{"id":4466,"date":"2022-05-25T10:34:24","date_gmt":"2022-05-25T10:34:24","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4466"},"modified":"2022-05-25T10:34:27","modified_gmt":"2022-05-25T10:34:27","slug":"vanliga-problem-med-audi-q8","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-audi-q8\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Audi Q8"},"content":{"rendered":"\n

Audi Q8 introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r modell\u00e5ret 2018 och tog \u00f6ver marknaden f\u00f6r lyxiga SUV:er i samma \u00f6gonblick som den kom. Q8 s\u00e4ljer riktigt bra eftersom det \u00e4r en v\u00e4l avrundad lyx-SUV som erbjuder i stort sett allt. Den ser bra ut, den k\u00f6r bra, den \u00e4r lyxig, s\u00e4ker, bekv\u00e4m och extremt \u00e5tr\u00e5v\u00e4rd.<\/p>\n\n\n\n

Den delar m\u00e5nga av sina delar med Audi Q7 som kom n\u00e5gra \u00e5r f\u00f6re Q8, vilket inneb\u00e4r att Audi lyckades l\u00f6sa en hel del av de problem som kom med andra generationens Q7. Som s\u00e5dan verkar Audi Q8 vara en hyfsat p\u00e5litlig bil, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att tala om, till exempel de fr\u00e4mre st\u00f6td\u00e4mparna och anslutningen mellan styraxeln och styrst\u00e5ngen.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q8 verkar ocks\u00e5 lida av problem i samband med v\u00e4xell\u00e5dan eftersom den ibland l\u00e4cker transmissionsv\u00e4tska. Med tanke p\u00e5 att Q8 \u00e4r en stor tung bil med minst 21-tumsd\u00e4ck verkar d\u00e4ckslitaget vara v\u00e4rre \u00e4n vanligt, vilket s\u00e4kert \u00e4r ett stort problem eftersom 21-tumsd\u00e4ck+ kostar en f\u00f6rm\u00f6genhet att byta ut.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen har Q8 ocks\u00e5 problem med start\/stopp-systemet eftersom Audi har f\u00e5tt en grupptalan p\u00e5 grund av potentiella faror i samband med hur start\/stopp-systemet fungerar. P\u00e5 det hela taget verkar Q8 vara hyfsat p\u00e5litlig, men den kostar en hel del pengar att underh\u00e5lla.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q8 problem med fr\u00e4mre st\u00f6td\u00e4mpare<\/h2>\n\n\n\n

Enligt flera k\u00e4llor p\u00e5 n\u00e4tet \u00e4r Audi Q8 k\u00e4nd f\u00f6r att ha problem med den fr\u00e4mre fj\u00e4dringen, n\u00e4rmare best\u00e4mt den fr\u00e4mre st\u00f6td\u00e4mpargaffeln. Problemet h\u00e4r \u00e4r att gaffeln inte har gjutits tillr\u00e4ckligt bra vilket resulterar i att bilen har sv\u00e5rt att absorbera oj\u00e4mna ytor vilket till och med kan leda till att gaffeln lossnar helt.<\/p>\n\n\n\n

Audi s\u00e4ger att vissa Q8-modeller som tillverkades mellan den 27 november 2018 och den 18 december 2018 var f\u00f6rknippade med detta problem, men vissa s\u00e4ger att m\u00e5nga efterf\u00f6ljande Q8:or ocks\u00e5 har drabbats. Oavsett vilket, se till att kontakta en Audi-\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare och fr\u00e5ga runt om den Q8 du tittar p\u00e5 var del av det h\u00e4r problemet eller inte.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q8 problem med styrst\u00e5ng och styraxel<\/h2>\n\n\n\n

Dessa k\u00e4llor uppger ocks\u00e5 att Q8 lider av d\u00e5liga bultar som f\u00f6rbinder styrst\u00e5ngen med styraxeln, vilka ocks\u00e5 kan g\u00e5 s\u00f6nder under tryck och g\u00f6ra bilen ok\u00f6rbar. Detta problem p\u00e5verkar inte bara Q8 utan \u00e4ven Q7 och perioden d\u00e5 dessa problem intr\u00e4ffade \u00e4r mellan juni 2015 och februari 2019.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r f\u00f6rst\u00e5eligt att dessa problem sannolikt p\u00e5verkar ett st\u00f6rre antal Q8-modeller och d\u00e4rf\u00f6r b\u00f6r du vara mycket uppm\u00e4rksam p\u00e5 dessa bultar. Se till att fr\u00e5ga runt hos en Audi-\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare om den Q8 du tittar p\u00e5 f\u00f6r att se om det finns n\u00e5got som beh\u00f6ver g\u00f6ras n\u00e4r det g\u00e4ller detta problem.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q8 oljel\u00e4ckage i v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

