{"id":4511,"date":"2022-05-31T11:43:42","date_gmt":"2022-05-31T11:43:42","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4511"},"modified":"2022-05-31T11:43:45","modified_gmt":"2022-05-31T11:43:45","slug":"ar-bmw-i8-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-bmw-i8-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r BMW i8 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

BMW i8 \u00e4r en plug-in hybridsportbil med tv\u00e5 d\u00f6rrar. Trots det har den plats f\u00f6r upp till fyra personer och den har sofistikerade funktioner. Liksom de flesta BMW har i8 ocks\u00e5 flera problem och den \u00e4r inte s\u00e5 p\u00e5litlig. Men \u00e4r BMW i8 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

BMW i8 \u00e4r en bra bil f\u00f6r dem som letar efter en h\u00f6gpresterande, br\u00e4nslesn\u00e5l, snygg, modern och s\u00e4ker bil. D\u00e4remot \u00e4r det en d\u00e5lig bil om du letar efter en prisv\u00e4rd, billig att underh\u00e5lla och p\u00e5litlig bil. Detta beror p\u00e5 att den har en h\u00f6g startkostnad och att underh\u00e5llskostnaden ocks\u00e5 \u00e4r h\u00f6g.<\/p>\n\n\n\n

BMW i8:s historia<\/h2>\n\n\n\n

BMW i8 var en del av BMW:s elektrifierade flotta och den marknadsf\u00f6rdes under underm\u00e4rket BMW i. BMW b\u00f6rjade producera denna bil i april 2014, men den lades ned i juni 2020. BMW i8 \u00e4r en plug-in hybridbil, vilket inneb\u00e4r att den drivs av b\u00e5de br\u00e4nsle och elektricitet.<\/p>\n\n\n\n

Denna tv\u00e5d\u00f6rrars coup\u00e9 monterades i Sachsen, Leipzig. Liksom BMW i3 har den ocks\u00e5 fj\u00e4rilsd\u00f6rrar, som \u00e4r snygga och moderna. Observera att BMW i8s kommer med en B38K15T0 1,5-liters turboladdad I3-motor. Den har ocks\u00e5 ett 93 kWh-batteri som ger \u00f6ver 23 miles.<\/p>\n\n\n\n

Funktioner hos BMW i8<\/h2>\n\n\n\n

Utseende<\/h4>\n\n\n\n

BMW i8 har en futuristisk stil och utm\u00e4rkt finish. Exteri\u00f6ren \u00e4r snygg, medan interi\u00f6ren \u00e4r stilfull, bekv\u00e4m och med sofistikerade funktioner. N\u00e5gra av de funktioner som sticker ut \u00e4r 20-tumsf\u00e4lgar, LED-bromsbelysning, en svart BMW-grill med en omkrets i metalloptik och ljustonat glas.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller interi\u00f6ren kommer den h\u00e4r bilen med uppv\u00e4rmda frams\u00e4ten, elektrisk s\u00e4tesjustering, sportl\u00e4derratt, 6-v\u00e4gs f\u00f6rar- och passagerars\u00e4ten och helperforerad l\u00e4derkl\u00e4dsel.<\/p>\n\n\n\n

BMW i8 har en hjulbas p\u00e5 110,2 tum, en l\u00e4ngd p\u00e5 184,6 tum, en bredd p\u00e5 76,5 tum och en h\u00f6jd p\u00e5 51,1 tum.<\/p>\n\n\n\n

Prestanda<\/h4>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts har BMW i8 en f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor och ett batteripaket. Den \u00e4r utrustad med en intercooled turbo gas\/elektrisk inline-3-motor som levererar maximalt 369 hk och 420 lb-ft vridmoment. Dessutom kan den accelerera fr\u00e5n 0 till 62 mph p\u00e5 4,4 sekunder och den har en toppfart p\u00e5 155 mph.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom att vara snabb har BMW i8 ocks\u00e5 ett fyrhjulsdrivet system och en 6-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da. Dock \u00e4r dess k\u00f6rning n\u00e5got styv, vilket g\u00f6r den o\u00f6nskad f\u00f6r m\u00e5nga sportbils\u00e4lskare.<\/p>\n\n\n\n

Komfort och lastutrymme<\/h4>\n\n\n\n

Trots att BMW i8 har en bekv\u00e4m, lyxig och rymlig interi\u00f6r har den inte tillr\u00e4ckligt med bagageutrymme. Den har totalt 5,4 kubikfot, vilket \u00e4r n\u00e5got litet j\u00e4mf\u00f6rt med de flesta av dess konkurrenter. Som ett resultat av detta \u00e4r den h\u00e4r bilen bara bra f\u00f6r skoj och inte f\u00f6r resor eller picknickar.<\/p>\n\n\n\n

Utbud<\/h4>\n\n\n\n

BMW i8 \u00e4r utrustad med ett litiumjonbatteri p\u00e5 7,1 kWh. Modellerna fr\u00e5n 2018 till 2020 \u00e4r dock utrustade med ett 11,6 kWh litiumjonbatteri. Det f\u00f6rsta batteriet ger en r\u00e4ckvidd p\u00e5 upp till 23 miles, medan det andra batteriet ger en r\u00e4ckvidd p\u00e5 upp till 34 miles.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom att i8 har en utm\u00e4rkt r\u00e4ckvidd j\u00e4mf\u00f6rt med de flesta av sina konkurrenter har den ocks\u00e5 en kammarad br\u00e4nsleeffektivitet p\u00e5 27 mpg, vilket \u00e4r exceptionellt.<\/p>\n\n\n\n

