{"id":4613,"date":"2022-06-06T10:23:26","date_gmt":"2022-06-06T10:23:26","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4613"},"modified":"2022-06-06T10:23:26","modified_gmt":"2022-06-06T10:23:26","slug":"vanliga-problem-med-bmw-m550i","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-bmw-m550i\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med BMW M550I"},"content":{"rendered":"\n

BMW M550I \u00e4r en bekv\u00e4m, h\u00f6gpresterande, rymlig och tekniskt avancerad lyxsedan. Den \u00e4r utrustad med N63-motorn, som \u00e4r en av de mest kraftfulla BMW-motorerna p\u00e5 marknaden. Men precis som de flesta lyxbilar har den ocks\u00e5 en massa problem som anv\u00e4ndarna b\u00f6r k\u00e4nna till. Oavsett vilket, vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW M550I?<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen med BMW M550I \u00e4r fel p\u00e5 styrkedjan, fel p\u00e5 br\u00e4nsleinsprutningen, problem med t\u00e4ndspolen, \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning och fel p\u00e5 t\u00e4ndstiftet. Andra problem \u00e4r fel p\u00e5 vattenpumpen, l\u00e4ckande ventilstamst\u00e4tningar och snabb batteridr\u00e4nering. Som vanligt kan de flesta av dessa problem undvikas genom regelbundet underh\u00e5ll och reparationer.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW M550I?<\/h2>\n\n\n\n

\u00d6verdriven oljef\u00f6rbrukning<\/h4>\n\n\n\n

Det f\u00f6rsta vanliga problemet som de flesta anv\u00e4ndare av BMW M550i m\u00f6ter \u00e4r \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning. Detta problem kommer fr\u00e5n motorns utformning med turboniv\u00e5erna mitt i motorns dalg\u00e5ng. Dessutom kan uttorkande packningar ocks\u00e5 orsaka oljef\u00f6rlust, vilket leder till \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning.<\/p>\n\n\n\n

Det uppskattas att den h\u00e4r modellen f\u00f6rbrukar minst 1 kiloton per 600 mil, vilket \u00e4r l\u00e5ngt \u00f6ver genomsnittet p\u00e5 1 kiloton per 1000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Fel p\u00e5 styrkedjan<\/h3>\n\n\n\n

Ett annat vanligt problem som anv\u00e4ndare av BMW M550I upplever \u00e4r fel p\u00e5 styrkedjan. BMW har erk\u00e4nt att N63-motorn har problem med styrkedjan. Det uppt\u00e4cktes att den str\u00e4cker sig och slits ut i f\u00f6rtid, vilket orsakar minskad motorprestanda. Om du uppt\u00e4cker att din bil har det h\u00e4r problemet ska du \u00e5tg\u00e4rda det s\u00e5 snart som m\u00f6jligt f\u00f6r att f\u00f6rhindra kostsamma motorreparationer.<\/p>\n\n\n\n

Snabb batteridr\u00e4nering<\/h4>\n\n\n\n

BMW N63-motorn har problem med att \u00e4ta upp batterier. D\u00e4rf\u00f6r rekommenderar tillverkaren att batteriet byts ut vid varje oljebyte. Det h\u00e4r problemet uppstod efter att BMW f\u00f6rs\u00f6kte g\u00f6ra N63-motorn effektiv. Trots att det hj\u00e4lpte bilen att bli effektivare anv\u00e4nder den \u00e4nd\u00e5 mycket batterikraft som till slut dr\u00e4nerar den.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nsleinsprutningsfel<\/h3>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ett av de problem som anv\u00e4ndare av BMW M550i rapporterar i de tidiga skedena av att \u00e4ga denna bil. M\u00e5nga anv\u00e4ndare har rapporterat att de har f\u00e5tt en d\u00e5lig br\u00e4nsleinjektor redan vid 20 000 mil. N\u00e5gra av tecknen p\u00e5 en d\u00e5lig eller trasig br\u00e4nsleinjektor \u00e4r d\u00e5lig acceleration, motorfel, grov tomg\u00e5ng, svarta avgasspetsar och kontrollampan.<\/p>\n\n\n\n

