{"id":4478,"date":"2022-05-30T09:51:09","date_gmt":"2022-05-30T09:51:09","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4478"},"modified":"2022-05-30T09:51:12","modified_gmt":"2022-05-30T09:51:12","slug":"vanliga-problem-med-audi-e-tron","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-audi-e-tron\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Audi e-tron"},"content":{"rendered":"\n

Audi e-tron \u00e4r det f\u00f6rsta f\u00f6rs\u00f6ket f\u00f6r denna ikoniska tyska lyxbiltillverkare att tillverka en helt elektrisk serietillverkad bil. E-tron introducerades f\u00f6rst f\u00f6r modell\u00e5ret 2019 och den verkade vara ett hyggligt alternativ till Tesla Model X. Men inte l\u00e5ngt efter\u00e5t b\u00f6rjade m\u00e5nga \u00e4gare klaga p\u00e5 att bilen upplever en massa problem.<\/p>\n\n\n\n

Det verkar som om de tidiga e-tron-modellerna \u00e4r notoriskt op\u00e5litliga, men efterf\u00f6ljande modeller verkar klara sig mycket b\u00e4ttre. Det verkar som om Audi r\u00e4knade ut att e-tron inte riktigt var tillr\u00e4ckligt tillf\u00f6rlitlig och att det potentiellt kunde h\u00e4mma f\u00f6rs\u00e4ljningen. Som s\u00e5dan har Audi \u00f6kat sitt spel och f\u00e5tt e-tron till en mer tillfredsst\u00e4llande niv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att de nuvarande e-tron-modellerna \u00e4r b\u00e4ttre, men fortfarande inte \u00e4r de mest tillf\u00f6rlitliga elbilarna som finns. De vanligaste Audi e-tron-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med programvaran, drivlinan, backv\u00e4xeln, m\u00e4rkliga vattenl\u00e4ckor och problem med utrustningen\/elektrisk utrustning.<\/p>\n\n\n\n

De flesta av dessa har \u00e5tg\u00e4rdats under bilens produktion, men du m\u00e5ste \u00e4nd\u00e5 g\u00f6ra din due diligence och unders\u00f6ka om den modell du tittar p\u00e5 har f\u00e5tt dessa problem l\u00f6sta. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att kundn\u00f6jdheten med e-tron \u00e4r stor.<\/p>\n\n\n\n

Audi e-tron mjukvaruproblem<\/h2>\n\n\n\n

Det kommer inte som n\u00e5gon \u00f6verraskning att en s\u00e5 komplex bil som e-tron upplever mjukvarurelaterade problem eftersom det \u00e4nd\u00e5 \u00e4r den f\u00f6rsta Audi EV. Dessa problem var tillr\u00e4ckligt allvarliga f\u00f6r att Audi skulle skjuta upp marknadsintroduktionen av e-tron med upp till fyra veckor f\u00f6r att f\u00f6rs\u00f6ka \u00e5tg\u00e4rda problemen s\u00e5 mycket som m\u00f6jligt. Det handlar bland annat om varningslampor som t\u00e4nds fr\u00e5n ingenstans och att MMI fryser.<\/p>\n\n\n\n

Enligt vissa rapporter drabbades de tidigaste e-tron-modellerna av upp till 100 olika mjukvaruproblem som var tillr\u00e4ckligt allvarliga f\u00f6r att Audi skulle skjuta upp bilens lansering helt och h\u00e5llet. De moderna e-tron-modellerna verkar dock vara mycket b\u00e4ttre men \u00e4r fortfarande inte helt fria fr\u00e5n mjukvarurelaterade fel.<\/p>\n\n\n\n

Audi e-tron problem med drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Ett av, om inte det allvarligaste problemet som pl\u00e5gar e-tron \u00e4r ett problem d\u00e4r drivlinan helt st\u00e4ngs av medan bilen k\u00f6rs. M\u00e5nga \u00e4gare uppgav att deras e-tron-modeller bara slutade fungera i olika situationer, till och med n\u00e4r de k\u00f6rde om p\u00e5 motorv\u00e4gen. Detta kan vara en stor s\u00e4kerhetsrisk, vilket inneb\u00e4r att du m\u00e5ste kontrollera om den modell du tittar p\u00e5 har dessa problem.<\/p>\n\n\n\n

Anledningen till att detta h\u00e4nder \u00e4r att kylv\u00e4tskan kan hitta sin v\u00e4g in i motorn som d\u00e5 slutar g\u00f6ra n\u00e5gon effekt. Vissa s\u00e4ger att problemet \u00e4r relaterat till packningen som misslyckas och d\u00e4rmed orsakar dessa problem. Dessa problem kan l\u00e4mna dig strandsatt och de kan till och med kr\u00e4va ett komplett byte av elmotor.<\/p>\n\n\n\n

Audi e-tron problem med backv\u00e4xel<\/h2>\n\n\n\n

Ett annat ganska allvarligt problem med e-tron \u00e4r ett problem d\u00e4r bilen st\u00e4nger av sig sj\u00e4lv eller kopplar in neutral\/parkering n\u00e4r den backar. M\u00e5nga \u00e4gare har uppgett att bilen g\u00f6r detta utan n\u00e5gon uppenbar anledning och att Audi inte riktigt \u00e4r uppdaterade p\u00e5 detta problem, \u00e5tminstone inte i st\u00f6rre skala. Detta inneb\u00e4r att sj\u00e4lva problemet inte \u00e4r s\u00e5 utbrett som det kan vara.<\/p>\n\n\n\n

