{"id":4528,"date":"2022-05-31T11:50:08","date_gmt":"2022-05-31T11:50:08","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4528"},"modified":"2022-05-31T11:50:10","modified_gmt":"2022-05-31T11:50:10","slug":"vanliga-problem-med-bmw-m850","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-bmw-m850\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med BMW M850"},"content":{"rendered":"\n

BMW M850 \u00e4r en av de lyxigaste BMW-sedanerna p\u00e5 marknaden. Den har ocks\u00e5 en kraftfull motor med m\u00e5nga avancerade funktioner. Men den kommer ocks\u00e5 med flera problem som intresserade k\u00f6pare b\u00f6r k\u00e4nna till. Men vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW M850?<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen med BMW M850 \u00e4r defekta bromsar, oljel\u00e4ckage, felaktig igenk\u00e4nning av b\u00e4ltesl\u00e5s, problem med V8-motorn, styrproblem, l\u00e4ckage i kylsystemet, skramlande avgaser, fel p\u00e5 d\u00f6rrhandtag och problem med automatisk v\u00e4xell\u00e5da. Inte f\u00f6r att de flesta av dessa problem kan \u00e5tg\u00e4rdas genom att bes\u00f6ka ett BMW-servicecenter.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW M850?<\/h2>\n\n\n\n

Felaktiga bromsar<\/h3>\n\n\n\n

Det h\u00e4r problemet \u00e4r vanligt f\u00f6rekommande i 2019 \u00e5rs BMW M850. Bromsarna blir felaktiga eller fungerar inte som avsett p\u00e5 grund av en defekt hydraulisk enhet i bromssystemet. Problemet leder till begr\u00e4nsat bromsst\u00f6d och \u00f6kad bromsstr\u00e4cka. Som ett resultat leder det till en \u00f6kad risk f\u00f6r att r\u00e5ka ut f\u00f6r en olycka.<\/p>\n\n\n\n

Oljel\u00e4ckage<\/h4>\n\n\n\n

Liksom de flesta BMW:er drabbas \u00e4ven BMW M850 av oljel\u00e4ckage. Efter att ha k\u00f6rt flera mil kan BMW M850 ha en sprucken eller utsliten ventilk\u00e5papackning, oljepannans packning eller timing cover packning. Som ett resultat kommer oljan att b\u00f6rja l\u00e4cka tills de felaktiga eller slitna delarna byts ut mot bra eller nya delar.<\/p>\n\n\n\n

Problem med V8-motorn<\/h4>\n\n\n\n

BMW 850 levereras med en V8-motor. Den \u00e4ldre modellen hade b\u00e5de V6- och V12-motor. Men i det h\u00e4r fallet \u00e4r det V8-motorn som utvecklar problem. Anv\u00e4ndare har rapporterat att den h\u00e4r motorn har f\u00e5tt fel t\u00e4ndningar och g\u00e5r d\u00e5ligt. Den fr\u00e4msta boven bakom detta problem \u00e4r slitage av borrh\u00e5len i motorblocket.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problemet kan du beh\u00f6va byta ut motorblocket och skaffa nya kolvar. Observera att det \u00e4r n\u00e5got kostsamt att byta ut dessa delar.<\/p>\n\n\n\n

Felaktigt erk\u00e4nnande av b\u00e4ltesl\u00e5s<\/h4>\n\n\n\n

Den fr\u00e4msta orsaken till detta problem \u00e4r den korta kabeln som f\u00f6rbinder hallsensorn med s\u00e4tesl\u00e5set. N\u00e4r kabeln \u00e4r kort kommer det att orsaka en felaktig identifiering av b\u00e4ltesl\u00e5set, vilket ocks\u00e5 p\u00e5verkar fasth\u00e5llningssystemets funktion och utl\u00f6sningen av krockkudden. Detta \u00f6kar ocks\u00e5 risken f\u00f6r en skada vid en olycka.<\/p>\n\n\n\n

