{"id":4607,"date":"2022-06-06T10:21:15","date_gmt":"2022-06-06T10:21:15","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4607"},"modified":"2022-06-06T10:21:18","modified_gmt":"2022-06-06T10:21:18","slug":"vanliga-problem-med-bmw-m235i","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-bmw-m235i\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med BMW M235I"},"content":{"rendered":"\n

BMW M235I \u00e4r rolig att k\u00f6ra eftersom den har en utm\u00e4rkt styrning och hantering. Dess sportiga design \u00e4r ocks\u00e5 tilltalande, vilket g\u00f6r den till en trevlig bil att \u00e4ga. Men som de flesta lyxbilar har M235I ocks\u00e5 flera problem. Men vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW M235I?<\/p>\n\n\n\n

Vanliga problem med BMW M235I \u00e4r motorfel, VANOS Solenoidfel, fel p\u00e5 vattenpumpen, d\u00e5liga bromsbel\u00e4gg, transmissionsproblem, oljel\u00e4ckage fr\u00e5n ventilk\u00e5pan, elektriska problem och l\u00e4ckande oljefilterhuspackning. Observera att de flesta av dessa problem kan undvikas med r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW M235I?<\/h2>\n\n\n\n

Motorfel<\/h4>\n\n\n\n

BMW M235I \u00e4r utrustad med N55-motorn, som \u00e4r en av de mest tillf\u00f6rlitliga motorerna p\u00e5 marknaden. Anv\u00e4ndare har rapporterat att deras motorer har g\u00e5tt s\u00f6nder av olika anledningar. En av de fr\u00e4msta orsakerna till motorfel \u00e4r smutsiga, skadade eller gamla t\u00e4ndstift. Detta leder ocks\u00e5 till att motorn inte fungerar.<\/p>\n\n\n\n

Ett annat stort problem som g\u00f6r att N55-motorn g\u00e5r s\u00f6nder \u00e4r lagerfel. Lagren g\u00e5r vanligtvis s\u00f6nder p\u00e5 grund av bristande sm\u00f6rjning eller oljebyte. Att laga lager \u00e4r dessutom n\u00e5got kostsamt eftersom du kan beh\u00f6va spendera minst 8 000 dollar. Dessutom kan du beh\u00f6va byta ut de d\u00e5liga t\u00e4ndstiften f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda motorfelet.<\/p>\n\n\n\n

Fel p\u00e5 vattenpumpen<\/h4>\n\n\n\n

En vattenpump \u00e4r en viktig del av motorn. Den ansvarar f\u00f6r att cirkulera kylv\u00e4tska i hela kylsystemet f\u00f6r att kyla motortemperaturerna. En vattenpump g\u00e5r dock ocks\u00e5 s\u00f6nder efter att ha anv\u00e4nts under en tid. Dessutom kan en vattenpump g\u00e5 s\u00f6nder p\u00e5 grund av en d\u00e5lig termostat. N\u00e5gra av tecknen p\u00e5 en d\u00e5lig vattenpump \u00e4r att motorn \u00f6verhettas och att fl\u00e4kten g\u00e5r p\u00e5 full hastighet.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta problem m\u00e5ste du byta ut b\u00e5de vattenpumpen och termostaten. Det \u00e4r viktigt att installera en vattenpump av h\u00f6g kvalitet om du vill att den ska h\u00e5lla \u00f6ver 40 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

VANOS Solenoidfel<\/h3>\n\n\n\n

VANOS eller systemet f\u00f6r variabel kamaxelstyrning hj\u00e4lper till att f\u00f6rb\u00e4ttra tomg\u00e5ngsk\u00f6rning och j\u00e4mn effekt. Trots detta misslyckas denna del p\u00e5 grund av slitage efter att ha k\u00f6rt flera mil. N\u00e5gra av tecknen p\u00e5 VANOS Solenoidfel \u00e4r grov tomg\u00e5ng, halt l\u00e4ge och f\u00f6rlust av effekt och vridmoment. Du kan \u00e5tg\u00e4rda problemet p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt genom att byta ut den trasiga VANOS-motorn och inte bara reng\u00f6ra den.<\/p>\n\n\n\n

Transmissionsproblem<\/h4>\n\n\n\n

Det \u00e4r l\u00e4tt f\u00f6r transmissionen i BMW M235I att f\u00f6rst\u00f6ra eller misslyckas. Detta beror p\u00e5 att det finns flera saker som bidrar till att transmissionen g\u00e5r s\u00f6nder, bland annat \u00f6verhettning av motorn, slirning, brist p\u00e5 v\u00e4tskor p\u00e5 grund av l\u00e4ckor och symtomgivande ljud. Tecken p\u00e5 en d\u00e5lig v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r gn\u00e4llande, klunkande och brummande ljud.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda transmissionsproblem m\u00e5ste du lokalisera problemet och byta ut den eller de ber\u00f6rda delarna.<\/p>\n\n\n\n

