{"id":4460,"date":"2022-05-25T10:32:08","date_gmt":"2022-05-25T10:32:08","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4460"},"modified":"2022-05-25T10:32:10","modified_gmt":"2022-05-25T10:32:10","slug":"vanliga-problem-med-audi-rs5","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-audi-rs5\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Audi RS5"},"content":{"rendered":"\n

Audi RS5 \u00e4r toppmodellen av Audi A5 som vanligtvis har antingen en V8 med naturlig insugning och h\u00f6g cylindervolym f\u00f6r de tidigare modellerna eller en 3.0L turbo V6 f\u00f6r de nyaste modellerna. RS5 har mer \u00e4n 450 hk och avsl\u00f6jades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2010.<\/p>\n\n\n\n

RS5 \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att vara en av de mest underh\u00e5llande Audi sportkup\u00e9erna, s\u00e4rskilt om den \u00e4r utrustad med den tidigare n\u00e4mnda V8:an. Det har funnits tv\u00e5 RS5-generationer med ytterligare tv\u00e5 uppdateringar i mitten av cykeln. De tv\u00e5 f\u00f6rsta RS5-generationerna bygger p\u00e5 en h\u00e4rlig 4,2 liters V8 med naturlig insugning medan modellerna fr\u00e5n 2016 och fram\u00e5t bygger p\u00e5 en effektivare 3,0 liters V6-turbomotor.<\/p>\n\n\n\n

De tidiga RS5-modellerna \u00e4r inte k\u00e4nda f\u00f6r sin tillf\u00f6rlitlighet \u00e4ven om 4,2L V8-motorn \u00e4r en p\u00e5litlig motor. De tv\u00e5 senare modellerna \u00e4r b\u00e4ttre men \u00e4r fortfarande inte de mest tillf\u00f6rlitliga bilarna i sina segment. De vanligaste Audi RS5-problemen \u00e4r relaterade till motorn, v\u00e4xell\u00e5dan, elektroniken, oljel\u00e4ckage och kylningsproblem.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r detta inte de billigaste bilarna att \u00e4ga, s\u00e4rskilt inte V8-modellerna, men de \u00e4r s\u00e5 roliga att k\u00f6ra att det \u00e4r rimligt att betala f\u00f6r dem. Hur som helst \u00e4r RS5:an ett n\u00f6je att k\u00f6ra, men k\u00f6p bara en som har h\u00e5llits i bra skick med en obligatorisk inspektion f\u00f6re k\u00f6pet.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS5 motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

Vi har redan n\u00e4mnt att RS5 finns med tv\u00e5 olika motorer, en 4,2 liters V8 med naturlig insugning eller en 3,0 liters V6 med dubbelturboaggregat. V8:an \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att drabbas av kolbildning p\u00e5 grund av hur motorn har tillverkats. Dessa kolavlagringar m\u00e5ste reng\u00f6ras var 35 000:e mil, annars kommer insugningsventilen att orsaka problem.<\/p>\n\n\n\n

3,0L V6 \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att drabbas av fel p\u00e5 t\u00e4ndstift och t\u00e4ndspole var 60 000-80 000 mil. Dessa beh\u00f6ver bytas ut och motorn kommer att forts\u00e4tta att fungera bra. P\u00e5 det hela taget verkar 3.0L twin-turbo V6 vara ett b\u00e4ttre val \u00e4n 4.2L n\u00e4r det g\u00e4ller logik, men V8 \u00e4r definitivt motorn f\u00f6r dem som l\u00e4ngtar efter k\u00e4nslor framf\u00f6r prestanda.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS5 v\u00e4xell\u00e5dsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationens Audi RS5 levereras med en Multitronic Mechatronic-v\u00e4xell\u00e5da som \u00e4r den mest problematiska v\u00e4xell\u00e5da som n\u00e5gonsin anv\u00e4nts p\u00e5 en Audi RS5. Denna v\u00e4xell\u00e5da lider av solenoidfel, termostatfel och en massa andra problem, s\u00e4rskilt om du inte h\u00e5ller regelbunden koll p\u00e5 underh\u00e5ll och v\u00e4tskebyten.<\/p>\n\n\n\n

Den nyare Audi RS5 levereras med en 8-v\u00e4xlad automatl\u00e5da som ibland \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att drabbas av tveksamma v\u00e4xlingar, slipande ljud eller k\u00e4nnas nerv\u00f6s vid acceleration. De flesta av dessa problem \u00e4r f\u00f6rknippade med bristande underh\u00e5ll, vilket inneb\u00e4r att de inte borde intr\u00e4ffa alls om du underh\u00e5ller v\u00e4xell\u00e5dan p\u00e5 l\u00e4mpligt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS5 problem med oljel\u00e4ckage<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r ett k\u00e4nt faktum att m\u00e5nga europeiska lyxsedaner f\u00f6rbrukar en hel del olja utan att det finns n\u00e5gra l\u00e4ckor, men om det finns n\u00e5gra l\u00e4ckor skjuter oljef\u00f6rbrukningen i h\u00f6jden. Tidiga RS5-modeller \u00e4r mer ben\u00e4gna att drabbas av oljel\u00e4ckage eftersom 4,2L V8-motorn f\u00f6rbrukar b\u00e5de mycket olja och mycket br\u00e4nsle. Den 3,0L V6 som finns i den nyare RS5 \u00e4r n\u00e5got b\u00e4ttre, men inte helt fri fr\u00e5n oljel\u00e4ckage.<\/p>\n\n\n\n

