{"id":460,"date":"2021-04-20T13:45:16","date_gmt":"2021-04-20T13:45:16","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=460"},"modified":"2021-04-20T13:45:16","modified_gmt":"2021-04-20T13:45:16","slug":"ar-begagnade-bmw-tillforlitliga","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-begagnade-bmw-tillforlitliga\/","title":{"rendered":"\u00c4r begagnade BMW tillf\u00f6rlitliga?"},"content":{"rendered":"\n

I motsats till vad m\u00e5nga tror \u00e4r vissa begagnade BMW:er mer tillf\u00f6rlitliga \u00e4n vad du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig. Dessa \u00e4r naturligtvis vissa modeller som underh\u00e5llits perfekt av sina tidigare \u00e4gare. Generellt sett b\u00f6r du undvika att k\u00f6pa begagnade BMW:er eftersom de kan komma att kosta dig mer \u00e4n en helt ny bil p\u00e5 grund av kostsamma reparationer och vanliga haverier.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r \u00e4r begagnade BMW:er inte tillf\u00f6rlitliga?<\/h2>\n\n\n\n

Det finns ett visst rykte kring begagnade BMW som avskr\u00e4cker de flesta k\u00f6pare. BMW \u00e4r ett m\u00e4rke som erbjuder k\u00f6rgl\u00e4dje f\u00f6re allt annat och det lockar utan tvekan en viss typ av f\u00f6rare bakom ratten.<\/p>\n\n\n\n

Aggressiva f\u00f6rare och oerfarna tidigare \u00e4gare.<\/h3>\n\n\n\n

De flesta BMW-\u00e4gare k\u00f6r aggressivt och pressar sina bilar till det yttersta. Detta \u00e5terspeglar sig ofta p\u00e5 fordonens allm\u00e4nna v\u00e4lbefinnande. Aggressiv styrning, acceleration, bromsning och v\u00e4xell\u00e5da kan inte bara skada motorn, utan \u00e4ven fordonets fj\u00e4dring och hantering.
De flesta oerfarna bilentusiaster rusar iv\u00e4g f\u00f6r att k\u00f6pa en BMW direkt. Anledningen till det \u00e4r att BMW:s hantering \u00e4r mycket enklare \u00e4n andra lyxiga sportbilar. BMW kostar inte bara mindre \u00e4n l\u00e5t oss s\u00e4ga en Porsche, utan de ger samma k\u00e4nsla bakom ratten och kr\u00e4ver inte att du \u00e4r en erfaren f\u00f6rare f\u00f6r att ha kul.
Detta lockar till sig nya f\u00f6rare. Nya f\u00f6rare som tidigare \u00e4gare till din bil inneb\u00e4r att din begagnade BMW med st\u00f6rsta sannolikhet har f\u00e5tt n\u00e4ra nog ingen service och underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

BMW:er kr\u00e4ver bensin och service av h\u00f6g kvalitet.<\/h3>\n\n\n\n

Om du funderar p\u00e5 att k\u00f6pa en begagnad BMW \u00e4r du sannolikt inte villig att betala hela beloppet f\u00f6r en ny BMW. Gamla BMW:er, precis som nya BMW:er, kr\u00e4ver ordentlig service och anv\u00e4ndning av h\u00f6gkvalitativt br\u00e4nsle. Oavsett om du k\u00f6r en 1990-talsmodell eller en 2020-modell \u00e4r reparationer kostsamma. BMW-arbete kostar i genomsnitt 120 dollar i timmen och kan n\u00e5 \u00e4nda upp till 200 dollar.
De flesta BMW-modeller har vissa plastdelar under huven som tenderar att spricka med \u00e5ren och livet p\u00e5 v\u00e4gen. Dessa delar \u00e4r oftast utformade f\u00f6r att h\u00e5lla s\u00e5 l\u00e4nge bilen \u00e4r under garanti.
Trots den fantastiska m\u00f6jligheten att k\u00f6pa en h\u00f6gpresterande sportbil f\u00f6r under 8 000 till 10 000 dollar kan det faktiskt sluta med att du betalar mer \u00e4n s\u00e5 under loppet av ett och ett halvt \u00e5r, p\u00e5 grund av f\u00f6rs\u00e4kringspremier, bensin, underh\u00e5ll och reparationer.<\/p>\n\n\n\n

BMW:er h\u00e5ller cirka 80 000 till 120 000 mil, beroende p\u00e5 service.<\/h3>\n\n\n\n

Om du vill k\u00f6pa en begagnad BMW, se till att du k\u00f6per en med mindre \u00e4n 80 000 mil p\u00e5 bilen. Om bil\u00e4garen inte bor n\u00e4ra havet eller i ett mycket kallare klimat kan de flesta BMW:er h\u00e5lla till och med upp till 200 000 mil, beroende p\u00e5 hur ofta de har servats.
N\u00e4r du tar h\u00e4nsyn till allt detta b\u00f6r du \u00f6verv\u00e4ga om bilen k\u00f6rts p\u00e5 motorv\u00e4g eller i trafik. Bilar som k\u00f6rts mer i stadsf\u00f6rh\u00e5llanden f\u00e5r problem mycket snabbare \u00e4n bilar som anv\u00e4nts utanf\u00f6r stan, p\u00e5 grund av att de hela tiden stannar och startar i l\u00e5ga varvtal.<\/p>\n\n\n\n

Endast ett f\u00e5tal BMW-modeller \u00e4r v\u00e4rda att k\u00f6pa begagnat.<\/h2>\n\n\n\n

