{"id":4481,"date":"2022-05-30T09:51:51","date_gmt":"2022-05-30T09:51:51","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4481"},"modified":"2022-05-30T09:51:54","modified_gmt":"2022-05-30T09:51:54","slug":"ar-audi-e-tron-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-audi-e-tron-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Audi e-tron en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Audi e-tron \u00e4r den allra f\u00f6rsta Audi mainstream EV som kommer ut, vilket \u00e4r b\u00e5de bra och d\u00e5ligt. Det goda \u00e4r att Audi inte ger sig in i en ny satsning utan att se till att bilen inte bara kan leverera utan ocks\u00e5 g\u00f6r det p\u00e5 ett klassledande s\u00e4tt. Det d\u00e5liga \u00e4r att en f\u00f6rsta bil av sitt slag vanligtvis kommer med en massa problem. S\u00e5 \u00e4r Audi e-tron en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Audi e-tron \u00e4r en bra bil, men bara om du \u00e4r den typ av person som k\u00f6per en s\u00e5dan bil och om du bara \u00f6verv\u00e4ger att k\u00f6pa nyare e-tron-modeller. \u00c4ldre e-tron-modeller \u00e4r betydligt s\u00e4mre n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet och om du inte \u00e4r n\u00e5gon som \u00e4r van vid att \u00e4ga en EV kommer du inte att gilla e-tron.<\/p>\n\n\n\n

E-tron finns i n\u00e5gra olika versioner beroende p\u00e5 bilens effekt och r\u00e4ckvidd. Alla e-tron-modeller har Audis egenutvecklade Quattro AWD-system och alla har mer \u00e4n 300 hk. E-tron ser ut som Audi Q5, men med speciella EV-designdrag som \u00e4ven inkluderar en Sportback-variant.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r \u00f6verraskande dynamisk tack vare en l\u00e4gre tyngdpunkt. Bilen \u00e4r tung och du kan definitivt k\u00e4nna det, men inte f\u00f6r mycket f\u00f6r att f\u00f6rst\u00f6ra upplevelsen helt och h\u00e5llet. Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r tveksam f\u00f6r tidigare modeller men hyfsad f\u00f6r nyare modeller. Praktiken \u00e4r stor, men v\u00e4rdet \u00e4r i b\u00e4sta fall anst\u00e4ndigt.<\/p>\n\n\n\n

Audi e-tron – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

E-tron finns i n\u00e5gra olika varianter beroende p\u00e5 bilens batteristorlek och effekt. Instegsmodellen e-tron \u00e4r 50-modellen som f\u00e5r ett batteri p\u00e5 71,2 kWh som ger bilen en maximal r\u00e4ckvidd p\u00e5 cirka 190 mil. Den har 313 hk och laddar p\u00e5 cirka 27 minuter via en snabb DC-laddare (120 kW) medan l\u00e5ngsam laddning tar cirka 7 timmar.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4sta i raden \u00e4r 55-modellen som f\u00e5r det st\u00f6rre 95kWh-batteriet som ger e-tron en r\u00e4ckvidd p\u00e5 271 mil mellan laddningarna och 408 hk. 55:an kan laddas p\u00e5 30 minuter via en snabb DC-laddare (150kW) medan l\u00e5ngsam laddning tar 9 och en halv timme.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00f6gsta e-tron-modellen med maximal r\u00e4ckvidd \u00e4r e-tron S som ocks\u00e5 har ett 95 kWh-batteri, men effekten har \u00f6kat till 503 hk. Effekt\u00f6kningen inneb\u00e4r att denna e-tron inte kan h\u00e5lla l\u00e4ngre \u00e4n 226 mil men den laddar lika mycket som 55-modellen. Som s\u00e5dan erbjuder e-tron inte de milen, men den kompenserar f\u00f6r det med snabbladdning.<\/p>\n\n\n\n

Audi e-tron – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Audi e-Tron ser ut som Audi Q5 men den har f\u00e5tt speciella EV-touch som en ny grill och en h\u00e4rlig bakre full\u00e4ngdsbaklykta. E-tron ser ocks\u00e5 lite smidigare ut j\u00e4mf\u00f6rt med Q5, s\u00e4rskilt i Sportback-versionen som g\u00f6r att e-tron ser ut som en n\u00e5got mindre men \u00e4nnu snyggare Audi Q8.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren i e-tron \u00e4r n\u00e4stan identisk med andra SUV:er fr\u00e5n Audi, f\u00f6rutom de coola Audi virtual exteri\u00f6rspeglarna som ers\u00e4tter speglarna med kameror och 7-tumssk\u00e4rmar i A-stolpen. Chassit och fj\u00e4dringen \u00e4r inst\u00e4llda p\u00e5 komfort och bilen rullar inte i kurvorna. Den \u00e4r bekv\u00e4m och tyst och ganska dynamisk i S-utf\u00f6rande.<\/p>\n\n\n\n

