{"id":4543,"date":"2022-06-01T09:41:42","date_gmt":"2022-06-01T09:41:42","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4543"},"modified":"2022-06-01T09:41:46","modified_gmt":"2022-06-01T09:41:46","slug":"ar-audi-rs-q8-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-audi-rs-q8-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Audi RS Q8 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Audi RS Q8 \u00e4r toppmodellen av Audi Q8 som trivs i \u00f6verl\u00e4gsenhet. Den ser fantastisk ut b\u00e5de inifr\u00e5n och ut, den har \u00f6ver 600 hk, den har den senaste Audi-tekniken och den \u00e4r extremt bekv\u00e4m och lyxig. Med s\u00e5 m\u00e5nga superlativer \u00e4r det l\u00e4tt att dra slutsatsen att RS Q8 \u00e4r det verkliga flaggskeppet i Audi SUV-sortimentet. S\u00e5 \u00e4r Audi RS Q8 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Ja, det \u00e4r den. Den m\u00e5 kosta lika mycket som en Audi Q8 i tv\u00e5 instegsniv\u00e5er, men den f\u00e5r det allra b\u00e4sta av allt som Audi har att erbjuda. V8-motorn under huven \u00e4r tillr\u00e4ckligt kraftfull f\u00f6r att RS Q8 till och med ska kunna f\u00f6rst\u00f6ra vissa superbilar i raden. Designen p\u00e5 RS Q8 liknar designen p\u00e5 en Lamborghini Urus eftersom dessa tv\u00e5 delar m\u00e5nga delar mellan varandra.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighetsm\u00e4ssigt verkar RS Q8 h\u00e5lla sig fint, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att prata om. V\u00e4rdem\u00e4ssigt \u00e4r det sv\u00e5rt att motivera en bil som b\u00f6rjar p\u00e5 120 000 dollar utan m\u00e5nga tillval, men du kan inte k\u00f6pa m\u00e5nga bilar till det priset som verkligen kan konkurrera med RS Q8.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r bra eftersom Q8-plattformen erbjuder massor av sittplatser och stort bagageutrymme. De bakre s\u00e4tena offras inte av designsk\u00e4l, vilket \u00e4r fallet med n\u00e5gra av RS Q8s konkurrenter. Bilen \u00e4r ocks\u00e5 l\u00e4tt att kliva in och ut ur och sikten \u00e4r s\u00e5 bra som den kan vara f\u00f6r en coup\u00e9-SUV.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS Q8 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Med en 4.0L twin-turbo V8 g\u00f6r RS Q8 uppemot 600hk och 590lb-ft av vridmoment vilket \u00e4r tillr\u00e4ckligt f\u00f6r att driva denna 5,000 pund tunga behemoth fr\u00e5n 0mph till 60mph p\u00e5 cirka 3,7 sekunder vilket \u00e4r galet. F\u00f6r att ge en liten bild av sammanhanget: Aston Martin DBS Superleggera med sin 5,2 liters V12-turbo med dubbelturbo p\u00e5 715 hk klarar ocks\u00e5 0-60 mph p\u00e5 3,7 sekunder, men kostar 315 300 dollar.<\/p>\n\n\n\n

RS Q8 \u00e4r en Quattro-bil med permanent AWD och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r den klarar dessa 0-60mph-tider. Motorn \u00e4r kopplad till en 8-v\u00e4xlad automatl\u00e5da och RS Q8:s b\u00e4sta MPG-resultat ligger n\u00e5gonstans runt 20MPG kombinerat.<\/p>\n\n\n\n

Allt som allt \u00e4r RS Q8:s drivlina n\u00e4stan identisk med den som finns i Lamborghini Urus som kostar dubbelt s\u00e5 mycket som RS Q8. N\u00e4r man ser det ur detta perspektiv \u00e4r det l\u00e4tt att f\u00f6rst\u00e5 varf\u00f6r s\u00e5 m\u00e5nga anser att RS Q8 \u00e4r en av de b\u00e4sta SUV:erna p\u00e5 marknaden i allm\u00e4nhet.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS Q8 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Audi RS Q8 ser fantastisk ut b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan eftersom den erbjuder allt som Audis designavdelning kan erbjuda. Bilen skiljer sig fr\u00e5n den vanliga Q8 tack vare stora intag, kolfiber, enorma ovala avgasr\u00f6r, l\u00e4gre k\u00f6rh\u00f6jd och en upps\u00e4ttning hjul p\u00e5 22 tum och upp\u00e5t. Interi\u00f6ren \u00e4r ocks\u00e5 uppfr\u00e4schad en hel del tack vare kolfiber, Alcantara och aluminium.<\/p>\n\n\n\n

