{"id":4484,"date":"2022-05-30T09:53:19","date_gmt":"2022-05-30T09:53:19","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4484"},"modified":"2022-05-30T09:53:22","modified_gmt":"2022-05-30T09:53:22","slug":"vanliga-problem-med-audi-q4-e-tron","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-audi-q4-e-tron\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Audi Q4 e-tron"},"content":{"rendered":"\n

\u00c5r 2021 sl\u00e4ppte Audi en annan elektrisk SUV, Q4 e-tron. Den h\u00e4r eleganta hunden av elektrifierad metall \u00e4r utformad f\u00f6r dem som vill ha en elbil som inte offrar lyx, teknik eller stil. Den allra f\u00f6rsta Audi EV, e-tron SUV:n, var egentligen inte s\u00e5 p\u00e5litlig n\u00e4r den kom ut, men Audi har h\u00f6jt sin insats med de senaste EV:erna.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r fortfarande f\u00f6r tidigt att s\u00e4ga om Q4 e-tron kommer att vara lika p\u00e5litlig som alla andra VAG EV:s som bygger p\u00e5 MEB-plattformen. De flesta MEB VAG-bilar \u00e4r tillf\u00f6rlitliga och visar inga st\u00f6rre problem \u00f6verlag, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att tala om. N\u00e4r allt kommer omkring \u00e4r ingen bil perfekt eftersom varenda en av dem \u00e5tminstone har ett eller tv\u00e5 gnissel.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste Q4 e-tron-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med krockkuddarna, den elektriska drivlinan, infotainmentsystemet, Audi-telefonapplikationen som styr bilen och problem relaterade till kallt v\u00e4der. De flesta av dessa \u00e4r relaterade till mjukvara vilket inneb\u00e4r att de sannolikt kommer att strykas ut under de kommande modell\u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

Q4 \u00e4r fortfarande ett ganska nytt tillskott i EV-v\u00e4rlden och vi kan inte med s\u00e4kerhet s\u00e4ga att detta \u00e4r de enda problemen som kommer att drabba Q4. Vi f\u00e5r v\u00e4nta och se hur Q4 klarar sig under de kommande \u00e5ren, men just nu \u00e4r w ett p\u00e5litligt fordon.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q4 e-tron problem med krockkuddar<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r ingen \u00f6verraskning att en helt ny bil blir \u00e5terkallad n\u00e5gra m\u00e5nader efter att den l\u00e4mnat fabriken eftersom det \u00e4r fallet med alla st\u00f6rre bilm\u00e4rken d\u00e4r ute. Anledningen till att vissa Q4-modeller \u00e5terkallades \u00e4r p\u00e5 grund av sidokrockkudden som inte utvecklades f\u00f6r marknaden utan snarare f\u00f6r test\u00e4ndam\u00e5l.<\/p>\n\n\n\n

Detta var ett \u00e4rligt misstag fr\u00e5n Audis sida och de \u00e5terkallade endast n\u00e5gra dussin Q4-modeller och ersatte dessa krockkuddar med fullt godk\u00e4nda krockkuddar. \u00c5terkallelsekoden \u00e4r 69CT, s\u00e5 om du \u00e4r intresserad kan du titta p\u00e5 varje Q4 e-tron-modell och fr\u00e5ga din Audi-\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare om den bil du tittar p\u00e5 beh\u00f6ver \u00e5tg\u00e4rda detta problem.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q4 e-tron elektriska problem med drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Det finns n\u00e5gra fall d\u00e4r \u00e4gare klagat p\u00e5 att Q4 antingen tappar kraft eller \u00e4r tveksam vid acceleration. Vissa experter uppger att dessa problem beror p\u00e5 mjukvara och att de b\u00f6r vara \u00e5tg\u00e4rdade inom kort. Andra anser att problemet \u00e4r relaterat till bilens kylsystem, men det finns f\u00e5 eller inga bevis f\u00f6r detta p\u00e5st\u00e5ende.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst verkar det som om detta problem bara har rapporterats en handfull g\u00e5nger vid det h\u00e4r laget s\u00e5 det beh\u00f6ver inte vara ett problem som p\u00e5verkar alla Q4-modeller. Trots detta \u00e4r det alltid en bra id\u00e9 att testa en Q4 grundligt i alla l\u00e4gen och laddningstillst\u00e5nd f\u00f6r att se om det finns n\u00e5gra problem som kan orsaka huvudv\u00e4rk under \u00e4gandet.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q4 e-tron problem med infotainmentsystemet<\/h2>\n\n\n\n

Q4 e-tron \u00e4r en komplex maskin fylld med massor av funktioner som \u00e4r utformade f\u00f6r att b\u00e5de underh\u00e5lla dig och h\u00e5lla dig s\u00e4ker. N\u00e5gra \u00e4gare och biljournalister klagade dock p\u00e5 att MMI-infotainmentsystemet ibland \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att helt frysa eller st\u00e4nga av sig, vilket ocks\u00e5 inaktiverar vissa av dina s\u00e4kerhetsfunktioner.<\/p>\n\n\n\n

