{"id":4432,"date":"2022-05-24T09:12:57","date_gmt":"2022-05-24T09:12:57","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4432"},"modified":"2022-05-24T09:13:00","modified_gmt":"2022-05-24T09:13:00","slug":"vanliga-problem-med-mercedes-w218","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-mercedes-w218\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Mercedes W218"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes Benz W218 \u00e4r en fyrad\u00f6rrars coup\u00e9 baserad p\u00e5 Mercedes Benz E-klass (W212). W218 var i produktion mellan 2011 och 2018 och ersattes senare av C257 som fortfarande \u00e4r i produktion. CLS delar de flesta av sina delar med W212 vilket inneb\u00e4r att dessa tv\u00e5 \u00e4r lika n\u00e4r det g\u00e4ller underh\u00e5ll och tillf\u00f6rlitlighet.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r W219 tillf\u00f6rlitlig som helhet och den b\u00f6r h\u00e5lla ganska l\u00e4nge. De vanligaste W218-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med luftfj\u00e4dringen, motorn, oljel\u00e4ckage, elen och v\u00e4xell\u00e5dan. De flesta av dessa kan l\u00f6sas med bra gammalt f\u00f6rebyggande underh\u00e5ll, vilket \u00e4r fallet med de flesta tyska premiumbilar.<\/p>\n\n\n\n

Om du inte underh\u00e5ller den i r\u00e4tt tid kommer bilen att drabbas av en m\u00e4ngd olika problem under hela sin livstid. Till exempel \u00e4r luftfj\u00e4dringsproblem dyra att \u00e5tg\u00e4rda och du m\u00e5ste ibland betala ut n\u00e5gra tusen dollar f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda dem.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r W218 en riktigt bra bil som sannolikt kommer att st\u00e5 sig under tidens g\u00e5ng. CLS-Klassen \u00e4r en av Mercedes CLS-modeller som \u00e4r en av de snyggaste, och W218 facelift AMG-modellen \u00e4r fortfarande den kraftfullaste och mest sp\u00e4nnande CLS som finns.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W218 luftfj\u00e4dringsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes AIRMATIC \u00e4r namnet p\u00e5 Mercedes egenutvecklade luftfj\u00e4dringssystem. Tidiga iterationer av systemet \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att drabbas av problem mycket oftare medan senare modeller verkar klara sig mycket b\u00e4ttre. Verkligheten \u00e4r att dessa system \u00e4r komplexa och beh\u00f6ver st\u00e4ndigt underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen med W218-luftfj\u00e4dring \u00e4r relaterade till luftkompressorn, krockkuddarna och luftfj\u00e4drarna. N\u00e4r dessa misslyckas \u00e4r den b\u00e4sta \u00e5tg\u00e4rden att byta ut dem. Det finns dock n\u00e5gra specialister d\u00e4r ute som kan reparera n\u00e5gra av dessa f\u00f6r endast en br\u00e5kdel av kostnaden, men dessa reparationer \u00e4r inte alls lika bra som ers\u00e4ttningsdelar \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W218 motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

W218 Mercedes bensinmotorer \u00e4r i allm\u00e4nhet tillf\u00f6rlitliga, men de lider ibland av skramlande ljud och oj\u00e4mn tomg\u00e5ng. Se till att kontrollera om motorn har haft oljebyte i r\u00e4tt tid eftersom dessa \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att f\u00f6rbruka mycket olja, \u00e4ven om de inte anv\u00e4nds s\u00e5 mycket.<\/p>\n\n\n\n

W218 Mercedes dieselmotorer \u00e4r ocks\u00e5 i allm\u00e4nhet tillf\u00f6rlitliga, med undantag f\u00f6r den fyrcylindriga instegsmotorn som ofta verkar ha problem med br\u00e4nsleinsprutningen. CLS250d \u00e4r instegsdieselmotorn f\u00f6r CLS, men de flesta v\u00e4ljer att hoppa \u00f6ver den eftersom den \u00e4r lite f\u00f6r liten f\u00f6r en s\u00e5 stor bil.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W218 l\u00e4cker<\/h2>\n\n\n\n

W218 Mercedes CLS \u00e4r en \u00e4kta tysk lyxbil vilket inneb\u00e4r att den erbjuder en extremt trevlig upplevelse i vardagen samtidigt som den l\u00e4cker olja d\u00e5 och d\u00e5. Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en begagnad W218 b\u00f6r du se till att g\u00e5 igenom alla t\u00e4tningar och slangar eftersom dessa ibland l\u00e4cker olja.<\/p>\n\n\n\n

Oljel\u00e4ckage verkar inte vara ett alltf\u00f6r stort problem f\u00f6r de flesta m\u00e4nniskor, men verkligheten \u00e4r att ett oljel\u00e4ckage kan orsaka m\u00e5nga problem, s\u00e4rskilt om det kommer i kontakt med ledningsn\u00e4t eller n\u00e5gra varma komponenter under huven. Se till att \u00e4ven kontrollera kylsystemslangarna eftersom de ibland ocks\u00e5 \u00e4r ben\u00e4gna att l\u00e4cka.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W218 elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

