{"id":4454,"date":"2022-05-25T10:30:01","date_gmt":"2022-05-25T10:30:01","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4454"},"modified":"2022-05-25T10:30:05","modified_gmt":"2022-05-25T10:30:05","slug":"vanliga-problem-med-audi-rs-e-tron-gt","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-audi-rs-e-tron-gt\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Audi RS e-Tron GT"},"content":{"rendered":"\n

Audi RS e-Tron GT presenterades f\u00f6rra \u00e5ret som den f\u00f6rsta helt eldrivna fyrd\u00f6rrars sedanen fr\u00e5n Audi, som delar grundstomme med Porsche Taycan. Elbilar \u00e4r, som vi alla vet, i sig mer tillf\u00f6rlitliga \u00e4n traditionella bilar med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor eftersom de har f\u00e4rre r\u00f6rliga delar och d\u00e4rmed f\u00e4rre komponenter \u00e4r ben\u00e4gna att g\u00e5 s\u00f6nder.<\/p>\n\n\n\n

RS e-Tron GT och dess mekaniska syskon, Porsche Taycan, \u00e4r n\u00e4stan likadana, vilket inneb\u00e4r att de problem som b\u00e5da upplever \u00e4r n\u00e4stan lika stora. Programvaruproblem \u00e4r vanliga i b\u00e5da dessa, till exempel infotainmentsystemet och m\u00e5nga sk\u00e4rmar och funktioner i bilen.<\/p>\n\n\n\n

Allvarligare problem \u00e4r bland annat ett felaktigt 12-voltsbatteri som tappar laddning och g\u00f6r att bilen tappar str\u00f6m under k\u00f6rning. Andra problem \u00e4r bland annat att delar av inredningen inte \u00e4r ordentligt fastskruvade, vissa tveksamma beslut om byggkvalitet och problem med laddning av bilen.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget verkar e-Tron klara sig lite b\u00e4ttre \u00e4n Taycan trots att dessa tv\u00e5 delar m\u00e5nga komponenter med varandra. e-Tron \u00e4r relativt p\u00e5litlig, men med tanke p\u00e5 att det \u00e4r den allra f\u00f6rsta Audi EV-sedanen kommer kommande modeller sannolikt att bli \u00e4nnu b\u00e4ttre n\u00e4r Audi till\u00e4mpar sina l\u00e4rdomar p\u00e5 nya modeller.<\/p>\n\n\n\n

Audi e-Tron GT problem med infotainmentsystemet<\/h2>\n\n\n\n

Audi e-Tron GT erbjuder en riktigt h\u00f6gklassig interi\u00f6r packad med otaliga h\u00f6gklassiga funktioner och bekv\u00e4mligheter som verkligen g\u00f6r att bilen k\u00e4nns lika lyxig som Porsche Taycan. Audi har till och med gjort sig av med en sekund\u00e4r A\/C-sk\u00e4rm f\u00f6r att kunna styra A\/C med h\u00e5rda tryckknappar, vilket \u00e4r mycket enklare, s\u00e4krare och mer tillf\u00f6rlitligt \u00e4n genom en sk\u00e4rm.<\/p>\n\n\n\n

Den breda mittremsade infotainmentsk\u00e4rmen \u00e4r dock k\u00e4nd f\u00f6r att ha problem med l\u00e5ngsamma svarstider, tillf\u00e4lliga f\u00f6rdr\u00f6jningar och stotter och ibland till och med en helt tom sk\u00e4rm. Detta kan vanligtvis l\u00f6sas genom att starta om systemet helt och h\u00e5llet, men det \u00e4r ocks\u00e5 ett stressigt scenario eftersom e-Tron sk\u00f6ter de flesta av sina funktioner via mittsk\u00e4rmen.<\/p>\n\n\n\n

Audi e-Tron GT f\u00f6rlust av str\u00f6m<\/h2>\n\n\n\n

Ett av de v\u00e4rsta problemen som e-Tron upplever \u00e4r relaterade till bilens 12-volts batterisystem och att bilen pl\u00f6tsligt tappar str\u00f6mmen under k\u00f6rning. Det h\u00e4r problemet \u00e4r redan allm\u00e4nt t\u00e4ckt med Taycan, men med tanke p\u00e5 att e-Tron och Taycan delar m\u00e5nga delar \u00e4r e-Tron ocks\u00e5 ben\u00e4gen att drabbas av dessa problem.<\/p>\n\n\n\n

Porsche har till och med utf\u00e4rdat en omfattande \u00e5terkallelse f\u00f6r att bek\u00e4mpa dessa problem eftersom de kan g\u00f6ra en bil helt oanv\u00e4ndbar. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att det fram till nu inte finns m\u00e5nga rapporterade problem i denna fr\u00e5ga, men vi f\u00e5r v\u00e4nta och se om e-Tron har f\u00e5tt detta problem l\u00f6st fr\u00e5n fabriken tills det finns fler e-Tron GT:s p\u00e5 v\u00e4garna.<\/p>\n\n\n\n

Audi e-Tron GT inredningsdetaljer som lossnar problem<\/h2>\n\n\n\n

Vi har redan n\u00e4mnt att e-Tron GT kommer med en h\u00f6gklassig interi\u00f6r som erbjuder i stort sett allt man kan \u00f6nska sig av en bil. N\u00e5gra k\u00e4llor p\u00e5 n\u00e4tet uppger dock att e-Tron GT ibland lider av problem i samband med att bilens inredningsdetaljer lossnar.<\/p>\n\n\n\n