Om du m\u00e4rker n\u00e5got av ovanst\u00e5ende tecken vet du att det \u00e4r dags att byta ut br\u00e4nsleinsprutaren. Icke desto mindre kan dessa vara tecken p\u00e5 d\u00e5liga t\u00e4ndstift eller t\u00e4ndspolar.<\/p>\n\n\n\n

Fel p\u00e5 t\u00e4ndstift<\/h4>\n\n\n\n

Om t\u00e4ndstiften p\u00e5 din BMW M550I blir d\u00e5liga kommer du att f\u00e5 motorfel, sv\u00e5rstartat motor, grov tomg\u00e5ngsk\u00f6rning och knackningar i motorn. Det \u00e4r ett av de f\u00f6rsta problemen som anv\u00e4ndare av BMW M550i kommer att uppleva. Det b\u00f6rjar normalt h\u00e4nda efter att man har k\u00f6rt \u00f6ver 30 000 mil. Byt ut de d\u00e5liga t\u00e4ndstiften mot bra f\u00f6r effektiv prestanda.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e4ckande ventilstamt\u00e4tningar<\/h4>\n\n\n\n

Ventilskaftsf\u00f6rseglingar g\u00e5r s\u00f6nder p\u00e5 BMW M550I p\u00e5 grund av den h\u00f6ga v\u00e4rme som avges av avgaserna och turbon i motorns dalg\u00e5ng. Tecken p\u00e5 l\u00e4ckande ventilskaftt\u00e4tningar \u00e4r bland annat \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning och vit r\u00f6k som kommer fr\u00e5n avgasr\u00f6ren. Om du har detta problem b\u00f6r du byta ut de d\u00e5liga ventilstamt\u00e4tningarna mot bra. Den enda utmaningen \u00e4r att du m\u00e5ste sl\u00e4ppa motorn.<\/p>\n\n\n\n

Problem med t\u00e4ndspolar<\/h3>\n\n\n\n

Precis som t\u00e4ndstiften b\u00f6rjar \u00e4ven t\u00e4ndspolarna bli d\u00e5liga efter att ha k\u00f6rt n\u00e5gra kilometer. Det rekommenderas att du kontrollerar dina t\u00e4ndspolar var 45 000:e mil. Tecken p\u00e5 en d\u00e5lig t\u00e4ndspole \u00e4r bland annat motorfel, d\u00e5lig br\u00e4nsleekonomi, effektf\u00f6rlust och bak\u00e5triktad t\u00e4ndning. Byt ut t\u00e4ndspolarna p\u00e5 din BMW var 45 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Vattenpumpfel<\/h3>\n\n\n\n

Den fr\u00e4msta orsaken till fel p\u00e5 vattenpumpen i BMW M550I \u00e4r slitage. N\u00e4r din BMW n\u00e5r \u00f6ver 80 000 mil kommer du sannolikt att b\u00f6rja f\u00e5 problem med vattenpumpen. Om du inte byter ut en d\u00e5lig vattenpump kan det leda till problem med motorkylningen. D\u00e4rf\u00f6r b\u00f6r den bytas ut s\u00e5 snart som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW M550I tillf\u00f6rlitlig?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, BMW M550I \u00e4r en av de minst tillf\u00f6rlitliga bilarna p\u00e5 marknaden. Generellt sett \u00e4r BMW 5-serien mindre tillf\u00f6rlitlig \u00e4n de flesta BMW-serier. BMW M550I har inte bara m\u00e5nga problem, utan kostnaderna f\u00f6r dess delar \u00e4r h\u00f6ga och det \u00e4r ocks\u00e5 kostnaderna f\u00f6r service. Och eftersom den har m\u00e5nga avancerade funktioner kan m\u00e5nga saker l\u00e4tt g\u00e5 fel.<\/p>\n\n\n\n

