{"id":4499,"date":"2022-05-31T09:21:35","date_gmt":"2022-05-31T09:21:35","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4499"},"modified":"2022-05-31T09:21:38","modified_gmt":"2022-05-31T09:21:38","slug":"ar-audi-sq5-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-audi-sq5-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Audi SQ5 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Audi SQ5 \u00e4r en kompakt lyxbil f\u00f6r dem som redan \u00e4lskar Q5 men tycker att den \u00e4r lite f\u00f6r l\u00e5ngsam. SQ5 f\u00e5r inte den fullst\u00e4ndiga Audi Sport RS-behandlingen, men de flesta kommer inte att ha n\u00e5got emot en 350 hk stark familje-SUV som ser ut och l\u00e5ter mycket b\u00e4ttre \u00e4n den vanliga Q5. Verkligheten \u00e4r att en bil som Q5 aldrig kommer att vara dynamisk, den kommer bara att se bra ut, l\u00e5ta bra och g\u00e5 bra i en rak linje.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi SQ5 en bra bil? SQ5 \u00e4r faktiskt en av de b\u00e4sta bilarna som Audi tillverkar eftersom den kombinerar en massa bra egenskaper i en enda plattform. F\u00f6rst och fr\u00e4mst f\u00e5r SQ5 antingen en diesel- eller en bensinmotor med V6-kompressor med \u00f6ver 350 hk. Den f\u00e5r ocks\u00e5 Audis ikoniska Quattro AWD-system som g\u00f6r bilen kapabel i alla v\u00e4derf\u00f6rh\u00e5llanden.<\/p>\n\n\n\n

SQ5 ser ocks\u00e5 fantastisk ut b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt eftersom alla SQ5-modeller kommer med massor av tillvalsutrustning direkt fr\u00e5n fabriken. SQ5 k\u00f6r lika bra som den ser ut \u00e4ven om fj\u00e4dringen \u00e4r lite styvare \u00e4n vanligt. P\u00e5 det hela taget \u00e4r SQ5 subtil med en liten betoning p\u00e5 prestandak\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r hyfsad, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att tala om. Praktiken \u00e4r bra eftersom SQ5 \u00e4r l\u00e4tt att ta sig in och ut ur, den erbjuder ett g\u00e4ng sittplatser och ett j\u00e4mf\u00f6relsevis stort bagageutrymme. P\u00e5 det hela taget \u00e4r SQ5 en riktigt bra bil eftersom den kombinerar en massa f\u00f6rdelar i ett enda paket.<\/p>\n\n\n\n

Audi SQ5 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Audi SQ5 finns med tv\u00e5 olika motorer, en 3,0 liters bensin V6 eller en 3,0 liters diesel V6 med kompressor. Dessa motorer ger mellan 300 hk och 350 hk d\u00e4r V6 bensinmotor med kompressor \u00e4r den mest kapabla d\u00e5 den g\u00f6r att SQ5 n\u00e5r 60mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 cirka 5 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

Dessa motorer \u00e4r kopplade till Audi Tiptronic-v\u00e4xell\u00e5dan med vridmomentomvandlare som skickar kraften till alla fyra hjulen permanent genom Audis Quattro AWD-system. Dieselvarianterna \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r ett riktigt ekonomiskt fotavtryck medan bensinmotorerna \u00e4r mycket s\u00e4mre i det avseendet.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r alla SQ5-drivlinor sp\u00e4nnande och v\u00e4rda premien j\u00e4mf\u00f6rt med vanliga Q5-motorer. Dessa \u00e4r b\u00e5de raffinerade och sofistikerade utan att vara \u00f6verv\u00e4ldigande. Vissa s\u00e4ger att Q5 f\u00f6rtj\u00e4nar en 4.0L Audi RS V8 med cirka 550-620 hk, men det \u00e4r osannolikt att detta n\u00e5gonsin kommer att h\u00e4nda med tanke p\u00e5 det nuvarande klimatet kring motorer med h\u00f6g slagvolym.<\/p>\n\n\n\n

Audi SQ5 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Audi SQ5 ser mycket b\u00e4ttre ut j\u00e4mf\u00f6rt med den vanliga Q5 eftersom den f\u00e5r ett stort antal extra detaljer och stylingdetaljer som g\u00f6r att den ser mycket mer aggressiv och lyxig ut. F\u00f6rst och fr\u00e4mst f\u00e5r SQ5 st\u00f6rre f\u00e4lgar, st\u00f6rre bromsar, 4 avgasspetsar och massor av antingen aluminium eller till och med kol.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren i SQ5 \u00e4r lika sp\u00e4nnande tack vare en massa Alcantara, kol och perforerat l\u00e4der. SQ5 \u00e4r inte en \u00f6verdrivet aggressiv bil vilket inneb\u00e4r att den fortfarande \u00e4r bekv\u00e4m och subtil. Den k\u00e4nns dock lite mer dynamisk j\u00e4mf\u00f6rt med en vanlig Q5 som k\u00f6rs p\u00e5 ett n\u00e5got karakt\u00e4rsl\u00f6st s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Audi SQ5 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Audi SQ5 liknar den vanliga Q5 vilket inneb\u00e4r att vissa generationer klarar sig lite b\u00e4ttre \u00e4n andra. Gemensamt \u00e4r att ju nyare modell fr\u00e5n sin generation, desto b\u00e4ttre klarar den sig n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet. P\u00e5 det hela taget \u00e4r SQ5 byggd rej\u00e4lt, men den beh\u00f6ver ett grundligt underh\u00e5ll i r\u00e4tt tid, annars kommer den att misslyckas.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen med Audi SQ5 \u00e4r f\u00f6rknippade med elektronik, kaross och utrustning, motor, v\u00e4xell\u00e5da och fj\u00e4dring. Se till att \u00f6verv\u00e4ga en bil som har h\u00e5llits i optimalt skick under l\u00e4ngst tid om du vill f\u00e5 ut det mesta av \u00e4gandet av Audi SQ5.<\/p>\n\n\n\n

