{"id":4487,"date":"2022-05-30T09:54:03","date_gmt":"2022-05-30T09:54:03","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4487"},"modified":"2022-05-30T09:54:06","modified_gmt":"2022-05-30T09:54:06","slug":"ar-audi-q4-e-tron-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-audi-q4-e-tron-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Audi Q4 e-tron en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Audi Q4 e-tron \u00e4r t\u00e4nkt att bli en av de mest popul\u00e4ra Audi EV-bilarna under de kommande \u00e5ren, och \u00e4n s\u00e5 l\u00e4nge verkar det st\u00e4mma. Q4 e-tron sl\u00e4pptes redan 2021 och \u00e4r baserad p\u00e5 VAG:s MEB-plattform, vilket inneb\u00e4r att Q4 delar m\u00e5nga av sina delar med andra familjemedlemmar. S\u00e5 \u00e4r Audi Q4 e-tron en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Audi Q4 e-tron \u00e4r verkligen en riktigt bra bil eftersom den \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n den ursprungliga e-tron men \u00e4nd\u00e5 inte kostar som en del andra liknande utrustade elbilar. Q4 finns i n\u00e5gra olika batteristorlekar som ocks\u00e5 erbjuder olika motoruttag och maximal r\u00e4ckvidd. Q4 st\u00f6der snabbladdning som kan fylla p\u00e5 batteriet p\u00e5 nolltid.<\/p>\n\n\n\n

Designen p\u00e5 Q4 \u00e4r en blandning mellan Audi Q5 Sportback och Audi Q8. Det inneb\u00e4r att bilen ser snygg och elegant ut b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan. Det m\u00e5 vara en tung bil men den lyckas k\u00f6ra b\u00e4ttre \u00e4n vad den borde. Tillf\u00f6rlitligheten verkar ocks\u00e5 vara hyfsad, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att tala om.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdem\u00e4ssigt verkar Q4 h\u00e5lla m\u00e5ttet, men det \u00e4r en helt ny bil och vi \u00e4r inte s\u00e4kra p\u00e5 om det kommer att f\u00f6r\u00e4ndras under de kommande \u00e5ren. Praktiken \u00e4r ocks\u00e5 bra, inte lika bra som i Q5, men tillr\u00e4ckligt bra f\u00f6r de flesta.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q4 e-tron – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Audi Q4 e-tron finns i tv\u00e5 olika batteristorlekar, ett 55 kWh-batteri eller ett st\u00f6rre 82 kWh-batteri. Instegsmodellen Q4 \u00e4r 35-modellen som erbjuder ett 55kWh-batteri, 170 hk och en maximal r\u00e4ckvidd p\u00e5 212 mil. N\u00e4sta modell \u00e4r Audi Q4 40 som erbjuder det st\u00f6rre 82kWh-batteriet, 204 hk och en maximal r\u00e4ckvidd p\u00e5 323 mil.<\/p>\n\n\n\n

Mellanmodellen Q4 e-tron 45 erbjuder 82kWh-batteriet, men effekten h\u00f6js till 265hk medan den maximala r\u00e4ckvidden s\u00e4nks till 305 mil. Q4 50-modellen \u00e4r den mest kraftfulla med en effekt p\u00e5 300 hk och en maximal r\u00e4ckvidd p\u00e5 303 mil med samma 82 kWh-batteri.<\/p>\n\n\n\n

Modellen med 55 kWh kan laddas med en snabb DC-laddare p\u00e5 cirka 30 minuter medan de st\u00f6rre batterimodellerna kan g\u00f6ra det p\u00e5 cirka 40 minuter. Att ladda b\u00e5da dessa via en l\u00e5ngsam laddare tar mellan 8 och 12 timmar beroende p\u00e5 laddaren, f\u00f6rh\u00e5llandena samt batteriets storlek och f\u00f6rkonditionering.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q4 e-tron – Konstruktion och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Audi Q4 e-tron ser futuristisk ut och p\u00e5minner mer om konceptbilar \u00e4n om vanliga vardagsbilar. Dess design av en blandning mellan Audi Q5 och Q8 med \u00e4nnu skarpare linjer och mer betoning p\u00e5 framtiden. Interi\u00f6ren i Q4 \u00e4r inte annorlunda d\u00e5 den erbjuder skarpa linjer, stora sk\u00e4rmar och ett g\u00e4ng funktioner i hela kup\u00e9n.<\/p>\n\n\n\n

