{"id":4441,"date":"2022-05-24T09:16:02","date_gmt":"2022-05-24T09:16:02","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4441"},"modified":"2022-05-24T09:16:05","modified_gmt":"2022-05-24T09:16:05","slug":"ar-mercedes-w209-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-mercedes-w209-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Mercedes W209 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes W209 CLK-klass \u00e4r en mellanstor lyxig 2-d\u00f6rrars coup\u00e9 baserad p\u00e5 W211 E-klass. W209 var i produktion mellan 2002 och 2009. Under denna tid s\u00e5lde Mercedes ganska m\u00e5nga av dessa vilket st\u00e4ller fr\u00e5gan \u00e4r Mercedes W209 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r den. W209 \u00e4r verkligen en bra bil eftersom den kombinerar lyxen fr\u00e5n W211 E-Klass med en smidigare 2-d\u00f6rrars coup\u00e9design. W209 finns med en hel del motoralternativ som b\u00f6rjar med mindre fyrcylindriga motorer och g\u00e5r upp till de tv\u00e5 h\u00f6gsta CLK-motorerna, CLK Black Series och CLK DTM.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller designen \u00e4r W209 mest i linje med vad Mercedes erbj\u00f6d p\u00e5 den tiden, men en tv\u00e5d\u00f6rrars coup\u00e9 gjorde verkligen W209 mer tilltalande f\u00f6r de flesta. W209 finns \u00e4ven som cabriolet, men den mest fantastiskt snygga CLK-modellen genom tiderna \u00e4r den galna CLK GTR-racerbilen.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighetsm\u00e4ssigt kan W209 vara riktigt bra om du tar v\u00e4l hand om den, men vi kommer att n\u00e4mna n\u00e5gra av de vanligaste W209-problemen. V\u00e4rdet p\u00e5 dessa \u00e4r stort nuf\u00f6rtiden eftersom de kan k\u00f6pas f\u00f6r lite pengar. Praktiskt \u00e4r inte den h\u00e4r bilens b\u00e4sta egenskap eftersom det trots allt \u00e4r en 2-d\u00f6rrars bil.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W209 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

CLK W209-motoruppst\u00e4llningen b\u00f6rjar med den minsta CLK200 Kompressor som erbjuder en 1,8 liter 4-cylindrig raktmotor med 163 h\u00e4stkrafter. D\u00e4refter f\u00f6ljer CLK240 med en 2,6 liters 6-cylindrig motor med 170 h\u00e4stkrafter och CLK280 med en 3,0 liters 6-cylindrig motor med 231 h\u00e4stkrafter, som f\u00f6rde CLK in i ett omr\u00e5de med \u00f6ver 200 h\u00e4stkrafter.<\/p>\n\n\n\n

Motorpaletten slutar dock inte d\u00e4r eftersom W209 \u00e4ven finns i varianten CLK320 med sin 3,2L V6-motor med 220 hk och CLK350 med sin 3,5L 272 hk motor. CLK500 kommer med antingen en 5,0L V8 eller en 5,5L V8 med 306hp\/388hp. CLK 55 AMG har ocks\u00e5 en 5,5L-motor, men med 367 hk.<\/p>\n\n\n\n

CLK 63 AMG f\u00e5r den legendariska 6,2L V8:an med naturlig insugning med 481 hk, DTM f\u00e5r samma motor med 582 hk och Black Series f\u00e5r ocks\u00e5 6,2L, men med 507 hk. Dieselmodellerna W209 finns ocks\u00e5 som CLK220 CDI, CLK270CDI och CLK320CDI med 150 hk\/170 hk\/225 hk.<\/p>\n\n\n\n

De mest effektiva W209-motorerna \u00e4r dieselvarianterna. W209 levereras med antingen en 5-v\u00e4xlad automatl\u00e5da eller manuell f\u00f6r mindre potenta varianter. Alla \u00e4r strikt bakhjulsdrivna bilar.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W209 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes W209 \u00e4r en 2-d\u00f6rrars version av W211 E-Klass och det \u00e4r uppenbart s\u00e5 fort du l\u00e4gger \u00f6gonen p\u00e5 W209. W209 kom dock i ett g\u00e4ng varianter, men de tv\u00e5 mest popul\u00e4ra \u00e4r den vanliga coup\u00e9n och cabrioleten. AMG-modellerna \u00e4r bredare, s\u00e4rskilt AMG Black Series och DTM. Den coolaste CLK:n \u00e4r dock utan tvekan CLK GTR.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren i W209 \u00e4r mer eller mindre densamma som i W211 E-Klass vilket inneb\u00e4r att den ser daterad ut, men \u00e4r funktionell. N\u00e4r det g\u00e4ller k\u00f6rupplevelsen k\u00f6rs W209 i f\u00f6rsta hand som en lyxkup\u00e9, men AMG-versionerna \u00e4r mycket mer dynamiska. P\u00e5 det hela taget k\u00f6r W209 extremt trevligt, \u00e4ven efter alla dessa \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W209 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

