{"id":4490,"date":"2022-05-30T09:55:25","date_gmt":"2022-05-30T09:55:25","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4490"},"modified":"2022-05-30T09:55:27","modified_gmt":"2022-05-30T09:55:27","slug":"vad-ar-skillnaden-mellan-e-tron-och-q4-e-tron","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vad-ar-skillnaden-mellan-e-tron-och-q4-e-tron\/","title":{"rendered":"Vad \u00e4r skillnaden mellan e-tron och Q4 e-tron?"},"content":{"rendered":"\n

Audi e-tron var den allra f\u00f6rsta elektriska SUV:n fr\u00e5n Audi som sl\u00e4pptes 2018 medan Audi Q4 e-tron \u00e4r den senaste elektriska SUV:n fr\u00e5n Audi. Detta inneb\u00e4r att e-tron var den som br\u00f6t isen n\u00e4r det g\u00e4ller mainstream Audi elbilar och m\u00e5nga av de l\u00e4rdomar som kom med e-tron finns inte i Q4.
Det h\u00e4r \u00e4r en intressant matchup eftersom standard e-tron \u00e4r st\u00f6rre i alla dimensioner, den \u00e4r kraftfullare, har mer avancerade interi\u00f6rmaterial, \u00e4r lyxigare och \u00e4r mycket rymligare ocks\u00e5. Q4 f\u00e5r nyare teknik, en mer modern design b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt och en mer l\u00e4ttillg\u00e4nglig prislapp.<\/p>\n\n\n\n

E-tron k\u00e4nns helt enkelt som en produkt av h\u00f6gre kvalitet trots att det \u00e4r en \u00e4ldre bil. Till och med l\u00e5gspecifika versioner av e-tron k\u00e4nns mer exklusivt \u00e4n en Q4. N\u00e4r den nyligen omdesignade e-tron kommer ut om en m\u00e5nad eller tv\u00e5 kommer Q4 att f\u00f6rlora alla sina f\u00f6rdelar j\u00e4mf\u00f6rt med e-tron utom priset.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget finns det en hel del skillnader mellan de tv\u00e5 och vi kommer att j\u00e4mf\u00f6ra dessa i ett antal faktorer. Hur som helst \u00e4r de b\u00e5da imponerande elbilar och de f\u00f6rtj\u00e4nar sin plats p\u00e5 marknaden, men den st\u00f6rsta skillnaden mellan de tv\u00e5 \u00e4r kvaliteten.<\/p>\n\n\n\n

Audi e-tron VS Audi Q4 e-tron – Drivlina<\/h2>\n\n\n\n

Den stora e-tron erbjuder tv\u00e5 olika batterialternativ, ett mindre 71,2 kWh-batteri eller ett st\u00f6rre 95 kWh-batteri med varierande effektuttag mellan 313 hk och 503 hk. Den stora e-tron klarar mellan 186 mil och 255 mil p\u00e5 en full laddning vilket inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis \u00e4r en bra siffra f\u00f6r en bil med ett 95kWh-batteri. Hur som helst s\u00e4ger Audi att den kommande e-tron kommer att erbjuda uppemot 350 mil.<\/p>\n\n\n\n

Den mindre Q4 e-tron kommer ocks\u00e5 med tv\u00e5 batteristorlekar, ett 55kWh-batteri eller ett 82kWh-batteri med effektuttag som varierar mellan 170hk och 300hk. Ing\u00e5ngsmodellen 55kWh e-tron klarar 212 miles medan 82kWh-batteriet Q4 klarar cirka 323 miles vilket \u00e4r mycket mer \u00e4n den stora e-tron trots att batteriet \u00e4r mycket mindre.<\/p>\n\n\n\n

E-tron kan laddas helt p\u00e5 cirka 30-45 minuter med en 150kW-laddare beroende p\u00e5 vilken batteristorlek du v\u00e4ljer medan den mindre Q4 kan laddas med en 100kW-laddare p\u00e5 cirka 30-40 minuter vilket inneb\u00e4r att dessa tv\u00e5 \u00e4r likv\u00e4rdiga, men Q4 laddar n\u00e5got snabbare med en 150kW-laddare.<\/p>\n\n\n\n

Audi e-tron VS Audi Q4 e-tron – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Vi har redan n\u00e4mnt att standard e-tron \u00e4r st\u00f6rre i alla dimensioner och den ser definitivt ut och k\u00e4nns som en rej\u00e4lare bil bakom ratten. Den ser lite mindre futuristisk ut, men den ser cool ut, s\u00e4rskilt i Sportback-form. Interi\u00f6ren i den stora e-tron \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n i Q4, b\u00e5de n\u00e4r det g\u00e4ller kvalitet och byggkvalitet.<\/p>\n\n\n\n