Q4 k\u00f6rs b\u00e4ttre \u00e4n vad den borde eftersom det \u00e4r en bil p\u00e5 4200lbs eftersom den st\u00f6rsta delen av den vikten \u00e4r placerad nere i botten. Detta inneb\u00e4r att Audi var tvungna att styva upp fj\u00e4dringen, men den \u00f6vergripande d\u00e4mpningen \u00e4r fortfarande tillr\u00e4ckligt bra f\u00f6r att Q4 ska k\u00e4nnas som en riktig lyxbil.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q4 e-tron – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Audi Q4 e-tron verkar vara en hyfsat p\u00e5litlig bil som de flesta MEB-baserade bilar \u00e4r, men Q4 \u00e4r ocks\u00e5 en n\u00e4stan helt ny modell och det \u00e4r om\u00f6jligt att s\u00e4ga hur bra bilen kommer att klara sig under de kommande \u00e5ren. Vi vet alla vid det h\u00e4r laget att elbilar i sig \u00e4r mer tillf\u00f6rlitliga \u00e4n ICE-bilar och att de borde h\u00e5lla l\u00e4ngre i j\u00e4mf\u00f6relse.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste Q4-problemen \u00e4r relaterade till drivlinan, infotainmentsystemet, krockkuddarna, problem relaterade till kallt v\u00e4der och Audi-telefonappen.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q4 e-tron – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Q4 e-tron b\u00f6rjar p\u00e5 45 000 dollar utan tillval och tillvalen \u00e4r m\u00e5nga. Det inneb\u00e4r att Q4 \u00e4r billigare \u00e4n Q5, men prisskillnaderna kan l\u00e4tt upph\u00e4vas av dyra tillvalspaket. Hur som helst \u00e4r Q4 fortfarande en prisv\u00e4rd bil eftersom m\u00e5nga anser att den erbjuder en b\u00e4ttre upplevelse \u00e4n vissa dyrare och st\u00f6rre elbilar.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r Q4 inte lika rymlig som Q5, men den har ingen stor centraltunnel som \u00e4ter upp fotutrymmet i det bakre mitts\u00e4tet. Detta inneb\u00e4r att den andra s\u00e4tesraden \u00e4r helt fri, vilket s\u00e4kert \u00e4r bra att ha om du ofta transporterar flera bakre passagerare.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Audi Q4 e-tron?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ute efter en lyxig elbil som inte har en astronomisk prislapp, men som \u00e4nd\u00e5 erbjuder allt som ett stort lyxm\u00e4rke kan erbjuda, kan Q4 vara n\u00e5got f\u00f6r dig. Det finns n\u00e5gra st\u00e4llen d\u00e4r Q4 inte \u00e4r den b\u00e4sta, till exempel vissa material med h\u00f6g byggkvalitet, men p\u00e5 det stora hela kommer bilen att tillfredsst\u00e4lla \u00e4ven de mest kr\u00e4vande tyska executive-bilsentusiasterna.<\/p>\n\n\n\n

Q4 erbjuder tillr\u00e4ckligt med r\u00e4ckvidd f\u00f6r de flesta och den har ocks\u00e5 hyfsat kraftfulla motorer. Audi kommer troligen att erbjuda en RS-version vid n\u00e5gon tidpunkt som kommer att erbjuda upp\u00e5t 400 hk. P\u00e5 det hela taget verkar Q4 vara ett bra k\u00f6p, men om du vill ha en snabbare EV f\u00e5r du v\u00e4nta lite l\u00e4ngre p\u00e5 RS-modellen.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi Q4 e-tron en s\u00e4ker bil?<\/h4>\n\n\n\n

Enligt v\u00e4rldens mest trov\u00e4rdiga krocktestorganisationer f\u00e5r Q4 ett str\u00e5lande 5-stj\u00e4rnigt s\u00e4kerhetsbetyg f\u00f6r b\u00e5de vuxen- och barnskydd. Detta kommer inte som n\u00e5gon \u00f6verraskning eftersom de flesta bilar fr\u00e5n 2020 och fram\u00e5t har 5-stj\u00e4rniga betyg, men den tyska lyxtrion f\u00f6rs\u00f6ker alltid g\u00f6ra sina bilar s\u00e4krare.<\/p>\n\n\n\n

Q4 kan f\u00e5s med massor av f\u00f6rarassistansfunktioner som \u00f6kar bilens s\u00e4kerhet rej\u00e4lt. De flesta av dessa \u00e4r dock tillvalsutrustning och de kostar en hel del pengar om du vill ha dem monterade p\u00e5 din Q4. P\u00e5 det hela taget \u00e4r Q4 s\u00e4ker b\u00e5de med och utan dessa funktioner.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi Q4 b\u00e4ttre \u00e4n Audi e-tron?<\/h4>\n\n\n\n

Q4 e-tron \u00e4r mindre \u00e4n den vanliga e-tron, men den \u00e4r nyare vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r mycket effektivare och fullmatad med de senaste funktionerna som Audi kan ge dig. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r Q4 den b\u00e4ttre bilen, men e-tron ska bytas ut eller uppdateras i mitten av cykeln under de kommande m\u00e5naderna.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r b\u00f6r du v\u00e4nta tills den uppdaterade\/nya e-tron kommer ut innan du fattar ett beslut.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi Q4 e-tron \u00e4r t\u00e4nkt att bli en av de mest popul\u00e4ra Audi EV-bilarna under de kommande \u00e5ren, och \u00e4n s\u00e5 l\u00e4nge verkar det st\u00e4mma. Q4 e-tron sl\u00e4pptes redan 2021<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4488,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4487"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4487"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4487\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4489,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4487\/revisions\/4489"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4488"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4487"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4487"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4487"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}