{"id":4634,"date":"2022-06-07T13:51:10","date_gmt":"2022-06-07T13:51:10","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4634"},"modified":"2022-06-07T13:51:12","modified_gmt":"2022-06-07T13:51:12","slug":"ar-ford-bronco-raptor-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-ford-bronco-raptor-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Ford Bronco Raptor en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Ford Bronco Raptor \u00e4r en toppmodell av Ford Bronco som \u00e4r gjord f\u00f6r dem som f\u00f6redrar att deras SUV:er ska kunna ta sig igenom praktiskt taget varje t\u00e4nkbar terr\u00e4ng. Visserligen kan du inte k\u00f6ra \u00f6ver byggnader och broar med Bronco Raptor, men du kan k\u00f6ra \u00f6ver stenar, sanddyner, branta lutningar, sn\u00f6, vatten och allt annat.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 \u00e4r Ford Bronco Raptor en bra bil? Tja, det beror p\u00e5. Om du gillar hur Bronco ser ut och du vill ha en kompakt, men \u00e4nd\u00e5 kapabel terr\u00e4ngbil \u00e4r det sv\u00e5rt att argumentera mot Ford Bronco Raptor. Motorn \u00e4r tillr\u00e4ckligt kraftfull, den ser bra ut, den erbjuder en upplevelse uppifr\u00e5n och ner, \u00e4r hyfsat p\u00e5litlig, v\u00e4lutrustad och f\u00f6rv\u00e5nansv\u00e4rt praktisk f\u00f6r en kompakt SUV.<\/p>\n\n\n\n

Du f\u00e5r en 3.0L EcoBoost-motor med 418 hk och 415lb-ft vridmoment vilket \u00e4r en rej\u00e4l siffra \u00e4ven f\u00f6r en fullstor storlek. Bronco-namnet \u00e4r ikoniskt p\u00e5 grund av den legendariska 1st gen Bronco. Den nya \u00e4rver liknande designdrag, men hela bilen ser mer modern ut med en rej\u00e4l dos terr\u00e4ngutrustning.<\/p>\n\n\n\n

Bronco Raptor verkar h\u00e5lla sig v\u00e4l n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet, och priss\u00e4ttningen \u00e4r n\u00e4stan p\u00e5 samma niv\u00e5 som F150 Raptor. Praktiken \u00e4r hygglig f\u00f6r en liten SUV eftersom Bronco erbjuder tillr\u00e4ckligt med sittplatser och ett relativt stort bagageutrymme.<\/p>\n\n\n\n

Ford Bronco Raptor – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Bronco Raptor har en V6-motor med dubbelturbo med 418 hk och 415 lb-ft vridmoment vilket borde r\u00e4cka f\u00f6r de flesta. M\u00e5nga ville faktiskt att Bronco Raptor skulle komma med en 5.0L V8, men Ford sa att Coyote V8 kommer att bli tillg\u00e4nglig med Bronco DR. Innan du tar fram din pl\u00e5nbok kommer DR att vara en begr\u00e4nsad icke gatu-legal modell.<\/p>\n\n\n\n

Motorn \u00e4r kopplad till en 10-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da som liknar den som finns i Ford Explorer ST. Explorer ST och Bronco delar samma drivlina med en liten motorjustering f\u00f6r att l\u00e4gga till de ytterligare 18 hk till Bronco. Denna drivlina kan ta sig igenom alla typer av terr\u00e4ng och Ford s\u00e4ger att de tror att denna drivlina passar Bronco Raptor b\u00e4st.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller effektivitet kan Bronco Raptor ge ungef\u00e4r 15MPG max vilket inte \u00e4r n\u00e5got att skryta med. Det \u00e4r dock b\u00e4ttre \u00e4n Broncos n\u00e4rmaste konkurrent, Jeep Wrangler Rubicon med 470 h\u00e4stkrafter och 14 MPG.<\/p>\n\n\n\n

Ford Bronco Raptor – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Bronco Raptor ser elakare och biffigare ut \u00e4n den vanliga Bronco eftersom den anv\u00e4nder en mycket aggressivare exteri\u00f6rdesign. Med enorma greppv\u00e4nliga d\u00e4ck kan Bronco kl\u00e4ttra \u00f6ver stenar utan att oroa sig f\u00f6r att f\u00e5 punktering. Fronten har f\u00e5tt en ny st\u00f6tf\u00e5ngare, en ny gungbr\u00e4da och en n\u00e5got elakare huva. Interi\u00f6ren i Bronco skiljer sig inte s\u00e5 mycket fr\u00e5n den vanliga Bronco.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r det omr\u00e5de d\u00e4r Bronco k\u00e4nns mest annorlunda \u00e4n den vanliga Bronco eftersom du verkligen k\u00e4nner av den extra kraften, men du k\u00e4nner ocks\u00e5 av de kraftigare d\u00e4cken. Bronco \u00e4r inte den mest bekv\u00e4ma bilen p\u00e5 v\u00e4gen, men Ford hade aldrig t\u00e4nkt att den skulle vara det.<\/p>\n\n\n\n

