{"id":4628,"date":"2022-06-07T09:40:30","date_gmt":"2022-06-07T09:40:30","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4628"},"modified":"2022-06-07T09:40:33","modified_gmt":"2022-06-07T09:40:33","slug":"ar-audi-rs3-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-audi-rs3-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Audi RS3 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Audi RS3 \u00e4r toppmodellen av Audi A3 som har en h\u00e4rlig 2,5 liter 5-cylindrig turbomotor. Den h\u00e4r motorn \u00e4r i princip en Audi R8 V10 som \u00e4r halverad och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r den l\u00e5ter n\u00e4stan lika h\u00e4rligt som R8:an g\u00f6r. Den nyaste Audi RS3 \u00e4r den mest seri\u00f6sa RS3 hittills tack vare mer \u00e4n 400 hk och massor av uppgraderingar j\u00e4mf\u00f6rt med den vanliga A3. S\u00e5, \u00e4r Audi RS3 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Audi RS3 \u00e4r faktiskt en riktigt bra bil eftersom den kombinerar det b\u00e4sta fr\u00e5n Audi Sport-divisionen med den nya A3, vilket ger ett riktigt lockande paket. RS3 \u00e4r klassledare i sitt segment n\u00e4r det g\u00e4ller design, motor och den \u00f6vergripande k\u00e4nslan bakom ratten eftersom A45 AMG helt enkelt inte kan r\u00f6ra den med sin 4-cylindriga motor p\u00e5 2,0 liter.<\/p>\n\n\n\n

RS3 finns antingen som hatchback eller sedan vilket ocks\u00e5 \u00e4r n\u00e5got som du inte kan hitta med Mercedes. RS3 ser aggressiv ut, men proportionerna passar det mindre chassit riktigt bra. Interi\u00f6ren \u00e4r ocks\u00e5 fylld med massor av h\u00f6gkvalitativa material som f\u00e5r bilen att verka lika lyxig som vissa dyrare Audi-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r hyfsad, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att tala om. V\u00e4rdena p\u00e5 dessa \u00e4r starka \u00e4ven p\u00e5 andrahandsmarknaden. Praktiken \u00e4r densamma som i den vanliga A3, vilket inneb\u00e4r att den inte kan transportera fyra vuxna bekv\u00e4mt, men \u00e4r tillr\u00e4ckligt bra f\u00f6r enstaka kortare resor.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS3 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Audi RS3:s drivlina best\u00e5r av en h\u00e4rlig 5-cylindrig 2,5L turbomotor med 5 cylindrar som ger 400 hk och 368 lb-ft vridmoment. Motorn har fria varv och k\u00e4nns som en baby R8-motor. RS3 klarar 0-60mph p\u00e5 cirka 3,5 sekunder vilket g\u00f6r att den hamnar i ett seri\u00f6st territorium med bilar som kostar s\u00e5 mycket som fem g\u00e5nger mer.<\/p>\n\n\n\n

Motorn \u00e4r kopplad till en sofistikerad och relativt s\u00f6ml\u00f6s dubbelkopplad S-Tronic 7-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da och Audis ikoniska Quattro AWD-system. Detta g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r RS3 att l\u00e4gga ner sin kraft oavsett v\u00e4dret utanf\u00f6r. Effektiviteten \u00e4r ocks\u00e5 hyfsad eftersom RS3 kan ge upp till 30MPG vilket \u00e4r bra f\u00f6r en AWD-bil med 400 h\u00e4stkrafter.<\/p>\n\n\n\n

Allt som allt \u00e4r RS3:s drivlina utan tvekan den b\u00e4sta i sin klass eftersom den \u00e4r verkligt unik. Ingen annan bil i det h\u00e4r segmentet erbjuder n\u00e5got b\u00e4ttre \u00e4n en 2,0L 4-cylindrig turbomotor och ingen motor l\u00e5ter s\u00e5 bra som den 5-cylindriga i RS3, inte ens m\u00e5nga V6-motorer g\u00f6r det.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS3 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Audi RS3 ser aggressiv ut fr\u00e5n alla vinklar tack vare massor av uppgraderingar som den f\u00e5r fr\u00e5n fabriken, till exempel en f\u00f6rst\u00e4rkt kaross, l\u00e5gprofilerade hjul, stora bromsar och ett par enorma RS-ovala avgassystem. Frontgrillen \u00e4r ocks\u00e5 uppgraderad f\u00f6r att se sportigare ut och s\u00e5 \u00e4r ocks\u00e5 hela interi\u00f6ren, s\u00e4rskilt ratten och sportstolarna.<\/p>\n\n\n\n

RS3 \u00e4r mycket mer fokuserad \u00e4n den vanliga A3, men den k\u00e4nns inte \u00f6verdrivet obekv\u00e4m. S3 kanske \u00e4r lite mer vanlig och bekv\u00e4m, men RS3 \u00e4r b\u00e4ttre p\u00e5 alla andra s\u00e4tt. Den upplever lite kroppsrullning och den understyrning som vanligtvis f\u00f6rknippas med RS3 kan bara k\u00e4nnas om du trycker p\u00e5 den extremt h\u00e5rt.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS3 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

