{"id":4640,"date":"2022-06-07T13:53:30","date_gmt":"2022-06-07T13:53:30","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4640"},"modified":"2022-06-07T13:53:34","modified_gmt":"2022-06-07T13:53:34","slug":"ar-ford-f-150-lightning-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-ford-f-150-lightning-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Ford F-150 Lightning en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

I v\u00e4rlden av pickup trucks \u00e4r diesel fortfarande ett mycket popul\u00e4rt alternativ. De flesta lastbils\u00e4gare anv\u00e4nder sina lastbilar f\u00f6r arbets\u00e4ndam\u00e5l och dieselbr\u00e4nsle ger dem h\u00f6gre vridmomentsiffror som i slut\u00e4ndan inneb\u00e4r mer dragkraft och b\u00e4ttre br\u00e4nsleeffektivitet. De flesta tror att lastbils\u00e4gare \u00e4r gammaldags och att de inte kommer att vara s\u00e5 intresserade av en eldriven lastbil.<\/p>\n\n\n\n

Men n\u00e4r Ford F150 Lightning f\u00f6rst introducerades tog den v\u00e4rlden med storm eftersom inte ens Ford trodde att bilen skulle bli s\u00e5 popul\u00e4r som den \u00e4r. Ford F150 Lightning tar F150, som \u00e4r den mest s\u00e5lda bilen i USA, och kombinerar den med en elektrisk drivlina. \u00c4r Ford F-150 Lightning en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Ja, Ford F150 Lightning \u00e4r troligen en av de b\u00e4sta F150-modellerna genom tiderna eftersom den \u00e4r otroligt praktisk, den har bra k\u00f6regenskaper, den har en helt oberoende bakre fj\u00e4dring och den har den b\u00e4sta tekniken av alla F150-modeller hittills. Den har ocks\u00e5 n\u00e5gra aldrig tidigare sedda funktioner som ytterligare bef\u00e4ster F150 Lightning som den b\u00e4sta F150-modellen hittills.<\/p>\n\n\n\n

F150 Lightning f\u00e5r ocks\u00e5 en h\u00f6gklassig drivlina, intressanta designuppgraderingar och en extra framkoffert. Det \u00e4r fortfarande f\u00f6r tidigt att s\u00e4ga hur p\u00e5litlig F150 Lightning \u00e4r, men det finns n\u00e5gra problem som vi borde prata om. V\u00e4rdet \u00e4r hyfsat, s\u00e4rskilt om du drar nytta av den statliga skattel\u00e4ttnaden p\u00e5 7 500 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Ford F150 Lightning – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Ford F150 Lightning finns i fyra olika utrustningsniv\u00e5er med tv\u00e5 olika batteristorlekar. Ing\u00e5ngsbatteriet m\u00e4ter imponerande 98 kWh med 426 hk och 775 lb-pund vridmoment. Det st\u00f6rre batteripaketet med ut\u00f6kad r\u00e4ckvidd ger dig ett batteri p\u00e5 131 kWh med 563 hk och 775 lb-ft vridmoment. Alla F150 Lightning-modeller har AWD och elmotorerna \u00e4r monterade p\u00e5 fram- och bakaxlarna.<\/p>\n\n\n\n

Standard F150 utan ut\u00f6kad r\u00e4ckvidd klarar ungef\u00e4r 230 miles medan de med det ut\u00f6kade batteripaketet borde klara ungef\u00e4r 300 miles. F150 Lightning kan ocks\u00e5 laddas via en snabb DC-laddare. 10 minuter genom en 150 kW-laddare ger dig 41 miles p\u00e5 standardmodellen med standardr\u00e4ckvidd och 54 miles p\u00e5 modellen med ut\u00f6kad r\u00e4ckvidd.<\/p>\n\n\n\n

Det tar cirka 40 minuter att ladda hela batteriet fr\u00e5n 15-80 % med den snabba likstr\u00f6msladdaren medan l\u00e5ngsam laddning tar cirka 10 timmar. F150 Lightning kan dra mellan 7 000 och 10 000 pund och har en maximal nyttolast p\u00e5 1 800 och 2 000 pund.<\/p>\n\n\n\n

Ford F150 Lightning – Konstruktion och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Ford F150 Lightning f\u00e5r en hel del stylinguppgraderingar j\u00e4mf\u00f6rt med den vanliga F150 som skiljer de tv\u00e5 omedelbart \u00e5t. F150 Lightning f\u00e5r en unik blixtsignatur tack vare en genomg\u00e5ende design med ljusb\u00e5gar fram och bak och en upps\u00e4ttning h\u00e4ftiga hjul f\u00f6r att n\u00e4mna n\u00e5gra. Interi\u00f6ren f\u00e5r en massiv central frontsk\u00e4rm och m\u00e4tarst\u00e4llningen har ocks\u00e5 uppgraderats.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4r F150 Lightning skiljer sig mest fr\u00e5n den vanliga F150 \u00e4r k\u00f6rupplevelsen eftersom den erbjuder ett otroligt v\u00e4lbalanserat chassi och en n\u00e4stan perfekt viktf\u00f6rdelning. Om du l\u00e4gger till detta med en betydligt l\u00e4gre tyngdpunkt k\u00e4nns F150 Lightning mycket mer engagerande att k\u00f6ra \u00e4n till och med den toppmodellerade F150 Raptor.<\/p>\n\n\n\n

