{"id":4502,"date":"2022-05-31T09:22:52","date_gmt":"2022-05-31T09:22:52","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4502"},"modified":"2022-05-31T09:22:55","modified_gmt":"2022-05-31T09:22:55","slug":"vanliga-problem-med-audi-sq7","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-audi-sq7\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Audi SQ7"},"content":{"rendered":"\n

Audi SQ7 \u00e4r den b\u00e4sta 7-sitsiga SUV:n i Audi-familjen f\u00f6r dem som inte \u00e4r villiga att kompromissa med komfort, lyx, praktiska egenskaper och till och med prestanda. Det \u00e4r inte vanligt att en n\u00e4stan 5 000 pund tung sjusitsig familje-SUV med sju s\u00e4ten g\u00f6r 0-60 mph p\u00e5 s\u00e5 lite som fyra sekunder, men SQ7 kan g\u00f6ra det om och om igen.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5dana niv\u00e5er av prestanda, lyx och stil kr\u00e4ver extremt h\u00e5llbara komponenter, stora motorer och ett fj\u00e4dringssystem som kan ta stryk. Tack och lov har SQ7 allt detta och \u00e4r en hyfsat p\u00e5litlig bil \u00f6verlag. Det finns dock n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att prata om eftersom SQ7 inte \u00e4r perfekt.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste Audi SQ7-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med knackningssensorn, spruckna CV-st\u00f6vlar och -leder, slitna bussningar, problem med t\u00e4ndspolar och N80-ventilrelaterade problem. De flesta av dessa finns ofta p\u00e5 b\u00e5de SQ7 och Q7 vilket inneb\u00e4r att motorerna \u00e4r relativt p\u00e5litliga.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst, om du \u00e4r ute efter en SQ7 m\u00e5ste du vara medveten om att en bil som denna kommer att sl\u00e5 s\u00f6nder banken vid n\u00e5got tillf\u00e4lle. Det b\u00e4sta vore att l\u00e4gga undan lite pengar f\u00f6r eventuella reparationer som kan uppst\u00e5, eftersom vissa av dem kan g\u00f6ra rej\u00e4lt ont i pl\u00e5nboken.<\/p>\n\n\n\n

Audi SQ7 – problem med knackande sensor<\/h2>\n\n\n\n

Knackningssensorn \u00e4r en smart teknik som \u00e4r utformad f\u00f6r att \u00f6vervaka detonationer i motorn. Dess syfte \u00e4r att till\u00e5ta PCM (Power control module) att k\u00f6ra aggressiv t\u00e4ndstiftstiming f\u00f6r att motorn ska producera mycket kraft. Dessa sensorer \u00e4r vanligtvis placerade runt insugningsr\u00f6ret eller \u00e4r fastskruvade p\u00e5 motorblocket.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen med knackningssensorerna \u00e4r f\u00f6rknippade med kontrollampan, d\u00e5lig br\u00e4nsleeffektivitet, allvarlig effektbrist och \u00f6kade utsl\u00e4pp. Se till att inspektera knackningssensorn n\u00e4r du m\u00e4rker att n\u00e5got av dessa sker eftersom dessa m\u00e5ste \u00e5tg\u00e4rdas s\u00e5 tidigt som m\u00f6jligt f\u00f6r att inte skapa allvarligare problem l\u00e4ngre fram.<\/p>\n\n\n\n

Audi SQ7 – problem med spruckna CV-st\u00f6vlar och CV-ledar<\/h2>\n\n\n\n

I en CV-st\u00f6vel (Constant Velocity) finns det fett som beh\u00f6vs f\u00f6r axelleden. Syftet med detta fett \u00e4r att sm\u00f6rja leden ordentligt f\u00f6r att drivlinan alltid ska fungera optimalt. Om detta fett av n\u00e5gon anledning inte levereras till leden kan det orsaka en katastrof f\u00f6r drivlinan och f\u00f6rst\u00f6ra en hel del saker i processen.<\/p>\n\n\n\n

Dessa kan spricka i f\u00f6rtid och orsaka att massor av skr\u00e4p kommer in i axelleden. Dessa kan vanligtvis m\u00e4rkas genom att det kommer knackande ljud fr\u00e5n axlarna n\u00e4r de sv\u00e4nger. Men du kan ocks\u00e5 kontrollera om det finns n\u00e5gra synliga tecken p\u00e5 att fett l\u00e4cker ut, vilket \u00e4r ett tydligt tecken p\u00e5 att n\u00e5got har g\u00e5tt fel.<\/p>\n\n\n\n

Audi SQ7 – Problem med slitsade bussningar<\/h2>\n\n\n\n

Vi har redan n\u00e4mnt att SQ7 \u00e4r en riktigt tung bil vilket inneb\u00e4r att SQ7:s fj\u00e4dringssystem m\u00e5ste t\u00e5la mycket p\u00e5frestningar vid h\u00e5rda inbromsningar och accelerationer. Verkligheten \u00e4r att bussningarna \u00e4r de komponenter som uts\u00e4tts f\u00f6r de h\u00f6gsta stressniv\u00e5erna under dessa v\u00e5ldsamma vikt\u00f6verf\u00f6ringar vilket g\u00f6r att de slits ut i f\u00f6rtid.<\/p>\n\n\n\n

Om du k\u00e4nner av vibrationer och skakningar m\u00e5ste du visuellt inspektera bussningarna f\u00f6r att se om de \u00e4r slitna. Om de \u00e4r det m\u00e5ste du byta ut dem helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

