{"id":4463,"date":"2022-05-25T10:33:01","date_gmt":"2022-05-25T10:33:01","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4463"},"modified":"2022-05-25T10:33:05","modified_gmt":"2022-05-25T10:33:05","slug":"ar-audi-rs5-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-audi-rs5-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Audi RS5 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Audi RS5 introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r 2010 \u00e5rs modell som en tv\u00e5d\u00f6rrars sportkup\u00e9 som skulle konkurrera med BMW M3 och Mercedes Benz C63 AMG. RS5 fortsatte sin produktion genom \u00e5ren och vi har nu 2 olika generationer av RS5 med sina egna respektabla uppdateringsmodeller i mitten av cykeln. S\u00e5, \u00e4r Audi RS5 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vem som svarar p\u00e5 den fr\u00e5gan. Om du \u00e4r n\u00e5gon som inte kan bry dig om 0-60mph-tider, livlig k\u00f6rning och prestanda i allm\u00e4nhet, kommer RS5 inte att vara en bra bil f\u00f6r dig eftersom den \u00e4r dyr i drift och den k\u00e4nns inte s\u00e5 mycket annorlunda \u00e4n en vanlig A5. Om du d\u00e4remot \u00e4r helt och h\u00e5llet inriktad p\u00e5 prestandaliv kommer du absolut att \u00e4lska Audi RS5.<\/p>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationens RS5 har en V8-motor med naturlig insugning medan de nyaste RS5-modellerna f\u00f6rlitar sig p\u00e5 en mer milj\u00f6v\u00e4nlig twin-turbo V6-motor. RS5 ser fantastisk ut b\u00e5de i coup\u00e9- och Sportback-form medan cabrioletmodellerna av RS5 \u00e4r n\u00e5got av en sv\u00e5rvunnen smak. Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r hyfsad, men bara om du underh\u00e5ller bilen tillr\u00e4ckligt bra.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rslaget \u00e4r knepigt, men om du \u00e4lskar Audi RS-divisionen kommer du sannolikt att anse att RS5 \u00e4r prisv\u00e4rd. Praktiskt \u00e4r det d\u00e4r RS5 Sportback kommer in i bilden, eftersom den l\u00e4tt rymmer fyra personer med ett j\u00e4mf\u00f6relsevis stort bagageutrymme.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS5 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Vi har redan n\u00e4mnt att RS5 kommer i tv\u00e5 olika generationer. Den f\u00f6rsta generationen RS5 drivs av en 4,2 l V8-motor med naturlig insugning och 450 hk och 317 lb-ft vridmoment. Den \u00e4r kopplad till en 7-v\u00e4xlad automatl\u00e5da och Quattro AWD som g\u00f6r att de tidiga RS5:orna n\u00e5r 60 mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 cirka 4,5 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

Den andra generationen av RS5 kommer med en nedbantad 2,9L V6-motor med dubbelturboaggregat och 450 hk och 442 lb-ft vridmoment. Denna motor \u00e4r kopplad till en 8-v\u00e4xlad automat och Quattro AWD f\u00f6r en 0-60mph-tid p\u00e5 cirka 3,5 sekunder under r\u00e4tt f\u00f6rh\u00e5llanden. V8 RS5 \u00e4r valet f\u00f6r dem som l\u00e4ngtar efter V8-motorer, men V6 RS5 \u00e4r en b\u00e4ttre bil i alla l\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

V6 RS5 kan n\u00e4rma sig 30MPG kombinerat medan V8 RS5 i b\u00e4sta fall klarar 20MPG kombinerat. B\u00e5da dessa \u00e4r prestandabilar och knappast n\u00e5gon k\u00f6per dem f\u00f6r effektivitetens skull. P\u00e5 det hela taget \u00e4r dessa drivlinor snabba, sp\u00e4nnande och passande f\u00f6r en bil som Audi RS5.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS5 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

