{"id":452,"date":"2021-04-20T13:42:01","date_gmt":"2021-04-20T13:42:01","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=452"},"modified":"2021-04-20T13:42:01","modified_gmt":"2021-04-20T13:42:01","slug":"vilken-ar-den-mest-palitliga-bmw-modellen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-ar-den-mest-palitliga-bmw-modellen\/","title":{"rendered":"Vilken \u00e4r den mest p\u00e5litliga BMW-modellen?"},"content":{"rendered":"\n

BMW har gjort sig ett namn n\u00e4r det g\u00e4ller prestanda och k\u00f6rgl\u00e4dje. \u00c5 andra sidan \u00e4r det ett m\u00e4rke som ocks\u00e5 \u00e4r \u00f6k\u00e4nt f\u00f6r sina dyra reparationskostnader och st\u00e4ndiga haverier. Lyckligtvis finns det BMW-modeller som passar mellan dessa tv\u00e5 stereotyper och som inte bara levererar fantastiska prestanda och en trevlig k\u00f6rupplevelse, utan ocks\u00e5 \u00e4r p\u00e5litliga.
Till de mest p\u00e5litliga BMW-modellerna h\u00f6r E36 fr\u00e5n 1990-talet och E46 fr\u00e5n 1997-2006, vars material och skotts\u00e4kra motorer h\u00e5ller l\u00e4ngre \u00e4n m\u00e5nga nya fordon idag. F30 \u00e4r en av de mer tillf\u00f6rlitliga nyare modellerna.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de mest tillf\u00f6rlitliga BMW-modellerna?<\/h2>\n\n\n\n

\u00d6verlag har de mest tillf\u00f6rlitliga och mest s\u00e5lda BMW:erna varit BMW 3-serien genom \u00e5ren. Den s\u00e4ljer bra p\u00e5 grund av sin tillf\u00f6rlitlighet och breda motoralternativ. H\u00e4r \u00e4r n\u00e5gra av de specifika tillf\u00f6rlitliga modeller som BMW har sl\u00e4ppt.<\/p>\n\n\n\n

BMW E36 (1990 – 2000)<\/h4>\n\n\n\n

E36 fr\u00e5n 1990 till 2000 hade mycket lite elektronik som kunde fungera d\u00e5ligt och \u00e4garna rapporterade f\u00f6rv\u00e5nansv\u00e4rt s\u00e4llan kylv\u00e4tskeproblem j\u00e4mf\u00f6rt med andra BMW-modeller.
De BMW 3-seriebilar som tillverkades under denna tidsperiod har m\u00e4rkts som att de har skotts\u00e4kra motorer eftersom vissa av bilarna har k\u00f6rts i mer \u00e4n 400 000 mil och fortfarande \u00e4r ig\u00e5ng idag. Naturligtvis har dessa varit och \u00e4r fortfarande ordentligt underh\u00e5llna med omsorg.
Inte bara \u00e4r denna \u00e4ldre modell ganska mycket den mest p\u00e5litliga BMW:n, utan den \u00e4r ocks\u00e5 billig och en bra bil att b\u00f6rja ditt BMW-\u00e4ventyr med. Att f\u00e5 en bra k\u00e4nsla f\u00f6r vad en riktig BMW verkligen \u00e4r innan man investerar i en nyare modell \u00e4r en bra id\u00e9. Den h\u00e4r gammaldags sk\u00f6nheten kan g\u00f6ra det f\u00f6r dig, och mer d\u00e4rtill.<\/p>\n\n\n\n

BMW E46 (1997 – 2006)<\/h3>\n\n\n\n

Denna \u00e4ldre BMW 3-serie modell anses vara en av de mest p\u00e5litliga BMW-bilarna som n\u00e5gonsin tillverkats. M\u00e5nga av dessa 3 Series (E46) tillverkades, s\u00e5 det \u00e4r inte alltf\u00f6r sv\u00e5rt att hitta en v\u00e4l underh\u00e5llen begagnad.
Karossen p\u00e5 den h\u00e4r modellen, precis som p\u00e5 E36, utvecklar n\u00e4stan aldrig n\u00e5gra gnissel eller rost och f\u00f6rblir solid. Dess hantering vacklar aldrig och motorn levererar en j\u00e4mn och kraftfull prestanda \u00e4ven efter att ha n\u00e5tt sin milsgr\u00e4ns.<\/p>\n\n\n\n

