{"id":4583,"date":"2022-06-03T10:42:52","date_gmt":"2022-06-03T10:42:52","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4583"},"modified":"2022-06-03T10:42:56","modified_gmt":"2022-06-03T10:42:56","slug":"vanliga-problem-med-volkswagen-polo","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-volkswagen-polo\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Volkswagen Polo"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen Polo \u00e4r en subkompakt VW-kombi som \u00e4r gjord f\u00f6r stadsbruk eftersom den \u00e4r liten, har bra sikt och \u00e4r v\u00e4ldigt l\u00e4tt att k\u00f6ra. VW Polo \u00e4r en mer prisv\u00e4rd version av Audi A1 och \u00e4r en ganska popul\u00e4r bil i Europa.<\/p>\n\n\n\n

VW Polo delar m\u00e5nga av sina komponenter med sin st\u00f6rre bror, VW Golf. Detta inneb\u00e4r att tillf\u00f6rlitligheten mellan Golf och Polo \u00e4r riktigt likartad. P\u00e5 det hela taget \u00e4r VW Polo en ganska p\u00e5litlig bil om du underh\u00e5ller den v\u00e4l. Den goda nyheten \u00e4r att en bil som Polo inte \u00e4r dyr att underh\u00e5lla i hela sortimentet.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste VW Polo-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med elektroniken, fj\u00e4dringen, bromsarna, motorns spiraler och klockfj\u00e4dern. De flesta av dessa beror p\u00e5 bristf\u00e4lligt underh\u00e5ll, men andra som elproblemen och klockfj\u00e4derproblemen \u00e4r vanligt f\u00f6rekommande med VW Polo-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Polo b\u00f6r kunna h\u00e5lla l\u00e4nge om den tas om hand p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. Faktum \u00e4r att inte alltf\u00f6r m\u00e5nga tar ordentligt hand om billiga bilar vilket i sin tur g\u00f6r dem mer ben\u00e4gna att uppleva problem \u00e4n vanligt.<\/p>\n\n\n\n

VW Polo – elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

VW \u00e4r inte ett m\u00e4rke som \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att uppleva s\u00e5 m\u00e5nga problem med n\u00e5got av de elektriska systemen, men Polo verkar lida av dessa. Mer specifikt \u00e4r det k\u00e4nt att yttre belysning skadar linserna p\u00e5 grund av den konstanta v\u00e4rme som genereras fr\u00e5n dagsljusen. De elektriska f\u00f6nstren \u00e4r ocks\u00e5 en \u00f6m punkt f\u00f6r m\u00e5nga VW Polo-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Polo \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nd f\u00f6r att ha problem med vindrutetv\u00e4ttarna som tenderar att sluta fungera utan n\u00e5gon uppenbar anledning. Dessa kan vara ganska kostsamma att byta ut, s\u00e5 se till att alltid h\u00e5lla ett \u00f6ga p\u00e5 eventuella miss\u00f6den.<\/p>\n\n\n\n

VW Polo – problem med fj\u00e4dringen<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e5gra generationer av VW Polo \u00e4r ocks\u00e5 ben\u00e4gna att drabbas av problem med den fr\u00e4mre fj\u00e4dringen. De fr\u00e4mre underarmsbussningarna tenderar att utveckla sprickor efter l\u00e5ngvarig anv\u00e4ndning, vilket kan leda till ett fullst\u00e4ndigt fel. Det finns inga andra s\u00e4tt att \u00e5tg\u00e4rda detta \u00e4n att byta ut dessa n\u00e4r problemet uppst\u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Som sagt \u00e4r detta ett vanligt problem f\u00f6r m\u00e5nga Polo-modeller vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r ganska troligt att du ocks\u00e5 kommer att uppleva dessa. Du m\u00e5ste ta hand om dem f\u00f6rr \u00e4n senare eftersom ett fullst\u00e4ndigt fel kan orsaka alla m\u00f6jliga ytterligare komponentskador.<\/p>\n\n\n\n

VW Polo – Bromsar<\/h2>\n\n\n\n

VW Polo \u00e4r inte direkt en tung bil i sig, men bromsskivorna \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att lida p\u00e5 m\u00e5nga VW Polo-generationer. Se till att inspektera skivorna f\u00f6r att se om det finns n\u00e5gra tecken p\u00e5 skevhet eller ryckighet vid bromsning. Problemet h\u00e4r \u00e4r att skivorna inte \u00e4r tillr\u00e4ckligt exakt tillverkade s\u00e5 de \u00e4r ben\u00e4gna att slitas i f\u00f6rtid.<\/p>\n\n\n\n

Det finns m\u00e5nga symtom p\u00e5 slitna bromsskivor, t.ex. en oemottaglig bromspedal, slipande ljud vid inbromsning, l\u00e4ngre stoppstr\u00e4ckor och vinglande rattar. Dessa tenderar att bli v\u00e4rre successivt, vilket inneb\u00e4r att du b\u00f6r byta ut dem n\u00e4r du k\u00e4nner av dessa problem.<\/p>\n\n\n\n

