{"id":45,"date":"2021-04-05T19:52:47","date_gmt":"2021-04-05T19:52:47","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=45"},"modified":"2021-04-05T19:52:47","modified_gmt":"2021-04-05T19:52:47","slug":"vilken-ar-bast-mercedes-eller-jaguar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-ar-bast-mercedes-eller-jaguar\/","title":{"rendered":"Vilken \u00e4r b\u00e4st, Mercedes eller Jaguar?"},"content":{"rendered":"\n

Efterfr\u00e5gan p\u00e5 lyxbilar har \u00f6kat kraftigt under de senaste \u00e5ren p\u00e5 grund av de potentiella kundernas st\u00e4ndigt \u00f6kande inkomster, mer p\u00e5tagliga lyxerbjudanden och den rena utvecklingen inom bilindustrin som helhet. Lyxbilar tenderar att erbjuda h\u00f6gre komfort, b\u00e4ttre s\u00e4kerhetsfunktioner och en futuristisk k\u00f6rupplevelse, men de har en h\u00f6g prislapp.
Och inte m\u00e5nga andra m\u00e4rken har funnits s\u00e5 l\u00e4nge som Mercedes eller Jaguar. Du kanske f\u00f6redrar de eleganta och l\u00e5gt sittande brittiska GT:erna eller Mercedes cruisers med ”b\u00e4st eller inget”, som p\u00e5 egen hand har dominerat lyxbilssegmentet under de senaste \u00e5ren. Fr\u00e5gan kvarst\u00e5r fortfarande, vilken \u00e4r b\u00e4st, en Benz eller en Jaguar?<\/p>\n\n\n\n

Styling<\/h2>\n\n\n\n

En tillverkares f\u00f6rm\u00e5ga att visa upp de olika formerna av sitt formspr\u00e5k har m\u00f6jliggjorts genom nya framsteg inom metallbearbetning, s\u00e5 kallad hydroformning. En teknik som drivs av vattentryck s\u00e4kerst\u00e4ller exakta och detaljerade gjutningar av metallpl\u00e5tarna som skapar de uttalade karossveck som f\u00f6rknippas med lyxbilar som Jaguar eller Mercedes.
\u00c4ven om det prim\u00e4ra syftet med bildesign i allm\u00e4nhet \u00e4r att se till att formen f\u00f6ljer funktionen, m\u00e5ste formen ocks\u00e5 motsvara en specifik varum\u00e4rkesbild. Och det \u00e4r ett omr\u00e5de d\u00e4r Mercedes och Jaguar skiljer sig ganska mycket \u00e5t.
Mercedes designfilosofi kallas ofta ”Sensuell renhet” av dess designers. Tanken \u00e4r att skapa ren design utan behov av \u00f6verdriven stil. Vissa skulle h\u00e4vda att vissa Mercedes-designs utstr\u00e5lar mer feminina linjer och \u00e4r lite f\u00f6r blingy, men ingen kan ifr\u00e5gas\u00e4tta slutproduktens sofistikering.
\u00c5 andra sidan har Jaguars en mer brutal inst\u00e4llning till bildesign. M\u00e5nga Jaguars \u00e4r starkt influerade av den brittiska id\u00e9n om klass och stil och \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r utrustade med fina tr\u00e4detaljer och h\u00f6gkvalitativt l\u00e4der. Jaguar arbetar med en l\u00e4gre produktionsvolym j\u00e4mf\u00f6rt med Mercedes, vilket resulterar i att Jaguars design till sin natur \u00e4r lite mer exklusiv som ett resultat.<\/p>\n\n\n\n

