{"id":4586,"date":"2022-06-03T10:43:36","date_gmt":"2022-06-03T10:43:36","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4586"},"modified":"2022-06-03T10:43:39","modified_gmt":"2022-06-03T10:43:39","slug":"ar-volkswagen-polo-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-volkswagen-polo-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Volkswagen Polo en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen Polo \u00e4r en av de \u00e4ldsta modellerna i VW:s katalog, vilket inneb\u00e4r att VW kontinuerligt har f\u00f6rb\u00e4ttrat Polo f\u00f6r att den ska bli den modell den \u00e4r idag. Efter 6 generationer av VW Polo \u00e4r den nu lika bra som VW Golf vilket inneb\u00e4r att dessa tv\u00e5 modeller nu erbjuder riktigt likartade paket.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 \u00e4r Volkswagen Polo en bra bil? Det finns tv\u00e5 svar p\u00e5 denna fr\u00e5ga, ett kort och ett l\u00e5ngt. Det korta svaret \u00e4r att Polo \u00e4r en bra bil eftersom den kontinuerligt erbjuder en av de b\u00e4sta upplevelserna med en liten hatchback under en stor del av n\u00e4stan ett halvt sekel. Det l\u00e5nga svaret kommer att l\u00e4ggas fram i f\u00f6ljande punkter.<\/p>\n\n\n\n

De motorer som Polo erbjuder \u00e4r effektiva, sofistikerade och tillr\u00e4ckligt kraftfulla f\u00f6r bilens storlek och vikt. Designen \u00e4r inget spektakul\u00e4rt, men den senaste VW Polo \u00e4r verkligen en riktigt snygg bil i r\u00e4tt trim. Polo k\u00f6rs mjukt och utan st\u00f6rre anstr\u00e4ngning eftersom fj\u00e4dringen och chassit \u00e4r inriktade p\u00e5 komfort och anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet.<\/p>\n\n\n\n

Polo \u00e4r ocks\u00e5 en p\u00e5litlig bil, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att n\u00e4mna. Polo kan f\u00e5s f\u00f6r ett riktigt l\u00e5gt pris, men den \u00e4r inte den b\u00e4sta n\u00e4r det g\u00e4ller v\u00e4rdebevarande fr\u00e5n ny. Praktiken \u00e4r hyfsad, men det inre utrymmet \u00e4r inte i niv\u00e5 med st\u00f6rre halvkombiers.<\/p>\n\n\n\n

VW Polo – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

VW Polos motorupps\u00e4ttning best\u00e5r av 3-cylindriga och 4-cylindriga motorer. Ing\u00e5ngsmodellerna av Polo har en liten 3-cylindrig 1,0 liters motor som ger s\u00e5 lite som 75 hk. De fyrcylindriga motorerna har en cylindervolym p\u00e5 1,2 liter, 1,4 liter, 1,6 liter, 1,8 liter och 2,0 liter med en effekt p\u00e5 upp till 210 h\u00e4stkrafter f\u00f6r den h\u00f6gsta modellen Polo GTI.<\/p>\n\n\n\n

Polo finns ocks\u00e5 med en uppsj\u00f6 av dugliga dieselmotorer, men den b\u00e4sta dieselmotorn av dem alla \u00e4r 1,6L TDI med 100 hk eftersom den balanserar effektivitet och effekt b\u00e4st. Polo levereras vanligtvis med en 5-v\u00e4xlad manuell v\u00e4xell\u00e5da, men du har ocks\u00e5 m\u00f6jlighet att v\u00e4lja VW:s egen DSG-v\u00e4xell\u00e5da med dubbelkoppling.<\/p>\n\n\n\n

En tydlig f\u00f6rdel med en bil med l\u00e5g vikt och liten cylindervolym \u00e4r att den \u00e4r \u00f6verl\u00e4gset effektiv. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r VW Polo kan ge upp till 50MPG medan dieselmodeller kan ge \u00e4nnu mer \u00e4n s\u00e5. Polo \u00e4r ocks\u00e5 en bil med enbart fyrhjulsdrift och det finns inga 4MOTION-modeller av Polo.<\/p>\n\n\n\n

VW Polo – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Sedan VW Polos tillkomst har modellen f\u00f6ljt i VW Golfs fotsp\u00e5r vilket inneb\u00e4r att de delar m\u00e5nga delar med varandra. Polo \u00e4r en mer kompakt bil vilket inneb\u00e4r att den ser ut som en stadsbil ska se ut. Endast toppmodellerna GTI och R-Line sticker ut lite ur m\u00e4ngden.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 insidan ser den nya Polo 6 ganska exklusiv ut tack vare de tv\u00e5 stora bredbildssk\u00e4rmarna och de futuristiska kontrollerna. Vissa m\u00e4nniskor f\u00f6redrar mycket mer att ha knappar \u00e4n stora peksk\u00e4rmar, men det \u00e4r vad VW beslutat sig f\u00f6r att g\u00f6ra med sina nyaste generationer av bilar. P\u00e5 det hela taget har Polo n\u00e5gra h\u00f6gkvalitativa material, men ingen kan kalla den f\u00f6r en premiumbil.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller chassit och fj\u00e4dringsinst\u00e4llningen \u00e4r de l\u00e4gre Polo-modellerna enbart inriktade p\u00e5 komfort, man\u00f6vrerbarhet och anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet. Den h\u00f6gsta modellen Polo GTI \u00e4r dock en certifierad fickraket, vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r en dynamisk och rolig bil att k\u00f6ra tack vare sin fruktiga motor och mycket responsiva styrning.<\/p>\n\n\n\n

