{"id":4435,"date":"2022-05-24T09:13:44","date_gmt":"2022-05-24T09:13:44","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4435"},"modified":"2022-05-24T09:13:47","modified_gmt":"2022-05-24T09:13:47","slug":"ar-mercedes-w218-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-mercedes-w218-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Mercedes W218 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes W218 \u00e4r en fyrd\u00f6rrars snygg coup\u00e9 baserad p\u00e5 W212-chassit och tillverkades mellan 2011 och 2018. CLS-klassen (W218) var pionj\u00e4r i det h\u00e4r segmentet, men den konkurrerar numera med BMW 6-serien och Audi A7 Sportback.<\/p>\n\n\n\n

Det h\u00e4r segmentet finns f\u00f6r dem som vill ha en exklusiv verkst\u00e4llande mellanstor tysk lyxsedan, men som f\u00f6redrar att s\u00e5dana sedans \u00e4r mer stilfulla och uppseendev\u00e4ckande. Detta inneb\u00e4r att W218 \u00e4r en W212 i en dyr tr\u00e4ningsoverall, men \u00c4r Mercedes W218 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

W218 \u00e4r helt klart en bra bil av flera olika sk\u00e4l. Till att b\u00f6rja med kommer den med massor av kraftfulla och sofistikerade gas- och dieselmotorer. Den ser fantastisk ut b\u00e5de inuti och utanf\u00f6r, s\u00e4rskilt modellen efter faceliftet som fortfarande ser ut som om den var f\u00f6dd ig\u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

W218 \u00e4r ocks\u00e5 hyfsat p\u00e5litlig, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att tala om. V\u00e4rdeaspekten \u00e4r stark med den h\u00e4r, s\u00e4rskilt W218 f\u00f6re facelift. Praktiken \u00e4r ocks\u00e5 hygglig, men bilen h\u00e5lls tillbaka en aning av sin lutande taklinje som f\u00f6rs\u00e4mrar huvudutrymmet bak\u00e5t och sikten runtomkring.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W218 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes W218-utbudet b\u00f6rjar med CLS350\/CLS400 BlueEfficiency som erbjuder en 3,5 liters V6 med 306 hk. CLS500 har en 4,7L V8 med 410 hk. Den b\u00e4sta gas W218-varianten \u00e4r CLS 63 AMG som kommer med en 5,5L BiTurbo V8 med 585 hk. Alla dessa \u00e4r sofistikerade men \u00e4r inte de b\u00e4sta n\u00e4r det g\u00e4ller br\u00e4nsleeffektivitet.<\/p>\n\n\n\n

Diesel W218-paletten b\u00f6rjar med CLS250d som f\u00e5r en 2,5L 4-cylindrig turbomotor med 204 hk, n\u00e4sta i raden \u00e4r CLS350 som \u00e4r den starkaste diesel W218-drivlinan eftersom den erbjuder mer \u00e4n 300 hk i sin starkaste form. Dessa \u00e4r inte lika kraftfulla som W218-gasmotorerna, men de \u00e4r betydligt effektivare.<\/p>\n\n\n\n

W218 \u00e4r i f\u00f6rsta hand en RWD-bil, men vissa versioner finns med 4MATIC AWD som tillval. Dessutom kommer tidigare W218-modeller med en 7-v\u00e4xlad automatl\u00e5da medan nyare modeller efter facelift kommer med den nyare och mer avancerade 9-v\u00e4xlade automatl\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W218 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes W218 \u00e4r en snygg coup\u00e9version av W212, vilket inneb\u00e4r att den erbjuder tillr\u00e4ckligt med utrymme med den extra stil som f\u00f6ljer med en coup\u00e9. D\u00e4rf\u00f6r har W218 raml\u00f6sa f\u00f6nster och en sluttande taklinje som g\u00f6r att bilen ser extremt elegant ut. W218 efter faceliftet \u00e4r \u00e4nnu snyggare och sl\u00e5r utan tvekan den nuvarande CLS-klassen.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller k\u00f6rupplevelsen k\u00f6r W218 som den ser ut. Det inneb\u00e4r att det \u00e4r en lyxlimousin med den extra utstr\u00e5lningen av en sportbil i coup\u00e9form. Den mest dynamiska W218-modellen \u00e4r utan tvekan CLS 63 AMG. Dessutom \u00e4r interi\u00f6ren i W218 densamma som i W212, men en CLS kommer med b\u00e4ttre utrustning direkt fr\u00e5n fabriken.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W218 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes CLS W218 \u00e4r mer eller mindre likadan som E-Klass W212 n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet. Det inneb\u00e4r att den b\u00f6r h\u00e5lla l\u00e4nge, s\u00e4rskilt om du underh\u00e5ller den tillr\u00e4ckligt bra. De vanligaste W218-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med luftfj\u00e4dringen, motorn, v\u00e4xell\u00e5dan, elektroniken och olika l\u00e4ckor fr\u00e5n kylsystemet eller oljel\u00e4ckage.<\/p>\n\n\n\n

