{"id":4604,"date":"2022-06-03T10:51:33","date_gmt":"2022-06-03T10:51:33","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4604"},"modified":"2022-06-03T10:51:36","modified_gmt":"2022-06-03T10:51:36","slug":"ar-volkswagen-up-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-volkswagen-up-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Volkswagen Up en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen Up \u00e4r den minsta bil som VW tillverkar, men l\u00e5t dig inte luras att tro att liten storlek inneb\u00e4r brist p\u00e5 kvalitet, f\u00f6r VW Up \u00e4r mycket mer sofistikerad \u00e4n vad den kan verka utifr\u00e5n. Men \u00e4r Volkswagen Up en bra bil? Det beror p\u00e5 hur du ser p\u00e5 det eftersom Up \u00e4r en bra bil f\u00f6r vad den \u00e4r, men den kan \u00e4nd\u00e5 inte j\u00e4mf\u00f6ras med n\u00e5gon annan bil som inte \u00e4r i sitt segment.<\/p>\n\n\n\n

VW Up-motorupps\u00e4ttningen best\u00e5r av ett f\u00e5tal 1,0L 3-cylindriga inlinemotorer med effekt fr\u00e5n 60 hk till 115 hk f\u00f6r toppmodellerna GTI. Up finns inte i dieselvarianter medan det finns n\u00e5gra hybrid- och elversioner med VW e-Up som bara b\u00f6rjat bli popul\u00e4ra.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt \u00e4r VW Up liten, s\u00e5 mycket att dess storlek \u00f6verskuggar allt annat i bilen. Interi\u00f6rt \u00e4r Up ocks\u00e5 liten, men inte s\u00e5 mycket som man skulle kunna tro med tanke p\u00e5 de yttre proportionerna. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r f\u00f6rv\u00e5nansv\u00e4rt stabil och bekv\u00e4m, s\u00e4rskilt om man beaktar de h\u00f6gre GTI-modellerna.<\/p>\n\n\n\n

VW Up \u00e4r en relativt p\u00e5litlig bil ocks\u00e5 eftersom den \u00e4r ganska enkel i sin konstruktion och inte m\u00e5nga m\u00e4nniskor tenderar att k\u00f6ra dessa mycket. V\u00e4rdet \u00e4r starkt eftersom dessa inte \u00e4r dyra att k\u00f6pa till att b\u00f6rja med medan praktiska egenskaper g\u00f6r att den bara \u00e4r anst\u00e4ndig om du tenderar att k\u00f6ra sj\u00e4lv.<\/p>\n\n\n\n

VW UP – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Som n\u00e4mnts i b\u00f6rjan kommer VW Up med en 1,0L 3-cylindrig motor som g\u00f6r mellan 60hp och 115hp. Det betyder att du kan f\u00e5 en VW Up i olika motorkonfigurationer med 60hp,70hp,80hp,90hp och 115hp. Alla dessa \u00e4r baserade p\u00e5 samma motor vilket inneb\u00e4r att den enda skillnaden \u00e4r inst\u00e4llningsl\u00e4get och den turboladdare som anv\u00e4nds f\u00f6r GTI-modellen.<\/p>\n\n\n\n

VW Up finns \u00e4ven med n\u00e5gra hybrid- och elmotorer d\u00e4r den mest popul\u00e4ra \u00e4r VW e-Up, en helt elektrisk version av VW Up. VW Up \u00e4r utformad med effektivitet i \u00e5tanke, vilket inneb\u00e4r att de mest effektiva bensinmotorerna \u00e4r tillg\u00e4ngliga och ger upp till n\u00e4stan 60MPG.<\/p>\n\n\n\n

Alla VW Up-modeller \u00e4r strikt FWD-bilar medan du kan f\u00e5 b\u00e5de en 5-v\u00e4xlad manuell version eller en ASG-automatik. VW Up GTI har den mest underh\u00e5llande motorn av alla och \u00e4ven om 115 hk kanske inte l\u00e5ter som mycket g\u00f6r det Up GTI otroligt snabb.<\/p>\n\n\n\n

VW Up – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

VW Up \u00e4r en liten stadsbil, vilket inneb\u00e4r att knappast n\u00e5gon kommer att v\u00e4nda p\u00e5 huvudet n\u00e4r en VW Up passerar f\u00f6rbi. Det \u00e4r en liten, harml\u00f6s bil som ser snygg ut, men den \u00e4r inte alls sp\u00e4nnande. Interi\u00f6rt ser VW Up f\u00f6rv\u00e5nansv\u00e4rt sofistikerad ut med tanke p\u00e5 sin storlek, vilket inneb\u00e4r att den verkligen sl\u00e5r \u00f6ver sin viktgr\u00e4ns n\u00e4r det g\u00e4ller inredningsdesign.<\/p>\n\n\n\n

