{"id":4426,"date":"2022-05-23T09:47:05","date_gmt":"2022-05-23T09:47:05","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4426"},"modified":"2022-05-23T09:47:07","modified_gmt":"2022-05-23T09:47:07","slug":"vanliga-problem-med-mercedes-w220","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-mercedes-w220\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Mercedes W220"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes W220 \u00e4r Mercedes flaggskepp, en fyrad\u00f6rrars sedan som tillverkades mellan 1999 och 2006. Den \u00e4r den fj\u00e4rde generationen av S-klassen och anses allm\u00e4nt vara den s\u00e4msta S-klassen hittills. Anledningen till att de flesta anser att W220 \u00e4r den s\u00e4msta \u00e4r att den kom i en tid d\u00e5 Mercedes slutade att g\u00f6ra \u00f6verkonstruerade bilar f\u00f6r att spara pengar.<\/p>\n\n\n\n

W220 \u00e4r ocks\u00e5 en av de minst p\u00e5litliga Mercedes-sedanerna i allm\u00e4nhet eftersom den lider av en m\u00e4ngd olika problem som kan f\u00f6rst\u00f6ra hela \u00e4garupplevelsen. De vanligaste Mercedes W220-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med rost, luftfj\u00e4dringssystemet, elen, styrsystemet och slutligen motorn.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga av dessa \u00e4r allvarliga och f\u00f6rekommer vanligtvis p\u00e5 alla W220-modeller vilket inneb\u00e4r att du sannolikt kommer att st\u00f6ta p\u00e5 alla dessa om du v\u00e4ljer en W220. Visst kommer f\u00f6rebyggande underh\u00e5ll att spela en stor roll f\u00f6r att undertrycka de flesta av bilens problem, men W220 \u00e4r helt enkelt inte lika v\u00e4lbyggd som en S-klass brukar vara.<\/p>\n\n\n\n

Oavsett vilket, se till att g\u00f6ra en grundlig inspektion f\u00f6re k\u00f6pet om du \u00e4r ute efter en W220. G\u00e5 igenom alla de problem som n\u00e4mns ovan i stor detalj eftersom vissa av dessa kan kosta n\u00e5gra tusen dollar att \u00e5tg\u00e4rda. W220 \u00e4r en sv\u00e5r bil att \u00e4ga och kallas av en anledning f\u00f6r den s\u00e4msta S-klassen genom tiderna.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W220 rostproblem<\/h2>\n\n\n\n

W220 \u00e4r tyv\u00e4rr ocks\u00e5 ben\u00e4gen att drabbas av allvarlig rost, s\u00e4rskilt modellen f\u00f6re facelift. Rost tenderar att samlas under bilen, i de inre hjulhusen, runt str\u00e5lkastarna, under st\u00f6tf\u00e5ngarna och till och med p\u00e5 vissa fj\u00e4dringskomponenter. Det \u00e4r sv\u00e5rt att \u00e5tg\u00e4rda rost, och d\u00e4rf\u00f6r b\u00f6r du f\u00f6rs\u00f6ka hitta en W220 utan rost alls.<\/p>\n\n\n\n

Tornet \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nt f\u00f6r att ackumulera rost med tiden, vilket inneb\u00e4r att utbytesdelar \u00e4r den troliga l\u00f6sningen f\u00f6r allvarlig korrosion. Om korrosionen inte \u00e5tg\u00e4rdas i tid kan den f\u00f6rst\u00f6ra bilens \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rde, s\u00e5 mycket att W220:an d\u00e5 kostar mindre \u00e4n ett \u00e5rs underh\u00e5llskostnader.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W220 luftfj\u00e4dringssystem<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes W220 \u00e4r en certifierad lowrider, inte f\u00f6r att fj\u00e4dringen \u00e4r utformad med lowriderl\u00e4ge i \u00e5tanke, utan snarare f\u00f6r att bilen tenderar att sjunka p\u00e5 grund av luftfj\u00e4dringsproblem. Det finns m\u00e5nga W220-modeller runt om i v\u00e4rlden som praktiskt taget kysser golvet eftersom luftfj\u00e4dringssystemet \u00e4r s\u00e5 d\u00e5ligt som det bara g\u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen med luftfj\u00e4dringen \u00e4r defekta luftfj\u00e4drar, luftl\u00e4ckor och en d\u00e5ligt fungerande luftpump. Dessa kan kosta en hel del pengar att ers\u00e4tta, men vissa specialister s\u00e4ger att de kan reparera dem f\u00f6r bara en br\u00e5kdel av kostnaden. Hur som helst, om du st\u00f6ter p\u00e5 en W220 som h\u00e4nger av sig \u00e4r det troligt att luftfj\u00e4dringssystemet \u00e4r trasigt.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W220 elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Rostproblem, luftfj\u00e4dringsproblem och elektriska problem \u00e4r en del av Mercedes W220:s domedagstriad. Det betyder att dessa tre typer av problem \u00e4r s\u00e5 d\u00e5liga att de vanligtvis f\u00f6rst\u00f6r hela \u00e4garupplevelsen. Elektriska problem \u00e4r m\u00e5nga och b\u00f6rjar med d\u00e5liga str\u00e5lkastare, d\u00e5liga d\u00f6rrar med mjukst\u00e4ngning, felaktiga str\u00f6mbrytare, problem med ABC-pumpen och ett dr\u00e4nerande batteri.<\/p>\n\n\n\n

