{"id":448,"date":"2021-04-20T13:39:58","date_gmt":"2021-04-20T13:39:58","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=448"},"modified":"2021-04-20T13:39:58","modified_gmt":"2021-04-20T13:39:58","slug":"ar-bmw-bra-bilar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-bmw-bra-bilar\/","title":{"rendered":"\u00c4r BMW bra bilar?"},"content":{"rendered":"\n

BMW \u00e4r dyra att underh\u00e5lla. Det finns ett stigma bakom att k\u00f6pa begagnade BMW:s eftersom de l\u00e4tt g\u00e5r s\u00f6nder och kostar mycket i service. Varf\u00f6r forts\u00e4tter folk d\u00e5 att k\u00f6pa dem? Om du st\u00e4ller den h\u00e4r fr\u00e5gan har du f\u00f6rmodligen inte k\u00f6rt en BMW tidigare. BMW:er k\u00e4nns fantastiskt bra bakom ratten. De lovar dig k\u00f6rgl\u00e4dje och det \u00e4r vad du f\u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Vem \u00e4r BMW:n till f\u00f6r?<\/h2>\n\n\n\n

BMW:er \u00e4r en bra blandning av lyx och snabbhet, av komfort och s\u00e4kerhet. De flesta BMW-f\u00f6rare byter inte bil om de inte uppgraderar sin BMW till n\u00e4sta modell, oavsett hur mycket det kostar dem att underh\u00e5lla den.
Naturligtvis kan BMW:er passa bra f\u00f6r en person och inte vara r\u00e4tt f\u00f6r en annan. Gillar du hastighet? Letar du efter en of\u00f6rgl\u00f6mlig upplevelse som \u00e4r n\u00e5got mer \u00e4n bara bilk\u00f6rning? Om du \u00e4r det kan du ha hittat din bil.
Trots att BMW \u00e4r kostsamma och ganska op\u00e5litliga j\u00e4mf\u00f6rt med andra m\u00e4rken \u00e4r de snabba och det k\u00e4nns som om du k\u00f6r ett odjur. BMW har blivit en synonym f\u00f6r kraft och det \u00e4r vad m\u00e4rket kapitaliserar p\u00e5.
Att k\u00f6ra en BMW kan helt enkelt bli beroendeframkallande. \u00c4ven om det kommer med marginell tillf\u00f6rlitlighet ger en BMW n\u00f6je och prestanda som inget annat m\u00e4rke g\u00f6r och du kan inte riktigt s\u00e4tta en prislapp p\u00e5 upplevelsen. \u00c5r 2020 rankades BMW 3-serien som den mest \u00e4lskade bilen i Storbritannien av AutoTrader.
M\u00e5nga unders\u00f6kningar visar att de flesta konsumenter k\u00f6per BMW som en statussymbol i f\u00f6rsta hand, och f\u00f6r den kraft den ger som en sekund\u00e4r anledning. En BMW \u00e4r inte bara ett transportmedel, s\u00e5 om du bara letar efter en bil f\u00f6r att pendla till jobbet \u00e4r en BMW f\u00f6rmodligen inte n\u00e5got f\u00f6r dig.<\/p>\n\n\n\n

Tekniskt sett, \u00e4r BMW:er v\u00e4rda pengarna?<\/h2>\n\n\n\n

Helt nya BMW:er<\/h3>\n\n\n\n

BMW:er \u00e4r definitivt ett av de mest \u00f6verprissatta och kostsammaste fordonen att underh\u00e5lla som finns. F\u00f6r betydligt mindre pengar kan du f\u00e5 modeller som ger dig dubbelt s\u00e5 mycket funktioner och komfort. M\u00e4rket s\u00e4ljer sina fordon med en ganska stor vinstmarginal j\u00e4mf\u00f6rt med andra tillverkare. Det enda undantaget \u00e4r Porsche.
\u00c5 andra sidan f\u00f6rlitar sig BMW p\u00e5 en bestialisk motor, fj\u00e4dring, hantering och en helt perfekt k\u00f6rst\u00e4llning. Bakom ratten k\u00e4nner du dig redo att t\u00e4vla.
Erfarna f\u00f6rare rapporterar ofta hur de f\u00e5r k\u00e4nslan av en BMW mycket snabbare \u00e4n k\u00e4nslan av andra bilar. Dessutom uppger de ocks\u00e5 att de k\u00e4nner sig i full kontroll \u00f6ver fordonet mycket mer \u00e4n andra m\u00e4rken.
Delar och service \u00e4r mycket dyra, s\u00e5 n\u00f6jet har ett pris. De flesta BMW k\u00f6rs tills de n\u00e5r 120 000 till 200 000 mil. Det kr\u00e4ver naturligtvis en god m\u00e4ngd service och r\u00e4tt underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