Anledningen till att dessa uppst\u00e5r beror p\u00e5 slitna t\u00e4tningar och slangar som ibland f\u00f6rs\u00e4mras p\u00e5 grund av att de befinner sig i n\u00e4rheten av riktigt varma motorkomponenter. Om en l\u00e4cka uppst\u00e5r m\u00e5ste du lokalisera den och \u00e5tg\u00e4rda den eftersom oljebrist kan orsaka allvarliga motorskador och till och med f\u00f6rst\u00f6ra motorn helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS5 kylningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Audi RS5 \u00e4r en prestandabil, men m\u00e5nga h\u00e4vdar \u00e4nd\u00e5 att den inte har tillr\u00e4cklig kylning, b\u00e5de till motor och bromsar. M\u00e5nga \u00e4gare har klagat p\u00e5 att bromsarna praktiskt taget d\u00f6r efter n\u00e5gra h\u00e5rda varv p\u00e5 banan, vilket ocks\u00e5 perfekt samexisterar med en motorkylfl\u00e4kt som \u00e4r p\u00e5 under l\u00e5ng tid.<\/p>\n\n\n\n

Andra orsaker till att RS5 eventuellt kan \u00f6verhettas \u00e4r skadade kylare och slangar, men ocks\u00e5 en felaktig termostat. Om du vill ta med din RS5 till en bandag, se till att f\u00f6rst ta den till en grundlig inspektion f\u00f6r att se till att alla komponenter klarar av att ta emot v\u00e4rmen. Annars kan du riskera att f\u00e5 motorn s\u00f6nderslagen eller helt f\u00f6rlora din bromsf\u00f6rm\u00e5ga.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS5 elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Audi RS5 lider ocks\u00e5 av en myriad av elektriska problem \u00e4nda sedan den kom ut. Visserligen \u00e4r de flesta av dessa mindre och p\u00e5verkar vanligtvis \u00e4ldre bilar, men de kan bli ett stort problem om de inte l\u00f6ses eftersom de tenderar att adderas och det g\u00f6r \u00e4ven reparationskostnaderna. De vanligaste elektriska problemen \u00e4r relaterade till backkamera, d\u00f6rrhandtagslampor, problem med bromsljus, problem med s\u00e4tets l\u00e4ndryggsst\u00f6d och felaktiga bill\u00e5s.<\/p>\n\n\n\n

Ibland orsakar ocks\u00e5 de elektriska f\u00f6nsterrutorna problem som att de inte kan st\u00e4ngas eller \u00f6ppnas fritt. Problem med krockkuddar, Bluetooth, batteri, h\u00f6gtalare och br\u00e4nsleluckor \u00e4r ocks\u00e5 ibland k\u00e4nda f\u00f6r att drabba RS5.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Audi RS5 v\u00e4rd det?<\/h3>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vem du fr\u00e5gar, eftersom vissa m\u00e4nniskor inte \u00e4r villiga att spendera en massa pengar p\u00e5 vad som utan tvekan bara \u00e4r en Audi A5 med en kraftfullare motor. De som inte bryr sig om dynamik, hastighet, kraft och det arv som Audi RS-divisionen representerar \u00e4r b\u00e4ttre l\u00e4mpade med en 2,0 l fyrcylindrig Audi A5.<\/p>\n\n\n\n

De som gillar snabba bilar kommer dock att \u00e4lska Audi RS5 eftersom den \u00e4r en perfekt balans mellan en daglig f\u00f6rare och en helgcanyon cruiser.<\/p>\n\n\n\n

Vilken Audi RS5 \u00e4r b\u00e4st?<\/h4>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta Audi RS5 \u00e4r s\u00e4kerligen den nyaste 2022-modellen eftersom den \u00e4r en b\u00e4ttre bil \u00e4n alla de senaste RS5-modellerna p\u00e5 alla s\u00e4tt och vis. Den \u00e4r mer avancerad, snabbare, mer ekonomisk och b\u00e4ttre utrustad. Vissa kommer att s\u00e4ga att den b\u00e4sta RS5:an \u00e4r den f\u00f6rsta generationen efter faceliftmodellen tack vare dess V8-motor.<\/p>\n\n\n\n

Alla RS5-modeller \u00e4r bra, men om du vill ha den bil som g\u00f6r allting b\u00e4st \u00e4r Audi RS5 fr\u00e5n 2022 den b\u00e4sta.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi RS5 en snabb bil?<\/h4>\n\n\n\n

Nya Audi RS5 kan n\u00e5 60mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 bara 3,5 sekunder, vilket g\u00f6r den till en av de snabbaste 4-d\u00f6rrars lyxkup\u00e9erna i sin prisklass. RS5:s toppfart \u00e4r begr\u00e4nsad till 155 mph, men om du betalar Audi l\u00e5ter de dig ta RS5:an upp till 175 mph.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi RS5 \u00e4r toppmodellen av Audi A5 som vanligtvis har antingen en V8 med naturlig insugning och h\u00f6g cylindervolym f\u00f6r de tidigare modellerna eller en 3.0L turbo V6 f\u00f6r de<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4461,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4460"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4460"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4460\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4462,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4460\/revisions\/4462"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4461"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4460"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4460"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4460"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}