{"id":4571,"date":"2022-06-02T12:56:48","date_gmt":"2022-06-02T12:56:48","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4571"},"modified":"2022-06-02T12:56:51","modified_gmt":"2022-06-02T12:56:51","slug":"vanliga-problem-med-bmw-x4","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-bmw-x4\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med BMW X4"},"content":{"rendered":"\n

BMW X4 \u00e4r en snygg, kraftfull och lyxig kompakt lyx-SUV. Men precis som de flesta bilar har denna kompakta SUV ocks\u00e5 n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att notera. Vad \u00e4r \u00e4nd\u00e5 de vanligaste problemen med BMW X4?<\/p>\n\n\n\n

Vanliga problem med BMW X4 \u00e4r fel fungerande krockkuddar, problem med turbo wastegate, fel i elsystemet, DPF-stoppar, motor som inte startar, f\u00f6rlust av hjulkontroll och felaktig igenk\u00e4nning av b\u00e4ltesl\u00e5s. Dessa och m\u00e5nga andra problem g\u00f6r BMW X4 till en av de minst tillf\u00f6rlitliga BMW-modellerna.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med X4?<\/h2>\n\n\n\n

Felaktigt fungerande krockkuddar<\/h3>\n\n\n\n

BMW brukar \u00e5terkalla vissa bilar om de uppt\u00e4cker att de har ett tillverkningsproblem. Flera BMW X4-modeller fr\u00e5n 2017 till 2019 hade felaktiga krockkuddar. BMW uppt\u00e4ckte att en skruvf\u00f6rbindelse fr\u00e5n passagerarens krockkudde till instrumentpanelen kanske inte har gjorts enligt specifikationerna.<\/p>\n\n\n\n

Om krockkudden aktiveras kan d\u00e4rf\u00f6r panelens skydd brytas i bitar och kastas mot passageraren, vilket \u00f6kar risken f\u00f6r en skada vid en olycka.<\/p>\n\n\n\n

Felaktigt elektriskt system<\/h4>\n\n\n\n

Liksom de flesta BMW:er lider BMW X4 ocks\u00e5 av ett felaktigt elsystem. Detta kan orsakas av flera saker, t.ex. en trasig startmotor, korrosion p\u00e5 batteripolerna, fel p\u00e5 startsp\u00e4rren, igensatt br\u00e4nslefilter, d\u00f6tt 12v-batteri, trasig s\u00e4kring eller d\u00e5lig generator. Om din bil har elektriska problem ska du se till att \u00e5tg\u00e4rda roten till problemet.<\/p>\n\n\n\n

Problem med turbons wastegate<\/h4>\n\n\n\n

Det h\u00e4r problemet \u00e4r vanligt i den bensindrivna BMW X4-modellen. Turbo wastegate blir h\u00f6gljudd, vilket g\u00f6r att kontrollampan f\u00f6r motorn t\u00e4nds och att bilen gradvis stannar. Observera att just detta problem normalt orsakas av en \u00e5ldrande turboladdare. S\u00e5 om turboladdaren \u00e4r sliten b\u00f6r du byta ut den.<\/p>\n\n\n\n

Motorn startar inte<\/h3>\n\n\n\n

De st\u00f6rsta bovarna som g\u00f6r att motorn inte startar \u00e4r elektriska problem. Vi hade redan lyft fram n\u00e5gra av de st\u00f6rre elektriska problemen och n\u00e5gra av dem kan ocks\u00e5 p\u00e5verka motorn. Till exempel kan korrosion p\u00e5 batteripolerna, tom bensintank, d\u00e5lig generator och trasig startmotor hindra motorn fr\u00e5n att starta.<\/p>\n\n\n\n

Se till att \u00e5tg\u00e4rda de underliggande el- och motorproblemen om du vill att bilen ska fungera optimalt.<\/p>\n\n\n\n

DPF:n t\u00e4pper till<\/h4>\n\n\n\n

DPF eller dieselpartikelfiltret s\u00e4tter sig igen n\u00e4r det inte kan br\u00e4nna bort alla \u00f6verfl\u00f6diga dieselpartiklar som det filtrerar fr\u00e5n bilens avgaser. Som ett resultat av detta misslyckas bilen med att regenerera och DPF slutar med att t\u00e4ppas till.<\/p>\n\n\n\n

Om igens\u00e4ttningen inte \u00e4r alltf\u00f6r stor kan du f\u00f6rs\u00f6ka avl\u00e4gsna igens\u00e4ttningen av DPF genom att v\u00e4rma upp motorn ordentligt och k\u00f6ra den i h\u00f6g hastighet i cirka 10-20 minuter. Detta b\u00f6r vara tillr\u00e4ckligt f\u00f6r att avl\u00e4gsna DPF. Men om DPF \u00e4r skadat m\u00e5ste du byta ut det.<\/p>\n\n\n\n

Felaktig igenk\u00e4nning av b\u00e4ltesl\u00e5set<\/h4>\n\n\n\n

Ett annat problem som tvingade BMW att \u00e5terkalla vissa BMW-modeller \u00e4r en felaktig igenk\u00e4nning av b\u00e4ltesl\u00e5s. Det h\u00e4r problemet uppt\u00e4cktes i vissa BMW X4-modeller fr\u00e5n 2019 och 2020. Man trodde att kabeln som f\u00f6rbinder hallsensorn med s\u00e4tessp\u00e4nnet kunde vara extremt kort.<\/p>\n\n\n\n