J\u00e4mf\u00f6rt med den vanliga A5 kan RS5 l\u00e4tt identifieras genom n\u00e5gra ikoniska designdetaljer som de tv\u00e5 enorma ovala avgaserna, frontgrillen i honungskaka och de stora hjulen. Audi RS5-modeller har vanligtvis alla de b\u00e4sta exteri\u00f6ra och interi\u00f6ra egenskaperna och tillvalen som g\u00f6r att de ser helt fantastiska ut. M\u00e5nga anser att A5\/RS5 \u00e4r en av de vackraste Audi-modellerna.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller fj\u00e4dring och chassituning h\u00e5ller sig RS5 platt i kurvorna tack vare en l\u00e4gre k\u00f6rh\u00f6jd och bredare hjul. Den kanske inte \u00e4r lika smidig som BMW M3, men RS5 kompenserar f\u00f6r det eftersom den \u00e4r en bekv\u00e4mare bil i vardagen.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS5 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Audi RS5 \u00e4r en genomg\u00e5ende prestandabil vilket inneb\u00e4r att den har betydligt h\u00f6gre driftskostnader j\u00e4mf\u00f6rt med en vanlig 4-cylindrig A5. Detta \u00e4r ocks\u00e5 tydligt n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet eftersom RS5 beh\u00f6ver ett grundligare och mer punktligt underh\u00e5ll, annars kommer den att orsaka alla m\u00f6jliga problem som vanligtvis \u00e4r dyra att \u00e5tg\u00e4rda.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste Audi RS5-problemen \u00e4r relaterade till motorn, v\u00e4xell\u00e5dan, oljel\u00e4ckage, problem med kylsystemet och diverse elektronik i bilen.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS5 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Tidiga Audi RS5-modeller har skrivits ned ganska mycket under de senaste 10 \u00e5ren eller s\u00e5, vilket g\u00f6r dem till prestandabilar f\u00f6r daglig k\u00f6rning till fyndpris. V8-motorn p\u00e5 4,2 liter \u00e4r troligen en av de mest sp\u00e4nnande Audi-motorerna hittills, och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r som s\u00e5 m\u00e5nga m\u00e4nniskor dras till den. Men de \u00e4r ocks\u00e5 f\u00f6rsiktiga eftersom RS5:s underh\u00e5llskostnader, driftskostnader, kostnader f\u00f6r ers\u00e4ttningsd\u00e4ck och reservdelar fortfarande \u00e4r lika h\u00f6ga som de n\u00e5gonsin varit.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill ha den mest praktiska RS5 m\u00e5ste du satsa p\u00e5 den 4-d\u00f6rrars Sportback-modellen. A5 erbjuder liknande interi\u00f6rutrymme som A4, vilket inneb\u00e4r att den bekv\u00e4mt kan rymma upp till fyra personer. Bagageutrymmet p\u00e5 A5 Sportback \u00e4r enormt och borde r\u00e4cka till de flesta. Sikten \u00e4r inte fantastisk, men A5 \u00e4r \u00e4nd\u00e5 inte en \u00f6verdrivet stor bil.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Audi RS5?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4lskar Audi RS Sport-modellserien och vill njuta av de allra b\u00e4sta Audi sportbilarna som finns och som fortfarande klarar familjeuppgifterna, \u00e4r RS5 den perfekta bilen f\u00f6r dig. Du m\u00e5ste dock t\u00e4nka p\u00e5 att bilar som dessa \u00e4r mycket mer beh\u00f6vande \u00e4n vad vanliga A5-modeller \u00e4r. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det alltid en bra id\u00e9 att l\u00e4gga undan lite pengar f\u00f6r reparations- och underh\u00e5llskostnader.<\/p>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta RS5 att k\u00f6pa just nu \u00e4r pre-facelift-modellen av andra generationen (2016-2020) eftersom den \u00e4r n\u00e4stan identisk med post-facelift-modellen, men mycket billigare. Den \u00e4r ocks\u00e5 mycket b\u00e4ttre \u00e4n tidigare RS5-modeller p\u00e5 n\u00e4stan alla s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r en Audi RS5 en bra familjebil?<\/h4>\n\n\n\n

Det som \u00e4r bra med RS5 \u00e4r att den inte offrar komforten lika mycket som C63 och BMW M3 g\u00f6r. Det betyder att av alla dessa tre \u00e4r RS5 den som fortfarande beh\u00e5ller mycket av sin komfort. Som s\u00e5dan kan RS5 vara en riktigt bra familjebil, men bara om du v\u00e4ljer Sportback 4-d\u00f6rrarsversionen.<\/p>\n\n\n\n

Coup\u00e9n \u00e4r inte riktigt anv\u00e4ndbar f\u00f6r n\u00e5gon annan \u00e4n familjer med en bebis eftersom baks\u00e4tet \u00e4nd\u00e5 bara rymmer bebisar. Cabrioletversionen \u00e4r i stort sett likadan som coup\u00e9versionen.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi RS5 b\u00e4ttre \u00e4n BMW M3 och Mercedes C63 AMG?<\/h4>\n\n\n\n

Dessa tre har bytt slag i \u00e5rtionden nu, men vi \u00e4r mer eller mindre medvetna om varf\u00f6r du ska v\u00e4lja den ena framf\u00f6r den andra. BMW M3 \u00e4r den mest fokuserade, mest t\u00e4vlingsinriktade och ungdomligaste bilen av de tre medan C63 \u00e4r den lyxigaste, men den brister n\u00e4r det g\u00e4ller prestanda, s\u00e4rskilt eftersom nya C63 AMG f\u00e5r en fyrcylindrig motor.<\/p>\n\n\n\n

RS5 ligger n\u00e5gonstans i mitten eftersom den f\u00e5r en mer sp\u00e4nnande motor \u00e4n nya C63, men den kan inte matcha n\u00e5gon av dem n\u00e4r det g\u00e4ller effekt. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r RS5 den b\u00e4sta dagliga f\u00f6raren av de tre eftersom den balanserar komfort och prestanda b\u00e4st.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi RS5 introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r 2010 \u00e5rs modell som en tv\u00e5d\u00f6rrars sportkup\u00e9 som skulle konkurrera med BMW M3 och Mercedes Benz C63 AMG. RS5 fortsatte sin produktion genom<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4464,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4463"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4463"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4463\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4465,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4463\/revisions\/4465"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4464"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4463"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4463"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4463"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}