Nyckeln till ett njutbart W218-\u00e4gande \u00e4r att alltid underh\u00e5lla den n\u00e4r rekommendationerna kr\u00e4ver det. Om du g\u00f6r det b\u00f6r bilen l\u00e4tt kunna h\u00e5lla i hundratusentals mil. Hur som helst \u00e4r W218 en p\u00e5litlig bil, men se till att \u00f6verv\u00e4ga en s\u00e5dan endast om alla underh\u00e5lls- och servicejournaler finns med.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W218 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

W218-modellen f\u00f6re facelift \u00e4r numera ett fynd med tanke p\u00e5 vad den erbjuder. En snygg, tidl\u00f6s 4-d\u00f6rrars coup\u00e9 med starka och p\u00e5litliga motorer \u00e4r n\u00e5got du inte ska f\u00f6rv\u00e4nta dig att kosta lika mycket som en helt ny japansk ekonomibil med bar ryggrad. Det \u00e4r dock underh\u00e5llet som st\u00e5r f\u00f6r kostnaderna, s\u00e5 om du \u00f6verv\u00e4ger att k\u00f6pa en s\u00e5dan m\u00e5ste du vara medveten om att dessa inte \u00e4r billiga att driva.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r W218 bra och d\u00e5lig p\u00e5 samma g\u00e5ng. De goda sakerna \u00e4r att den bekv\u00e4mt kan rymma upp till fyra personer och att den har ett stort bagageutrymme. Det d\u00e5liga \u00e4r att fem personer inte kan sitta i W218 och att den lutande taklinjen \u00e4ter upp huvudutrymmet bak\u00e5t.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Mercedes W218?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes W218 \u00e4r ett bra fynd nuf\u00f6rtiden, men den kostar ganska mycket pengar att trimma. CLS350 \u00e4r den b\u00e4sta att k\u00f6pa p\u00e5 bensinavdelningen medan CLS350d \u00e4r den b\u00e4sta att skaffa i dieselkatalogen. Leta alltid efter exemplar med alla servicehistorikrapporter n\u00e4rvarande eftersom dessa \u00e4r viktigare \u00e4n sj\u00e4lva k\u00f6rstr\u00e4ckan.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan b\u00f6r du \u00f6verv\u00e4ga att k\u00f6pa W218, men du b\u00f6r ocks\u00e5 kolla in Audi A7 och BMW 6-serien fr\u00e5n den h\u00e4r eran. Dessa tre \u00e4r extremt v\u00e4lmatchade vilket inneb\u00e4r att de kan byta slag i flera dagar.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan en Mercedes W218 h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes W218 kan h\u00e5lla n\u00e5gra hundra tusen mil utan att beh\u00f6va st\u00f6rre \u00f6versyner. Det enda s\u00e4ttet att uppn\u00e5 detta bekv\u00e4mt \u00e4r att underh\u00e5lla bilen n\u00e4r det beh\u00f6vs. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r 200 000+ mil p\u00e5 klockan en definitiv m\u00f6jlighet.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att W218 efter faceliftet \u00e4r det b\u00e4ttre alternativet \u00f6verlag, b\u00e5de f\u00f6r att den \u00e4r nyare och f\u00f6r att den inte lider av lika m\u00e5nga problem som W218 f\u00f6re faceliftet. P\u00e5 det hela taget \u00e4r W218 byggd f\u00f6r att h\u00e5lla, men bara om du g\u00f6r det s\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes CLS b\u00e4ttre \u00e4n Audi A7?<\/h4>\n\n\n\n

Audi A7 och Mercedes CLS \u00e4r h\u00e5rda rivaler eftersom de mer eller mindre presenterar samma upplevelse med ett annat tillv\u00e4gag\u00e5ngss\u00e4tt. BMW 6-serien brukade ocks\u00e5 ing\u00e5 i den h\u00e4r gruppen, men BMW best\u00e4mde sig f\u00f6r att l\u00e4gga ner den till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r BMW 8-serien som \u00e4r b\u00e5de dyrare och kraftfullare \u00e4n dessa tv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r A7 och CLS verkligen n\u00e4ra matchade. A7 \u00e4r lite dyrare eftersom den \u00e4r lite nyare. CLS \u00e4r den bekv\u00e4mare bilen och \u00e4ldre m\u00e4nniskor f\u00f6redrar den framf\u00f6r A7. A7 \u00e4r lite mer ungdomlig, mer dynamisk, men den kan inte m\u00e4ta sig med CLS n\u00e4r det g\u00e4ller komfort.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes W218 \u00e4r en fyrd\u00f6rrars snygg coup\u00e9 baserad p\u00e5 W212-chassit och tillverkades mellan 2011 och 2018. CLS-klassen (W218) var pionj\u00e4r i det h\u00e4r segmentet, men den konkurrerar numera med BMW<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4436,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4435"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4435"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4435\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4437,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4435\/revisions\/4437"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4436"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4435"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4435"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4435"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}