Ventilk\u00e5pa\/ventilk\u00e5pa packning oljel\u00e4ckage<\/h3>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ett av de vanligaste problemen som anv\u00e4ndare av BMW M235I har klagat p\u00e5. Ventilk\u00e5pens gummipackning och plastventilk\u00e5pan \u00e4r bland BMW-delarna som f\u00f6rs\u00e4mras snabbare. S\u00e5 n\u00e4r dessa delar spricker kommer de att b\u00f6rja l\u00e4cka olja. De kan dock \u00e5tg\u00e4rdas genom att byta ut det d\u00e5liga ventilk\u00e5pan och ventilk\u00e5panpackningen.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e4ckande oljefilterhuspackning<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4ven om det h\u00e4r problemet \u00e4r vanligt i BMW M235I-modellen \u00e4r det inte s\u00e4rskilt allvarligt eller dyrt att \u00e5tg\u00e4rda. Den d\u00e5liga oljefilterhuspackningen b\u00f6r dock bytas ut i tid f\u00f6r att undvika att andra motordelar skadas. Oljefilterhusets packning l\u00e4cker p\u00e5 grund av slitage. Byt ut den d\u00e5liga oljefilterhuspackningen f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problemet.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e5liga bromsbel\u00e4gg<\/h4>\n\n\n\n

Bromsbel\u00e4gg \u00e4r n\u00e5gra av de f\u00f6rsta delarna som slits ut p\u00e5 NMW M235I. De m\u00e5ste inspekteras var 30 000:e mil f\u00f6r att s\u00e4kerst\u00e4lla att de fungerar som de ska. Om bromsbel\u00e4ggen \u00e4r skadade eller slitna kommer de att glida och ge vika, vilket \u00e4r farligt f\u00f6r f\u00f6raren och passagerarna. Byt ut de d\u00e5liga bromsbel\u00e4ggen mot nya.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem<\/h4>\n\n\n\n

Det vanligaste elektriska problemet som BMW M235I-\u00e4gare upplever \u00e4r tr\u00e5dbr\u00e4nning. Detta h\u00e4nder eftersom jordkabeln inte klarar av str\u00f6mmen och slutar brinna vid stiftkontakten, vilket g\u00f6r att varningslampor p\u00e5 bromsen sl\u00e5r p\u00e5 backljus. Observera att detta sker i den h\u00f6gra bakljuskabeln.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta problem m\u00e5ste du f\u00e4sta en andra jordledning. Ta bilen till mekanikern om din bil har detta problem.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r det dyrt att underh\u00e5lla BMW M235I?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW M235I \u00e4r ganska dyrare att underh\u00e5lla \u00e4n en genomsnittlig bil. Detta beror p\u00e5 att den rapporterar fler problem \u00e4n en genomsnittlig bil och kostnaden f\u00f6r reparations- och underh\u00e5llstj\u00e4nster \u00e4r ocks\u00e5 h\u00f6g. Dessutom \u00e4r BMW:s reservdelar dyrare \u00e4n de flesta av dess konkurrenter, vilket ocks\u00e5 \u00f6kar underh\u00e5llskostnaden.<\/p>\n\n\n\n

Efter hur m\u00e5nga mil b\u00f6rjar BMW M235I utveckla problem?<\/h4>\n\n\n\n

BMW M235Ii har en av de mest tillf\u00f6rlitliga motorerna p\u00e5 marknaden. Om bilen \u00e4r v\u00e4l underh\u00e5llen f\u00e5r den kanske inga st\u00f6rre problem innan den n\u00e5r \u00f6ver 100 000 mil. Anv\u00e4ndaren kan dock b\u00f6rja uppleva mindre problem redan vid 30 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka f\u00f6r BMW M235I?<\/h4>\n\n\n\n

Alla begagnade BMW M235I med \u00f6ver 100 000 mil har h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka. Detta beror p\u00e5 att M235I-modeller b\u00f6rjar utveckla allvarliga problem efter att ha n\u00e5tt 100 000 miles. Vissa bilar underh\u00e5lls och k\u00f6rs dock p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt och h\u00e5ller d\u00e4rf\u00f6r l\u00e4ngre och har f\u00e4rre problem, \u00e4ven p\u00e5 l\u00e5ng sikt.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4nd\u00e5 k\u00f6per en begagnad BMW M235I bil \u00e4r det viktigt att du k\u00f6per en med mindre \u00e4n 100 000 miles s\u00e5 att du inte st\u00f6ter p\u00e5 en massa allvarliga problem efter n\u00e5gra \u00e5rs \u00e4gande.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r N55-motorn h\u00e5llbar?<\/h4>\n\n\n\n

Trots att de flesta BMW-motorer inte \u00e4r s\u00e4rskilt tillf\u00f6rlitliga \u00e4r BMW N55 en av de mest tillf\u00f6rlitliga motorerna i sin klass. Om du underh\u00e5ller motorn v\u00e4l h\u00e5ller den \u00f6ver 150 000 mil. Trots detta har vissa anv\u00e4ndare rapporterat att deras motorer klarar \u00f6ver 250 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

BMW M235I m\u00e5 vara en fantastisk och elegant coup\u00e9 att k\u00f6ra, men den har flera problem som k\u00f6pare b\u00f6r vara medvetna om innan de investerar. Oavsett detta kan de flesta av BMW M235I-problemen undvikas genom att ta v\u00e4l hand om bilen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW M235I \u00e4r rolig att k\u00f6ra eftersom den har en utm\u00e4rkt styrning och hantering. Dess sportiga design \u00e4r ocks\u00e5 tilltalande, vilket g\u00f6r den till en trevlig bil att \u00e4ga. Men<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4608,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4607"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4607"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4607\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4609,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4607\/revisions\/4609"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4608"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4607"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4607"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4607"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}