Pris<\/h4>\n\n\n\n

BMW i8 \u00e4r inte en vanlig coup\u00e9 eller sportbil. Detta beror p\u00e5 att den har en h\u00f6g startkostnad, vilket m\u00e5nga m\u00e4nniskor inte kommer att ha r\u00e5d med. BMW i8 har ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 cirka 148 495 dollar. N\u00e4r du j\u00e4mf\u00f6r detta pris med konkurrenternas pris kommer du att uppt\u00e4cka att det \u00e4r ganska h\u00f6gt.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Vad \u00e4r det som \u00e4r s\u00e5 speciellt med BMW i8?<\/h4>\n\n\n\n

Det mest speciella med BMW i8 \u00e4r att den producerar sportbilssiffror f\u00f6r acceleration. Tack vare elmotorns vridmoment p\u00e5 250 Nm och f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorns vridmoment p\u00e5 320 Nm. Dessutom kan hybridsportbilen n\u00e5 h\u00f6ga hastigheter p\u00e5 upp till 75 mph, vilket \u00e4r exceptionellt och utsl\u00e4ppsfritt.<\/p>\n\n\n\n

Hur snabb \u00e4r BMW i8?<\/h4>\n\n\n\n

BMW i8 \u00e4r en av de snabbaste plug-in hybridkup\u00e9erna p\u00e5 marknaden. Den h\u00e4r bilen kan accelerera fr\u00e5n 0 till 62 mph p\u00e5 bara 4,4 sekunder. Dessutom har den en topphastighet p\u00e5 155 mph, vilket \u00e4r enast\u00e5ende. N\u00e4r det g\u00e4ller prestanda i rakstr\u00e4ckan liknar BMW i8 d\u00e4rf\u00f6r en \u00e4kta BMW M-bil.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW i8?<\/h4>\n\n\n\n

Innan du skaffar BMW i8 \u00e4r det viktigt att k\u00e4nna till n\u00e5gra av de problem som du kan st\u00f6ta p\u00e5 l\u00e4ngs v\u00e4gen. N\u00e5gra av de vanligaste problemen med BMW i8:s airbagproblem \u00e4r elektriska problem, \u00f6verhettning av motorn, en felaktig sensor, br\u00e4nslel\u00e4ckage och stora d\u00f6rrar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW i8 en bra daglig f\u00f6rare?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW i8 \u00e4r en bra daglig f\u00f6rare. Detta beror p\u00e5 att bilen \u00e4r br\u00e4nsleeffektiv eftersom den drivs med b\u00e5de br\u00e4nsle och elektricitet. Dessutom \u00e4r i8 mycket bekv\u00e4m, den har utm\u00e4rkt sikt och \u00e4r enkel att man\u00f6vrera i trafiken. Den enda utmaning som BMW i8 besitter \u00e4r ett besv\u00e4r n\u00e4r det g\u00e4ller parkering. Bortsett fr\u00e5n det \u00e4r det en bra daglig f\u00f6rare.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r lades BMW i8 ned?<\/h4>\n\n\n\n

Liksom de flesta bilar p\u00e5 marknaden lades BMW i8 ned p\u00e5 grund av l\u00e5g f\u00f6rs\u00e4ljning. Dessutom var den en av de mest missf\u00f6rst\u00e5dda BMW-modellerna. Dessutom kom varje modell\u00e5r med sina egna problem som ocks\u00e5 bidrog till att den upph\u00f6rde.<\/p>\n\n\n\n

Till exempel hade 2014 \u00e5rs i8 problem kopplade till br\u00e4nslel\u00e4ckage, medan 2015 \u00e5rs modell hade en felaktig sensor och 2016 \u00e5rs modell hade problem med krockkuddar.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r BMW i8 en fantastisk plug-in hybridsportbil. Den minskar inte bara beroendet av br\u00e4nslef\u00f6rbrukningen utan sl\u00e4pper ocks\u00e5 ut f\u00e4rre gaser i atmosf\u00e4ren. Dessutom presterar den enast\u00e5ende och har en futuristisk stil som g\u00f6r att \u00e5sk\u00e5darna kommer att beundra den n\u00e4r du \u00e5ker p\u00e5 motorv\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

Som v\u00e4ntat kommer BMW i8 ocks\u00e5 med flera problem som intresserade k\u00f6pare inte b\u00f6r f\u00f6rbise. Ut\u00f6ver det har den en styv k\u00f6rning och den initiala kostnaden \u00e4r ganska h\u00f6g. P\u00e5 det hela taget \u00e4r BMW i8 fortfarande en utm\u00e4rkt bil, \u00e4ven om den lades ned p\u00e5 grund av l\u00e5g f\u00f6rs\u00e4ljning.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW i8 \u00e4r en plug-in hybridsportbil med tv\u00e5 d\u00f6rrar. Trots det har den plats f\u00f6r upp till fyra personer och den har sofistikerade funktioner. Liksom de flesta BMW har i8<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4511"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4511"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4511\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4512,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4511\/revisions\/4512"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4511"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4511"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4511"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}