{"id":4457,"date":"2022-05-25T10:30:47","date_gmt":"2022-05-25T10:30:47","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4457"},"modified":"2022-05-25T10:30:50","modified_gmt":"2022-05-25T10:30:50","slug":"ar-audi-rs-e-tron-gt-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-audi-rs-e-tron-gt-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Audi RS e-Tron GT en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Audi RS e-Tron GT \u00e4r Audis f\u00f6rsta fyrad\u00f6rrars eldrivna sedan som delar de flesta av sina delar med Porsche Taycan. B\u00e5da \u00e4r lyxiga elbilar och \u00e4r n\u00e5gra av de mest eftertraktade elbilarna p\u00e5 marknaden. De \u00e4r dyra, snabba, kraftfulla och snygga och alla vill ha dem. S\u00e5 \u00e4r Audi e-Tron GT en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Audi RS e-Tron GT \u00e4r verkligen en riktigt bra bil eftersom den kombinerar allt i ett paket. Den kommer med en riktigt stark drivlina som g\u00f6r att e-Tron GT kan accelerera snabbare \u00e4n n\u00e5gon annan serietillverkad Audi. Den ser bra ut b\u00e5de inuti och utanf\u00f6r och \u00e4r dessutom en relativt praktisk bil.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan \u00e4r en riktigt bra bil inte n\u00e5got man kan f\u00e5 till ett \u00f6verkomligt pris och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r den h\u00e4r bilen kostar s\u00e5 mycket som den g\u00f6r. Den konkurrerar med Porsche Taycan, Mercedes EQS, Lucid Air och Tesla Model S som alla \u00e4r de mest \u00e5tr\u00e5v\u00e4rda elektriska sedans som man kan k\u00f6pa f\u00f6r pengar nuf\u00f6rtiden.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en s\u00e5dan, men aldrig haft n\u00e5gon erfarenhet av att \u00e4ga en elbil, m\u00e5ste du vara beredd att anpassa dig till alla de invecklade detaljer som f\u00f6ljer med att \u00e4ga en elbil. Om du g\u00f6r det kommer RS e-Tron GT att vara ett utm\u00e4rkt k\u00f6p.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS e-Tron GT – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

RS e-Tron GT kommer med en dubbel elmotorupps\u00e4ttning, en p\u00e5 framaxeln och en p\u00e5 bakaxeln. Dessa tv\u00e5 tillsammans ger 600 hk och 612 lb-ft vridmoment. RS e-Tron GT har dock \u00e4ven ett \u00f6verboostl\u00e4ge som g\u00f6r att du kan dra nytta av 640 hk under n\u00e5gra sekunder och d\u00e4rmed kan e-Tron GT n\u00e5 60 mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 cirka 3 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

Detta g\u00f6r e-Tron GT till den snabbast accelererande Audi-modellen n\u00e5gonsin. Denna drivlina \u00e4r kopplad till en 2-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da som syftar till att \u00f6ka bilens acceleration samtidigt som temperaturen h\u00e5lls i schack. e-Tron har en 800-volts elstruktur som gynnar laddningstiderna och v\u00e4rmehanteringen.<\/p>\n\n\n\n

Batterikapaciteten \u00e4r satt till 93,4 kWh och kan laddas via en vanlig l\u00e5ngsamladdare p\u00e5 cirka 9 och en halv timme. RS e-Tron GT kan laddas via en DC-snabbladdare p\u00e5 drygt 15 minuter med hj\u00e4lp av en kraftfull 270 kW-laddare om du hittar en s\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r ocks\u00e5 en permanent fyrhjulsdriven Quattro-bil tack vare sin dubbla motorkonfiguration. Drivlinan f\u00f6r e-Tron RS GT \u00e4r verkligen sp\u00e4nnande och l\u00e4tt att motivera tack vare det beg\u00e4rda priset.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS e-Tron GT – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

RS e-Tron GT \u00e4r en av de snyggaste elektriska sedans p\u00e5 den aktuella marknaden och det kan knappast n\u00e5gon bestrida. Det \u00e4r en elegant sportlimousin med en sluttande taklinje, fantastisk Matrix LED-laserljusteknik och den igenk\u00e4nnbara Audi-gallret. Interi\u00f6ren i RS e-Tron GT \u00e4r lika sp\u00e4nnande tack vare avancerade sk\u00e4rmar och massor av lyxfunktioner.<\/p>\n\n\n\n

