{"id":4469,"date":"2022-05-25T10:35:14","date_gmt":"2022-05-25T10:35:14","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4469"},"modified":"2022-05-25T10:35:17","modified_gmt":"2022-05-25T10:35:17","slug":"ar-audi-q8-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-audi-q8-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Audi Q8 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Audi Q8 introducerades 2018 som en snyggare och mer dynamisk version av Audi Q7. Dessa tv\u00e5 delar m\u00e5nga delar med varandra, men Q8 verkar vara den som de flesta vill ha. Det \u00e4r ocks\u00e5 den dyraste och mest kapabla Audi SUV:n. S\u00e5 \u00e4r Audi Q8 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Audi Q8 \u00e4r en av de b\u00e4sta, om inte den b\u00e4sta Audi-bilen som man kan k\u00f6pa f\u00f6r pengar just nu eftersom den kombinerar de allra b\u00e4sta egenskaperna som en daglig f\u00f6rare kan ha. Den kommer med massor av kraftfulla bensin-, diesel- och hybridmotorer som alla \u00e4r sofistikerade, relativt effektiva och kan klara tider p\u00e5 under 10 sekunder mellan 0 och 60 km\/h.<\/p>\n\n\n\n

Q8 ser ocks\u00e5 fantastisk ut b\u00e5de inuti och utanf\u00f6r eftersom den \u00e4r packad med den allra senaste Audi-tekniken och m\u00e4ngder av l\u00e4der, kolfiber, aluminium eller svart pianoplast. Fj\u00e4dringen och chassiinst\u00e4llningen \u00e4r helt och h\u00e5llet inst\u00e4lld p\u00e5 komfort, men RS- och S-modellerna verkar mycket mer dynamiska. Tillf\u00f6rlitlighetsm\u00e4ssigt \u00e4r Q8 hygglig, men den lider \u00e4nd\u00e5 av en hel del problem som vi kommer att n\u00e4mna i den h\u00e4r artikeln.<\/p>\n\n\n\n

Q8 \u00e4r en dyr bil och den verkar h\u00e5lla sitt v\u00e4rde riktigt bra p\u00e5 andrahandsmarknaden. Praktiskt sett kan Q8 transportera upp till fem personer utan problem. Bagageutrymmet \u00e4r stort, sikten \u00e4r bra och Q8 \u00e4r dessutom l\u00e4tt att kliva in och ut ur.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q8 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Audi Q8 kommer med tre olika gasmotorer som b\u00f6rjar med 55 TFSI 3.0L V6 med 340 hk. N\u00e4sta i raden \u00e4r Audi SQ8 som erbjuder en 4.0L V8 med 507 hk medan den toppmodellen RS Q8 erbjuder samma motor men effekten \u00e4r upp till 600 hk. Q8 finns \u00e4ven i tv\u00e5 hybridversioner, 55 TFSI e som l\u00e4gger till en elmotor f\u00f6r en kombinerad effekt p\u00e5 381 hk.<\/p>\n\n\n\n

Den mest kraftfulla hybridversionen av Q8 \u00e4r Q8 60 TFSI e som ocks\u00e5 anv\u00e4nder V6:an, men den tillagda elektriska drivlinan h\u00f6jer effekten till 462 hk. Q8 kommer ocks\u00e5 med tre dieselmotorer, en 3,0 liters V6 med 231 hk med 45 TDI eller 286 hk med 50 TDI. Den europeiska marknaden f\u00e5r \u00e4ven diesel-SQ8 med en 4,0 l diesel-V8 med 435 hk.<\/p>\n\n\n\n

Alla Audi Q8-modeller kommer med Audis egenutvecklade Tiptronic 8-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da och permanent Quattro AWD. Om du vill ha en effektiv Q8 ska du satsa p\u00e5 diesel- eller hybridmodellerna. Om du vill ha de mest sofistikerade och mest kapabla Q8-modellerna ska du v\u00e4lja bensinversionerna.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q8 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rmodligen st\u00f6rsta tillg\u00e5ngen som Q8 kan erbjuda \u00e4r utseendet eftersom den ser fantastisk ut b\u00e5de inifr\u00e5n och ut. Q8 liknar Lamborghini Urus eftersom dessa tv\u00e5 delar en hel del med varandra. Q8 f\u00e5r ocks\u00e5 en komplett bakre ljuslist som g\u00f6r Q8:s belysningsprofil omissk\u00e4nnlig b\u00e5de bakifr\u00e5n och framifr\u00e5n.<\/p>\n\n\n\n

