{"id":4622,"date":"2022-06-07T09:38:15","date_gmt":"2022-06-07T09:38:15","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4622"},"modified":"2022-06-07T09:38:19","modified_gmt":"2022-06-07T09:38:19","slug":"ar-audi-s3-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-audi-s3-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Audi S3 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Audi S3 \u00e4r en Audi A3-bil med prestanda i instegsniv\u00e5 som lovar en sp\u00e4nnande k\u00f6rupplevelse utan att vara h\u00f6gljudd. M\u00e5nga m\u00e4nniskor f\u00f6redrar bilar som inte s\u00e4nder ett t\u00f6ntbudskap men som \u00e4nd\u00e5 kan ge ett leende p\u00e5 l\u00e4pparna n\u00e4r du l\u00e4gger ner kraften. S\u00e5, \u00e4r Audi S3 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Audi S3 \u00e4r verkligen en riktigt bra bil eftersom den lika g\u00e4rna kan vara den s\u00f6ta punkten i hela Audi Sport-sortimentet f\u00f6r dem som vill ha en liten, men kapabel bil som erbjuder allt som en \u00e4kta Audi ska erbjuda. S3 drivs av en 2.0L 4-cylindrig turbomotor med 300-310 hk f\u00f6r de tre senaste generationerna som kommer att vara f\u00f6rem\u00e5l f\u00f6r den h\u00e4r artikeln.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt skiljer sig S3 fr\u00e5n den vanliga A3 tack vare n\u00e5gra diskreta prestandauppgraderingar som ett snyggare kaross kit, snyggare hjul och en fyrdubbel avgasr\u00f6rsuppst\u00e4llning. Interi\u00f6ren i S3 \u00e4r ocks\u00e5 uppfr\u00e4schad med material av h\u00f6gre kvalitet medan k\u00f6rupplevelsen \u00e4r fokuserad och dynamisk, men \u00e4nd\u00e5 bekv\u00e4m.<\/p>\n\n\n\n

S3 \u00e4r ocks\u00e5 en hyfsat p\u00e5litlig bil, men vi kommer att n\u00e4mna n\u00e5gra vanliga problem som pl\u00e5gar S3. V\u00e4rdena p\u00e5 dessa \u00e4r riktigt bra eftersom de tenderar att kosta liknande pengar som Golf R, men ett Audi-m\u00e4rke och en b\u00e4ttre interi\u00f6r g\u00f6r att den verkar mer v\u00e4rd \u00e4n Golf R. S3 \u00e4r lika praktisk som vilken annan A3 som helst, vilket inneb\u00e4r att den ocks\u00e5 \u00e4r hyfsad.<\/p>\n\n\n\n

Audi S3 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Audi S3 \u00e4r utrustad med en 2,0 l fyrcylindrig turbomotor med 4 cylindrar som g\u00f6r mellan 300 och 310 hk f\u00f6r de tre senaste S3-modellerna. Den h\u00e4r motorn kan driva S3 fr\u00e5n 0 till 60 mph p\u00e5 cirka 4,5 sekunder, vilket verkligen \u00e4r en riktigt bra tid f\u00f6r en Audi prestandabil p\u00e5 instegsniv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

S3-motorn \u00e4r kopplad till en sofistikerad 7-v\u00e4xlad S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5da med dubbelkoppling och Audis ikoniska Quattro AWD-system som klarar av att l\u00e4gga ner kraften utan problem. S3 \u00e4r ocks\u00e5 en relativt effektiv bil eftersom den kan ge upp till 35MPG kombinerat, vilket \u00e4r en riktigt bra siffra f\u00f6r en prestandabil.<\/p>\n\n\n\n

S3 erbjuder inte en drivlina som \u00e4r lika sp\u00e4nnande som den som finns i RS3 med sin 5-cylindriga motor p\u00e5 2,5 liter. 310 hk \u00e4r dock helt r\u00e4tt f\u00f6r en s\u00e5 stor bil som S3 eftersom det g\u00f6r att du kan utforska varvtalsintervallet p\u00e5 ett linj\u00e4rt s\u00e4tt. P\u00e5 det hela taget \u00e4r S3:s drivlina en s\u00f6t punkt f\u00f6r m\u00e5nga och \u00e4r dessutom sofistikerad och hyfsat effektiv.<\/p>\n\n\n\n

Audi S3 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Audi S3 skiljer sig fr\u00e5n den vanliga A3 tack vare n\u00e5gra diskreta stylinguppgraderingar som en snyggare kaross, en upps\u00e4ttning sportiga hjul, f\u00f6rst\u00e4rkta bromsar och fyrdubbla avgasr\u00f6r. S3 finns b\u00e5de som hatchback och sedan p\u00e5 vissa marknader, medan den amerikanska marknaden endast f\u00e5r sedanen S3, som utan tvekan \u00e4r det b\u00e4ttre valet \u00e4nd\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren i S3 har massor av standardutrustning som g\u00f6r att den ser lyxig ut. S3 k\u00f6rs p\u00e5 ett dynamiskt s\u00e4tt, men utan att vara \u00f6verdrivet styv. Bilen upplever lite karossrullning och understyrning, men inte mycket som f\u00f6rst\u00f6r det roliga. Den \u00e4r kanske inte lika styv som RS3, men S3 \u00e4r b\u00e5de bekv\u00e4m och n\u00e5gorlunda dynamisk.<\/p>\n\n\n\n