Den mindre Q4 ser mer futuristisk ut och det \u00e4r uppenbart att det \u00e4r en nyare bil. Den finns ocks\u00e5 i antingen SUV- eller Sportback-form, men interi\u00f6ren \u00e4r inte alls lika v\u00e4lbyggd eller lyxig som i den stora e-tron. Den stora e-tron har ocks\u00e5 luftfj\u00e4dring vilket g\u00f6r den bekv\u00e4mare medan Q4 k\u00e4nns lite mer ordin\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Audi e-tron VS Audi Q4 e-tron – Tillf\u00f6rlitlighet<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet m\u00e5ste vi betona att de tidiga e-tron-modellerna \u00e4r n\u00e5gra av de mest problematiska elbilarna p\u00e5 marknaden, men att de nyare modellerna \u00e4r j\u00e4mf\u00f6relsevis b\u00e4ttre. Den kommande e-tron-uppdateringen kommer sannolikt att stryka ut \u00e4nnu fler problem n\u00e4r den \u00e4ntligen kommer.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r fortfarande f\u00f6r tidigt att s\u00e4ga om Q4 \u00e4r en p\u00e5litlig bil eller inte eftersom den bara kom ut f\u00f6r ett \u00e5r sedan. Den lider inte av n\u00e5gra allvarliga problem f\u00f6rr\u00e4n nu, men man kan definitivt k\u00e4nna bristen p\u00e5 kvalitet som Q4 representerar till skillnad fr\u00e5n den stora e-tron som k\u00e4nns mer rej\u00e4l och b\u00e4ttre byggd p\u00e5 alla s\u00e4tt och vis.<\/p>\n\n\n\n

Audi e-tron VS Audi Q4 e-tron – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Startpriset f\u00f6r e-tron \u00e4r cirka 20 000 dollar h\u00f6gre \u00e4n Q4 e-tron som kostar cirka 45 000 dollar. En Q4 med ett st\u00f6rre batteripaket och en fullt utrustad interi\u00f6r \u00e4r dock n\u00e4stan identisk med den vanliga e-tron. Q4 \u00e4r den mer anv\u00e4ndbara bilen och du f\u00e5r mer v\u00e4rde om du \u00e4r kilometerfixerad, men om du vill ha en b\u00e4ttre helhetsupplevelse erbjuder e-tron b\u00e4ttre v\u00e4rde.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett tar e-tron den utan minsta tvekan eftersom den erbjuder mer utrymme i alla avseenden. Den \u00e4r l\u00e4ngre, bredare, h\u00f6gre och erbjuder ett st\u00f6rre bagageutrymme. Q4 \u00e4r hygglig, men inte p\u00e5 samma niv\u00e5 som den stora e-tron.<\/p>\n\n\n\n

FAQ avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r ska jag k\u00f6pa Audi Q4 e-tron framf\u00f6r Audi e-tron SUV?<\/h4>\n\n\n\n

Du b\u00f6r \u00f6verv\u00e4ga att k\u00f6pa Q4 e-tron framf\u00f6r den stora e-tron SUV:n eftersom den \u00e4r cirka 20 000 dollar billigare till att b\u00f6rja med, vilket kan ge dig tillr\u00e4ckligt med pengar f\u00f6r att k\u00f6pa en Q4 med ett st\u00f6rre batteripaket som fullst\u00e4ndigt f\u00f6rst\u00f6r den stora e-tron n\u00e4r det g\u00e4ller k\u00f6rstr\u00e4cka. Q4 erbjuder mycket mer v\u00e4rde om du \u00e4r n\u00e5gon som k\u00f6r stora mil.<\/p>\n\n\n\n

Du b\u00f6r ocks\u00e5 \u00f6verv\u00e4ga Q4 om du vill ha den allra senaste Audi-tekniken och en bil som precis har kommit ut. Q4 \u00e4r troligen den mer framtidss\u00e4krade bilen av de tv\u00e5 eftersom den uppdaterade e-tron fortfarande inte \u00e4r ute \u00e4nnu.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r ska jag k\u00f6pa den stora Audi e-tron SUV:n framf\u00f6r Audi Q4 e-tron?<\/h4>\n\n\n\n

Du b\u00f6r \u00f6verv\u00e4ga att k\u00f6pa den stora e-tron SUV:n framf\u00f6r Q4 e-tron om du vill ha en bil som \u00e4r lyxigare, rymligare, packad med h\u00f6gkvalitativa material och som k\u00e4nns mer speciell p\u00e5 alla s\u00e4tt. Den stora e-tron kanske inte \u00e4r lika effektiv som Q4, men den k\u00e4nns faktiskt som en riktig lyx-SUV borde efter tre \u00e5r p\u00e5 marknaden medan den helt nya Q4 inte g\u00f6r det.<\/p>\n\n\n\n

E-tron \u00e4r snabbare, kraftfullare och mer \u00e5tr\u00e5v\u00e4rd, och n\u00e4r den uppdaterade e-tron kommer ut kommer Q4 inte att kunna konkurrera med den stora e-tron n\u00e4r det g\u00e4ller teknik, effektivitet eller framtidss\u00e4kring.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audis elektriska SUV:er bra?<\/h4>\n\n\n\n

Audi \u00e4r ett v\u00e4lk\u00e4nt lyxm\u00e4rke som kontinuerligt erbjuder lyxiga SUV:er av h\u00f6g kvalitet, men Audi har \u00e4nnu inte gjort n\u00e5gon eldriven SUV som verkligen kan konkurrera med BMW IX. Som s\u00e5dan g\u00f6r Audi inte de b\u00e4sta elektriska SUV:erna p\u00e5 marknaden, men de SUV:er de erbjuder \u00e4r definitivt bra bilar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi e-tron var den allra f\u00f6rsta elektriska SUV:n fr\u00e5n Audi som sl\u00e4pptes 2018 medan Audi Q4 e-tron \u00e4r den senaste elektriska SUV:n fr\u00e5n Audi. Detta inneb\u00e4r att e-tron var den<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4491,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4490"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4490"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4490\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4492,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4490\/revisions\/4492"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4491"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4490"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4490"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4490"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}