Audi SQ5 – V\u00e4rde och funktionalitet<\/h2>\n\n\n\n

Audi SQ5 \u00e4r en riktigt bra aff\u00e4r p\u00e5 begagnatmarknaden, s\u00e4rskilt den f\u00f6rsta generationen efter faceliftet som har ett liknande pris som en vanlig Audi Q5. Q5 i allm\u00e4nhet \u00e4r en riktigt bra bil p\u00e5 andrahandsmarknaden eftersom den yttre designen \u00e5ldrats som fint vin medan den inre designen inte klarat sig s\u00e5 bra.<\/p>\n\n\n\n

Audi SQ5 \u00e4r ocks\u00e5 en riktigt praktisk bil tack vare sina stora och rymliga tv\u00e5 s\u00e4tesrader och sitt j\u00e4mf\u00f6relsevis stora bagageutrymme. SQ5 \u00e4r l\u00e4tt att kliva in och ut ur och den levereras med massor av familjev\u00e4nliga funktioner som g\u00f6r den till en av de mest anv\u00e4nda familjeprestanda-SUV:erna p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Audi Q5?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en snabb och lyxig SUV som ocks\u00e5 klarar av att br\u00e4nna en het hatchback fr\u00e5n linjen \u00e4r SQ5 ett perfekt val. Jag h\u00e5ller med om att det inte \u00e4r r\u00e4ttvist att Q5 aldrig fick full RS-behandling eftersom en V8-motor i en s\u00e5 snygg bil som Q5 troligen skulle bli en succ\u00e9.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r SQ5 fortfarande en riktigt sp\u00e4nnande bil och man kan ocks\u00e5 s\u00e4ga att man verkligen inte beh\u00f6ver mer \u00e4n 350 hk i en bil som Audi Q5. Det finns n\u00e4stan ingenting som SQ5 inte kan g\u00f6ra f\u00f6rutom tung terr\u00e4ngk\u00f6rning vilket \u00e4r n\u00e5got som de allra flesta SQ5-k\u00f6pare inte ens t\u00e4nker p\u00e5 att g\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi Q5 b\u00e4ttre \u00e4n Audi SQ5?<\/h4>\n\n\n\n

Q5 \u00e4r en riktigt bra bil och man kan nog h\u00e4vda att det inte finns n\u00e5gon anledning att satsa p\u00e5 en SQ5 eftersom Q5 aldrig var och aldrig kommer att bli en sport-SUV. Argumentet \u00e4r att spendera n\u00e5gra tiotusentals dollar p\u00e5 extrautrustning p\u00e5 en vanlig Q5 \u00e4r ett mycket b\u00e4ttre alternativ \u00e4n att bara g\u00e5 rakt ut och k\u00f6pa SQ5.<\/p>\n\n\n\n

Svaret p\u00e5 denna fr\u00e5ga handlar om vad du v\u00e4rderar mest. Om du vill ha den h\u00f6gsta niv\u00e5n av lyx med uppv\u00e4rmda, masserade, ventilerade flerv\u00e4gsjusterbara s\u00e4ten med omfattande l\u00e4ndst\u00f6d b\u00f6r du l\u00e4gga de extra pengarna p\u00e5 en vanlig Q5 med allt. Om du \u00e5 andra sidan vill ha lite krydda f\u00f6r att g\u00f6ra dina dagliga pendelturer lite mer underh\u00e5llande, \u00e4r SQ5 det r\u00e4tta alternativet.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r kommer den nya Audi Q5 ut?<\/h4>\n\n\n\n

Enligt n\u00e5gra trov\u00e4rdiga k\u00e4llor kommer den nya Q5 n\u00e5gon g\u00e5ng n\u00e4sta \u00e5r och det finns m\u00e5nga spionbilder av den kommande Q5 redan p\u00e5 n\u00e4tet. Vissa s\u00e4ger att n\u00e4sta generations Q5 kommer att bli en enorm omv\u00e4lvning f\u00f6r bilindustrin, men vi f\u00e5r v\u00e4l v\u00e4nta och se.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi SQ5 \u00e4r en kompakt lyxbil f\u00f6r dem som redan \u00e4lskar Q5 men tycker att den \u00e4r lite f\u00f6r l\u00e5ngsam. SQ5 f\u00e5r inte den fullst\u00e4ndiga Audi Sport RS-behandlingen, men de<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4500,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4499"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4499"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4499\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4501,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4499\/revisions\/4501"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4500"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4499"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4499"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4499"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}