RS Q8:s k\u00f6rupplevelse \u00e4r mycket mer fokuserad \u00e4n i den vanliga Q8, men RS Q8 \u00e4r v\u00e4ld\u00e4mpad vilket inneb\u00e4r att den inte \u00e4r f\u00f6r styv. Den har ocks\u00e5 aktiva anti-rollbars som h\u00e5ller bilen platt i kurvorna och d\u00e4rmed g\u00f6r bilen mycket mer dynamisk och b\u00e4ttre hantering i processen.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS Q8 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighetsm\u00e4ssigt \u00e4r RS Q8 hyfsad, men den skulle kunna vara b\u00e4ttre eftersom vissa problem dyker upp om och om igen. En s\u00e5 dyr bil som RS Q8 ska och b\u00f6r inte ha fel eftersom den \u00e4r otroligt komplex, men ocks\u00e5 otroligt dyr och folk ska inte oroa sig f\u00f6r att saker g\u00e5r s\u00f6nder hela tiden om de betalar enorma summor pengar.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen som drabbar RS Q8 \u00e4r f\u00f6rknippade med bilens el, motor, fj\u00e4dring, f\u00f6r tidigt d\u00e4ckslitage och prestandaproblem. De flesta av dessa \u00e4r bara sm\u00e5saker, men kan vara irriterande medan prestandaproblem kan vara mycket allvarligare.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS Q8 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

RS Q8 \u00e4r dyr och det g\u00e5r inte att komma runt det, men \u00e5 andra sidan erbjuder RS Q8 n\u00e5got som f\u00e5 SUV:er kan. Det \u00e4r en av de mest \u00e5tr\u00e5v\u00e4rda tyska SUV:erna som finns och den beh\u00e5ller dessutom sitt v\u00e4rde riktigt bra. \u00c5terf\u00f6rs\u00e4ljarna i USA s\u00e4ljer dessa f\u00f6r h\u00f6ga priser som f\u00f6rhoppningsvis kommer att minska eftersom dessa priser kan vara l\u00f6jliga.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller praktiska egenskaper \u00e4r RS Q8 samma som den vanliga Q8, vilket inneb\u00e4r att den har plats f\u00f6r fem personer och ett relativt stort bagageutrymme i en hatchback. Det \u00e4r l\u00e4tt att kliva in och ut ur RS Q8, sikten \u00e4r hyfsad och det \u00e4r dessutom en riktigt bra familjebil.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Audi RS Q8 b\u00e4ttre \u00e4n Mercedes GLE 63 Coupe och BMW X6M?<\/h4>\n\n\n\n

Dessa tre \u00e4r direkta konkurrenter i det h\u00e4r segmentet och kan byta slag i n\u00e4stan alla kategorier. Mercedes GLE 63 Coupe har 603 hk och kostar 117 050 dollar medan BMW X6M Competition kostar mer eller mindre lika mycket som de andra tv\u00e5, men den har 625 hk och \u00e4r den snabbaste av de tre.<\/p>\n\n\n\n

Att avg\u00f6ra vilken av dessa tre som \u00e4r b\u00e4st beror till st\u00f6rsta delen p\u00e5 varum\u00e4rkeslojalitet, men enligt min mening \u00e4r RS Q8 och X6 M och b\u00e4ttre \u00e4n GLE 63 S Coupe. De ser b\u00e4ttre ut, de \u00e4r inte lika kompromissl\u00f6sa p\u00e5 insidan och de \u00e4r coolare i allm\u00e4nhet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi RS Q8 ett bra k\u00f6p?<\/h3>\n\n\n\n

Audi RS Q8 kostar mycket pengar och det \u00e4r sv\u00e5rt att motivera det. Men i den h\u00e4r prisklassen finns det helt enkelt inte s\u00e5 m\u00e5nga bilar som kan erbjuda det som RS Q8 erbjuder. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det vettigt att k\u00f6pa RS Q8 om du har r\u00e5d med en s\u00e5dan bil p\u00e5 ett bekv\u00e4mt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Om du t\u00e4njer p\u00e5 din budget \u00e4r ingen bil v\u00e4rd det eftersom det inte \u00e4r det viktigaste i v\u00e4rlden att ha den b\u00e4sta bilen. Oavsett hur din situation ser ut verkar RS Q8 s\u00e4lja riktigt bra, vilket inneb\u00e4r att den verkligen \u00e4r v\u00e4rd pengarna.<\/p>\n\n\n\n

Hur snabb \u00e4r Audi RS Q8?<\/h4>\n\n\n\n

Vi har redan n\u00e4mnt att RS Q8 klarar 0-60mph p\u00e5 cirka 3,7 sekunder, men dess maxhastighet \u00e4r cirka 190mph om den \u00e4r helt fri. En kvartsmilstid p\u00e5 11,6 sekunder \u00e4r ett riktigt bra resultat f\u00f6r en SUV med prestanda p\u00e5 5 000 pund eftersom McLaren SLR Roadster ocks\u00e5 g\u00f6r en kvartsmilstid p\u00e5 11,6 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes GTR AMG Coupe n\u00e5r ocks\u00e5 en kvarts-mil p\u00e5 11,6 sekunder och det g\u00f6r \u00e4ven Nissan GT-R R35 fr\u00e5n 2013. Alla dessa bilar \u00e4r imponerande prestanda, vilket inneb\u00e4r att RS Q8 ocks\u00e5 \u00e4r en riktigt snabb bil.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi RS Q8 \u00e4r toppmodellen av Audi Q8 som trivs i \u00f6verl\u00e4gsenhet. Den ser fantastisk ut b\u00e5de inifr\u00e5n och ut, den har \u00f6ver 600 hk, den har den senaste Audi-tekniken<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4544,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4543"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4543"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4543\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4545,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4543\/revisions\/4545"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4544"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4543"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4543"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4543"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}