Trots alla sk\u00e4l att inte k\u00f6pa en gammal BMW finns det fortfarande ett mycket starkt argument f\u00f6r varf\u00f6r man b\u00f6r k\u00f6pa en. BMW ger k\u00f6rgl\u00e4dje som inget annat fordon till priset.
Det finns vissa BMW-modeller som \u00e4r exceptionella och som inte g\u00e5r s\u00f6nder s\u00e5 l\u00e4tt som de flesta, \u00e4ven n\u00e4r de \u00e4r p\u00e5 v\u00e4g i \u00f6ver 150 000 mil. S\u00e5 om du vill k\u00f6pa en begagnad BMW ska du f\u00f6rs\u00f6ka hitta en av dessa modeller.
BMW 3-serien fr\u00e5n 2006 till 2011
En av de mest s\u00e5lda BMW 3-serierna, 2006 – 2011 \u00e5rs modell fick 4 och 5 stj\u00e4rnor i krocktester och hade ett \u00f6vergripande genomsnittligt tillf\u00f6rlitlighetsbetyg. Detta \u00e4r exceptionellt j\u00e4mf\u00f6rt med de flesta modeller.
De \u00e4ldre modellerna i serien har ett l\u00e4gre tillf\u00f6rlitlighetsbetyg j\u00e4mf\u00f6rt med de nyare modellerna och drabbas ofta av elektriska, mindre motor- och kylsystemproblem. I \u00f6vrigt verkar allt annat bra och detta \u00e4r modeller som du kan satsa p\u00e5 n\u00e4r du k\u00f6per begagnat.
2008 – 2011 BMW 1-serie E82 och E88
E82 och E88 \u00e4r bakhjulsdrivna fyrsitsiga bilar som var en bra stors\u00e4ljare i USA n\u00e4r de sl\u00e4pptes. De finns med b\u00e5de automatisk och manuell v\u00e4xell\u00e5da och \u00e4r mycket p\u00e5litliga.
P\u00e5 baksidan har de dock en inte s\u00e5 optimal k\u00f6rstr\u00e4cka p\u00e5 17 mpg i stan och 25 mpg p\u00e5 motorv\u00e4gen. Dessutom \u00e4r de genomsnittliga kostnaderna f\u00f6r fem \u00e5rs \u00e4gande, ut\u00f6ver ink\u00f6pspriset, cirka 15 000 dollar, vilket \u00e4r \u00f6ver genomsnittet f\u00f6r en BMW. Men om du planerar att ha roligt i mindre \u00e4n ett \u00e5r och s\u00e4lja den igen \u00e4r detta ett bra k\u00f6p.
2004 – 2010 BMW 5-serien
Modellerna som ing\u00e5r i 5-serien 2004 – 2010 \u00e4r alla p\u00e5litliga och en bra blandning av prestanda och lyx. E60 BMW 5-serien fr\u00e5n 2004 \u00e4r en av de mest s\u00e5lda BMW:erna i USA, n\u00e4st efter 3-serien fr\u00e5n samma \u00e5r. Ett mycket p\u00e5litligt fordon \u00f6verlag, \u00e4ven f\u00f6r sina andra och tredje \u00e4gare.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga fr\u00e5gor om att k\u00f6pa en begagnad BMW<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r \u00e4r \u00e4ldre begagnade BMW s\u00e5 billiga?<\/h3>\n\n\n\n

Marknaden \u00e4r \u00f6verm\u00e4ttad med gamla BMW:s och lagarna om tillg\u00e5ng och efterfr\u00e5gan sl\u00e5r igenom. Ju fler BMW som finns till salu, desto mer sjunker priset. Dessutom v\u00e4rderas BMW:er snabbt ned, s\u00e5 de flesta vet att det inte \u00e4r en bra id\u00e9 att k\u00f6pa en begagnad BMW.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rbi vilka miltal b\u00f6r man inte k\u00f6pa en gammal BMW?<\/h3>\n\n\n\n

100 000 mil anses vara ett riktm\u00e4rke f\u00f6r en mycket begagnad BMW. Om du planerar att k\u00f6ra bilen varje dag ska du undvika att k\u00f6pa BMW:er som k\u00f6rts mer \u00e4n s\u00e5. M\u00e5nga modeller som E36 och E46 kan g\u00e5 l\u00e5ngt \u00f6ver 300 000 mil med r\u00e4tt service, men de flesta andra modeller g\u00f6r det inte.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de mest tillf\u00f6rlitliga BMW-modellerna?<\/h4>\n\n\n\n

BMW 325i och 328i (1996-2004) var tv\u00e5 av de mest tillf\u00f6rlitliga bilarna som producerades av BMW \u00f6verlag. Motorerna \u00e4r ganska kraftfulla och har betecknats som skotts\u00e4kra av m\u00e5nga recensenter och tidigare \u00e4gare. Karosserierna p\u00e5 dessa fordon rostar s\u00e4llan och f\u00f6rblir solida under mer \u00e4n 20 \u00e5rs anv\u00e4ndning. Om de underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt kan de h\u00e5lla mer \u00e4n 250 000 mil i genomsnitt.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

I motsats till vad m\u00e5nga tror \u00e4r vissa begagnade BMW:er mer tillf\u00f6rlitliga \u00e4n vad du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig. Dessa \u00e4r naturligtvis vissa modeller som underh\u00e5llits perfekt av sina tidigare \u00e4gare.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":461,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[19],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/460"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=460"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/460\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/461"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=460"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=460"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=460"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}