Teknik<\/h2>\n\n\n\n

Beslut om bilk\u00f6p avg\u00f6rs ofta p\u00e5 grundval av de tekniska funktioner som en bil har. Infotainment- och s\u00e4kerhetsfunktioner betraktas allm\u00e4nt som viktiga komponenter vid k\u00f6p av en ny bil. \u00c4ven om Jaguar och Mercedes b\u00e5da anses vara h\u00f6gteknologiska m\u00e4rken finns det en stor skillnad mellan de tv\u00e5.
De moderna infotainmentsystemen fr\u00e5n Mercedes-Benz \u00e4r k\u00e4nda som MBUX. Systemet har en arkitektur med artificiell intelligens som kan skr\u00e4ddarsy n\u00e4stan alla alternativ f\u00f6r en specifik anv\u00e4ndares behov. Dess banbrytande design, h\u00f6guppl\u00f6sta sk\u00e4rmar \u00e4r otroligt futuristiska och ganska intuitiva.
S\u00e4kerhetsteknik, fj\u00e4dringskomfort, ljudsystem och str\u00e5lkastarteknik som erbjuds i Mercedes modeller anses ofta vara b\u00e4st i sin klass. Mercedes arbetar med h\u00f6gre volym och tenderar att investera mer pengar i forskning och utveckling, och n\u00e4r det g\u00e4ller teknik \u00e4r den \u00f6verl\u00e4gsenhet som Mercedes har \u00f6ver Jaguar betydande.
\u00c4ven om Mercedes anses vara \u00f6verl\u00e4gsen n\u00e4r det g\u00e4ller teknik betyder det inte att Jaguar ligger l\u00e5ngt efter.
Dagens Jaguars \u00e4r utrustade med modern teknik och erbjuder ett brett spektrum av olika s\u00e4kerhets-, komfort- och teknikfunktioner. \u00c4ven om niv\u00e5n av sofistikering \u00e4r p\u00e5 en mycket h\u00f6g niv\u00e5 \u00e4r det utf\u00f6randet som skiljer Jaguar \u00e5t.<\/p>\n\n\n\n

Comfort<\/h2>\n\n\n\n

Det som skiljer dessa m\u00e4rken fr\u00e5n mer l\u00e4ttillg\u00e4ngliga bilm\u00e4rken \u00e4r beteckningen lyxbil. Ett lyxfordon m\u00e5ste kunna transportera dig i en enorm lyx, erbjuda o\u00f6vertr\u00e4ffade bekv\u00e4mligheter, en fantastisk kvalitet och status j\u00e4mf\u00f6rt med en mer genomsnittlig bil. \u00c4ven om alla de ovann\u00e4mnda egenskaperna spelar roll \u00e4r det komforten som g\u00f6r st\u00f6rst skillnad.
F\u00f6rest\u00e4ll dig att du tar en l\u00e5ng resa i din valfria cruiser. N\u00e4r du kommer fram till din destination k\u00e4nner du dig inte tr\u00f6tt, du k\u00e4nner dig fr\u00e4sch och avslappnad. Och det \u00e4r den niv\u00e5 av komfort som m\u00e4rken som dessa brukar erbjuda. Det \u00e4r ber\u00e4ttelsen om att paketet \u00e4r mer imponerande \u00e4n vissa av dess delar ensamma som ger dessa m\u00e4rken beteckningen premiumm\u00e4rke.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rkvaliteten \u00e4r mer lik en magisk matta, bullerisoleringen \u00e4r s\u00e5 perfekt utf\u00f6rd att den helt tv\u00e4ttar bort de irriterande ljuden fr\u00e5n vardagspendling. Otroligt m\u00e5nga olika s\u00e4tt att justera sittplatser, tysta luftventiler, hi-fi-ljudsystem och m\u00e5nga fler egenheter och funktioner \u00e4r festprylarna i dessa vagnar.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e5de Mercedes och Jaguar utm\u00e4rker sig p\u00e5 dessa villkor, vilket \u00e4r en framtr\u00e4dande anledning till varf\u00f6r du b\u00f6r spendera det lilla extra f\u00f6r att k\u00f6pa en Jag eller en Benz.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga fr\u00e5gor om Mercedes och Jaguar<\/h2>\n\n\n\n