Efter hur m\u00e5nga mil b\u00f6rjar BMW M550i f\u00e5 problem?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 hur v\u00e4l du underh\u00e5ller bilen. Vissa anv\u00e4ndare av BMW M550i har rapporterat problem redan vid 30 000 mil, medan andra har upplevt problem efter att ha n\u00e5tt 50 000 mil. Med r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll kan du b\u00f6rja uppleva allvarliga problem fr\u00e5n 100 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r den h\u00f6ga k\u00f6rstr\u00e4ckan f\u00f6r BMW M550i?<\/h4>\n\n\n\n

Den h\u00f6gsta k\u00f6rstr\u00e4ckan f\u00f6r BMW M550i \u00e4r cirka 150 000 mil. Detta g\u00e4ller dock f\u00f6r v\u00e4l underh\u00e5llna bilar eftersom de flesta M550i b\u00f6rjar f\u00e5 allvarliga problem efter att ha k\u00f6rt \u00f6ver 100 000 mil. Men med r\u00e4tt underh\u00e5ll och sk\u00f6tsel kan de b\u00f6rja utveckla problem efter att ha k\u00f6rt \u00f6ver 150 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 om du planerar att k\u00f6pa en begagnad BMW M550i, ska du skaffa en med mindre \u00e4n 150 000 miles. Som ett resultat kommer du inte att beh\u00f6va spendera mycket pengar p\u00e5 reparation och underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW M550I dyr att underh\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

BMW 5-serien \u00e4r en av de dyraste BMW executive sedans att underh\u00e5lla. Och eftersom BMW M550i \u00e4r en h\u00f6gklassig modell av BMW 5-serien \u00e4r den \u00e4nnu dyrare. Ungef\u00e4r m\u00e5ste anv\u00e4ndaren spendera minst 1 200 dollar per \u00e5r f\u00f6r att reparera och underh\u00e5lla BMW M550i.<\/p>\n\n\n\n

Vilken motor \u00e4r b\u00e4ttre – N63- eller B58-motorn?<\/h3>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vad du \u00e4r ute efter. N63-motorn \u00e4r kraftfullare och roligare att k\u00f6ra, men B58-motorn \u00e4r mer tillf\u00f6rlitlig och har f\u00e4rre problem. Dessutom f\u00f6rbrukar N63 mer br\u00e4nsle och olja \u00e4n B58. S58 \u00e4r prestandaversionen av B58-motorn.<\/p>\n\n\n\n

Slutbet\u00e4nkanden<\/h2>\n\n\n\n

Nu n\u00e4r du k\u00e4nner till n\u00e5gra av de vanligaste problemen som BMW M550I genomg\u00e5r \u00e4r det viktigt att ta v\u00e4l hand om din BMW executive sedan f\u00f6r att f\u00f6rl\u00e4nga dess livsl\u00e4ngd. Med r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll kan de flesta av de problem som vi har lyft fram ovan undvikas.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r BMW M550I en utm\u00e4rkt, lyxig, snygg, bekv\u00e4m, s\u00e4ker, rymlig och h\u00f6gpresterande bil. D\u00e4remot har den ett h\u00f6gt utg\u00e5ngspris, den \u00e4r inte effektiv och p\u00e5litlig. \u00c4nd\u00e5 \u00e4r den idealisk f\u00f6r m\u00e4nniskor som \u00e4r redo att spendera f\u00f6r att njuta av en lyxig och h\u00f6gpresterande \u00e5ktur.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW M550I \u00e4r en bekv\u00e4m, h\u00f6gpresterande, rymlig och tekniskt avancerad lyxsedan. Den \u00e4r utrustad med N63-motorn, som \u00e4r en av de mest kraftfulla BMW-motorerna p\u00e5 marknaden. Men precis som de<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4614,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4613"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4613"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4613\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4615,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4613\/revisions\/4615"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4614"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4613"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4613"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4613"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}