{"id":4616,"date":"2022-06-06T10:24:08","date_gmt":"2022-06-06T10:24:08","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4616"},"modified":"2022-06-06T10:24:11","modified_gmt":"2022-06-06T10:24:11","slug":"ar-bmw-m550i-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-bmw-m550i-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r BMW M550i en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

BMW \u00e4r popul\u00e4rt f\u00f6r att g\u00f6ra n\u00e5gra av de b\u00e4sta motorerna p\u00e5 marknaden som ger en bra punch och prestanda. En av de mest sp\u00e4nnande BMW-modellerna att k\u00f6ra \u00e4r BMW M55i. Den \u00e4r kraftfull och presterar exceptionellt bra. Men \u00e4r BMW M550i en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Den \u00e4r en bra bil f\u00f6r vissa och d\u00e5lig f\u00f6r andra. Den \u00e4r bra f\u00f6r personer som letar efter rymliga, lyxiga, avancerade, s\u00e4kra och h\u00f6gpresterande bilar. Tv\u00e4rtom \u00e4r det en d\u00e5lig bil f\u00f6r dem som \u00f6nskar en mer p\u00e5litlig, br\u00e4nslesn\u00e5l och prisv\u00e4rd lyxsedan.<\/p>\n\n\n\n

BMW M550i:s historia<\/h2>\n\n\n\n

BMW M550i \u00e4r en del av den sjunde generationen av BMW 5-serien. Den h\u00e4r bilen har varit i produktion fr\u00e5n 2016 till idag. Den sjunde generationen av BMW 5-serien kommer med tv\u00e5 karossvarianter; sedanversionen, \u00e4ven k\u00e4nd som BMW G30, och vagnsversionen, \u00e4ven kallad BM G31.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom har BMW M550i tv\u00e5 modellalternativ; BMW M550ii och M550i xDrive. B\u00e5da dessa bilar drivs av en 4,4-liters N63 V8 twin-turbo-motor med dubbelturbo. Denna motor ersatte den p\u00e5litliga och h\u00e5llbara 3,0-liters B58 inline-6 turbomotorn som fanns i BMW M540i.<\/p>\n\n\n\n

Funktioner hos BMW M550i<\/h2>\n\n\n\n

Utseende<\/h4>\n\n\n\n

BMW M550i \u00e4r kanske inte lika elegant som BMW M5, men den har ocks\u00e5 ett sportigt och lyxigt utseende. Den \u00e4r elegant byggd och har Shadowline-utv\u00e4ndig kl\u00e4dsel. Andra egenskaper som g\u00f6r att den sticker ut \u00e4r belysta d\u00f6rrtr\u00f6skelavslutare, trapezoidala avgasr\u00f6r, el-f\u00e4llbara och uppv\u00e4rmda speglar samt 19-tums hjul.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren \u00e4r ocks\u00e5 mysig och extravagant med funktioner som antracitf\u00e4rgad innertaket, Dakota-l\u00e4derkl\u00e4dsel, golvmattor och aluminiumkl\u00e4dsel. Med dessa och m\u00e5nga andra funktioner utstr\u00e5lar M550ii opulens.<\/p>\n\n\n\n

Prestanda<\/h4>\n\n\n\n

BMW M550ii \u00e4r en h\u00f6gpresterande bil. Den finns i tv\u00e5 modeller; BMW M550i, som har bakhjulsdrift, och M550i xDrive, som har fyrhjulsdrift. Den \u00e4r ocks\u00e5 utrustad med en kraftfull 4,4-liters V-8 twin-turbo-motor med 8-stegs automatisk v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Den kraftfulla N63-motorn levererar upp till 523 hk och ett vridmoment p\u00e5 553 lb-ft. Den kan ocks\u00e5 accelerera fr\u00e5n 0 till 60 mph p\u00e5 3,6 sekunder och har en topphastighet p\u00e5 160 mph. Detta \u00e4r enast\u00e5ende eftersom de flesta sedans inte ger s\u00e5dan kraft och hastighet.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom att M550ii har kraft och snabbhet \u00e4r den ocks\u00e5 l\u00e4tt att hantera och styra, vilket g\u00f6r den till en rolig \u00e5ktur att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Komfort och lastutrymme<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6rutom att BMW M550i erbjuder enast\u00e5ende prestanda ger den ocks\u00e5 enast\u00e5ende komfort och lastutrymme. Tack vare den stora kup\u00e9n med massor av h\u00f6gteknologiska och kvalitativa funktioner som l\u00e4derstolar, l\u00e4derkl\u00e4dd ratt, st\u00f6ldskyddssystem f\u00f6r fordonet, nyckell\u00f6s start, farth\u00e5llare, head-up display-system, iDrive-system med omborddator och mycket mer.<\/p>\n\n\n\n

M550i erbjuder ocks\u00e5 ett stort lastutrymme eftersom den har totalt 18,7 kubikfot utrymme, vilket \u00e4r mer \u00e4n genomsnittet f\u00f6r en lyxsedan. Och med m\u00f6jlighet att rymma upp till fem personer \u00e4r detta en praktisk bil som familjer kommer att \u00e4lska.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nsleeffektivitet<\/h3>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r BMW M550i inte br\u00e4nslesn\u00e5l, vilket \u00e4r vanligt i hela BMW 5-serieutbudet. Den har ett EPA-v\u00e4rde p\u00e5 17 mpg i staden, 25 mpg p\u00e5 motorv\u00e4gen och ett kombinerat 20 mpg.<\/p>\n\n\n\n