BMW F30 (2011 – 2019)<\/h4>\n\n\n\n

Det har inte g\u00e5tt s\u00e5 l\u00e5ng tid sedan dessa sl\u00e4pptes, men hittills har de visat sig vara p\u00e5litliga och bra allround-BMW:er och en bra efterf\u00f6ljare till E46 och E36.
2011 \u00e5rs BMW F30-modeller recenseras som mycket p\u00e5litliga bilar som s\u00e4llan g\u00e5r s\u00f6nder. Men bara f\u00f6r att F30 har bra tillf\u00f6rlitlighetsomd\u00f6men betyder det inte att du ska f\u00f6rv\u00e4nta dig mindre service och f\u00e4rre reparationskostnader. Dessa prestandabestar \u00e4r inga Toyota eller Honda, och kommer fortfarande att kosta dig en hel del att underh\u00e5lla och k\u00f6ra.
Du b\u00f6r ocks\u00e5 komma ih\u00e5g att j\u00e4mf\u00f6relsen av tillf\u00f6rlitligheten har gjorts i j\u00e4mf\u00f6relse med andra BMW-modeller och inte med andra bilm\u00e4rken. De flesta BMW-modeller, bortsett fr\u00e5n E36- och E46-3-serie-modellerna 1990-2006, \u00e4r inte s\u00e4rskilt tillf\u00f6rlitliga och mycket dyrare att \u00e4ga j\u00e4mf\u00f6rt med andra lyxsedaner.<\/p>\n\n\n\n

BMW E90 (2006 – 2011)<\/h4>\n\n\n\n

BMW E90 har mindre problem med h\u00f6gtrycksbr\u00e4nslesystemet och ett fel p\u00e5 den dubbla turboladdaren, men bortsett fr\u00e5n det inneb\u00e4r den inga allvarliga problem eller drivlinaproblem. Detta g\u00f6r att den hamnar p\u00e5 sista plats p\u00e5 listan, men den tar sig \u00e4nd\u00e5 upp p\u00e5 listan.
Den \u00e4r mycket mer tillf\u00f6rlitlig \u00e4n de flesta andra icke n\u00e4mnda modeller som den nyare X3 eller BMW 5-serien 2010 – 2017 eller vissa M4-modeller som drabbas av vevnavfel med motorer som inte \u00e4r synkroniserade.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r \u00e4r de flesta BMW:er op\u00e5litliga?<\/h2>\n\n\n\n

Om en BMW huvudsakligen k\u00f6rs utanf\u00f6r stadstrafik och underh\u00e5lls och servas p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt kan den k\u00f6ra \u00e4ven \u00f6ver 200 000 mil. Men n\u00e4r den beh\u00f6ver repareras \u00e4r alla BMW-delar dyra och arbetskostnaderna tenderar att stiga f\u00f6r varje \u00e5r.
Nyare BMW-modeller \u00e4r fyllda med lyxig elektronik som l\u00e4tt fungerar d\u00e5ligt och som driver reparationskostnaderna till skyarna.
Dessutom kan mindre mekaniska problem kosta mycket att reparera eftersom delar och arbete \u00e4r mycket dyra. Fel i kylsystemet \u00e4r n\u00e5got annat som BMW-\u00e4gare konsekvent rapporterar om. BMW:er upplever lyckligtvis s\u00e4llan problem med drivlinan.
Om BMW-f\u00f6rare hoppar \u00f6ver underh\u00e5llsschemat eller servar sina bilar halvv\u00e4gs kan de faktiskt drabbas av mycket h\u00f6gre \u00e4gandekostnader. Till skillnad fr\u00e5n en Honda eller en Toyota kr\u00e4ver en BMW en mycket punktlig servicetidpunkt.
Byt din BMW:s olja direkt n\u00e4r det \u00e4r dags och skjut inte upp det. Om du undviker problem kan de f\u00f6rv\u00e4rras med tiden, vilket i slut\u00e4ndan kostar dig mycket mer \u00e4n vad du f\u00f6rs\u00f6kte spara genom att undvika service fr\u00e5n b\u00f6rjan.
Lyckligtvis finns det vissa modeller som inte g\u00e5r s\u00f6nder lika ofta som andra och som kr\u00e4ver mindre expertunderh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

