6diga olje\u00e5ngor. Den andra funktionen \u00e4r att f\u00f6rhindra att laddning kommer in i vevhuset vid laddningsf\u00f6rh\u00e5llanden. Om PVC:n misslyckas kommer du sannolikt att uppleva oljel\u00e4ckage, h\u00f6gt motortryck och \u00f6kad oljekonsumtion.<\/p>\n\n\n\n

Du kan ocks\u00e5 uppleva svart r\u00f6k som kommer ut ur avgaserna, och oljefiltret kommer sannolikt att kontaminera sig sj\u00e4lvt i f\u00f6rtid. Du m\u00e5ste ta hand om detta problem tillr\u00e4ckligt tidigt, annars kan det orsaka mer skada l\u00e4ngre fram.<\/p>\n\n\n\n

VW Amarok – Problem med h\u00f6gtrycksbr\u00e4nslepump<\/h2>\n\n\n\n

VW Amarok l\u00e5nar m\u00e5nga av sina delar fr\u00e5n VW Touareg, vilket inneb\u00e4r att dessa tv\u00e5 tenderar att uppleva liknande problem vid vissa tillf\u00e4llen. Ett av dessa problem \u00e4r en felaktig h\u00f6gtrycksbr\u00e4nslepump (HPFP) som g\u00f6r att bilen stannar, inte kan starta eller har oj\u00e4mn kraft. Problemet beror oftast p\u00e5 en felaktig reglerventil f\u00f6r br\u00e4nsletrycket.<\/p>\n\n\n\n

Det b\u00e4sta du kan g\u00f6ra \u00e4r att ta din Amarok till en VW-\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare d\u00e4r en mekaniker l\u00e4tt kan diagnostisera problemet. I verkligheten \u00e4r problemet tillr\u00e4ckligt vanligt och de flesta VW-mekaniker kan \u00e5tg\u00e4rda det tillr\u00e4ckligt snabbt.<\/p>\n\n\n\n

VW Amarok – Problem med vattenpumpen<\/h2>\n\n\n\n

Problemet med vattenpumpen \u00e4r ocks\u00e5 vanligt f\u00f6rekommande i b\u00e5de VW Touareg- och VW Amarok-modellerna. 2,0L TSI Amarok-motorn \u00e4r faktiskt den mest problematiska motorn n\u00e4r det g\u00e4ller vattenpumpsproblem som ocks\u00e5 kan l\u00f6sas med proaktivt underh\u00e5ll. Om vattenpumpen g\u00e5r s\u00f6nder kan det potentiellt orsaka m\u00e5nga skador p\u00e5 motorn.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan, om du k\u00e4nner att din bil inte kan uppr\u00e4tth\u00e5lla en konstant driftstemperatur, se till att sluta k\u00f6ra den och ring efter hj\u00e4lp. Verkligheten \u00e4r att detta problem kan bero p\u00e5 ganska m\u00e5nga orsaker vilket inneb\u00e4r att m\u00e5nga saker m\u00e5ste kontrolleras innan problemet kan \u00e5tg\u00e4rdas.<\/p>\n\n\n\n

VW Amarok – Problem med t\u00e4ndspolen<\/h2>\n\n\n\n

Felaktiga t\u00e4ndspolar \u00e4r ocks\u00e5 ganska vanliga p\u00e5 moderna VW-modeller vilket inneb\u00e4r att Amarok tenderar att drabbas av dessa ocks\u00e5. 2.0L TSI-motorn \u00e4r den motor som \u00e4r mest ben\u00e4gen att drabbas av problem med t\u00e4ndspolar, s\u00e5 se till att kontrollera din bil f\u00f6r att se om den har kontrollampor, fel t\u00e4ndning, bristande prestanda, of\u00f6rm\u00e5ga att starta och ovilja att accelerera.
En felaktig spole kan g\u00f6ra bilen oduglig, s\u00e5 se till att vara uppm\u00e4rksam p\u00e5 b\u00e5de dina spolar och dina t\u00e4ndstift.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan en VW Amarok h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

En Volkswagen Amarok b\u00f6r kunna h\u00e5lla minst 200 000 \u00e5r med r\u00e4tt underh\u00e5ll. De flesta av de problem som listas i den h\u00e4r artikeln kan l\u00f6sas med underh\u00e5ll i r\u00e4tt tid, vilket inneb\u00e4r att du kan h\u00e5lla en Amarok stark bara genom att g\u00f6ra det som \u00e4r n\u00f6dv\u00e4ndigt. Du b\u00f6r inte st\u00f6ta p\u00e5 n\u00e5gra st\u00f6rre \u00f6versyner f\u00f6re 200 000, men bara om du underh\u00e5ller den.<\/p>\n\n\n\n

Om du inte underh\u00e5ller den kan Amarok potentiellt drabbas av dussintals problem som sannolikt kommer att pensionera Amarok l\u00e5ngt innan den n\u00e5r 200 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW Touareg b\u00e4ttre \u00e4n VW Amarok?<\/h4>\n\n\n\n

VW Touareg och VW Amarok delar ganska mycket delar vilket inneb\u00e4r att de \u00e4r ganska lika varandra. Touareg ligger dock ett steg \u00f6ver n\u00e4r det g\u00e4ller lyx, komfort och \u00f6nskv\u00e4rdhet och det \u00e4r det som g\u00f6r att den \u00e4r det f\u00f6redragna valet f\u00f6r de flesta kunder.<\/p>\n\n\n\n

Amarok var aldrig t\u00e4nkt att utmana Touareg i n\u00e5got annat \u00e4n terr\u00e4ngk\u00f6rning, men alla \u00e4r medvetna om att VW:s egentligen inte spenderar s\u00e5 mycket tid med terr\u00e4ngk\u00f6rning \u00e4nd\u00e5. P\u00e5 det hela taget \u00e4r Touareg den b\u00e4ttre bilen, men Amarok har n\u00e5gra knep i rock\u00e4rmen.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en VW Amarok?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r intresserad av en relativt premium pickup som kan erbjuda dig en hygglig k\u00f6rupplevelse i n\u00e4stan alla milj\u00f6er b\u00f6r du verkligen \u00f6verv\u00e4ga Amarok. M\u00e5nga anser att Amarok ocks\u00e5 \u00e4r en av de snyggaste pickuperna hittills.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst kan Amarok vara ett v\u00e4lkommet tillskott i vilket garage som helst, men se till att hitta en som har h\u00e5llits i hyfsat skick eftersom du inte vill finna dig sj\u00e4lv i att reparera Amarok oftare \u00e4n att k\u00f6ra den.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen Amarok \u00e4r en VW pickup som presenterades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2010. Amarok \u00e4r utformad som en pickup med kaross p\u00e5 ram vilket g\u00f6r den till en riktig terr\u00e4ngk\u00f6rare. Den<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4650,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4649"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4649"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4649\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4651,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4649\/revisions\/4651"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4650"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4649"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4649"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4649"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}