Detta st\u00e4ller en stor underliggande fr\u00e5ga om e-Tron GT kommer att uppleva dessa genomg\u00e5ende efter att bilen n\u00e5tt 10 eller 20 \u00e5r gammal. Att en enkel trimbit lossnar kan vara ett tecken p\u00e5 att e-Tron GT inte \u00e4r gjord f\u00f6r att h\u00e5lla i \u00e5rtionden, men det kan ocks\u00e5 bara vara en nitpicking fr\u00e5n min sida om detta inte \u00e4r en vanlig f\u00f6reteelse.<\/p>\n\n\n\n

Audi e-Tron GT problem med byggkvaliteten<\/h2>\n\n\n\n

S\u00e5 gott som alla biljournalister d\u00e4r ute har sagt att e-Tron GT \u00e4r en riktig lyxbil. Men m\u00e5nga journalister har ocks\u00e5 sagt att interi\u00f6ren i e-Tron GT inte \u00e4r i niv\u00e5 med Taycan n\u00e4r det g\u00e4ller materialets byggkvalitet.<\/p>\n\n\n\n

Olika e-Tron GT-modeller kostar mellan 100 000 och 200 000 dollar, vilket inneb\u00e4r att de m\u00e5ste vara stj\u00e4rnor n\u00e4r det g\u00e4ller byggkvalitet. e-Tron \u00e4r inte d\u00e5lig i sig, men den kan definitivt vara b\u00e4ttre eftersom plast \u00e4r det material som v\u00e4ljs f\u00f6r de flesta inredningsdetaljer medan Taycan lyckas erbjuda en interi\u00f6r som \u00e4r skiktad med material av h\u00f6gre kvalitet.<\/p>\n\n\n\n

Audi e-Tron GT laddningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Audi e-Tron GT \u00e4r k\u00e4nslig f\u00f6r problem relaterade till laddningssystemet, vilket ofta \u00e4r fallet med m\u00e5nga elbilar. Vissa \u00e4gare rapporterade att bilen laddade mycket l\u00e5ngsammare eller ibland inte alls, vilket verkligen \u00e4r ett problem v\u00e4rt att tala om.
Om du st\u00f6ter p\u00e5 problem som dessa, se till att kontrollera om bilen \u00e4r ansluten till SMA Data Manager, om den \u00e4r det kommer du att kunna se de aktuella laddningsuppgifterna direkt p\u00e5 din centrala infotainmentsk\u00e4rm.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Audi e-Tron GT?<\/h4>\n\n\n\n

Audi e-Tron GT \u00e4r en av de mest intressanta och mest eftertraktade elbilarna just nu eftersom den ser fantastisk ut. e-Tron finns i olika utrustningsniv\u00e5er beroende p\u00e5 hur mycket kraft du vill ha. Den kanske inte \u00e4r lika bekv\u00e4m som en Tesla och inte heller lika h\u00e5llbar som en Mercedes EQS, men den g\u00f6r allting v\u00e4ldigt bra.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att e-Tron \u00e4r en v\u00e4l avrundad EV som inte saknar n\u00e5got p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt. Enligt de f\u00f6rsta rapporterna s\u00e4ljer e-Tron GT ocks\u00e5 riktigt bra. Detta bidrar till att bilen beh\u00e5ller sitt v\u00e4rde p\u00e5 begagnatmarknaden, vilket \u00e4r riktigt bra eftersom de flesta Audi lyxsedaner \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att depreciera som en galning.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi e-Tron GT b\u00e4ttre \u00e4n Porsche Taycan?<\/h4>\n\n\n\n

Taycan och e-Tron GT \u00e4r mekaniska syskon vilket inneb\u00e4r att de \u00e4r n\u00e4stan identiska under all metall. De kommer med samma drivlina, men Audi avst\u00e4mde sin toppmodell e-Tron RS GT f\u00f6r att beh\u00e5lla Taycans topposition.<\/p>\n\n\n\n

Audi f\u00f6rs\u00f6ker underskrida Taycan i toppskiktet vilket fungerar som en buffert mellan Taycan och alla andra elektriska sedans som kostar mindre \u00e4n e-Tron GT. e-Tron GT ser b\u00e4ttre ut, men Taycan \u00e4r sannolikt den b\u00e4ttre bilen totalt sett.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan en Audi e-Tron GT h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Det \u00e4r sv\u00e5rt att s\u00e4ga hur l\u00e4nge e-Tron GT kommer att h\u00e5lla, s\u00e4rskilt n\u00e4r man bet\u00e4nker att du kommer att beh\u00f6va ett dyrt batteribyte n\u00e5gon g\u00e5ng. Traditionella Audi-modeller med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor klarar l\u00e4tt hundratusentals mil innan de beh\u00f6ver stora \u00f6versyner, och e-Tron GT borde vara mer eller mindre likadan.<\/p>\n\n\n\n

Vi vet alla att elbilar i sig \u00e4r mer tillf\u00f6rlitliga, men vi f\u00e5r v\u00e4nta och se om detta ocks\u00e5 \u00e4r fallet efter ett decennium av anv\u00e4ndning.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi RS e-Tron GT presenterades f\u00f6rra \u00e5ret som den f\u00f6rsta helt eldrivna fyrd\u00f6rrars sedanen fr\u00e5n Audi, som delar grundstomme med Porsche Taycan. Elbilar \u00e4r, som vi alla vet, i sig<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4455,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4454"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4454"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4454\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4456,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4454\/revisions\/4456"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4455"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4454"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4454"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4454"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}