{"id":4447,"date":"2022-05-24T09:18:12","date_gmt":"2022-05-24T09:18:12","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4447"},"modified":"2022-05-24T09:18:15","modified_gmt":"2022-05-24T09:18:15","slug":"mercedes-280sl-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/mercedes-280sl-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Mercedes 280SL – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes 280SL \u00e4r ett namn som oftast f\u00f6rknippas med Pagoda cabriolet fr\u00e5n 1967-1971. Denna h\u00e4rliga Mercedes-klassiker blir alltmer popul\u00e4r eftersom v\u00e4rdena p\u00e5 dessa st\u00e4ndigt stiger. Numera \u00e4r m\u00e5nga m\u00e4nniskor intresserade av 280SL, och vi ska ber\u00e4tta allt du beh\u00f6ver veta om den.<\/p>\n\n\n\n

280SL kommer med en 2,8 liter stor 6-cylindrig motor i rad som inte \u00e4r den mest p\u00e5litliga Mercedes-motorn hittills, men den klarar av att h\u00e5lla m\u00e5ttet \u00e4ven efter mer \u00e4n 50 \u00e5rs anv\u00e4ndning. Motorn l\u00e5ter bra och vissa anser att den \u00e4r den perfekta motorn f\u00f6r Pagoda, b\u00e5de f\u00f6r sin storlek och sin karakt\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Designen av 280SL kan l\u00e4tt anses vara en av de allra b\u00e4sta Mercedes n\u00e5gonsin gjort. Pagoden fick sitt smeknamn eftersom taket p\u00e5 280SL liknar tempel i Fj\u00e4rran \u00d6stern. Smeknamnet blev snabbt en grej och nu h\u00e4nvisar folk till 280SL helt enkelt som ”Pagoda SL”.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r god vilket \u00e4r inget annat \u00e4n ber\u00f6m med tanke p\u00e5 att denna bil f\u00f6rst kom ut p\u00e5 60-talet. Vi kommer dock att lista n\u00e5gra av denna bils vanligaste problem. Dessa har kontinuerligt stigit i v\u00e4rde och det verkar som om det inte kommer att sluta inom kort. Slutligen \u00e4r den praktiska utrustningen vad du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig av en roadster fr\u00e5n sent 60-tal.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 280SL – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes 280SL Pagoda kommer med en 2,8 liter 6-cylindrig motor med kodnamn M130. Den h\u00e4r motorn producerar cirka 170 hk och 177 lb-ft vridmoment. Detta kan tyckas inte vara mycket med dagens standard, men 280SL v\u00e4ger mindre \u00e4n 3 000 pund vilket inneb\u00e4r att denna bil har ett effekt-viktf\u00f6rh\u00e5llande p\u00e5 93,22W\/kg.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r tillr\u00e4ckligt f\u00f6r att driva 280SL fr\u00e5n 0 till 60mph p\u00e5 cirka 9 sekunder. Bilen levereras med en 4-v\u00e4xlad manuell v\u00e4xell\u00e5da och kraften skickas permanent endast till bakhjulen. 280SL \u00e4r en gammal bil s\u00e5 du kan verkligen inte \u00f6verv\u00e4ga en s\u00e5dan om du \u00e4r h\u00e5rt ansatt av br\u00e4nsleeffektivitet. Det \u00e4r inte att s\u00e4ga att 280SL dricker med tv\u00e5 sugr\u00f6r, men det \u00e4r inte alldeles s\u00e5 br\u00e4nslesn\u00e5lt f\u00f6r en motor med 170 hk.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 280SL – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

280SL ser fantastisk ut b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan och det \u00e4r s\u00e4llan n\u00e5gon som kommer att s\u00e4ga emot det. Mercedes gjorde en hel del av dessa tv\u00e5sitsiga roadsters sedan m\u00e4rket f\u00f6rst kom till, men knappast n\u00e5gon av dem ser s\u00e5 bra ut som 280SL Pagoda ser ut. Vissa s\u00e4ger att 280SL bara blir b\u00e4ttre med \u00e5ren, precis som fint vin.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller k\u00f6rupplevelsen \u00e4r 280SL en extremt pigg bil med tanke p\u00e5 sin \u00e5lder. Den erbjuder ett livligt men inte s\u00e5 balanserat chassi som \u00e4r en garanterad berg- och dalbana. Det b\u00e4sta med 280SL \u00e4r dock att bara luta sig tillbaka, ta av taket och njuta av en l\u00e4tt bris en varm sommarsolnedg\u00e5ngskv\u00e4ll.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 280SL – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