Sammantaget uppgav en \u00e4gare att dessa problem beror p\u00e5 felaktiga s\u00e4kerhetssensorer som stoppar bilen eftersom de tror att bilen kommer att krascha in i n\u00e5got. Hur som helst kan detta ocks\u00e5 vara en stor s\u00e4kerhetsrisk och du b\u00f6r fr\u00e5ga din Audi-\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare om dessa problem om du vill k\u00f6pa en e-tron.<\/p>\n\n\n\n

Audi e-tron vattenl\u00e4ckor<\/h2>\n\n\n\n

Audi e-tron lider ocks\u00e5 av problem som r\u00f6r alla typer av vattenl\u00e4ckor i kup\u00e9n och i bilens batterifack. De vanligaste platserna d\u00e4r vatten tenderar att tr\u00e4nga in i kup\u00e9n \u00e4r runt speglarna, soltaket, passagerarfotutrymmet och bakluckan.<\/p>\n\n\n\n

Dessa kan orsaka enorma problem om de inte tas om hand p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt, s\u00e5 se till att kontrollera dessa komponenter f\u00f6r att se om det finns n\u00e5gra tecken p\u00e5 vattenintr\u00e4ngning. Audi har till och med utf\u00e4rdat en \u00e5terkallelse f\u00f6r cirka 1 600 2019 \u00e5rs modeller eftersom vatten potentiellt skulle kunna ta sig in i batterifacket och orsaka en farlig termisk h\u00e4ndelse.<\/p>\n\n\n\n

Audi e-tron utrustning\/elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

E-tron tenderar ocks\u00e5 att drabbas av ytterligare problem relaterade till defekta bakljus och att bakluckan och d\u00f6rrarna inte kan h\u00e5lla sig \u00f6ppna. N\u00e5gra f\u00e5 \u00e4gare klagade p\u00e5 att bakluckan st\u00e4ngs utan att de ville att den skulle g\u00e5, vilket till och med kan orsaka skador om det inte \u00e5tg\u00e4rdas.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r relativt sm\u00e5 n\u00f6rderier som inte p\u00e5verkar bilens anv\u00e4ndbarhet men som kan p\u00e5verka njutningen rej\u00e4lt. Gl\u00f6m d\u00e4rf\u00f6r inte att kontrollera \u00e4ven dessa.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelningen<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Audi e-tron v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Vi har redan n\u00e4mnt att Audi e-tron inte \u00e4r den mest p\u00e5litliga elbilen som man kan k\u00f6pa f\u00f6r pengar i dag, men att de flesta av dess \u00e4gare \u00e4r mer \u00e4n n\u00f6jda med sitt \u00e4gande. Anledningen till detta \u00e4r enkel, eftersom det \u00e4r en Audi. Audi vet hur man g\u00f6r en trevlig lyxbil som inte tar sig sj\u00e4lv p\u00e5 f\u00f6r stort allvar och som bara g\u00f6r ditt liv mycket enklare.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r kan det finnas b\u00e4ttre EV:s d\u00e4r ute n\u00e4r det g\u00e4ller p\u00e5litlighet, men e-tron verkar vara en av de roligaste. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r Audi \u00e4r ett lyxbilsm\u00e4rke och d\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det verkligen v\u00e4rt att k\u00f6pa e-tron.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi e-tron b\u00e4ttre \u00e4n e-tron GT?<\/h4>\n\n\n\n

Audi e-tron GT \u00e4r en fyrad\u00f6rrars coup\u00e9 som delar m\u00e5nga delar med Porsche Taycan. Enligt de flesta \u00e4r e-tron GT den \u00f6verl\u00e4gset b\u00e4sta Audi EV man kan k\u00f6pa f\u00f6r pengar och jag tenderar att h\u00e5lla med om det. E-tron GT \u00e4r mer p\u00e5litlig \u00e4n e-tron SUV, den \u00e4r snabbare, den ser b\u00e4ttre ut och den kan h\u00e5lla l\u00e4ngre.<\/p>\n\n\n\n

Om du f\u00f6redrar SUV:er framf\u00f6r sedans kommer du f\u00f6rmodligen att f\u00f6redra e-tron, men om du vill ha den b\u00e4ttre bilen totalt sett \u00e4r det e-tron GT som g\u00e4ller.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan en Audi e-tron h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Enligt de flesta k\u00e4llor ska e-tron kunna h\u00e5lla mellan 200 000-400 000 mil utan att beh\u00f6va byta batteri. Om du k\u00f6r cirka 15 000 mil per \u00e5r kan du r\u00e4kna med 10-15 \u00e5rs anv\u00e4ndning innan du beh\u00f6ver ett helt nytt batteri.<\/p>\n\n\n\n

E-tron kanske inte har den st\u00f6rsta r\u00e4ckvidden (230 miles) av alla tillg\u00e4ngliga elbilar, men den kompenserar verkligen f\u00f6r sig sj\u00e4lv n\u00e4r det g\u00e4ller lyx, teknik och \u00f6nskv\u00e4rdhet.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi e-tron \u00e4r det f\u00f6rsta f\u00f6rs\u00f6ket f\u00f6r denna ikoniska tyska lyxbiltillverkare att tillverka en helt elektrisk serietillverkad bil. E-tron introducerades f\u00f6rst f\u00f6r modell\u00e5ret 2019 och den verkade vara ett hyggligt<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4479,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4478"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4478"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4478\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4480,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4478\/revisions\/4480"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4479"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4478"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4478"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4478"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}