W209 CLK-klass kan vara extremt p\u00e5litlig om du tar v\u00e4l hand om den. W211 E-Klass \u00e4r i stort sett likadan vilket inneb\u00e4r att b\u00e5da dessa kan h\u00e5lla extremt l\u00e4nge om du tar hand om dem p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. De vanligaste W209-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med motorn, motorkylning, v\u00e4xell\u00e5dan, oljel\u00e4ckage och elektronik.<\/p>\n\n\n\n

W209 \u00e4r en relativt l\u00e4tt bil att arbeta med, s\u00e4rskilt om man j\u00e4mf\u00f6r med moderna Mercedes-kuponger. P\u00e5 det hela taget \u00e4r W209 ocks\u00e5 ganska prisv\u00e4rd att underh\u00e5lla om du bara beh\u00f6ver utf\u00f6ra regelbundet \u00e5terkommande underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W209 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

W209 \u00e4r numera n\u00e5got av ett fynd, s\u00e4rskilt n\u00e4r man bet\u00e4nker att n\u00e5gra av de mest fantastiska Mercedes-bilarna genom tiderna \u00e4r baserade p\u00e5 samma chassi. Du kan f\u00e5 dessa f\u00f6r en br\u00e5kdel av kostnaderna f\u00f6r den nya E-Klass coup\u00e9 och m\u00e5nga h\u00e4vdar att CLK 63 AMG fortfarande \u00e4r den b\u00e4sta Mercedes E-Klass coup\u00e9.<\/p>\n\n\n\n

W209 \u00e4r inte s\u00e5 speciell n\u00e4r det g\u00e4ller praktiska egenskaper eftersom den bara har tv\u00e5 d\u00f6rrar och ett litet bagageutrymme. Den konvertibla versionen \u00e4r \u00e4nnu s\u00e4mre n\u00e4r det g\u00e4ller plats f\u00f6r baks\u00e4tet och eftersom takmekanismen \u00e4ter upp bagageutrymmet n\u00e4r taket \u00e4r nedf\u00e4llt.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W209 CLK-klass ett bra k\u00f6p?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes CLK-klass W209 kan vara ett riktigt bra k\u00f6p. V8-modellerna \u00e4r fortfarande extremt underh\u00e5llande att k\u00f6ra, och med tanke p\u00e5 det r\u00e5dande utsl\u00e4ppsklimatet h\u00e5ller V8 2-d\u00f6rrars Mercedes kup\u00e9er p\u00e5 att g\u00e5 ur produktion. Om du har m\u00f6jlighet att k\u00f6pa en W209 AMG b\u00f6r du definitivt g\u00f6ra det eftersom dessa bilar \u00e4r en fr\u00f6jd att k\u00f6ra och titta p\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Om du kan str\u00e4cka din budget till CLK DTM eller CLK Black Series kommer du troligen att tj\u00e4na en del pengar l\u00e4ngre fram eftersom dessa bara stiger i v\u00e4rde. CLK GTR kostar ungef\u00e4r 10 miljoner dollar i dag, s\u00e5 om du kan k\u00f6pa den \u00e4r du, grattis, extremt rik.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan en Mercedes W209 h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

W209 Mercedes CLK-klass kan l\u00e4tt h\u00e5lla n\u00e5gra hundra tusen mil om du tar hand om den p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. De kan h\u00e5lla \u00e4nnu l\u00e4ngre \u00e4n s\u00e5, men du m\u00e5ste vara beredd att utf\u00f6ra vissa st\u00f6rre \u00f6versyner av bilens motor- och fj\u00e4dringskomponenter.<\/p>\n\n\n\n

Med tanke p\u00e5 att W209 \u00e4r baserad p\u00e5 W211 b\u00f6r det inte vara n\u00e5got problem alls att passera en miljon mil med W209.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W209 s\u00e4ker?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes W209 \u00e4r nu en 20 \u00e5r gammal bil vilket inneb\u00e4r att den inte \u00e4r den s\u00e4kraste och nyaste Mercedes-modellen p\u00e5 blocket. Krocktestorganisationer har betygsatt W209 med 4\/5 stj\u00e4rnor, vilket inneb\u00e4r att den presterar hyfsat bra.<\/p>\n\n\n\n

W209 saknar dock n\u00e4r det g\u00e4ller mjukvarus\u00e4kerhetsfunktioner eftersom den bara har upp till 40 % av alla anv\u00e4ndbara funktioner som moderna bilar har. P\u00e5 det hela taget b\u00f6r du inte oroa dig alltf\u00f6r mycket f\u00f6r s\u00e4kerheten, men f\u00f6rv\u00e4nta dig inte att bilen \u00e4r lika s\u00e4ker som en E-Klass Coup\u00e9 fr\u00e5n 2020.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes W209 CLK-klass \u00e4r en mellanstor lyxig 2-d\u00f6rrars coup\u00e9 baserad p\u00e5 W211 E-klass. W209 var i produktion mellan 2002 och 2009. Under denna tid s\u00e5lde Mercedes ganska m\u00e5nga av dessa<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4442,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4441"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4441"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4441\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4443,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4441\/revisions\/4443"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4442"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4441"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4441"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4441"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}