#### \u00c4r Mercedes mer tillf\u00f6rlitlig \u00e4n Jaguar?
P\u00e5 senare tid har Jaguar-modellerna haft en beundransv\u00e4rd tillf\u00f6rlitlighet. F\u00f6rb\u00e4ttringskurvan inom tillf\u00f6rlitlighetssektorn har \u00f6kat kontinuerligt. Detta f\u00e5r en att undra \u00f6ver alla dessa kommentarer om att Jaguars tillf\u00f6rlitlighet inte h\u00e5ller m\u00e5ttet. De presterar exceptionellt bra, erbjuder vackra k\u00f6regenskaper och br\u00e4nsleekonomi och f\u00f6rknippas med en kultf\u00f6rklaring bland entusiasterna.
Jaguarer var en g\u00e5ng i tiden mycket op\u00e5litliga, men \u00e4r f\u00f6r n\u00e4rvarande tillr\u00e4ckligt p\u00e5litliga. Borta \u00e4r de dagar d\u00e5 Jaguars hamnade i botten av tillf\u00f6rlitlighetslistorna. P\u00e5 senare tid har m\u00e5nga Jaguar-modeller stadigt krypit upp\u00e5t i tillf\u00f6rlitlighetssegmentet. Vissa resultat i tillf\u00f6rlitlighetsdiagrammen s\u00e4ger dock fortfarande att Jaguars tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r tvivelaktig.
N\u00e4r det g\u00e4ller Mercedes \u00e4r inte heller dess tillf\u00f6rlitlighetsresultat premium. Ett stort problem med moderna fordon \u00e4r deras komplexitet. Och det g\u00e4ller s\u00e4rskilt f\u00f6r lyxbilar med m\u00e5nga funktioner som tillverkas av Mercedes. Detta inneb\u00e4r att det \u00e4r mycket som kan g\u00e5 fel om de inte underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.
Mercedes tillverkar fantastiska motorer med l\u00e5ng livsl\u00e4ngd, men det \u00e4r tekniken och den rena byggkomplexiteten som g\u00f6r att Mercedes endast f\u00e5r ett mediokert tillf\u00f6rlitlighetsbetyg. M\u00e4rket Mercedes har alltid f\u00f6rknippats med kvalitet, inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis med tillf\u00f6rlitlighet. Detta kan s\u00e4gas om Jaguar och Mercedes, men om de underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt och tas v\u00e4l om hand b\u00f6r de ge premiumupplevelsen som f\u00f6rv\u00e4ntat.<\/p>\n\n\n\n