Fj\u00e4dringen och chassiavst\u00e4mningen \u00e4r p\u00e5 den styvare sidan men d\u00e4mpas \u00e4nd\u00e5 tillr\u00e4ckligt bra f\u00f6r att Q8 ska k\u00e4nnas bekv\u00e4m p\u00e5 daglig basis. Om du vill ha en mer dynamisk version av Q8 m\u00e5ste du v\u00e4lja den snabba Audi RS Q8 som l\u00e4tt kan sl\u00e5 m\u00e5nga sportbilar fr\u00e5n linjen.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q8 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Q8 \u00e4r en hyfsat p\u00e5litlig bil, men bara om du underh\u00e5ller den tillr\u00e4ckligt bra. De vanligaste Q8-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med fj\u00e4dringen, styrsystemet, v\u00e4xell\u00e5dan, \u00f6kat d\u00e4ckslitage, start\/stopp-systemet och problem med de fr\u00e4mre st\u00f6td\u00e4mpargafflarna.<\/p>\n\n\n\n

Q8 \u00e4r en dyr bil att k\u00f6pa, men det \u00e4r ocks\u00e5 en dyr bil att trimma. Ers\u00e4ttningsd\u00e4ck kostar en f\u00f6rm\u00f6genhet och alla m\u00e5ste vara likadana eftersom Q8 \u00e4r en bil med fyrhjulsdrift. Utbytesdelar \u00e4r ocks\u00e5 dyra, liksom f\u00f6rs\u00e4kringar och alla andra utgifter i samband med bilen. Men det h\u00f6r till omr\u00e5det.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q8 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Om du vill ha en av v\u00e4rldens b\u00e4sta SUV:er och \u00e4r villig att betala f\u00f6r den \u00e4r Q8 den du ska k\u00f6pa eftersom den erbjuder i stort sett allt som en modern Audi kan erbjuda. Q8 b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 70 000 dollar utan tillval medan den dyraste RS Q8 kostar uppseendev\u00e4ckande 120 000 dollar utan tillval. Tillvalen \u00e4r rikliga och m\u00e5nga Q8-modeller kostar upp\u00e5t 150 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r Q8 inte lika bra som Q7, men den saknar verkligen inte n\u00e5got p\u00e5 den avdelningen. Den rymmer l\u00e4tt upp till fyra personer medan bagageutrymmet ocks\u00e5 \u00e4r stort. Sikten skulle kunna vara lite b\u00e4ttre men \u00e4r \u00e4nd\u00e5 b\u00e4ttre \u00e4n de flesta bilar. Q8 \u00e4r l\u00e4tt att komma in och ut ur och den k\u00e4nns robust, s\u00e4ker och rymlig.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vilken Audi Q8 \u00e4r b\u00e4st?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vem du fr\u00e5gar. Om du inte kan bry dig om hastighet, kraft och V8-motorer b\u00f6r du v\u00e4lja 50 TDI dieselmodell eller 55 TFSI modell. Om det \u00e4r vettigt f\u00f6r dig att satsa p\u00e5 en hybrid ska du v\u00e4lja 60 TFSI e-modellen. Men om du vill ha de b\u00e4sta och mest kapabla Q8-modellerna ska du v\u00e4lja antingen S Q8 eller RS Q8.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r ganska uppenbart att den b\u00e4sta Q8-modellen av dem alla \u00e4r RS Q8 eftersom den f\u00e5r de b\u00e4sta funktionerna och motorn med 600 hk \u00e4r en extremt sp\u00e4nnande motor att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi Q8 en s\u00e4ker bil?<\/h3>\n\n\n\n

Audi Q8 \u00e4r en riktigt s\u00e4ker bil och s\u00e4kerheten \u00e4r inget problem med Q8. Det \u00e4r en 5-stj\u00e4rnig bil n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet eftersom den lyckas uppfylla alla s\u00e4kerhetsorganisationer. Det \u00e4r en robust bil med bra krockskydd och massor av aktiva mjukvarus\u00e4kerhetssystem.<\/p>\n\n\n\n

De flesta av dessa s\u00e4kerhetssystem ing\u00e5r dock i till\u00e4ggsutrustning vilket minskar den totala s\u00e4kerhetsniv\u00e5n n\u00e5got, men \u00e4ven utan system \u00e4r Q8 mer \u00e4n s\u00e4ker.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi Q8 en terr\u00e4ngbil?<\/h4>\n\n\n\n

Audi Q8 \u00e4r en SUV som n\u00e4stan uteslutande \u00e4r utformad f\u00f6r anv\u00e4ndning p\u00e5 v\u00e4g. Den levereras med 21-tums hjul \u00e4r det minsta som finns, vilket inneb\u00e4r att terr\u00e4ngk\u00f6rning \u00e4r ett no-go f\u00f6r Q8. Detta \u00e4r egentligen ingen \u00f6verraskning eftersom de flesta som \u00e4r intresserade av Q8 egentligen inte bryr sig om terr\u00e4ngk\u00f6rning \u00e4nd\u00e5.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi Q8 introducerades 2018 som en snyggare och mer dynamisk version av Audi Q7. Dessa tv\u00e5 delar m\u00e5nga delar med varandra, men Q8 verkar vara den som de flesta vill<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4470,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4469"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4469"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4469\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4471,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4469\/revisions\/4471"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4470"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4469"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4469"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4469"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}