RS3 \u00e4r en hyfsat p\u00e5litlig bil, men den beh\u00f6ver konstant och grundligt underh\u00e5ll. De h\u00e4r bilarna \u00e4r gjorda f\u00f6r att t\u00e5la mycket missbruk och m\u00e5ste vara perfekt inst\u00e4llda f\u00f6r att h\u00e5lla l\u00e4nge. RS3 \u00e4r dyrare i drift j\u00e4mf\u00f6rt med b\u00e5de S3 och framf\u00f6r allt den vanliga A3, men det \u00e4r v\u00e4rt det tack vare motorn.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste RS3-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med en tveksam motor, en potentiellt felaktig br\u00e4nslepump och br\u00e4nslekontrollmodul, problem med el- och MMI-systemet och att de bakre toppf\u00e4stena sviktar.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS3 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h3>\n\n\n\n

2022 RS3 b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 60 000 dollar vilket \u00e4r en stor summa pengar att betala f\u00f6r en Audi A3, men RS3 har f\u00e5 likheter med den vanliga A3. Det \u00e4r helt logiskt att betala 60 000 dollar f\u00f6r RS3 om du \u00e4r ute efter en mindre prestandabil som ocks\u00e5 erbjuder lyx och stil. Om dessa typer av bilar inte intresserar dig b\u00f6r du hoppa \u00f6ver RS3 helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett skiljer sig RS3 inte fr\u00e5n den vanliga A3, vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r tr\u00e5ngt i baks\u00e4tet, men den erbjuder ett hyfsat stort bagageutrymme. Sikten \u00e4r ocks\u00e5 hyfsad och bilen \u00e4r relativt l\u00e4tt att kliva in och ut ur.<\/p>\n\n\n\n

FAQ avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Audi RS3 en bra familjebil?<\/h4>\n\n\n\n

Om du har en yngre familj kan RS3 tj\u00e4na dig riktigt bra eftersom den kan vara tyst och f\u00f6ljsam n\u00e4r du vill att den ska vara det, men den kan ocks\u00e5 vara vild n\u00e4r du \u00e4r helt sj\u00e4lv. RS3 kanske inte kan transportera fyra vuxna bekv\u00e4mt och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r dessa vanligtvis k\u00f6ps av yngre personer och de med yngre familjer.<\/p>\n\n\n\n

RS3 har en del anv\u00e4ndbara familjev\u00e4nliga funktioner som m\u00e5nga USB-portar f\u00f6r alla passagerare, m\u00e5nga fack, l\u00e4tt\u00e5tkomliga IsoFix-monteringspunkter, barnl\u00e5s och d\u00f6rrar som g\u00e5r att \u00f6ppna i stort sett hela v\u00e4gen. Bagageutrymmet \u00e4r ocks\u00e5 stort f\u00f6r bilens storlek.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r bilar som Audi RS3 vettiga?<\/h4>\n\n\n\n

En vanlig Audi A3 sedan kostar cirka 35 000 dollar och Audi S3 b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 45 000 dollar. Du kan fullt utrusta S3 Prestige f\u00f6r cirka 53 000 dollar och d\u00e5 f\u00e5r du fortfarande 7 000 dollar \u00f6ver. En fullt utrustad RS3 kommer troligen att kosta \u00f6ver 70 000 dollar, vilket \u00e4r en vansinnig summa f\u00f6r vad som i huvudsak \u00e4r en Audi A3-sedan.<\/p>\n\n\n\n

Detta v\u00e4cker fr\u00e5gan om bilar som RS3 \u00f6verhuvudtaget \u00e4r vettiga. Men n\u00e4r du v\u00e4l provar den och inser hur speciell bilen faktiskt \u00e4r kommer du troligen att \u00e4ndra dig.<\/p>\n\n\n\n

Kan jag f\u00e5 Audi RS3 Sportback i USA?<\/h4>\n\n\n\n

Audi \u00e4r ett av de m\u00e4rken som inte erbjuder m\u00e5nga modeller till den amerikanska marknaden eftersom de inte ser tillr\u00e4ckligt stort intresse. En av dessa modeller \u00e4r Audi A3 Sportback (hatchback) vilket ocks\u00e5 inneb\u00e4r att den kommande RS3 Sportback inte kommer att finnas tillg\u00e4nglig i USA, utan endast sedanmodellen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi RS3 \u00e4r toppmodellen av Audi A3 som har en h\u00e4rlig 2,5 liter 5-cylindrig turbomotor. Den h\u00e4r motorn \u00e4r i princip en Audi R8 V10 som \u00e4r halverad och det<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4629,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4628"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4628"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4628\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4630,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4628\/revisions\/4630"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4629"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4628"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4628"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4628"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}