Audi e-tron – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ldre Audi e-tron-modeller \u00e4r inte de mest tillf\u00f6rlitliga elbilarna p\u00e5 marknaden, tv\u00e4rtom \u00e4r de en av de minst tillf\u00f6rlitliga elbilarna p\u00e5 marknaden. Efterf\u00f6ljande e-tron-modeller verkar vara mycket b\u00e4ttre eftersom Audi ins\u00e5g att mer \u00e4n 100 olika mjukvaruproblem kunde f\u00f6rst\u00f6ra f\u00f6rs\u00e4ljningen. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r Audi till och med sk\u00f6t upp e-tronens marknadsintroduktion med upp till fyra veckor f\u00f6r att l\u00f6sa m\u00e5nga av dessa problem.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste e-tron-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med programvaran, drivlinan, backv\u00e4xeln, vattenintr\u00e4ngning, el och utrustning. M\u00e5nga av dessa har l\u00f6sts under bilens produktion, men inte alla.<\/p>\n\n\n\n

Audi e-tron – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Audi e-tron \u00e4r inte den billigaste elbilen du kan k\u00f6pa nuf\u00f6rtiden av tv\u00e5 sk\u00e4l. F\u00f6r det f\u00f6rsta \u00e4r det en EV och EV:er har n\u00e5got h\u00f6gre priser fr\u00e5n b\u00f6rjan. F\u00f6r det andra \u00e4r e-tron en riktig lyx-SUV vilket ytterligare driver priset upp mot skyn. P\u00e5 det hela taget finns det b\u00e4ttre bilar f\u00f6r den h\u00e4r prislappen, men om du gillar e-tron kommer du att bli mer \u00e4n n\u00f6jd med v\u00e4rdeaspekten.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett kan e-tron enkelt rymma upp till fem vuxna utan problem. Bagageutrymmet \u00e4r hyfsat, men kan vara b\u00e4ttre med tanke p\u00e5 bilens storlek. Sikten \u00e4r bra och det \u00e4r ocks\u00e5 l\u00e4tt att ta sig in i bilen. Bilen \u00e4r l\u00e4tt att k\u00f6ra och \u00e4r ocks\u00e5 en riktigt bra familjebil.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Audi e-tron?<\/h4>\n\n\n\n

Audi e-tron \u00e4r en relativt popul\u00e4r eldriven lyx-SUV trots att den har funnits ute i n\u00e5gra \u00e5r nu. Audi kommer troligen att uppdatera e-tron snart vilket f\u00f6rmodligen kommer att g\u00f6ra hela paketet mycket mer lockande. E-tron \u00e4r den f\u00f6rsta Audi EV vilket inneb\u00e4r att den visade var Audi kan bli b\u00e4ttre och det kommer troligen att vara fallet med e-tron ers\u00e4ttningen\/uppdateringen.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan skulle jag r\u00e5da dig att v\u00e4nta lite l\u00e4ngre f\u00f6r att se vad Audi kommer att g\u00f6ra med e-tron-uppdateringen eftersom den bilen definitivt borde vara b\u00e4ttre, s\u00e4rskilt p\u00e5 tillf\u00f6rlitlighetsavdelningen.<\/p>\n\n\n\n

Har Audi e-tron tillr\u00e4cklig r\u00e4ckvidd?<\/h4>\n\n\n\n

Instegsbilen Audi e-tron erbjuder mindre \u00e4n 200 mil vilket \u00e4r en riktigt kort k\u00f6rstr\u00e4cka \u00e5r 2022. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r de flesta anser att e-tron p\u00e5 instegsniv\u00e5 snarare \u00e4r en daglig stadspendlare \u00e4n en riktig daglig f\u00f6rare som kan k\u00f6ra b\u00e5de l\u00e5nga str\u00e4ckor och kortare stadspendling.<\/p>\n\n\n\n

Det g\u00e5r att f\u00e5 bilar med l\u00e4ngre r\u00e4ckvidd f\u00f6r halva priset p\u00e5 instegsmodellen e-tron, vilket inneb\u00e4r att du inte ens b\u00f6r \u00f6verv\u00e4ga 50-modellen om du \u00e4r van att k\u00f6ra mycket.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r kommer den nya Audi e-tron ut?<\/h4>\n\n\n\n

Enligt n\u00e5gra k\u00e4llor p\u00e5 n\u00e4tet kommer den nya reviderade Audi e-tron troligen att komma ut p\u00e5 marknaden om cirka 6 m\u00e5nader och den ska vara en enorm uppgradering j\u00e4mf\u00f6rt med den befintliga modellen. Vissa k\u00e4llor s\u00e4ger att den nya e-tron kommer att erbjuda mer \u00e4n 350 mils r\u00e4ckvidd vilket kommer att g\u00f6ra den en lor mer konkurrenskraftig.<\/p>\n\n\n\n

Vissa k\u00e4llor uppger att den reviderade e-tron kommer att visa upp ett g\u00e4ng nya tekniker som till exempel ett helt nytt infotainmentsystem. Som s\u00e5dan b\u00f6r du h\u00e5lla dig till dina vapen och v\u00e4nta innan den nya e-tron anl\u00e4nder.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi e-tron \u00e4r den allra f\u00f6rsta Audi mainstream EV som kommer ut, vilket \u00e4r b\u00e5de bra och d\u00e5ligt. Det goda \u00e4r att Audi inte ger sig in i en ny<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4482,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4481"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4481"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4481\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4483,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4481\/revisions\/4483"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4482"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4481"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4481"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4481"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}