Den goda nyheten \u00e4r att de ber\u00f6rda modellerna, inklusive BMW M850-bilarna fr\u00e5n 2019 och 2020, \u00e5terkallades och problemet \u00e5tg\u00e4rdades.<\/p>\n\n\n\n

Kylsystemet l\u00e4cker<\/h4>\n\n\n\n

Liksom oljel\u00e4ckage kan en l\u00e4cka i kylsystemet uppst\u00e5 p\u00e5 grund av en d\u00e5lig packning i huvudet, en skadad kylare eller ett svagt kylarlock. Om n\u00e5gon av dessa delar \u00e4r skadad kommer ditt kylsystem att b\u00f6rja l\u00e4cka. L\u00e5t den d\u00e5liga delen bytas ut s\u00e5 snart som m\u00f6jligt f\u00f6r att f\u00f6rhindra ytterligare kylv\u00e4tska l\u00e4cker.<\/p>\n\n\n\n

En alltf\u00f6r stor kylmedelsl\u00e4cka kommer att leda till att motorn \u00f6verhettas och p\u00e5verka bilens prestanda.<\/p>\n\n\n\n

Styrningsproblem<\/h4>\n\n\n\n

Ett annat vanligt problem som BMW M850-\u00e4gare m\u00f6ter \u00e4r att ratten vandrar \u00e5t sidan i st\u00e4llet f\u00f6r att stanna i en rak linje. Det h\u00e4r problemet orsakas normalt av ett problem med servostyrningsl\u00e5dan. F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problemet \u00e4r du tvungen att byta ut den d\u00e5liga eller defekta servostyrningsl\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Problem med automatisk v\u00e4xell\u00e5da<\/h4>\n\n\n\n

Ibland kan du m\u00e4rka att din bils v\u00e4xling p\u00e5 den automatiska v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r d\u00e5lig. Dessutom kan du f\u00e5 f\u00f6rdr\u00f6jningar n\u00e4r det g\u00e4ller acceleration. Med s\u00e5dana tecken \u00e4r det en indikation p\u00e5 att kopplingen glider och att v\u00e4xell\u00e5dan beh\u00f6ver renoveras.<\/p>\n\n\n\n

Rasslande avgasr\u00f6r<\/h4>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ett annat problem som \u00e4gare av BMW M850 b\u00f6r r\u00e4kna med att f\u00e5. Detta problem uppst\u00e5r normalt n\u00e4r motorn \u00e4r kall. Dessutom \u00e4r det ocks\u00e5 ett larm om att avgasen och katalysatorn n\u00e4stan h\u00e5ller p\u00e5 att g\u00e5 s\u00f6nder. Du kan \u00e5tg\u00e4rda problemet genom att byta ut den d\u00e5liga katalysatorn och avgasen.<\/p>\n\n\n\n

Fel p\u00e5 d\u00f6rrhandtaget<\/h4>\n\n\n\n

Det h\u00e4r problemet \u00e4r vanligt i de \u00e4ldre BMW M850-modellerna eller den f\u00f6rsta generationens BMW M850-modell. D\u00f6rrhandtaget g\u00e5r s\u00f6nder efter att anv\u00e4ndaren har k\u00f6rt flera mil. Det b\u00f6rjar med att d\u00f6rren m\u00e5ste lyftas mer \u00e4n normalt f\u00f6r att \u00f6ppna d\u00f6rren. Efter en tid \u00f6ppnas d\u00f6rren inte l\u00e4ngre helt och h\u00e5llet. Detta orsakas av en billig metall som anv\u00e4nds i d\u00f6rrens konstruktion.<\/p>\n\n\n\n

Byt ut den d\u00e5liga d\u00f6rrhandtagsmetallen mot mer tillf\u00f6rlitliga och h\u00e5llbara delar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW M850 tillf\u00f6rlitlig?<\/h4>\n\n\n\n