Hur man uppt\u00e4cker en p\u00e5litlig begagnad BMW<\/h2>\n\n\n\n

Tv\u00e4rtemot vad m\u00e5nga tror kan det vara en bra id\u00e9 att k\u00f6pa en begagnad BMW. Om du vill uppleva n\u00f6jet att k\u00f6ra m\u00e4rket och vill g\u00f6ra det med rabatt tenderar BMW:er att f\u00f6rlora mycket av sitt ursprungliga pris direkt efter k\u00f6pet.
Se till att f\u00f6lja dessa tips n\u00e4r du letar efter en bra begagnad BMW.<\/p>\n\n\n\n

  1. Se till att v\u00e4lja en p\u00e5litlig BMW-modell innan du letar efter en begagnad.<\/li>
  2. Betala i f\u00f6rv\u00e4g en certifierad mekaniker f\u00f6r att titta p\u00e5 bilen tillsammans med dig och inspektera den noggrant f\u00f6r aggressiv k\u00f6rning och eventuella problem som kan uppst\u00e5 i framtiden.<\/li>
  3. Undvik att k\u00f6pa fr\u00e5n bilhandlare.<\/li>
  4. Fr\u00e5ga \u00e4garen varf\u00f6r de s\u00e4ljer. Hur ofta har de servat bilen? Har den g\u00e5tt s\u00f6nder tidigare? Om du ertappar dem med en l\u00f6gn, oavsett vad det \u00e4r, \u00e4r chansen stor att de har ljugit om andra saker ocks\u00e5.<\/li>
  5. Hoppa in p\u00e5 en provk\u00f6rning innan du k\u00f6per. K\u00f6r bort fr\u00e5n onaturliga motorljud och oljel\u00e4ckage.<\/li><\/ol>\n\n\n\n

    Vanliga fr\u00e5gor om underh\u00e5ll av en BMW<\/h2>\n\n\n\n

    Hur l\u00e4nge h\u00e5ller BMW-bilar?<\/h4>\n\n\n\n

    De flesta BMW:s k\u00f6rs tills de n\u00e5r 120 000 mil, \u00e4ven om vissa modeller som E36 och E46 har k\u00f6rts hela v\u00e4gen \u00f6ver 300 000 och till och med 400 000 mil. Detta kr\u00e4ver naturligtvis en ganska h\u00f6g underh\u00e5llsniv\u00e5 samt frekventa mekaniska inspektioner.<\/p>\n\n\n\n

    N\u00e4r b\u00f6rjar de flesta BMW-modeller f\u00e5 problem?<\/h4>\n\n\n\n

    Om en BMW underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt kan de flesta BMW-modeller k\u00f6ras i cirka 80 000 mil innan du f\u00e5r allvarliga problem. Det skulle oftast vara ett felande kylsystem. Det best\u00e5r av flera delar och varje del tenderar att g\u00e5 s\u00f6nder vid olika tillf\u00e4llen.<\/p>\n\n\n\n

    Hur dyrt \u00e4r det att underh\u00e5lla en BMW?<\/h4>\n\n\n\n

    J\u00e4mf\u00f6rt med andra bilm\u00e4rken \u00e4r BMW de dyraste att underh\u00e5lla, tillsammans med n\u00e5gra andra lyxsedaner. Det uppskattas att \u00e4gandet av en BMW, bortsett fr\u00e5n ink\u00f6pspriset, uppg\u00e5r till cirka 18 000 dollar under 10 \u00e5r.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    BMW har gjort sig ett namn n\u00e4r det g\u00e4ller prestanda och k\u00f6rgl\u00e4dje. \u00c5 andra sidan \u00e4r det ett m\u00e4rke som ocks\u00e5 \u00e4r \u00f6k\u00e4nt f\u00f6r sina dyra reparationskostnader och st\u00e4ndiga haverier.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":453,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/452"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=452"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/452\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/453"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=452"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=452"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=452"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}