{"id":4444,"date":"2022-05-24T09:17:26","date_gmt":"2022-05-24T09:17:26","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4444"},"modified":"2022-05-24T09:17:29","modified_gmt":"2022-05-24T09:17:29","slug":"vanliga-problem-med-mercedes-280sl","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-mercedes-280sl\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Mercedes 280SL"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes 280SL \u00e4r en klassisk tv\u00e5sitsig Mercedes roadster\/coupe som introducerades 1963 och slutade tillverkas 1971. Mer \u00e4n 48 000 av dessa byggdes ursprungligen f\u00f6r hela planeten. Vissa uppskattningar tyder p\u00e5 att det bara finns en br\u00e5kdel av dessa i perfekt fungerande skick. N\u00e5gra k\u00e4llor p\u00e5 n\u00e4tet att det bara finns 8 av dessa i hela Storbritannien.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdet p\u00e5 280SL har kontinuerligt stigit under det senaste decenniet. De billigaste 280SL-modellerna kostar minst 30 000 dollar, \u00e4ven om de kr\u00e4ver en fullst\u00e4ndig restaurering med skruvar och muttrar. De dyraste concourse-modellerna kan ge \u00f6ver 300 000 dollar efter fullst\u00e4ndiga, grundliga och MB-m\u00e4rktrogna restaureringar.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r 280SL hygglig, men det \u00e4r trots allt en extremt gammal bil. De vanligaste Mercedes 280SL-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med rost, motorproblem, elektriska problem, l\u00e4ckor och \u00f6kad oljekonsumtion samt felaktiga slangar i br\u00e4nslesystemet.<\/p>\n\n\n\n

En del av dessa kan inte repareras enkelt n\u00e4r de blivit allvarliga, till exempel rost. Andra, till exempel motorrelaterade problem kan och brukar \u00e5tg\u00e4rdas genom f\u00f6rebyggande underh\u00e5ll. Alla \u00e4r vid det h\u00e4r laget medvetna om att 280SL ”Pagoda” \u00e4r en verkligt v\u00e4rdefull klassiker och d\u00e4rf\u00f6r \u00e4r folk angel\u00e4gna om att underh\u00e5lla dem.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 280SL rostproblem<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes 280SL \u00e4r en gammal Mercedes vilket inneb\u00e4r att den lider av rost precis som alla andra \u00e4ldre Mercedes g\u00f6r. Se till att g\u00e5 igenom alla k\u00e4nsliga st\u00e4llen som under bilen, inuti hjulhusen, runt str\u00e5lkastarna, p\u00e5 golvet, runt bakluckan och p\u00e5 huven. Allvarlig rost \u00e4r ett totalt nej om du inte planerar att restaurera bilen.<\/p>\n\n\n\n

Vid det h\u00e4r laget borde du redan vara medveten om vad rost g\u00f6r med en bil och att det \u00e4r extremt sv\u00e5rt att laga en rostig bil. S\u00e4songsrost kan till och med \u00e4ventyra en bils strukturella integritet vilket inneb\u00e4r att bilen beh\u00f6ver omfattande arbete.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 280SL motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes 280SL kommer med tre olika motoralternativ och alla tre lider av liknande problem. Massluftfl\u00f6dessensorn \u00e4r ett k\u00e4nt gn\u00e4ll eftersom den slutar att uppr\u00e4tth\u00e5lla r\u00e4tt f\u00f6rh\u00e5llande mellan luft och br\u00e4nsle i f\u00f6rbr\u00e4nningskammaren. Dessa motorer \u00e4r ocks\u00e5 ben\u00e4gna att drabbas av problem med t\u00e4ndsystem och br\u00e4nsleinsprutare.<\/p>\n\n\n\n

Vissa \u00e4gare har uppgett att de ocks\u00e5 \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att \u00f6verhettas, vilket kan leda till allvarliga konsekvenser som t.ex. en brand som bryter ut ur motorn. P\u00e5 det hela taget \u00e4r dessa motorer gamla och \u00f6mt\u00e5liga, vilket inneb\u00e4r att de m\u00e5ste sk\u00f6tas om man vill beh\u00e5lla s\u00e5 mycket v\u00e4rde som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 280SL elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Att vara 70 \u00e5r gammal f\u00f6r en bil inneb\u00e4r att den kan drabbas av praktiskt taget alla typer av problem. Dessa bilar \u00e4r helt enkelt f\u00f6r gamla f\u00f6r att fungera lika bra som till och med 80-talsbilar g\u00f6r. 280SL verkar ha problem med de elektriska kontakterna p\u00e5 motorn vilket kan f\u00f6rsv\u00e5ra starten.<\/p>\n\n\n\n

280SL lider ocks\u00e5 av problem med exteri\u00f6rbelysning, vilket \u00e4r en sj\u00e4lvklarhet f\u00f6r en bil som levereras med den \u00e4ldsta och minst tillf\u00f6rlitliga belysningstekniken som finns. P\u00e5 det hela taget \u00e4r 280SL tillr\u00e4ckligt enkel f\u00f6r att det inte ska uppst\u00e5 alltf\u00f6r m\u00e5nga elektriska problem eftersom det inte finns alltf\u00f6r m\u00e5nga elektriska komponenter i 280SL till att b\u00f6rja med.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 280SL l\u00e4ckor och \u00f6kad oljekonsumtion<\/h2>\n\n\n\n