Audi SQ7 – Problem med t\u00e4ndspolen<\/h2>\n\n\n\n

Audi- och Volkswagenmotorer \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att ha problem med b\u00e5de t\u00e4ndspolar och t\u00e4ndstift, s\u00e4rskilt motorer i h\u00f6gre prisklasser med mycket vridmoment. T\u00e4ndspolarna har till uppgift att f\u00f6ra in sp\u00e4nning fr\u00e5n batteriet s\u00e5 att t\u00e4ndstiften kan g\u00f6ra sitt jobb. Detta s\u00e4tter ig\u00e5ng f\u00f6rbr\u00e4nningsprocessen i motorn och g\u00f6r att motorn kan driva bilen.<\/p>\n\n\n\n

Om dessa inte fungerar kommer du att drabbas av motorfel, grov tomg\u00e5ngsk\u00f6rning, minskad prestanda, motorst\u00f6tar och problem med att starta motorn. Allt som allt \u00e4r detta vanligt f\u00f6rekommande p\u00e5 m\u00e5nga Audi SUV:er och det b\u00e4sta \u00e4r att byta ut alla fyra.<\/p>\n\n\n\n

Audi SQ7 – problem med N80-reningsventilen<\/h2>\n\n\n\n

N80-ventilen (purge solenoid) har till uppgift att \u00f6vervaka br\u00e4nsleledningar och \u00e5ngor och leda dem vidare till insugningsr\u00f6ret f\u00f6r att anv\u00e4ndas som extra br\u00e4nsle. Om N80-ventilen inte fungerar kommer kontrollampan att t\u00e4ndas och ge upphov till en massa koder och motorns prestanda kommer d\u00e4rf\u00f6r att f\u00f6rs\u00e4mras. Dessa g\u00e5r vanligtvis inte s\u00f6nder p\u00e5 de flesta bilar, men VAG-bilar \u00e4r byggda annorlunda.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste symptomen p\u00e5 fel p\u00e5 reningsventilen \u00e4r grov tomg\u00e5ngsk\u00f6rning, minskad br\u00e4nsleeffektivitet, kontrollampan t\u00e4nds och en massa koder. Det b\u00e4sta vore att byta ut ventilen helt och h\u00e5llet. Tack och lov \u00e4r dessa inte s\u00e5 dyra att byta ut, s\u00e4rskilt inte p\u00e5 en bil som SQ7.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vilken Audi SQ7 \u00e4r b\u00e4st?<\/h4>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta Audi SQ7-modellen \u00e4r utan tvekan den senaste eftersom den f\u00e5r en 4.0L V8 med uppemot 500 hk och en 0-60mph-tid p\u00e5 cirka 4 sekunder vilket \u00e4r galet f\u00f6r en s\u00e5 stor SUV. Den senaste SQ7-modellen verkar ocks\u00e5 vara en av de mer p\u00e5litliga som finns d\u00e4r ute vilket ytterligare g\u00f6r den till ett b\u00e4ttre val \u00e4n de flesta andra SQ7-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Du b\u00f6r dock undvika de f\u00f6rsta 2:a generationens SQ7-modeller eftersom de \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att vara notoriskt op\u00e5litliga och \u00e4r tickande tidsbomber som v\u00e4ntar p\u00e5 att h\u00e4nda. Om du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att g\u00e5 den v\u00e4gen ska du se till att hitta ett exemplar med all servicehistorik l\u00e4tt till hands.<\/p>\n\n\n\n

G\u00f6r Audi fortfarande SQ7-modeller med dieselmotor?<\/h4>\n\n\n\n

Under en kort tid best\u00e4mde sig Audi f\u00f6r att det var b\u00e4st att stoppa in en stor dieselmotor i SQ7, vilket inte gick s\u00e5 bra f\u00f6r de flesta bilentusiaster eftersom dieselmotorer inte \u00e4r lika sp\u00e4nnande som bensinmotorer \u00e4r. Audi dumpade dock dieselmotorn till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r den h\u00e4rliga 4.0 V8:an med dubbelturbo med dubbla turboaggregat och mer \u00e4n 500 h\u00e4stkrafter.<\/p>\n\n\n\n

SQ7 \u00e4r nu en av de mest kraftfulla S-modellerna fr\u00e5n Audi och ligger bara under flaggskeppet Audi S8. P\u00e5 det hela taget \u00e4r dieseldrivna SQ7:or mycket vettiga ur effektivitetssynpunkt, men inte s\u00e5 mycket ur prestandasynpunkt.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den b\u00e4sta Audi Q7-modellen?<\/h4>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta Audi Q7-modellen genom tiderna \u00e4r Audi Q7 6.0 V12 TDI fr\u00e5n 2009. Ja, du l\u00e4ste r\u00e4tt, en 6,0 l turbodiesel V12-motor ingick en g\u00e5ng i en Audi Q7 och Audi gjorde den tillg\u00e4nglig f\u00f6r allm\u00e4nheten att k\u00f6pa. Denna Q7 fick sin motor fr\u00e5n en Audi Le Mans racerbil.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi SQ7 \u00e4r den b\u00e4sta 7-sitsiga SUV:n i Audi-familjen f\u00f6r dem som inte \u00e4r villiga att kompromissa med komfort, lyx, praktiska egenskaper och till och med prestanda. Det \u00e4r inte<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4503,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4502"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4502"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4502\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4504,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4502\/revisions\/4504"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4503"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4502"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4502"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4502"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}