Som ett resultat av detta kan sensorn lossna fr\u00e5n sp\u00e4nnet, vilket orsakar en felaktig b\u00e4ltesl\u00e5sigenk\u00e4nning, vilket p\u00e5verkar funktionen av fasth\u00e5llningssystemet och utl\u00f6sningen av krockkudden, vilket \u00f6kar risken f\u00f6r skador vid en olycka.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rlust av kontroll \u00f6ver hjulet<\/h4>\n\n\n\n

Detta problem \u00e4r vanligt f\u00f6rekommande i BMW X4M-modellerna 2018 och 2019. Hjulet f\u00f6rlorar kontrollen p\u00e5 grund av ett vibrationsutmattningsfel i sp\u00e5rst\u00e5ngen. Dessutom sker vibrationsutmattningsfelet p\u00e5 grund av en exceptionell b\u00f6jningsbelastning. Om detta intr\u00e4ffar f\u00f6rlorar hjulet kontrollen p\u00e5 ena sidan av bilen, vilket \u00f6kar risken f\u00f6r en olycka.<\/p>\n\n\n\n

Den goda nyheten \u00e4r att BMW \u00e5terkallat alla bilar med detta fel och \u00e5tg\u00e4rdat dem. Om du d\u00e4rf\u00f6r investerar i en begagnad BMW X4M fr\u00e5n 2018 eller 2019, se till att det h\u00e4r problemet har \u00e5tg\u00e4rdats innan du betalar f\u00f6r den.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW X4 tillf\u00f6rlitlig?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, BMW X4 \u00e4r bland de minst tillf\u00f6rlitliga BMW-modellerna p\u00e5 marknaden. Den \u00e4r dock mer tillf\u00f6rlitlig \u00e4n BMW X5, som \u00e4r bland de minst tillf\u00f6rlitliga lyxiga SUV:erna p\u00e5 marknaden. Ett stort antal tillf\u00f6rlitlighetsorgan har gett BMW X4 ett betyg \u00f6ver genomsnittet, vilket \u00e4r hyfsat men inte bra.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW X4 billig att underh\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, BMW X4 \u00e4r ganska dyr att underh\u00e5lla. Det beror inte bara p\u00e5 att den rapporterar fler problem \u00e4n genomsnittet, utan ocks\u00e5 p\u00e5 att dess reservdelar och service \u00e4r ganska kostsamma. BMW X4 har till exempel en \u00e5rlig reparationskostnad p\u00e5 cirka 988 dollar, vilket \u00e4r mer \u00e4n den genomsnittliga kostnaden f\u00f6r att underh\u00e5lla en mellanstor SUV p\u00e5 652 dollar per \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge h\u00e5ller BMW X4?<\/h4>\n\n\n\n

Om BMW X4 underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt kan den klara \u00f6ver 200 000 mil. Men om den inte \u00e4r v\u00e4l underh\u00e5llen kan bilen ha sv\u00e5rt att klockan \u00f6ver 150 000 mil. N\u00e4r bilen blir \u00e4ldre kommer den dessutom att kr\u00e4va st\u00f6rre reparationer som inte b\u00f6r ignoreras. Om du tar hand om s\u00e5dana kostsamma reparationer kommer du att se till att bilen h\u00e5ller l\u00e4ngre \u00e4n en genomsnittlig SUV.<\/p>\n\n\n\n

Efter hur m\u00e5nga mil b\u00f6rjar BMW X4 f\u00e5 problem?<\/h4>\n\n\n\n

BMW X4 \u00e4r inte lika p\u00e5litlig som BMW X3. D\u00e4rf\u00f6r b\u00f6rjar den f\u00e5 problem redan vid 50 000 mil. Men med god sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll kan anv\u00e4ndaren b\u00f6rja f\u00e5 allvarliga problem efter 100 000 mil. S\u00e5 om du f\u00f6ljer BMW:s rekommenderade serviceunderh\u00e5llsschema beh\u00f6ver du inte spendera mycket pengar p\u00e5 reparationer och underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

Sammanfattning<\/h2>\n\n\n\n

Oavsett om du k\u00f6per en ny eller begagnad BMW X4 \u00e4r det viktigt att k\u00e4nna till n\u00e5gra av de problem som du kommer att st\u00f6ta p\u00e5 under \u00e4gandet av bilen. Nu n\u00e4r du k\u00e4nner till n\u00e5gra av de vanligaste problemen som BMW X4-anv\u00e4ndare m\u00f6ter kan du g\u00e5 vidare och underh\u00e5lla din bil ordentligt f\u00f6r att undvika de flesta av dessa problem.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r BMW X4 fortfarande en elegant, h\u00f6gpresterande, bekv\u00e4m och lyxig bil. Dessutom \u00e4r den l\u00e4tt att hantera och har en kvalitativ interi\u00f6r. \u00c4nd\u00e5 \u00e4r den ganska dyr med ett mindre bagageutrymme \u00e4n de flesta av sina konkurrenter.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW X4 \u00e4r en snygg, kraftfull och lyxig kompakt lyx-SUV. Men precis som de flesta bilar har denna kompakta SUV ocks\u00e5 n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att notera. Vad \u00e4r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4572,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4571"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4571"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4571\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4573,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4571\/revisions\/4573"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4572"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4571"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4571"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4571"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}