Alla \u00e4r vid det h\u00e4r laget medvetna om att Mercedesbilar l\u00e4cker och att gamla bilar l\u00e4cker. Om du kombinerar dessa tv\u00e5 f\u00e5r du en Mercedes-klassiker som njuter av att l\u00e4cka som ingen annan. 280SL l\u00e4cker olja, men den l\u00e4cker ocks\u00e5 kylv\u00e4tska och till och med br\u00e4nsle i vissa fall. Vi har redan n\u00e4mnt bilens f\u00f6rm\u00e5ga att brinna upp i l\u00e5gor.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att r\u00e5da bot p\u00e5 detta b\u00f6r du se till att alltid h\u00e5lla ett \u00f6ga p\u00e5 golvet d\u00e4r du parkerar bilen och g\u00e5 igenom bilens motorhuv d\u00e5 och d\u00e5 f\u00f6r att se om det finns n\u00e5gra l\u00e4ckor som syns fr\u00e5n motorens ovansida.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 280SL felaktiga br\u00e4nslesystemslangar<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r att avsluta v\u00e5r lista \u00f6ver Mercedes 280SL-problem ska vi ocks\u00e5 n\u00e4mna problem med br\u00e4nslesystemet. I stycket om motorproblem i den h\u00e4r artikeln har vi redan n\u00e4mnt defekta br\u00e4nsleinjektorer. Problemet h\u00e4r \u00e4r att motorn lutar under sv\u00e4ngar vilket s\u00e4tter tryck p\u00e5 insprutarna och g\u00f6r att de utvecklar problem med t\u00e4tningarna som omger dem.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r detta h\u00e4nder kan br\u00e4nsle b\u00f6rja l\u00e4cka, vilket ocks\u00e5 \u00e4r farligt eftersom det kan brinna p\u00e5 nolltid. Br\u00e4nsleslangarna som skickar br\u00e4nslet till injektorerna kan ocks\u00e5 f\u00f6rs\u00e4mras med tiden vilket kan orsaka \u00e4nnu allvarligare br\u00e4nslel\u00e4ckage.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r \u00e4r Mercedes 280SL s\u00e5 popul\u00e4r?<\/h3>\n\n\n\n

Anledningen till att Mercedes 280SL \u00e4r s\u00e5 popul\u00e4r \u00e4r att det helt enkelt inte finns s\u00e5 m\u00e5nga av dessa. Dessutom \u00e4r alla medvetna om att 280SL erbjuder oklanderligt h\u00f6gkvalitativa byggmaterial som f\u00e5r bilen att k\u00e4nnas dyr och of\u00f6rst\u00f6rbar.<\/p>\n\n\n\n

280SL ser fantastisk ut och det \u00e4r ocks\u00e5 delvis d\u00e4rf\u00f6r folk \u00e4lskar den s\u00e5 mycket. Slutligen, om du fr\u00e5gar en Mercedes-klassikerentusiast om vilken Mercedes-klassiker som k\u00f6r b\u00e4st \u00e4r chansen stor att Mercedes 280SL kommer att hamna p\u00e5 en av de tre f\u00f6rsta platserna p\u00e5 den listan.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r kallas Mercedes 280SL f\u00f6r Pagoda?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes 280SL designades av en man vid namn Paul Bracq som kom p\u00e5 den coola takdesignen p\u00e5 280SL. Folk b\u00f6rjade kalla 280SL f\u00f6r ”Pagoda” eftersom taket liknar taken p\u00e5 ett tempel i Fj\u00e4rran \u00d6stern. N\u00e4r detta smeknamn b\u00f6rjade anv\u00e4ndas tog det inte l\u00e5ng tid innan folk b\u00f6rjade kalla 280SL Pagoda \u00f6ver hela v\u00e4rlden.<\/p>\n\n\n\n

Det konkava taket \u00e4r en av de definierande egenskaperna hos 280SL s\u00e5 det \u00e4r helt logiskt att 280SL f\u00f6rblir ih\u00e5gkommen p\u00e5 grund av sitt tak och p\u00e5 grund av m\u00e5nga andra saker.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes 280SL en bra investering?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes 280SL Pagoda \u00e4r verkligen en bra investering av flera sk\u00e4l. Till att b\u00f6rja med finns det helt enkelt inte s\u00e5 m\u00e5nga av dessa, vilket inneb\u00e4r att de som \u00e4r i bra skick nu kan h\u00e4mta enorma summor pengar.<\/p>\n\n\n\n

Om vi tar en titt p\u00e5 280SL-v\u00e4rdekartorna kommer vi att se att v\u00e4rdet p\u00e5 dessa st\u00e4ndigt stiger. P\u00e5 det hela taget borde 280SL vara en bra investering, men det \u00e4r om\u00f6jligt att s\u00e4ga med s\u00e4kerhet.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes 280SL \u00e4r en klassisk tv\u00e5sitsig Mercedes roadster\/coupe som introducerades 1963 och slutade tillverkas 1971. Mer \u00e4n 48 000 av dessa byggdes ursprungligen f\u00f6r hela planeten. Vissa uppskattningar tyder p\u00e5<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4445,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4444"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4444"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4444\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4446,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4444\/revisions\/4446"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4445"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4444"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4444"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4444"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}