Chassi- och fj\u00e4dringsinst\u00e4llningen i RS e-Tron GT \u00e4r anpassad f\u00f6r dynamisk k\u00f6rning. RS e-Tron GT \u00e4r inte den l\u00e4ttaste bilen p\u00e5 marknaden, men tack vare en l\u00e5g tyngdpunkt tar den kurvor b\u00e4ttre \u00e4n vad man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig. Vissa s\u00e4ger till och med att RS e-Tron GT \u00e4r roligare att k\u00f6ra \u00e4n Taycan Turbo S.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS e-Tron GT – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Elbilar \u00e4r till sin natur mer tillf\u00f6rlitliga \u00e4n traditionella bilar med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor, vilket inneb\u00e4r att RS e-Tron GT borde vara b\u00e4ttre \u00e4n de flesta av sina interna konkurrenter, till exempel Audi RS7 Sportback. e-Tron GT \u00e4r mer tillf\u00f6rlitlig \u00e4n RS7, men den \u00e4r inte den mest tillf\u00f6rlitliga elbilen p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste RS e-Tron GT-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med infotainmentsystemet, utrustningen, energif\u00f6rlust, laddningsproblem och problem med byggkvaliteten. Problemen med byggkvaliteten betyder inte att e-Tron GT saknar kvalitet, utan snarare att den borde vara \u00e4nnu b\u00e4ttre med tanke p\u00e5 prislappen.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS e-Tron GT – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Audi RS e-Tron GT b\u00f6rjar p\u00e5 140 000 dollar utan tillval och modeller med h\u00f6ga specifikationer kan l\u00e4tt kosta 200 000 dollar. Detta \u00e4r ett vansinnigt h\u00f6gt pris, men RS e-Tron GT lyckas \u00e4nd\u00e5 s\u00e4lja riktigt bra. Detta beror p\u00e5 att det inte finns s\u00e5 m\u00e5nga bilar som e-Tron GT och de som finns kan inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis konkurrera med den p\u00e5 alla omr\u00e5den.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett kan e-Tron GT rymma upp till fyra personer, men de som sitter p\u00e5 andra s\u00e4tesraden kommer sannolikt att f\u00e5 k\u00e4mpa f\u00f6r huvudutrymmet om de \u00e4r riktigt l\u00e5nga. Bagageutrymmet \u00e4r mer \u00e4n bra eftersom e-Tron f\u00e5r b\u00e5de ett fr\u00e4mre bagageutrymme och ett bakre bagageutrymme. Sikten \u00e4r l\u00e5ngt ifr\u00e5n bra eftersom den bakre vindrutan helt enkelt \u00e4r f\u00f6r liten.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Audi RS e-Tron GT v\u00e4rd pengarna?<\/h2>\n\n\n\n

Audi RS e-Tron GT \u00e4r definitivt v\u00e4rd sitt pris eftersom den \u00e4r den mest avancerade, snabbaste och snyggaste Audi RS-bilen hittills. Om du \u00e4r ett fan av Audi RS-divisionen och \u00e4lskar Audi RS6\/RS7 \u00e4r RS e-Tron GT den naturliga andliga EV-efterf\u00f6ljaren till dessa bilar. P\u00e5 det hela taget \u00e4r e-Tron GT sp\u00e4nnande och det kan man inte s\u00e4ga om alla elbilar.<\/p>\n\n\n\n

Du kanske saknar ljudet av en f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor med e-Tron GT, men RS e-Tron GT:s direkta hastighet och hantering kommer sannolikt att kompensera f\u00f6r det. e-Tron GT kan drifta, den kan g\u00f6ra l\u00e5nga resor och den kan g\u00f6ra allt.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi RS e-Tron GT b\u00e4ttre \u00e4n Porsche Taycan Turbo S?<\/h4>\n\n\n\n

De h\u00e4r tv\u00e5 mekaniska syskonen \u00e4r direkta konkurrenter, men de skiljer sig ganska mycket \u00e5t, \u00e4ven om de \u00e4r mer eller mindre likadana underifr\u00e5n. Till att b\u00f6rja med erbjuder Taycan Turbo S 680 h\u00e4stkrafter fr\u00e5n b\u00f6rjan, men du kan dra nytta av 750 h\u00e4stkrafter om du aktiverar over-boost-funktionen, vilket inneb\u00e4r att 0-60mph b\u00f6r ske p\u00e5 cirka 2,5 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

RS e-Tron GT \u00e4r inte lika snabb som Turbo S, men vissa s\u00e4ger att den hanterar b\u00e4ttre. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r Taycan s\u00e4kert den mer sp\u00e4nnande bilen av de tv\u00e5, men skillnaderna \u00e4r inte natt och dag.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi RS e-Tron GT b\u00e4ttre \u00e4n Tesla Model S Plaid?<\/h4>\n\n\n\n

Tesla Model S Plaid kostar lite mindre \u00e4n e-Tron GT men har \u00e4nd\u00e5 mer \u00e4n 1 000 hk som g\u00f6r att denna snabba EV-sedan kan g\u00e5 fr\u00e5n 0-60 mph p\u00e5 cirka 2,2 sekunder. Dessa siffror \u00e4r l\u00f6jliga med tanke p\u00e5 att Model S \u00e4r en fyrad\u00f6rrars familjesedan.<\/p>\n\n\n\n

Den \u00e4r ocks\u00e5 b\u00e4ttre n\u00e4r det g\u00e4ller bekv\u00e4mlighet eftersom du kan dra nytta av Teslas superladdningsn\u00e4tverk. Men e-Tron \u00e4r en produkt av h\u00f6gre kvalitet, \u00e4r bekv\u00e4mare och mer lyxig.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi RS e-Tron GT \u00e4r Audis f\u00f6rsta fyrad\u00f6rrars eldrivna sedan som delar de flesta av sina delar med Porsche Taycan. B\u00e5da \u00e4r lyxiga elbilar och \u00e4r n\u00e5gra av de mest<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4458,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4457"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4457"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4457\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4459,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4457\/revisions\/4459"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4458"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4457"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4457"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4457"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}