{"id":4429,"date":"2022-05-23T09:47:54","date_gmt":"2022-05-23T09:47:54","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4429"},"modified":"2022-05-23T09:47:58","modified_gmt":"2022-05-23T09:47:58","slug":"ar-mercedes-w220-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-mercedes-w220-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Mercedes W220 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes Benz W220 var Mercedes lyxsedan mellan 1998 och 2005. Faceliftet av W220 kom 2002 och det lyckades g\u00f6ra W220 mycket mer tillf\u00f6rlitlig och d\u00e4rmed \u00e5tg\u00e4rda m\u00e5nga problem som pl\u00e5gade W220 f\u00f6re faceliftet. Hur som helst var faceliftet inte tillr\u00e4ckligt f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda W220:s rykte. S\u00e5 \u00e4r Mercedes W220 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W220 kan vara en hyfsad bil om du hittar en i gott skick och en som har sk\u00f6tts ordentligt. Dessa \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r h\u00f6ga underh\u00e5llskostnader \u00e4ven om de inte kostar s\u00e5 mycket pengar. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r m\u00e5nga som k\u00f6per dem inte g\u00f6r allt som kr\u00e4vs f\u00f6r att de ska vara ett v\u00e4rt k\u00f6p.<\/p>\n\n\n\n

W220 kommer med m\u00e5nga olika motoralternativ som 6-cylindriga, 8-cylindriga och 12-cylindriga motorer. W220 \u00e4r i f\u00f6rsta hand en RWD-bil, men du har m\u00f6jlighet att v\u00e4lja en AWD 4MATIC-modell om du s\u00e5 \u00f6nskar. Alla kommer med en 5-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da. W220 ser bra ut fr\u00e5n utsidan, men insidan har inte \u00e5ldrats s\u00e5 bra.<\/p>\n\n\n\n

Om den \u00e4r utrustad med ett fungerande luftfj\u00e4dringssystem \u00e4r W220 fortfarande en bekv\u00e4m bil att k\u00f6ra. Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r l\u00e5ngt ifr\u00e5n anst\u00e4ndig, men v\u00e4rdena p\u00e5 dessa \u00e4r extremt bra. Praktiskt sett \u00e4r det en fullstor fyrad\u00f6rrars lyxsedan, vilket inneb\u00e4r att utrymmet inte \u00e4r n\u00e5got problem \u00f6verhuvudtaget.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W220 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

W220 kommer med en ganska omfattande motorpalett som b\u00f6rjar med S280-modellen och dess 2,8L V6 med 204 hk. N\u00e4sta i raden \u00e4r S320 med en 3,2L V6 och 224 hk. S350 f\u00e5r en 3,8L V6 med 245 hk och S430 f\u00e5r en 4,3L V8 med 280 hk. En av de mest popul\u00e4ra W220-modellerna \u00e4r S500 med sin 5,0L V8 och 306 hk.<\/p>\n\n\n\n

De allra b\u00e4sta modellerna \u00e4r S55 AMG med sin 5,5 liters V8 och 500 hk, S600 med sin 5,5 liters V12 med 500 hk och den toppspecificerade S65 AMG som ger hela 612 hk. W220 finns ocks\u00e5 med tv\u00e5 dieselalternativ, en S320 CDI med en 3,2 liters V6-diesel med 200 h\u00e4stkrafter och en 4,0 liters V8-diesel med 250 h\u00e4stkrafter.<\/p>\n\n\n\n

Alla dessa \u00e4r kopplade till en 5-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da med vridmomentomvandlare. W220 \u00e4r en bil med fyrhjulsdrift, men 4MATIC fanns som tillval f\u00f6r de flesta modeller. Effektiviteten \u00e4r inte s\u00e5 bra, men det kommer med territoriet eftersom Mercedes inte riktigt f\u00f6rs\u00f6kte g\u00f6ra W220 s\u00e5 effektiv, s\u00e4rskilt eftersom den f\u00e5r samma motor som den eldsprutande Pagani Zonda.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W220 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Designen p\u00e5 W220 m\u00f6ttes aldrig riktigt med alltf\u00f6r mycket uppskattning, s\u00e4rskilt eftersom faceliftmodellen ser mer eller mindre identisk ut med modellen f\u00f6re facelift. W220 finns i tv\u00e5 karossvarianter, en fullstor lyxsedan med kortare hjulbas eller en lyxsedan med l\u00e5ng hjulbas. Mercedes erbj\u00f6d \u00e4ven CL-klassen vid den tiden som i princip var en W220 coup\u00e9 med tv\u00e5 d\u00f6rrar.<\/p>\n\n\n\n

W220 k\u00f6rs som en tung 2000-talssedan brukar g\u00f6ra. Den \u00e4r inte dynamisk, och \u00e4ven den 612 hk starka S65 AMG k\u00e4nns inget annat \u00e4n en lyxlimousin. P\u00e5 det hela taget \u00e4r komforten stark med W220, men bara om allt fungerar.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W220 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes W220 \u00e4r en av de minst p\u00e5litliga Mercedes S-klassmodellerna, om inte den minst p\u00e5litliga. Modellen f\u00f6re facelift led av allvarlig rost medan modellen efter facelift inte anv\u00e4nde vattenbaserad f\u00e4rg och d\u00e4rmed var\/\u00e4r mycket b\u00e4ttre.<\/p>\n\n\n\n