VW Polo – problem med motorslingor<\/h2>\n\n\n\n

Problem med t\u00e4ndspolar \u00e4r ocks\u00e5 vanligt f\u00f6rekommande p\u00e5 m\u00e5nga VW-modeller, inklusive Polo. Problemet h\u00e4r \u00e4r att bilen b\u00f6rjar g\u00e5 p\u00e5 tomg\u00e5ng, b\u00f6rjar f\u00e5 fel t\u00e4ndningar, f\u00f6rlorar effekt eller till och med stannar helt och h\u00e5llet och inte kan starta. Den d\u00e5liga nyheten \u00e4r att det ofta \u00e4r sv\u00e5rt att lokalisera exakt vilken spole som orsakar problemen, vilket inneb\u00e4r att m\u00e5nga bara byter ut dem alla p\u00e5 en g\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n

Den goda nyheten \u00e4r att dessa problem \u00e4r vanliga f\u00f6r VW-modeller vilket inneb\u00e4r att en genomsnittlig VW-tekniker borde kunna byta ut dem p\u00e5 nolltid.<\/p>\n\n\n\n

VW Polo – Problem med klockfj\u00e4drar<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ndspolarna \u00e4r inte det enda vanliga VW-problemet eftersom problemet med rattens klockfj\u00e4der ocks\u00e5 \u00e4r vanligt i m\u00e5nga VW-modeller. Klockfj\u00e4dern har till uppgift att styra n\u00e4stan alla rattrelaterade system som rattkontrollerna, krockkudden, den adaptiva farth\u00e5llaren och m\u00e5nga fler system som oftast \u00e4r beroende av hur grundligt bilen har utrustats med tillval.<\/p>\n\n\n\n

Allt som allt var dessa problem redan en del av n\u00e5gra landsomfattande \u00e5terkallelser, men \u00e4ven efter dem uppger NHTSA att det finns mer \u00e4n 1,2 miljoner olika VW-modeller som fortfarande lider av dessa problem efter \u00e5terkallelsen. Detta tyder p\u00e5 att VW inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis \u00e4r helt medvetna om vad som kr\u00e4vs f\u00f6r att l\u00f6sa detta problem f\u00f6r gott.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r VW Polo b\u00e4ttre \u00e4n VW Golf?<\/h3>\n\n\n\n

Alla \u00e4r medvetna om att bilarna under de senaste decennierna har blivit st\u00f6rre och st\u00f6rre. Detta inneb\u00e4r att en VW Golf fr\u00e5n 20-30 \u00e5r sedan faktiskt \u00e4r mindre \u00e4n en modern VW Polo. Det \u00e4r inte bara det att en nyare VW Polo \u00e4r st\u00f6rre, utan den hanterar ocks\u00e5 utrymmet b\u00e4ttre vilket \u00f6kar storleken och det anv\u00e4ndbara utrymmet i bilen dubbelt.<\/p>\n\n\n\n

Detta v\u00e4cker fr\u00e5gan om en modern v\u00e4lutrustad VW Polo \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n en VW Golf eftersom den \u00e4r billigare men finns med n\u00e4stan samma funktioner. Sanningen \u00e4r att VW Golf \u00e4r och sannolikt alltid kommer att vara en b\u00e4ttre bil, men Polo \u00e4r nu n\u00e4rmare Golf \u00e4n n\u00e5gonsin tidigare.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge ska en VW Polo h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

En VW Polo b\u00f6r h\u00e5lla n\u00e5gra hundra tusen mil utan n\u00e5gra st\u00f6rre problem eftersom det \u00e4r att v\u00e4nta p\u00e5 v\u00e4lsk\u00f6tta VW-modeller. De nyare Polo-modellerna har blivit s\u00e5 bra att de nu \u00e4r ganska kompetenta bilar \u00e4ven i premiumsegmentet.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst, om du underh\u00e5ller en Polo tillr\u00e4ckligt v\u00e4l kommer den sannolikt att kunna tj\u00e4na dig l\u00e4nge. Dessa bilar \u00e4r de minst komplexa bilarna i det nuvarande VW-sortimentet, vilket s\u00e4kerligen kan skryta med lovande resultat efter ett decennium eller tv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW Polo s\u00e4ker?<\/h4>\n\n\n\n

Volkswagen \u00e4r ett av de m\u00e4rken som endast tillverkar 5-stj\u00e4rniga s\u00e4kerhetsrankade bilar vilket inneb\u00e4r att alla nyare VW Polo-modeller verkligen \u00e4r s\u00e4kra. Du m\u00e5ste dock komma ih\u00e5g att Polo \u00e4r en subkompakt hatchback vilket inneb\u00e4r att den aldrig kommer att vara lika s\u00e4ker som en st\u00f6rre bil, \u00e5tminstone inte som en 5-stj\u00e4rnigt klassad st\u00f6rre bil.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att om familjeanv\u00e4ndning \u00e4r ditt prim\u00e4ra m\u00e5l b\u00f6r du uppgradera till VW Golf eftersom den sl\u00e5r Polo i detta fall med ganska stor marginal.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen Polo \u00e4r en subkompakt VW-kombi som \u00e4r gjord f\u00f6r stadsbruk eftersom den \u00e4r liten, har bra sikt och \u00e4r v\u00e4ldigt l\u00e4tt att k\u00f6ra. VW Polo \u00e4r en mer prisv\u00e4rd<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4584,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4583"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4583"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4583\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4585,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4583\/revisions\/4585"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4584"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4583"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4583"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4583"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}