Europeiska lyxbilar \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att g\u00e5 igenom v\u00e4tskor som en galning. De f\u00f6rbrukar vanligtvis mycket br\u00e4nsle och mycket olja, men knappast n\u00e5gon bil f\u00f6rbrukar mycket transmissionsolja, \u00e5tminstone inte om oljan inte l\u00e4cker. Q8 var dock utrustad med en felaktig transmissionsoljeanslutning fr\u00e5n fabriken som kan l\u00e4cka olja om den inte \u00e5tg\u00e4rdas i tid.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan m\u00e5ste du vara mycket uppm\u00e4rksam p\u00e5 denna fr\u00e5ga eftersom brist p\u00e5 transmissionsolja praktiskt taget kan f\u00f6rst\u00f6ra en transmission. Vissa s\u00e4ger att endast en liten del av de Q8-modeller som tillverkades 2019 har p\u00e5verkats, men det \u00e4r b\u00e4ttre att kontrollera f\u00f6r att vara 100 % s\u00e4ker.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q8 d\u00e4ckrelaterade problem<\/h2>\n\n\n\n

Audi Q8 var en del av Audis \u00e5terkallelse 42L5 f\u00f6r en felaktig \u00e4ndring av bakaxelns t\u00e5- och kammarst\u00e4llning som sliter ut bakd\u00e4cken i en extrem takt. Audi Q8 har dock minst 21-tums d\u00e4ck och alla fyra d\u00e4ck m\u00e5ste vara likadana eftersom Q8 \u00e4r en AWD Quattro SUV. Om alla fyra d\u00e4cken inte \u00e4r likadana kan det orsaka vissa s\u00e4kerhetsproblem.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att det kostar en liten f\u00f6rm\u00f6genhet att byta ut Audi Q8-d\u00e4cken eftersom de \u00e4r enorma i alla m\u00f6jliga dimensioner. Tack vare de enorma hjulen klagar dessutom m\u00e5nga p\u00e5 att det n\u00e4stan \u00e4r om\u00f6jligt att bromsa hjulen p\u00e5 en Audi Q8 om man k\u00f6r den i staden.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q8 problem med start\/stopp-systemet<\/h2>\n\n\n\n

Ett av de mest kontroversiella problemen som pl\u00e5gar Audi Q8 \u00e4r relaterat till bilens start\/stopp-system d\u00e4r motorn kopplas ur innan bilen stannar. Systemet kan ocks\u00e5 leda till att Q8 stannar och det var d\u00e4rf\u00f6r Audi fick en grupptalan som avvisades.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst kan ett felaktigt start\/stopp-system s\u00e4kert vara en stressig aff\u00e4r eftersom problem som dessa kan orsaka olyckor om man inte \u00e4r p\u00e5 sin vakt.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Audi Q8?<\/h4>\n\n\n\n

Audi Q8 \u00e4r en av de b\u00e4sta lyxiga SUV:erna du kan k\u00f6pa just nu och m\u00e5nga anser att det \u00e4r den b\u00e4sta Audi-modellen p\u00e5 marknaden. Anledningen till detta \u00e4r helt enkelt att Q8 \u00e4r en fantastisk allroundbil. Den ser fantastisk ut b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan, den \u00e4r fullpackad med den senaste och b\u00e4sta tekniken, den \u00e4r s\u00e4ker, snabb, relativt p\u00e5litlig och extremt \u00e5tr\u00e5v\u00e4rd.<\/p>\n\n\n\n

Q8 \u00e4r lika popul\u00e4r bland b\u00e5de \u00e4ldre och yngre f\u00f6rare och mellan m\u00e4n och kvinnor. Den erbjuder en imponerande k\u00f6rst\u00e4llning och ett g\u00e4ng kraftfulla och sofistikerade motorer.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi Q8 b\u00e4ttre \u00e4n Q7?<\/h4>\n\n\n\n

Audi Q8 \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n Q7 p\u00e5 n\u00e4stan alla s\u00e4tt, utom n\u00e4r det g\u00e4ller praktiska egenskaper eftersom Q7 kan f\u00e5s med sju s\u00e4ten och erbjuder mer utrymme f\u00f6r b\u00e5de m\u00e4nniskor och last. Dessa tv\u00e5 \u00e4r extremt lika och det finns inte s\u00e5 m\u00e5nga n\u00e4mnv\u00e4rda skillnader mellan de tv\u00e5, men Q8 verkar vara den som de flesta skulle v\u00e4lja.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r en familjefar och vill ha det mesta utrymmet du kan f\u00e5 \u00e4r Q7 det b\u00e4ttre valet.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan en Audi Q8 h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Audi Q8 b\u00f6r kunna h\u00e5lla i hundratusentals mil utan att beh\u00f6va st\u00f6rre \u00f6versyner. Detta beror p\u00e5 att Q8 \u00e4r precis som alla andra tyska lyxbilar p\u00e5litlig f\u00f6r livet om den underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget b\u00f6r du inte oroa dig f\u00f6r Audiens livsl\u00e4ngd, utan snarare f\u00f6r alla underh\u00e5llskostnader som du m\u00e5ste betala innan du n\u00e5r ett betydande antal mil.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi Q8 introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r modell\u00e5ret 2018 och tog \u00f6ver marknaden f\u00f6r lyxiga SUV:er i samma \u00f6gonblick som den kom. Q8 s\u00e4ljer riktigt bra eftersom det \u00e4r en<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4467,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4466"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4466"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4466\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4468,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4466\/revisions\/4468"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4467"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4466"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4466"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4466"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}