Ford F150 Lightning – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r fortfarande f\u00f6r tidigt att s\u00e4ga hur v\u00e4l F150 Lightning kommer att klara av de p\u00e5frestningar som en arbetsbil inneb\u00e4r, men det finns n\u00e5gra problem med F150 Lightning som m\u00e5ste s\u00e4gas. F\u00f6rst och fr\u00e4mst blev Ford f\u00f6rv\u00e5nade \u00f6ver hur m\u00e5nga som lade sina reservationer f\u00f6r F150 att de beslutade att investera ytterligare 580 miljoner dollar f\u00f6r att f\u00f6rdubbla produktionsantalet.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att intresset f\u00f6r F150 \u00e4r enormt, vilket oundvikligen inneb\u00e4r h\u00f6gre priser och l\u00e5nga v\u00e4ntelistor. Ett annat problem \u00e4r att man inte kan f\u00e5 det ut\u00f6kade batteripaketet p\u00e5 instegsmodellen Pro om man inte k\u00f6per F150 PRO som en del av en flotta.<\/p>\n\n\n\n

Ford F150 Lightning – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Ford F150 PRO Lightning kostar cirka 40 000 dollar, XLT F150 Lightning kostar 53 000 dollar, Lariat F150 Lightning kostar 56 000 dollar och toppmodellen F150 Lightning Platinum kostar 90 000 dollar. Som s\u00e5dan verkar instegsmodellen Pro vara det mest logiska valet, men om du vill ha allt kommer det att kosta lika mycket som tv\u00e5 F150 Lightnings i instegsmodellen.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt \u00e4r det omr\u00e5de d\u00e4r F150 Lightning \u00f6vertr\u00e4ffar alla f\u00f6rv\u00e4ntningar eftersom den erbjuder ett enormt f\u00f6rvaringsutrymme b\u00e5de fram och bak. Den f\u00e5r ocks\u00e5 den speciella funktionen f\u00f6r omv\u00e4nd laddning som g\u00f6r att den kan driva ett helt hus i n\u00e5gra dagar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Ford F50 Lightning v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vem som svarar p\u00e5 den h\u00e4r fr\u00e5gan. Om du \u00e4r en person som \u00e4lskar pickup trucks och \u00e4r intresserad av att s\u00e5 sm\u00e5ningom \u00f6verg\u00e5 till elektrisk energi f\u00f6r din bil \u00e4r F150 i princip det allra b\u00e4sta alternativet du kan v\u00e4lja. Rivian SUV kommer ocks\u00e5 i en lastbilskonfiguration, men kostar mycket mer \u00e4n F150.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan, om du \u00e4r n\u00e5gon som \u00e4nd\u00e5 inte bryr dig om pickup trucks \u00e4r det b\u00e4ttre att du inte v\u00e4ljer F150. Det finns m\u00e5nga bra EV-alternativ d\u00e4r ute just nu och F150 Lightning \u00e4r faktiskt ett av dem. Det \u00e4r ett intressant och lovande perspektiv som sannolikt kommer att bli en succ\u00e9.<\/p>\n\n\n\n

Hur snabb \u00e4r Ford F150 Lightning?<\/h3>\n\n\n\n

Ford F150 Lightning \u00e4r definitivt snabb, s\u00e4rskilt f\u00f6r en pickup. N\u00e4stan alla journalister som har suttit bakom ratten p\u00e5 F150 Lightning har sagt att bilen inte saknar n\u00e5gon som helst kraft. 0-60mph tar bara 4 sekunder vilket \u00e4r en otrolig bedrift f\u00f6r en pickup truck.<\/p>\n\n\n\n

F150 Lightning kan ocks\u00e5 n\u00e5 en kvarts mil p\u00e5 cirka 12,7 sekunder vilket \u00e4r minst sagt imponerande. Topphastigheten \u00e4r begr\u00e4nsad till 110mph vilket inte verkar s\u00e5 snabbt, men det finns ingen anledning att k\u00f6ra snabbare \u00e4n s\u00e5 \u00e4nd\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Finns Ford F150 Lightning till salu?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, F150 Lightning \u00e4r fast p\u00e5 marknaden just nu men p\u00e5 grund av den h\u00f6ga efterfr\u00e5gan finns det olika hicka som att vissa tillval och trimniv\u00e5er inte \u00e4r tillg\u00e4ngliga. Se till att fr\u00e5ga din \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare om en tilldelning eftersom det \u00e4r det snabbaste och minst sm\u00e4rtsamma s\u00e4ttet hur du kan k\u00f6pa dig en F150 Lightning.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

I v\u00e4rlden av pickup trucks \u00e4r diesel fortfarande ett mycket popul\u00e4rt alternativ. De flesta lastbils\u00e4gare anv\u00e4nder sina lastbilar f\u00f6r arbets\u00e4ndam\u00e5l och dieselbr\u00e4nsle ger dem h\u00f6gre vridmomentsiffror som i slut\u00e4ndan inneb\u00e4r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4641,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4640"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4640"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4640\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4642,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4640\/revisions\/4642"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4641"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4640"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4640"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4640"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}