Producerar Mercedes b\u00e4ttre elbilar \u00e4n Jaguar?<\/h4>\n\n\n\n

I dagsl\u00e4get producerar b\u00e5de Mercedes och Jaguar endast ett f\u00e5tal olika elbilsmodeller, men med tanke p\u00e5 den senaste tidens trend mot elbilar arbetar b\u00e5da m\u00e4rkena snabbt f\u00f6r att ut\u00f6ka sitt elbilsutbud.
F\u00f6rdelarna med elbilar \u00e4r m\u00e5nga. De \u00e4r mer milj\u00f6v\u00e4nliga, billigare att \u00e4ga och befriar dig till och med fr\u00e5n skatt i vissa l\u00e4nder.
Den mest framst\u00e5ende elektriska Jaguar som nu \u00e4r I-Pace. Den bygger p\u00e5 ett chassi som utvecklats specifikt f\u00f6r I-Pace. Och det \u00e4r en s\u00e4llsynt syn nuf\u00f6rtiden eftersom bilm\u00e4rken tenderar att anv\u00e4nda modul\u00e4ra chassin f\u00f6r flera modeller som en kostnadsbesparande \u00e5tg\u00e4rd. Allt detta inneb\u00e4r att bilar som tillverkas p\u00e5 samma chassi inte kan skilja sig v\u00e4sentligt fr\u00e5n varandra.
Det \u00e4r delvis anledningen till att I-Pace f\u00f6rmedlar en fr\u00e4sch design, som skiljer sig tydligt fr\u00e5n resten av sortimentet, men som \u00e4nd\u00e5 h\u00e5ller sig till varum\u00e4rkets identitet. Detta resulterade i sin tur i att Jaguar tog hem 62 internationella bilpriser, den mest beundransv\u00e4rda av dem var utm\u00e4rkelsen European Car of the year, den f\u00f6rsta Jaguar som n\u00e5gonsin lyckats med en s\u00e5dan uppgift.
\u00d6ver i Mercedes h\u00f6rn st\u00e5r EQC, en kompakt lyxig SUV baserad p\u00e5 GLC. Under all den tjusiga belysningen finns en elektriskt driven GLC, som inte \u00e4r lika sp\u00e4nnande som originalet. Men du kan vara s\u00e4ker p\u00e5 att fler modeller \u00e4r p\u00e5 v\u00e4g, eftersom Mercedes planerar att ut\u00f6ka sitt utbud till att omfatta 10 nya elbilar fram till 2022.
\u00c4ven om det \u00e4r f\u00f6r tidigt att s\u00e4ga vilket m\u00e4rke som producerar b\u00e4ttre elbilar, ut\u00f6kar b\u00e5de Jaguar och Mercedes snabbt sitt utbud av elbilar. I dagsl\u00e4get verkar dock Jaguar I-Pace mycket mer sp\u00e4nnande \u00e4n Mercedes EQC.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r \u00e4gandekostnaderna f\u00f6r en Mercedes eller en Jaguar?<\/h2>\n\n\n\n

Om du \u00e4r intresserad av det b\u00e4sta eller inget Mercedes, eller de exotiska Jaguar-erbjudandena, betyder det att du vill ha de b\u00e4sta funktionerna som marknaden har att erbjuda. Om du vill att ditt nya k\u00f6p ska fungera p\u00e5 topp m\u00e5ste alla dessa egenskaper underh\u00e5llas enligt tillverkarens rekommendationer.
Du b\u00f6r \u00f6verv\u00e4ga underh\u00e5llsplaner per m\u00e5nad eller per mil f\u00f6r att se till att din nya bil h\u00e5ller sig i optimalt skick.
N\u00e4r det g\u00e4ller leasing\/finansiering eller k\u00f6p beror det p\u00e5 vad du vill ha. F\u00f6rdelarna med att helt enkelt k\u00f6pa en ny Benz eller Jag \u00e4r frestande, men den h\u00f6ga prislappen avskr\u00e4cker.
Nya lyxbilar tenderar att leasas oftare \u00e4n att k\u00f6pas direkt. Det beror fr\u00e4mst p\u00e5 att det verkar lite oansvarigt att spendera en stor summa p\u00e5 en avskrivningsbar tillg\u00e5ng, men det \u00e4r ocks\u00e5 vettigt om du \u00e4r en av de personer som k\u00f6per och s\u00e4ljer bilar regelbundet.
Om du slutligen best\u00e4mmer dig f\u00f6r att k\u00f6pa en skinande ny bil fr\u00e5n dessa m\u00e4rken m\u00e5ste du ocks\u00e5 t\u00e4nka p\u00e5 f\u00f6rs\u00e4kringen. B\u00e5de Mercedes och Jaguar \u00e4r lyxbilar, och f\u00f6rs\u00e4kringskostnaderna f\u00f6r dessa m\u00e4rken \u00e4r orimligt dyra. Kombinera det med tvivelaktig tillf\u00f6rlitlighet och man kan lugnt s\u00e4ga att driftskostnaderna f\u00f6r b\u00e5da \u00e4r lite v\u00e4l h\u00f6ga.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Efterfr\u00e5gan p\u00e5 lyxbilar har \u00f6kat kraftigt under de senaste \u00e5ren p\u00e5 grund av de potentiella kundernas st\u00e4ndigt \u00f6kande inkomster, mer p\u00e5tagliga lyxerbjudanden och den rena utvecklingen inom bilindustrin som helhet.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":46,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/45"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=45"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/45\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/46"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=45"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=45"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=45"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}