Det finns inga indikationer p\u00e5 att n\u00e5gon av dessa n\u00e5gonsin har orsakat en olycka eller n\u00e5got liknande, men b\u00f6r definitivt n\u00e4mnas. Det \u00e4r sant att de flesta moderna bilar har problem med infotainmentsystemen eftersom dessa \u00e4r komplexa och k\u00e4nsliga. Tekniken \u00e4r inte lika robust som mekanikerna, s\u00e5 detta \u00e4r n\u00e5got som du sannolikt kommer att m\u00f6ta med de flesta bilar n\u00e5gon g\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q4 e-tron Audi app-problem<\/h2>\n\n\n\n

Som med de flesta elbilar nuf\u00f6rtiden levereras Q4 ocks\u00e5 med en s\u00e4rskild telefonapp som kan styra och \u00f6vervaka en m\u00e4ngd olika kontroller, till exempel f\u00f6rv\u00e4rmning av kup\u00e9n, kontroll av bilens laddningsstatus och diverse annan information. M\u00e5nga \u00e4gare har dock klagat p\u00e5 att appen inte visar s\u00e5 mycket annat \u00e4n laddningsstatus.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4gare har klagat p\u00e5 att m\u00e5nga konkurrerande biltillverkare g\u00f6r det m\u00f6jligt att i f\u00f6rv\u00e4g v\u00e4lja en navigationsdestination fr\u00e5n telefonen innan du stiger in i bilen. De s\u00e4ger ocks\u00e5 att du inte kan schemal\u00e4gga fj\u00e4rrladdning med Q4.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q4 e-tron problem vid kallt v\u00e4der<\/h2>\n\n\n\n

Vintertid \u00e4r kryptonit f\u00f6r vissa elbilar och det verkar som om Q4 \u00e4r Superman. M\u00e5nga \u00e4gare har klagat p\u00e5 att bilen har problem med att uppr\u00e4tth\u00e5lla en j\u00e4mn batteriladdning n\u00e4r man k\u00f6r bilen i kalla f\u00f6rh\u00e5llanden.
N\u00e5gra av dem har ocks\u00e5 klagat p\u00e5 att bilens laddningsport och laddare fungerar d\u00e5ligt och v\u00e4grar att ladda bilen p\u00e5 grund av kallt v\u00e4der.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Audi Q4 e-tron v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Audi Q4 e-tron \u00e4r en riktigt h\u00e4ftig bil som erbjuder de viktigaste faktorerna som de flesta EV-k\u00f6pare letar efter i en bil. F\u00f6rst och fr\u00e4mst ser Q4 extremt futuristisk ut p\u00e5 utsidan tack vare skarpa linjer och ett g\u00e4ng funktioner som garanterat v\u00e4cker uppm\u00e4rksamhet. Interi\u00f6ren i Q4 \u00e4r lika futuristisk och \u00e4r fylld med massor av toppmoderna funktioner.<\/p>\n\n\n\n

Det finns bilar som erbjuder fler mil per dollar, men de flesta m\u00e4nniskor \u00e4r inte s\u00e5 intresserade av det som man skulle kunna tro. Som s\u00e5dan \u00e4r Q4 v\u00e4rd det eftersom den \u00e4r en av de b\u00e4sta Audi EV:erna och troligen kommer att bli en riktigt popul\u00e4r bil.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi Q4 e-tron en praktisk bil?<\/h4>\n\n\n\n

Audi Q4 e-tron \u00e4r ungef\u00e4r lika stor som Q5, men den \u00e4r inte lika praktisk som Q5 eftersom den erbjuder mindre sitt- och lastutrymme \u00e4n Q5. \u00c5 andra sidan har Q4 inte en stor central transmissionstunnel vilket inneb\u00e4r att den har lite l\u00e4ttare att f\u00e5 plats med tre vuxna i baks\u00e4tet.<\/p>\n\n\n\n

Huvudutrymmet \u00e4r inte lika bra, men det totala utrymmet kommer sannolikt att tillfredsst\u00e4lla de flesta d\u00e4r ute.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan Audi e-tron h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Audi Q4 e-tron b\u00f6r l\u00e4tt kunna h\u00e5lla n\u00e5gra hundra tusen mil utan att beh\u00f6va st\u00f6rre \u00f6versyner. Elbilar verkar h\u00e5lla bra under \u00e4gandet f\u00f6rutom batteriet som kommer att beh\u00f6va bytas ut n\u00e5gon g\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n

Q4 har dock minst 10-15 \u00e5r p\u00e5 nacken innan detta blir n\u00f6dv\u00e4ndigt. P\u00e5 det hela taget b\u00f6r du inte oroa dig f\u00f6r Q4:s livsl\u00e4ngd eftersom den \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n m\u00e5nga Audi ICE-bilar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

\u00c5r 2021 sl\u00e4ppte Audi en annan elektrisk SUV, Q4 e-tron. Den h\u00e4r eleganta hunden av elektrifierad metall \u00e4r utformad f\u00f6r dem som vill ha en elbil som inte offrar lyx,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4485,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4484"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4484"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4484\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4486,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4484\/revisions\/4486"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4485"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4484"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4484"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4484"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}