Fj\u00e4dringen och chassiinst\u00e4llningen av VW Up \u00e4r enbart inriktad p\u00e5 komfort vilket inneb\u00e4r att VW Up inte \u00e4r n\u00e5gon sportbil. VW Up GTI \u00e4r dock mycket mer dynamisk och en del m\u00e4nniskor tar till och med med dessa till banor, men mest f\u00f6r skojs skull, inte riktigt f\u00f6r att Up GTI \u00e4r en riktig sportbil.<\/p>\n\n\n\n

VW Up – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

VW Up \u00e4r en f\u00f6rv\u00e5nansv\u00e4rt p\u00e5litlig bil, men det kan mycket v\u00e4l bero p\u00e5 att det inte \u00e4r m\u00e5nga av dessa som n\u00e5gonsin klarar av att k\u00f6ra n\u00e5gra seri\u00f6sa mil \u00e4nd\u00e5 och p\u00e5 att de \u00e4r v\u00e4ldigt enkla i sin konstruktion. Det betyder inte att VW Up inte lider av sin del av problem, f\u00f6r det g\u00f6r den.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste VW Up-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med motorn, v\u00e4xell\u00e5dan, styrsystemets klockfj\u00e4der, t\u00e4ndspolarna och elen. N\u00e4r det g\u00e4ller underh\u00e5ll \u00e4r VW Up billig och ganska l\u00e4tt att underh\u00e5lla.<\/p>\n\n\n\n

VW Up – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

VW Up kan f\u00e5s f\u00f6r bara n\u00e5gra tusen dollar vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r en riktigt prisv\u00e4rd bil. De skrivs inte av s\u00e5 mycket eftersom de \u00e4r billiga. N\u00e4r det g\u00e4ller praktiska egenskaper \u00e4r VW Up som man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig en opraktisk bil, men bara om du ofta reser med flera passagerare.<\/p>\n\n\n\n

Det finns \u00e4ven en fyrd\u00f6rrarsversion av VW Up, men den \u00e4r inte lika popul\u00e4r. Lastutrymmet \u00e4r minst sagt begr\u00e4nsat, medan den \u00f6vergripande sikten \u00e4r ganska bra.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r VW Up v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

M\u00e5nga lockas av VW Up eftersom det \u00e4r en fullfj\u00e4drad VW med ett pris som inte \u00e4r helt VW-liknande. Det \u00e4r dock bara vettigt att k\u00f6pa en om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en s\u00e5dan bil. Stadsbilar f\u00f6r att ta sig fram har blivit popul\u00e4ra under det senaste decenniet eller tv\u00e5 i och med Fiat 500, Renault Twizzy och Smart.<\/p>\n\n\n\n

Dessa bilar ska inte anv\u00e4ndas n\u00e5gon annanstans \u00e4n i staden, men m\u00e5nga anv\u00e4nder bilar som Fiat eller VW \u00e4ven f\u00f6r l\u00e5ngv\u00e4ga resor. Med det sagt, om du beh\u00f6ver en bil f\u00f6r livliga stadsgator \u00e4r VW Up v\u00e4rd att k\u00f6pa, men om du vill ha en mer vardaglig typ av bil som kan g\u00f6ra allt \u00e4r den inte v\u00e4rd att k\u00f6pa.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r har VW Up avvecklats?<\/h4>\n\n\n\n

VW Up slutade tillverkas f\u00f6r ett \u00e5r sedan eftersom det inte var meningsfullt att tillverka den, s\u00e4rskilt eftersom VW nu har introducerat den nya ID. lineupen som potentiellt skulle kunna ge upphov till en VW Up-efterf\u00f6ljare. Up har funnits ganska l\u00e4nge, men VW har inte gjort s\u00e5 mycket f\u00f6r att f\u00f6r\u00e4ndra den genom \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

Sedan Dieselgate-skandalen \u00e4ndrar VW l\u00e5ngsamt hela sitt sortiment f\u00f6r att inkludera fler elbilar medan n\u00e5gra \u00e4nnu mer popul\u00e4ra bilar som VW Passat sedan g\u00e5r ur produktion.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW Up s\u00e4ker?<\/h4>\n\n\n\n

Redan 2011 fick VW Up med l\u00e4tthet ett stj\u00e4rnigt 5-stj\u00e4rnigt s\u00e4kerhetsbetyg. \u00c4ven om du kanske tror att en s\u00e5 liten bil som VW Up inte \u00e4r s\u00e4ker har krocktester visat motsatsen. Detta beror p\u00e5 att VW l\u00e4gger ner enorma m\u00e4ngder pengar p\u00e5 att g\u00f6ra bilarna s\u00e5 s\u00e4kra som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven med bilar som \u00e4r s\u00e5 sm\u00e5 som Up har VW gjort alla de r\u00e4tta justeringarna f\u00f6r att inte offra s\u00e4kerheten.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen Up \u00e4r den minsta bil som VW tillverkar, men l\u00e5t dig inte luras att tro att liten storlek inneb\u00e4r brist p\u00e5 kvalitet, f\u00f6r VW Up \u00e4r mycket mer sofistikerad<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4605,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4604"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4604"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4604\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4606,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4604\/revisions\/4606"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4605"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4604"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4604"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4604"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}