Begagnade BMW:s<\/h4>\n\n\n\n

Begagnade BMW:er har ett d\u00e5ligt rykte om att st\u00e4ndigt g\u00e5 s\u00f6nder och kosta f\u00f6r mycket att reparera. Detta \u00e4r inte fallet med alla bilar. Om du betalar i f\u00f6rv\u00e4g en mekaniker som f\u00f6ljer med dig f\u00f6r att inspektera fordonet du k\u00f6per kan du faktiskt g\u00f6ra en bra aff\u00e4r.
Begagnade BMW:s kommer till ett mycket rabatterat pris och kan fortfarande erbjuda dig samma tillfredsst\u00e4llelse och adrenalin som en ny BMW kan. Ja, det finns en risk att du blir kvar p\u00e5 v\u00e4gen med behov av att bli bogserad, men det beror i h\u00f6g grad p\u00e5 tillst\u00e5ndet p\u00e5 din begagnade bil och var du k\u00f6pte den ifr\u00e5n.
Vissa \u00e4gare har rapporterat att de f\u00e5tt betala mer f\u00f6r reparationer \u00e4n f\u00f6r sj\u00e4lva k\u00f6pet av sin begagnade BMW. Det d\u00e5liga ryktet om att st\u00e4ndigt bryta \u00e4r f\u00f6rst\u00e5s \u00f6verdrivet, men det finns en anledning till att det finns.<\/p>\n\n\n\n

De b\u00e4sta begagnade BMW-modellerna<\/h2>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ute efter k\u00f6rgl\u00e4dje till ett rabatterat pris ska du titta p\u00e5 bra p\u00e5litliga BMW-modeller och k\u00f6pa fr\u00e5n en p\u00e5litlig s\u00e4ljare med hj\u00e4lp av en mekaniker som kan utv\u00e4rdera fordonets skick. De mest tillf\u00f6rlitliga BMW-modellerna att k\u00f6pa begagnade \u00e4r:
\u25cf BMW 3-serien 2006-2011
\u25cf BMW 5-serien 2010-2016
\u25cf BMW 3-serien 1996-2006 – Den h\u00e4r modellen har utan tvekan den mest skotts\u00e4kra motorn.
F\u00f6rutom att v\u00e4lja r\u00e4tt modell b\u00f6r du str\u00e4va efter att k\u00f6pa en bil som har cirka 80 000 mil eller f\u00e4rre. Dessutom, p\u00e5 ett allm\u00e4nt plan n\u00e4r du k\u00f6per ett gammalt fordon, leta efter en bil som har k\u00f6rts mer p\u00e5 motorv\u00e4gen \u00e4n i staden, eftersom 10 000 mil i staden sliter p\u00e5 ett fordon i samma takt som 25 000 mil utanf\u00f6r staden och p\u00e5 motorv\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga fr\u00e5gor om underh\u00e5ll av din BMW<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en begagnad BMW med mer \u00e4n 100 000 mil?<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6rs\u00f6k att undvika att k\u00f6pa begagnade BMW:er med en k\u00f6rstr\u00e4cka p\u00e5 mer \u00e4n 80 000 mil. Begagnade BMW:er erbjuder ofta ett ganska bra v\u00e4rde f\u00f6r sina andra och tredje \u00e4gare, men om de har k\u00f6rts aggressivt i mer \u00e4n 80 000 mil tenderar de att beh\u00f6va mycket uppm\u00e4rksamhet och service.<\/p>\n\n\n\n

Hur m\u00e5nga mil kan en BMW k\u00f6ras?<\/h4>\n\n\n\n

Om en BMW underh\u00e5lls och servas p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt och inte k\u00f6rs alltf\u00f6r aggressivt kan den h\u00e5lla \u00e4nda upp till 300 000 mil. Det finns vissa modeller som till och med kan h\u00e5lla 400 000 mil, som E30 BMW med M20B27-motor, som m\u00e5nga har betecknat som skotts\u00e4ker. Numera k\u00f6rs de flesta nya BMW:er mellan 80 000 och 120 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audis billigare att underh\u00e5lla \u00e4n de flesta BMW?<\/h3>\n\n\n\n

Helt nya Audis kostar i genomsnitt omkring 12 000 dollar att underh\u00e5lla under de f\u00f6rsta tio \u00e5ren av \u00e4gandet. BMW:s kostar i genomsnitt cirka 18 000 dollar f\u00f6r de f\u00f6rsta tio \u00e5ren, vilket \u00e4r 50 % mer. Det finns f\u00e5 bilar som kostar lika mycket som en BMW att underh\u00e5lla, d\u00e4ribland Volvo, Cadillac och Mercedes.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen som BMW-f\u00f6rare st\u00f6ter p\u00e5?<\/h3>\n\n\n\n

I BMW:er \u00e4r det som g\u00e5r s\u00f6nder oftast motorkylsystemet, vilket kan leda till att motorn blir varm. Detta \u00e4r vanligtvis den dyraste reparationen du beh\u00f6ver, men andra mindre besv\u00e4r, som oljel\u00e4ckage och vibrationer i ratten, \u00e4r ocks\u00e5 ganska vanliga. Om du ser ett oljel\u00e4ckage under din BMW ska du se till att bes\u00f6ka en mekaniker s\u00e5 snart som m\u00f6jligt, eftersom skadorna p\u00e5 motorn kan vara allvarliga.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW \u00e4r dyra att underh\u00e5lla. Det finns ett stigma bakom att k\u00f6pa begagnade BMW:s eftersom de l\u00e4tt g\u00e5r s\u00f6nder och kostar mycket i service. Varf\u00f6r forts\u00e4tter folk d\u00e5 att k\u00f6pa<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":449,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/448"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=448"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/448\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/449"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=448"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=448"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=448"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}