Andra vanliga W220-problem \u00e4r f\u00f6rknippade med att luftfj\u00e4dringen h\u00e4nger ihop, att styrsystemet upplever momentstyrning, att elen \u00e4r trasig och att det finns problem med motorn. W220 \u00e4r en bil som kr\u00e4ver mycket underh\u00e5ll, s\u00e4rskilt om du v\u00e4ljer de toppspecificerade V8- och V12- bensinmotorerna.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W220 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

W220 har skrivits ner som en galning och kan nu k\u00f6pas f\u00f6r bara n\u00e5gra tusenlappar. Tro dock inte att underh\u00e5llskostnaderna f\u00f6r W220 ocks\u00e5 har minskat, f\u00f6r det har de inte. W220 \u00e4r fortfarande en bil som kr\u00e4ver mycket underh\u00e5ll, s\u00e4rskilt eftersom den tenderar att g\u00e5 s\u00f6nder ganska ofta.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller praktiska egenskaper \u00e4r W220 s\u00e5 bra som alla fullstora lyxsedaner kan bli. Den erbjuder ett kavalleri\u00f6st passagerarutrymme, s\u00e4rskilt den l\u00e5nga modellen. Bagageutrymmet \u00e4r ocks\u00e5 enormt medan sikten inte \u00e4r den b\u00e4sta. P\u00e5 det hela taget \u00e4r W220 en praktisk bil, men den \u00e4r inte riktigt det perfekta valet f\u00f6r livliga stadsgator och smala luckor i trafiken.<\/p>\n\n\n\n

FAQ avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W220 en s\u00e4ker bil?<\/h4>\n\n\n\n

I Mercedes Benz S-klass sortimentet finns n\u00e5gra av v\u00e4rldens s\u00e4kraste bilar och W220 var ocks\u00e5 en av v\u00e4rldens s\u00e4kraste bilar n\u00e4r den kom ut. Numera \u00e4r W220 fortfarande en riktigt s\u00e4ker bil, b\u00e5de f\u00f6r att den \u00e4r enorm och f\u00f6r att den \u00e4r byggd med ett tydligt fokus p\u00e5 att h\u00e5lla sina passagerare s\u00e4kra.<\/p>\n\n\n\n

Om s\u00e4kerhet \u00e4r din prioritet \u00e4r det knappast n\u00e5gra andra bilar fr\u00e5n slutet av 90-talet och b\u00f6rjan av 20-talet som \u00e4r lika s\u00e4kra som W220. W220 har dock inga moderna s\u00e4kerhetsfunktioner och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r den inte kan konkurrera med moderna ekonomibilar, \u00e4n mindre med S-klassmodellerna W222 och W223.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en W220 Mercedes S-klass?<\/h4>\n\n\n\n

Att k\u00f6pa en W220 Mercedes \u00e4r ett stort \u00e5tagande eftersom dessa bilar \u00e4r notoriskt ben\u00e4gna att g\u00e5 s\u00f6nder. Det finns helt enkelt alldeles f\u00f6r m\u00e5nga som pl\u00e5gar W220 f\u00f6r att n\u00e5gon ska kunna rekommendera W220 med god vilja. S-klassen efter faceliftet (2002 och upp\u00e5t) \u00e4r betydligt b\u00e4ttre, fr\u00e4mst f\u00f6r att den inte rostar lika mycket som de tidigare modellerna.<\/p>\n\n\n\n

Om du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att k\u00f6pa W220, g\u00e5 igenom bilens servicehistorik och f\u00f6rs\u00f6k hitta ett exemplar som har h\u00e5llits i fungerande skick sedan den kom ut. Bilar med h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka \u00e4r inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis ett problem om de har tagits om hand.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r \u00e4r Mercedes S-klass s\u00e5 framg\u00e5ngsrik?<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz Sonderklasse (specialklass) var och \u00e4r fortfarande en synonym f\u00f6r o\u00f6vertr\u00e4ffad lyx. S-klassen har kontinuerligt satt standarden inom segmentet f\u00f6r fullstora lyxbilar och alla andra bilar f\u00f6rs\u00f6ker sedan dess komma ikapp S-klassen.<\/p>\n\n\n\n

Anledningen till att S-klassen \u00e4r s\u00e5 framg\u00e5ngsrik \u00e4r att den verkligen erbjuder den h\u00f6gsta niv\u00e5n av lyx av alla tyska lyxsedaner i fullstorlek. Det fanns n\u00e5gra tillf\u00e4llen d\u00e5 BMW och Audi erbj\u00f6d produkter av h\u00f6gre kvalitet, men Mercedes var alltid snabb att \u00e5terta titeln.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes Benz W220 var Mercedes lyxsedan mellan 1998 och 2005. Faceliftet av W220 kom 2002 och det lyckades g\u00f6ra W220 mycket mer tillf\u00f6rlitlig och d\u00e4rmed \u00e5tg\u00e4rda m\u00e5nga problem som pl\u00e5gade<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4430,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4429"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4429"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4429\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4431,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4429\/revisions\/4431"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4430"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4429"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4429"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4429"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}