280SL \u00e4r en relativt p\u00e5litlig bil som alla Mercedes-bilar fr\u00e5n den tiden, men du m\u00e5ste komma ih\u00e5g att 280SL \u00e4r extremt gammal vid det h\u00e4r laget. Detta inneb\u00e4r att bilar som dessa f\u00f6rtj\u00e4nar och beh\u00f6ver konstant underh\u00e5ll eftersom de \u00e4r ganska \u00f6mt\u00e5liga och ben\u00e4gna att drabbas av alla m\u00f6jliga problem. D\u00e4rf\u00f6r m\u00e5ste du baby en bil som denna, och det b\u00f6r du g\u00f6ra, s\u00e4rskilt eftersom den kostar s\u00e5 mycket som den g\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste 280SL-problemen \u00e4r relaterade till motorn, kylsystemet, elektroniken, br\u00e4nslesystemet och v\u00e4rst av allt, rost. Det goda \u00e4r att dessa har blivit extremt v\u00e4rdefulla om de \u00e4r i bra skick s\u00e5 folk tar ordentligt hand om dem nu. Att k\u00f6pa ett kraftigt korroderat exemplar \u00e4r bara vettigt om du planerar att \u00e5terst\u00e4lla den till sin forna glans.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 280SL – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r p\u00e5 avdelningen f\u00f6r v\u00e4rde och praktiska egenskaper som 280SL klarar sig s\u00e4mst eftersom den nu \u00e4r alldeles f\u00f6r dyr f\u00f6r att n\u00e5gon ska kunna njuta av den f\u00f6r vad den \u00e4r samtidigt som den \u00e4r en kompakt tv\u00e5sitsig bil som har ont om utrymme oavsett hur man ser p\u00e5 den. 280SL \u00e4r ett praktexemplar vilket inneb\u00e4r att vissa av dessa kan g\u00e5 loss p\u00e5 n\u00e5gra hundratusen dollar om de \u00e4r i perfekt skick.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven de s\u00e4msta 280SL Pagoda-exemplaren av 280SL kommer sannolikt att h\u00e4mta n\u00e5gra tiotusentals dollar. Efter en ordentlig och grundlig restaurering med muttrar och bultar kan v\u00e4rdet \u00f6ka tiofalt. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r detta samlarobjekt lika mycket som de \u00e4r bilar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r tillverkar Mercedes tv\u00e5sitsiga roadsters?<\/h4>\n\n\n\n

De flesta av oss f\u00f6rknippar Mercedes med stora lyxiga 4-d\u00f6rrars sedans och SUV:er som tillverkas f\u00f6r v\u00e4rldens rikaste och mest k\u00e4nda personer. Men Mercedes b\u00f6rjade faktiskt till att b\u00f6rja med att g\u00f6ra bilar utan tak och b\u00f6rjade f\u00f6rst senare att g\u00f6ra lyxsedaner med fyra d\u00f6rrar.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes SL-linjen \u00e4r en av de \u00e4ldsta Mercedes-modellerna och \u00e5terupplivas i skrivande stund. Mercedes har nyligen tillk\u00e4nnagivit den helt nya 2023 \u00e5rs Mercedes SL som endast kommer att finnas tillg\u00e4nglig med motorer med h\u00f6ga h\u00e4stkrafter och mjuka toppar, precis som allting b\u00f6rjade.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r 280SL Mercedes b\u00e4ttre \u00e4n 300SL Roadster?<\/h4>\n\n\n\n

Enligt inbitna Mercedes veteranbilsentusiaster \u00e4r 280SL fr\u00e5n slutet av 60-talet och 300SL Roadster fr\u00e5n slutet av 50-talet de tv\u00e5 mest eftertraktade roadsterklassikerna som Mercedes n\u00e5gonsin har tillverkat. Att v\u00e4lja den b\u00e4ttre av dessa tv\u00e5 \u00e4r en sv\u00e5r uppgift, men det skulle vara om\u00f6jligt att inte s\u00e4ga att 300SL Roadster inte \u00e4r den b\u00e4sta Mercedes Roadsteren hittills.<\/p>\n\n\n\n

Visst, 300SL Gullwing \u00e4r det mer f\u00f6redragna alternativet p\u00e5 grund av dess signatur Gullwing-d\u00f6rrar, men dessa \u00e4r helt enkelt inte lika bra som att ha en bil som 300SL utan tak.<\/p>\n\n\n\n

Kommer Mercedes 280SL att forts\u00e4tta att \u00f6ka i v\u00e4rde?<\/h4>\n\n\n\n

Det \u00e4r om\u00f6jligt att med s\u00e4kerhet s\u00e4ga om n\u00e5gon bil kommer att \u00f6ka i v\u00e4rde eller sjunka, men 280SL \u00e4r en av de bilar som b\u00f6r forts\u00e4tta att stiga tills de n\u00e5r n\u00e5got av en plat\u00e5. De h\u00e4r bilarna \u00e4r s\u00e4llsynta och vackra, de \u00e4r fantastiska att k\u00f6ra och de l\u00e5ter bra.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga entusiaster och samlare vill ha 280SL och det allm\u00e4nna intresset efter pagoden \u00f6kar samtidigt som antalet tillg\u00e4ngliga bilar minskar. Enligt vissa k\u00e4llor finns det bara cirka 8 registrerade 280SL Pagoda-modeller i Storbritannien, s\u00e5 att s\u00e4ga att 280SL inte kommer att forts\u00e4tta att appreciera \u00e4r sv\u00e5rt, men aldrig om\u00f6jligt.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes 280SL \u00e4r ett namn som oftast f\u00f6rknippas med Pagoda cabriolet fr\u00e5n 1967-1971. Denna h\u00e4rliga Mercedes-klassiker blir alltmer popul\u00e4r eftersom v\u00e4rdena p\u00e5 dessa st\u00e4ndigt stiger. Numera \u00e4r m\u00e5nga m\u00e4nniskor intresserade<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4448,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4447"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4447"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4447\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4449,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4447\/revisions\/4449"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4448"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4447"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4447"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4447"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}