Ford Bronco Raptor – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r Bronco sv\u00e5rplacerad. Anledningen \u00e4r enkel, Bronco har inte funnits ute tillr\u00e4ckligt l\u00e4nge f\u00f6r att vi ska kunna avg\u00f6ra om den kommer att h\u00e5lla eller inte. Vi har dock redan sett att Ford Explorer ST:s drivlina verkar h\u00e5lla bra, s\u00e5 det finns inga sk\u00e4l att tro att Bronco Raptor kommer att vara annorlunda.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan finns det en del problem kring b\u00e5de den mjuka och h\u00e5rda taket, elektroniken, fj\u00e4dringen och den \u00f6vergripande byggkvaliteten. Hur som helst f\u00e5r vi v\u00e4nta och se om Bronco Raptor kommer att vara bra i n\u00e5gra \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Ford Bronco Raptor – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

70 000 dollar f\u00f6r en liten SUV fr\u00e5n Ford \u00e4r ganska mycket pengar och Ford hoppas att de ska s\u00e4lja massor av dessa. \u00c5 ena sidan kommer Bronco Raptor att beh\u00e5lla sitt v\u00e4rde riktigt bra vilket inneb\u00e4r att det inte kommer att bli extremt sm\u00e4rtsamt att k\u00f6pa en och s\u00e4lja den l\u00e4ngre fram. \u00c5 andra sidan kostar Ford F150 ganska mycket p\u00e5 punkt och pricka, och jag f\u00f6redrar den framf\u00f6r Bronco.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r Bronco okej. Den erbjuder hyfsat sittplatsutrymme f\u00f6r sin storlek, men det finns mer praktiska bilar i det h\u00e4r segmentet. P\u00e5 det hela taget \u00e4r sikten utm\u00e4rkt, och det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4ldigt l\u00e4tt att kl\u00e4ttra in i Bronco.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Ford Bronco Raptor?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en kompakt, men \u00e4nd\u00e5 kapabel terr\u00e4ng-SUV var Jeep Wrangler Rubicon tidigare ditt b\u00e4sta val. Numera kan du ocks\u00e5 v\u00e4lja Ford Bronco Raptor som realistiskt sett ser b\u00e4ttre ut, \u00e4r mer ikonisk och \u00e4r en b\u00e4ttre daglig f\u00f6rare. Som s\u00e5dan \u00e4r Ford Bronco Raptor v\u00e4rd att k\u00f6pa om du \u00e4r ute efter en s\u00e5dan bil.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e5 andra sidan inte \u00e4r en offroadtyp, men bara \u00e4lskar utseendet p\u00e5 Bronco Raptor, m\u00e5ste du t\u00e4nka p\u00e5 att Bronco inte \u00e4r den mest bekv\u00e4ma och inte heller avslappnande SUV:n f\u00f6r 70 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Ford Bronco Raptor b\u00e4ttre \u00e4n Ford F150 Raptor?<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4r man tittar p\u00e5 priss\u00e4ttningen av dessa tv\u00e5 inser man snabbt att den nya Bronco Raptor \u00e4r cirka 2 000 dollar dyrare \u00e4n F150 Raptor. F150 f\u00e5r en motor med st\u00f6rre deplacement och 450 hk och \u00e4r den b\u00e4ttre dagliga f\u00f6raren eftersom den levereras med mindre aggressiva d\u00e4ck och \u00e4r \u00f6verlag en trevligare bil p\u00e5 v\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

Bronco \u00e4r b\u00e4ttre f\u00f6r terr\u00e4ngk\u00f6rning eftersom du m\u00e5ste spendera minst 8 000 dollar p\u00e5 F150 i uppgraderingar f\u00f6r att g\u00f6ra den lika kapabel som Bronco Raptor \u00e4r fr\u00e5n fabriken. Ta Bronco om du gillar stilen och om du gillar att \u00e5ka offroad, men ta F150 f\u00f6r allt annat.<\/p>\n\n\n\n

Hur mycket kostar en fullt utrustad Ford Bronco Raptor?<\/h3>\n\n\n\n

Om du vill ha en Frond Bronco med allt du kan f\u00e5 f\u00f6r den, var beredd p\u00e5 att betala 83 000 dollar f\u00f6re eventuella p\u00e5slag fr\u00e5n \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljaren. P\u00e5 det hela taget verkar en prislapp p\u00e5 83 000 dollar f\u00f6r en Ford Bronco lite tokig, men Ford hoppas att dessa kommer att s\u00e4lja som en galning s\u00e5 vi f\u00e5r v\u00e4l v\u00e4nta och se.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford Bronco Raptor \u00e4r en toppmodell av Ford Bronco som \u00e4r gjord f\u00f6r dem som f\u00f6redrar att deras SUV:er ska kunna ta sig igenom praktiskt taget varje t\u00e4nkbar terr\u00e4ng. Visserligen<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4636,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4634"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4634"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4634\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4635,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4634\/revisions\/4635"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4636"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4634"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4634"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4634"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}