Konkurrenterna \u00e4r effektivare, eftersom Mercedes-Benz E 53 har ett betyg p\u00e5 22 mpg i staden och 29 mpg p\u00e5 motorv\u00e4gen, medan Audi S6 har ett betyg p\u00e5 18 mpg i staden och 28 mpg p\u00e5 motorv\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

Pris<\/h4>\n\n\n\n

Som v\u00e4ntat \u00e4r BMW M550i ingen billig bil. Den senaste 2022 \u00e5rs BMW M550i xDrive har ett baspris p\u00e5 76 800 MSRP. Detta \u00e4r ganska dyrt om man j\u00e4mf\u00f6r med de flesta av dess konkurrenter, som Mercedes-Benz AMG E 53, som har ett grundpris p\u00e5 76 000 dollar, och Audi S6 med ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 75 600 dollar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW M550i v\u00e4rd att k\u00f6pa?<\/h4>\n\n\n\n

BMW M550i \u00e4r v\u00e4rd att k\u00f6pa om du vill ha en lyxig, h\u00f6gpresterande, rymlig och mycket avancerad executive sedan. D\u00e4remot \u00e4r den h\u00e4r bilen inte idealisk f\u00f6r personer som \u00f6nskar en br\u00e4nslesn\u00e5l, p\u00e5litlig och underh\u00e5llsfattig lyxsedan. Den har ocks\u00e5 en h\u00f6g startkostnad, vilket kan avskr\u00e4cka m\u00e5nga m\u00e4nniskor.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW M550i?<\/h4>\n\n\n\n

BMW M550i \u00e4r en h\u00f6gpresterande och lyxig sedan. Den \u00e4r ocks\u00e5 rymlig med ett enormt bagageutrymme. Den kommer dock med olika problem som intresserade anv\u00e4ndare b\u00f6r k\u00e4nna till. N\u00e5gra av problemen \u00e4r \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning, snabb batteridr\u00e4nering, fel p\u00e5 styrkedjan, l\u00e4ckande ventilstamt\u00e4tningar, fel p\u00e5 br\u00e4nsleinsprutare, fel p\u00e5 t\u00e4ndstift och mycket mer.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r skillnaden mellan BMW M550i och M5?<\/h4>\n\n\n\n

Den st\u00f6rsta skillnaden mellan BMW M550i och M5 \u00e4r att M550i \u00e4r bekv\u00e4mare och smidigare \u00e4n M5. \u00c5 andra sidan erbjuder M5 mer kraft och hantering, och den \u00e4r fantastisk p\u00e5 lastbilen. Icke desto mindre \u00e4r M5 ocks\u00e5 dyrare \u00e4n M550i.<\/p>\n\n\n\n

H\u00e5ller BMW M550i sitt v\u00e4rde?<\/h4>\n\n\n\n

Liksom de flesta BMW 5-serien f\u00f6rlorar BMW M550i sitt v\u00e4rde snabbt. Det uppskattas att BMW M550i kommer att v\u00e4rderas ned med 57 % efter 5 \u00e5rs \u00e4gande. Den kommer allts\u00e5 att ha ett \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rde p\u00e5 cirka 25 300 dollar. Detta \u00e4r l\u00e4gre \u00e4n de flesta av dess konkurrenter fr\u00e5n Audi och Mercedes-Benz, eftersom de har mer \u00e4n 60 % i \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rde efter 5 \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge h\u00e5ller BMW M550i?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 hur v\u00e4l du underh\u00e5ller och tar hand om bilen. Dessutom avg\u00f6r v\u00e5ra k\u00f6rvanor om bilen h\u00e5ller l\u00e4ngre eller inte. Om den \u00e4r v\u00e4l underh\u00e5llen h\u00e5ller BMW MM550i i mer \u00e4n 250 000 mil. Vissa BMW M550i-\u00e4gare har rapporterat att de har k\u00f6rt \u00f6ver 300 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

BMW M550i \u00e4r en av de b\u00e4sta BMW lyxsedanerna p\u00e5 marknaden. M550ii erbjuder \u00f6verfl\u00f6d, exceptionella prestanda, avancerad teknik, en rymlig och h\u00f6gkvalitativ kup\u00e9, ett stort lastutrymme och f\u00f6rstklassiga s\u00e4kerhetsfunktioner.<\/p>\n\n\n\n

Trots att den har massor av enast\u00e5ende funktioner har den ocks\u00e5 flera bakslag som \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning, d\u00e5lig effektivitet, h\u00f6g underh\u00e5llskostnad och l\u00e5g tillf\u00f6rlitlighet. \u00c4nd\u00e5 \u00e4r det fortfarande en trevlig bil f\u00f6r dem som \u00e4r villiga att spendera pengar f\u00f6r att skaffa och underh\u00e5lla den.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW \u00e4r popul\u00e4rt f\u00f6r att g\u00f6ra n\u00e5gra av de b\u00e4sta motorerna p\u00e5 marknaden som ger en bra punch och prestanda. En av de mest sp\u00e4nnande BMW-modellerna att k\u00f6ra \u00e4r BMW<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4617,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4616"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4616"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4616\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4618,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4616\/revisions\/4618"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4617"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4616"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4616"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4616"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}