Det slutar inte d\u00e4r eftersom W220 ocks\u00e5 lider av felaktiga elektriska f\u00f6nster, ett felaktigt elektriskt soltak, en felaktig vevstaksgivare, problem med klusterlampor, radioproblem och en hel del annat. Du b\u00f6r skaffa dig en OBD-l\u00e4sare och alltid ha den i bilen eftersom du kommer att beh\u00f6va den med en W220.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W220 problem med styrsystemet<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes W220 \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att drabbas av ett problem som kallas ”torque steer”. Det h\u00e4nder n\u00e4r du accelererar och bilen och bilen styr utan att du egentligen vill det. Problemet h\u00e4r beror fr\u00e4mst p\u00e5 fj\u00e4dringen och hjuluppst\u00e4llningen som ofta tenderar att g\u00e5 i otakt av olika anledningar.<\/p>\n\n\n\n

Bakhjulen \u00e4r inte v\u00e4nda \u00e5t det optimala h\u00e5llet vid acceleration, vilket g\u00f6r att hela bilen styr. Detta \u00e4r naturligtvis ett stort problem, s\u00e5 se till att \u00e5tg\u00e4rda det n\u00e4rhelst det intr\u00e4ffar.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W220 motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r att avrunda listan \u00f6ver W220 gremlins m\u00e5ste vi ocks\u00e5 prata om motorerna. Verkligheten \u00e4r att W220-motorerna inte alls \u00e4r lika op\u00e5litliga som vissa andra komponenter \u00e4r, men OM 628-motorn \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r timingproblem, M137-motorn l\u00e4cker olja samtidigt som b\u00e5de M137- och M275-motorn kostar mycket pengar att underh\u00e5lla.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r motorerna i W220 inte perfekta, men de \u00e4r en bit \u00f6ver fj\u00e4dringen, elen och den fruktade vattenbaserade f\u00e4rgen som verkar rosta som om bilen vore ett sjunket skepp.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W220 verkligen s\u00e5 d\u00e5lig?<\/h3>\n\n\n\n

Ja, det \u00e4r den. Sk\u00e4len till varf\u00f6r det \u00e4r s\u00e5 \u00e4r m\u00e5nga. Till att b\u00f6rja med \u00e4r W220 en S-klass, vilket inneb\u00e4r att den representerar det allra h\u00f6gsta skiktet i Mercedes Benz-katalogen. D\u00e4rf\u00f6r borde bilen vara ett f\u00f6red\u00f6me f\u00f6r andra billigare Mercedes-modeller att f\u00f6lja. W220 \u00e4r op\u00e5litlig, den saknar kvalitet och den ser konstig ut.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget f\u00f6rtj\u00e4nar W220 verkligen allt d\u00e5ligt rykte eftersom den verkligen \u00e4r s\u00e4mre \u00e4n alla andra Mercedes Benz S-klassmodeller. Det betyder inte att det \u00e4r ett strikt nej att k\u00f6pa en s\u00e5dan, men du b\u00f6r vara medveten om vad du ger dig in i.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Mercedes W220?<\/h4>\n\n\n\n

Om du gillar hur W220 ser ut och du avs\u00e4tter en betydande summa pengar f\u00f6r underh\u00e5llskostnader kan W220 i b\u00e4sta fall vara ett hyfsat k\u00f6p. Bilen f\u00f6rtj\u00e4nar sitt d\u00e5liga rykte, men om du vet hur du k\u00f6per en bil och tar hand om den kan W220 tj\u00e4na dig som alla andra bilar d\u00e4r ute.<\/p>\n\n\n\n

Spela inte f\u00f6rv\u00e5nad om du hamnar med en stor reparationsr\u00e4kning och g\u00e5 inte lugnt in i den goda natten f\u00f6r W220 \u00e4r ett problem som v\u00e4ntar p\u00e5 att h\u00e4nda.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den b\u00e4sta W220-modellen att k\u00f6pa?<\/h4>\n\n\n\n

Oavsett vilken motor du vill ha, satsa alltid p\u00e5 W220-modellerna efter faceliftet eftersom de \u00e4r mycket b\u00e4ttre \u00e4n modellerna f\u00f6re faceliftet. De anv\u00e4nder inte vattenbaserad f\u00e4rg vilket inneb\u00e4r att de \u00e4r mycket mer tillf\u00f6rlitliga.<\/p>\n\n\n\n

S430 anses vara en mer p\u00e5litlig modell medan S500 inte \u00e4r alltf\u00f6r annorlunda. S55 och S600 \u00e4r extremt dyra att driva och underh\u00e5lla.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes W220 \u00e4r Mercedes flaggskepp, en fyrad\u00f6rrars sedan som tillverkades mellan 1999 och 2006. Den \u00e4r den fj\u00e4rde generationen av S-klassen och anses allm\u00e4nt vara den s\u00e4msta S-klassen hittills. Anledningen<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4427,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4426"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4426"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4426\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4428,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4426\/revisions\/4428"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4427"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4426"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4426"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4426"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}