Audi S3 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet verkar S3 h\u00e5lla sig bra. Du m\u00e5ste dock underh\u00e5lla den eftersom S3 \u00e4r precis som vilken annan tysk premiumprestanda bil som helst. Det betyder att bristande underh\u00e5ll snart kommer att f\u00f6rst\u00f6ra din \u00e4garupplevelse. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r korrekt underh\u00e5ll inte bara ett alternativ utan snarare en n\u00f6dv\u00e4ndighet.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste Audi S3-problemen \u00e4r relaterade till motorfel eller tveksamhet, problem med MAF-sensorn, problem med olika elektronik, problem med termostaten och motorkylning.<\/p>\n\n\n\n

Audi S3 – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Audi S3:s st\u00f6rsta konkurrent \u00e4r Golf R som har samma motor men som finns med ett mer sofistikerat AWD-system och en manuell v\u00e4xell\u00e5da. S3 erbjuder dock ett b\u00e4ttre m\u00e4rke, en interi\u00f6r av h\u00f6gre kvalitet och en mer premiumk\u00e4nsla \u00f6verlag. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r v\u00e4rdet p\u00e5 S3 faktiskt riktigt bra.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken ligger i linje med Audi A3 eftersom A3 inte \u00e4r en bil avsedd f\u00f6r att transportera en massa m\u00e4nniskor. Bagageutrymmet \u00e4r bra och om du vill ha den mest praktiska Audi S3 m\u00e5ste du satsa p\u00e5 Sportback-versionen, om du kan f\u00f6rst\u00e5s.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Audi S3?<\/h4>\n\n\n\n

Audi S3 \u00e4r f\u00f6r m\u00e5nga m\u00e4nniskor en smekm\u00e5nad i hela Audi Sport-sortimentet. Det \u00e4r en kompakt bil vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r l\u00e4tt att parkera och den passar d\u00e4r st\u00f6rre Audi-bilar helt enkelt inte kan. Den \u00e4r snabb och sp\u00e4nnande, men inte \u00f6verdrivet s\u00e5 att du ser ut som en idiot eller f\u00f6rst\u00f6r din vardagskomfort.<\/p>\n\n\n\n

S3 \u00e4r en riktigt bra bil \u00f6verlag och den verkar verkligen vara det b\u00e4ttre valet j\u00e4mf\u00f6rt med Golf R som kostar mer eller mindre lika mycket. S3 \u00e4r Golf R, men med ett mer premiumm\u00e4rke, en interi\u00f6r av h\u00f6gre kvalitet, b\u00e4ttre utseende och en utan tvekan mer sp\u00e4nnande k\u00f6rupplevelse.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi S3 en familjebil?<\/h4>\n\n\n\n

Vi har redan n\u00e4mnt att Audi S3 inte skriker ut att den \u00e4r en prestandabil, vilket inneb\u00e4r att den mer eller mindre k\u00e4nns som den vanliga A3 g\u00f6r, men med extra prestanda. Detta inneb\u00e4r att S3 kan vara en bra familjebil, men bara om din familj \u00e4r ung.<\/p>\n\n\n\n

Baks\u00e4tena i S3 \u00e4r inte utformade f\u00f6r att transportera l\u00e4ngre personer, men de \u00e4r utm\u00e4rkta f\u00f6r barn och bebisar. S3 har ocks\u00e5 m\u00e5nga familjev\u00e4nliga funktioner som muggh\u00e5llare, USB-portar och l\u00e4tt\u00e5tkomliga monteringspunkter f\u00f6r barnstolar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi S3 en s\u00e4ker bil?<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tyska premiumbiltillverkare \u00e4r en sak s\u00e4ker, de prioriterar lyx, s\u00e4kerhet och prestanda. D\u00e4rf\u00f6r kan S3 f\u00e5 ett stj\u00e4rnigt 5-stj\u00e4rnigt s\u00e4kerhetsm\u00e4rke, vilket inneb\u00e4r att S3 verkligen \u00e4r en riktigt s\u00e4ker bil.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi S3 \u00e4r en Audi A3-bil med prestanda i instegsniv\u00e5 som lovar en sp\u00e4nnande k\u00f6rupplevelse utan att vara h\u00f6gljudd. M\u00e5nga m\u00e4nniskor f\u00f6redrar bilar som inte s\u00e4nder ett t\u00f6ntbudskap men som<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4623,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4622"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4622"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4622\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4624,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4622\/revisions\/4624"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4623"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4622"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4622"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4622"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}