VW Polo – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

VW Polo \u00e4r verkligen en p\u00e5litlig bil i sin helhet, men \u00e4ldre modeller klarar sig inte s\u00e5 bra nuf\u00f6rtiden. Detta beror p\u00e5 att de flesta m\u00e4nniskor inte \u00e4r s\u00e5 angel\u00e4gna om att underh\u00e5lla dessa eftersom de \u00e4nd\u00e5 \u00e4r gamla och billiga. De vanligaste problemen med VW Polo \u00e4r f\u00f6rknippade med styrsystemet, fj\u00e4dringen, elektroniken, motorn och bromsarna.<\/p>\n\n\n\n

Den goda nyheten \u00e4r att de flesta av dessa kan l\u00f6sas ganska enkelt, men den d\u00e5liga nyheten \u00e4r att inte m\u00e5nga g\u00f6r det. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r det finns m\u00e5nga begagnade VW Polo-modeller med extremt l\u00e5ga priser eftersom en Polo \u00e4r en arbetsbil f\u00f6r en stadsmilj\u00f6 som tar ut sin r\u00e4tt p\u00e5 en bil efter ett tag.<\/p>\n\n\n\n

VW Polo – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

VW Polo kan f\u00e5s f\u00f6r sm\u00e5pengar, \u00e4ven de nyare modellerna. Detta beror p\u00e5 att Polo \u00e4r en bil p\u00e5 ekonominiv\u00e5 som drabbas av en allvarlig v\u00e4rdeminskning i samma \u00f6gonblick som den l\u00e4mnar utst\u00e4llningslokalen. Det \u00e4r verkligheten f\u00f6r s\u00e5dana bilar och du ska inte f\u00f6rv\u00e4nta dig att en Polo beh\u00e5ller sitt v\u00e4rde s\u00e5 bra.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r Polo en subkompakt hatchback, vilket inneb\u00e4r att den saknar utrymme i n\u00e4stan alla kategorier. Visst, om du inte ofta reser med mer \u00e4n en passagerare r\u00e4cker Polo sannolikt till.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan en VW Polo h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

VW Polo b\u00f6r kunna h\u00e5lla mer \u00e4n 100 000 – 200 000 mil om du tar hand om den p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. Alla tyska bilar tillverkas med exakta underh\u00e5llsscheman, vilket inneb\u00e4r att tillf\u00f6rlitligheten bara \u00e4r s\u00e5 bra som underh\u00e5llet \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r inte m\u00e5nga som \u00e4r sugna p\u00e5 att \u00e4ga en Polo i decennier och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r m\u00e5nga av dessa byter \u00e4gare innan de n\u00e5r 100 000 mil. Hur som helst b\u00f6r Polo kunna h\u00e5lla ett hyggligt tag med r\u00e4tt underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW Polo en Audi A1?<\/h4>\n\n\n\n

Audi A1 och VW Polo \u00e4r baserade p\u00e5 samma chassi vilket inneb\u00e4r att de ocks\u00e5 delar m\u00e5nga delar av drivlinan och drivlinan mellan varandra. De anv\u00e4nder liknande motorer, de \u00e4r b\u00e5da FWD och b\u00e5da finns tillg\u00e4ngliga med en automatisk v\u00e4xell\u00e5da med dubbelkoppling.<\/p>\n\n\n\n

Det finns vissa skillnader n\u00e4r det g\u00e4ller niv\u00e5erna av f\u00f6rfining, teknik och \u00f6nskv\u00e4rdhet, men de \u00e4r mer eller mindre samma bil underifr\u00e5n.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en VW Polo?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en stadspendlare, en daglig f\u00f6rare som kan ta sig till platser d\u00e4r stora bilar inte kan ta sig, och en bil som kommer att vara sn\u00e4ll mot din pl\u00e5nbok, \u00e4r Polo s\u00e4kert ett bra val. Du kommer att g\u00f6ra vissa praktiska och lyxiga kompromisser med Polo, men om du vill ha en A till B-bil \u00e4r Polo perfekt.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget b\u00f6r du f\u00f6rs\u00f6ka v\u00e4lja en mer anst\u00e4ndigt utrustad modell, eftersom Poloexemplar med barebone-utrustning bokstavligen inte kommer med n\u00e5gonting.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen Polo \u00e4r en av de \u00e4ldsta modellerna i VW:s katalog, vilket inneb\u00e4r att VW kontinuerligt har f\u00f6rb\u00e4ttrat Polo f\u00f6r att den ska bli den modell den \u00e4r idag. Efter<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4587,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4586"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4586"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4586\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4588,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4586\/revisions\/4588"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4587"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4586"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4586"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4586"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}