De allra f\u00f6rsta W218 Mercedes-modellerna \u00e4r nu mer \u00e4n 10 \u00e5r gamla vilket inneb\u00e4r att de har sett b\u00e4ttre dagar. Elektriska problem \u00e4r ett vanligt drag hos \u00e4ldre komplexa lyxbilar och W218 \u00e4r en av dem. Dessa problem inkluderar vanligtvis felaktiga elektriska s\u00e4ten, felaktiga elektriska f\u00f6nster och ett felaktigt elektriskt soltak.<\/p>\n\n\n\n

Infotainmentsystemet i bilen \u00e4r i allm\u00e4nhet tillf\u00f6rlitligt, men se till att uppdatera systemet till den senaste generationen, vilket ofta verkar l\u00f6sa ett g\u00e4ng problem. P\u00e5 det hela taget b\u00f6r du g\u00e5 igenom alla bilens inre elektriska str\u00f6mbrytare och funktioner eftersom de \u00e4r en k\u00e4nd \u00f6m punkt f\u00f6r b\u00e5de W218 och W212.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W218 transmissionsfr\u00e5gor<\/h2>\n\n\n\n

W218 finns i tv\u00e5 olika v\u00e4xell\u00e5dsvarianter, en 7-v\u00e4xlad 7G Tronic automatl\u00e5da eller en 9G-Tronic 9-v\u00e4xlad automatl\u00e5da. Mellan de tv\u00e5 kan 7G klara h\u00f6gre vridmoment vilket \u00e4r anledningen till att Mercedes oftast anv\u00e4nder den till \u00e4ldre modeller med h\u00f6gre vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen med v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r f\u00f6rdr\u00f6jda v\u00e4xlingar, ryckiga v\u00e4xlingar och konstiga ljud. Se till att kontrollera om bilen har f\u00e5tt sin transmissionsolja utbytt med korrekta intervall eftersom problem som orsakas av brist p\u00e5 transmissionsolja tenderar att adderas med tiden och orsaka en myriad av problem.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W218 en bra bil?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes W218 \u00e4r verkligen en riktigt bra bil, b\u00e5de f\u00f6r att den representerar ett stort v\u00e4rde och f\u00f6r att den inte \u00e4r f\u00f6r gammal. W218:s exteri\u00f6rdesign anses fortfarande av m\u00e5nga som helt enkelt k\u00e4ftsm\u00e4llar, s\u00e4rskilt modellen efter faceliftet som utan tvekan ser b\u00e4ttre ut \u00e4n den nuvarande generationen av CLS.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren visar sin \u00e5lder lite mer, men den \u00e4r fylld med massor av h\u00f6gkvalitativa material och smart placerade v\u00e4xlar. P\u00e5 det hela taget \u00e4r W218 en riktigt bra bil eftersom den ser bra ut b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt, den kommer med m\u00e5nga kraftfulla motorer, \u00e4r bekv\u00e4m, tyst och fortfarande ganska p\u00e5litlig.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan en Mercedes W218 h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes W218 kan h\u00e5lla n\u00e5gra hundra tusen mil utan att beh\u00f6va st\u00f6rre \u00f6versyner. I det h\u00e4r fallet \u00e4r W218 mer eller mindre samma sak som W212. Om du fr\u00e5gar vilken taxichauff\u00f6r som helst i Europa vilken bil de tycker \u00e4r b\u00e4st f\u00f6r s\u00e5dana h\u00e4r \u00e4ndam\u00e5l kommer de troligen att s\u00e4ga att det \u00e4r W212.<\/p>\n\n\n\n

Det som \u00e4r bra \u00e4r att CLS anv\u00e4nder samma underlag, chassi, motor och v\u00e4xell\u00e5da som W212, vilket garanterar tillf\u00f6rlitlighet och livsl\u00e4ngd. W218 ser dock mycket mer premium ut och i stort sett alla modeller kommer med massor av utrustning fr\u00e5n fabriken.<\/p>\n\n\n\n

Vilken W218 Mercedes \u00e4r b\u00e4st?<\/h4>\n\n\n\n

2018 \u00e5rs Mercedes W218 CLS 63 AMG \u00e4r den b\u00e4sta W218 som finns och den allra b\u00e4sta Mercedes CLS-modellen genom tiderna. 18 CLS 63 AMG har en 5,5L V8 BiTurbo-motor med 5,5L V8 BiTurbo-motor med 577hk och 590lb-ft vridmoment som g\u00f6r att bilen kan n\u00e5 60mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 cirka 3,5 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

Visst, en bil med en 5,5L V8 kommer aldrig att vara billig att underh\u00e5lla, men den h\u00e4r modellen av CLS \u00e4r fortfarande den allra b\u00e4sta som finns, vilket inneb\u00e4r att v\u00e4rdet p\u00e5 dessa borde vara starkt ett tag till.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes Benz W218 \u00e4r en fyrad\u00f6rrars coup\u00e9 baserad p\u00e5 Mercedes Benz E-klass (W212). W218 var i produktion mellan 2011 och 2018 och ersattes senare av C257 som fortfarande \u00e4r i<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4433,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4432"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4432"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4432\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4434,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4432\/revisions\/4434"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4433"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4432"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4432"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4432"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}