BMW M850 faller runt genomsnittlig tillf\u00f6rlitlighet. Detta \u00e4r i niv\u00e5 med de flesta av dess konkurrenter. Kostnaderna f\u00f6r reparation och underh\u00e5ll g\u00f6r dock att den h\u00e4r bilen \u00e4r op\u00e5litlig, vilket \u00e4r ett bakslag f\u00f6r intresserade k\u00f6pare. Men om du tar v\u00e4l hand om den h\u00e4r bilen kommer den att h\u00e5lla i m\u00e5nga \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Efter hur m\u00e5nga mil b\u00f6rjar BMW M850 f\u00e5 problem?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 hur v\u00e4l du tar hand om bilen. Om du sk\u00f6ter dig ordentligt och k\u00f6r f\u00f6rsiktigt kan du b\u00f6rja f\u00e5 mindre problem efter 100 000 mil. Men om du k\u00f6r slarvigt och inte tar hand om bilen kan du b\u00f6rja f\u00e5 problem redan efter 60 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r den h\u00f6ga milkostnaden f\u00f6r BMW M850?<\/h4>\n\n\n\n

Den h\u00f6gsta k\u00f6rstr\u00e4ckan f\u00f6r BMW M850 \u00e4r 150 000 mil. S\u00e5 om du planerar att k\u00f6pa en begagnad BMW M850-modell \u00e4r det viktigt att du f\u00e5r en modell med mindre \u00e4n 150 000 mil. Observera att detta endast g\u00e4ller f\u00f6rsta generationens modell eftersom andra generationens modell har funnits fr\u00e5n 2019 till idag.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW M850 dyr att underh\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW M850 \u00e4r mycket kostsam att underh\u00e5lla. Detta beror p\u00e5 att den \u00e4r mindre br\u00e4nslesn\u00e5l \u00e4n de flesta av sina konkurrenter. Dessutom har den flera problem som anv\u00e4ndarna m\u00e5ste ta itu med, vilket inneb\u00e4r att anv\u00e4ndaren kommer att tillbringa mer tid i garaget \u00e4n en genomsnittlig bil. Slutligen \u00e4r kostnaderna f\u00f6r reservdelar och service ganska h\u00f6ga.<\/p>\n\n\n\n

H\u00e5ller BMW M850 sitt v\u00e4rde?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, BMW M850 h\u00e5ller inte sitt v\u00e4rde bra. Detta beror p\u00e5 att den kommer med en h\u00f6g startkostnad, som endast ett f\u00e5tal har r\u00e5d med. Dessutom \u00e4r bilen dyr att underh\u00e5lla, vilket g\u00f6r den \u00e4nnu dyrare att \u00e4ga n\u00e4r den blir \u00e4ldre. Som ett resultat av detta har denna bil ett av de s\u00e4msta \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rdena p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

Om du t\u00e4nker investera i den lyxiga och avancerade BMW M850 b\u00f6r du b\u00f6rja med att titta p\u00e5 n\u00e5gra av de problem som du kan komma att m\u00f6ta i framtiden. Efter att ha belyst de vanligaste problemen som denna bil st\u00e5r inf\u00f6r b\u00f6r du underh\u00e5lla din bil ordentligt f\u00f6r att undvika att uppleva de flesta av dem.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r BMW M850 en vacker, h\u00f6gpresterande, avancerad, s\u00e4ker och snygg coup\u00e9. Den \u00e4r dock ocks\u00e5 dyr att skaffa och underh\u00e5lla.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW M850 \u00e4r en av de lyxigaste BMW-sedanerna p\u00e5 marknaden. Den har ocks\u00e5 en kraftfull motor med m\u00e5nga avancerade funktioner. Men den kommer ocks\u00e5 med flera problem som intresserade k\u00f6pare<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4529,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4528"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4528"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4528\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4530,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4528\/revisions\/4530"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4529"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4528"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4528"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4528"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}