{"id":4423,"date":"2022-05-23T09:45:43","date_gmt":"2022-05-23T09:45:43","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4423"},"modified":"2022-05-23T09:45:46","modified_gmt":"2022-05-23T09:45:46","slug":"ar-mercedes-w222-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-mercedes-w222-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Mercedes W222 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes W222 S-klass \u00e4r den f\u00f6reg\u00e5ende generationen av S-klassmodellen, vilket inneb\u00e4r att den nu \u00e4r n\u00e4stan 10 \u00e5r gammal. W222 \u00e4r fortfarande en mycket popul\u00e4r modell och m\u00e5nga k\u00e4nner inte ens behov av att uppgradera till W223 \u00e4nnu. Men \u00e4r Mercedes W222 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Ja, Mercedes W222 \u00e4r verkligen en riktigt bra bil eftersom den balanserar kostnader, lyx, stil och praktiska egenskaper. W222 kommer med en m\u00e4ngd olika motorer, bland annat 6-cylindriga, 8-cylindriga och till och med 12-cylindriga motorer f\u00f6r toppmodellerna. Den levereras uteslutande med en automatisk v\u00e4xell\u00e5da och de flesta modellerna \u00e4r RWD.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt finns W222 i fyra olika konfigurationer, antingen med kort hjulbas eller l\u00e5ng hjulbas, en fyrd\u00f6rrars sedan, en cabriolet eller en coup\u00e9. Alla dessa ser fantastiska ut i sin egen r\u00e4tt, och det g\u00f6r \u00e4ven interi\u00f6ren i alla W222-modeller, s\u00e4rskilt modellerna efter faceliftet fr\u00e5n 2018 och upp\u00e5t.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighetsm\u00e4ssigt kan W222 vara b\u00e4ttre och vi kommer att n\u00e4mna de vanligaste W222-problemen i den h\u00e4r artikeln. Praktiskt sett \u00e4r W222 s\u00e5 bra som en sedan kan bli med ett enormt bagageutrymme och enorma m\u00e4ngder utrymme. N\u00e4r det g\u00e4ller v\u00e4rde g\u00f6r W222 ingen besvikelse eftersom du kan f\u00e5 dem f\u00f6r bara en br\u00e5kdel av vad de kostade f\u00f6r 5-10 \u00e5r sedan.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W222 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

W222-utbudet b\u00f6rjar med S400 som erbjuder en 6-cylindrig 3,0 liter motor med 333 hk. S500 erbjuder en 4,7L V8 med 455 hk, S600 erbjuder 600 hk fr\u00e5n en 6,0L V12. W222 efter faceliftet erbjuder en S450 i st\u00e4llet f\u00f6r S400 med samma motor och 367 hk. S560 ers\u00e4tter S500 och den kommer nu med en 4,0L V8 med 470 hk.<\/p>\n\n\n\n

Den toppspecificerade S600 \u00e4r samma som i pre-faceliftmodellen. Den allra \u00f6versta delen av W222-utbudet utg\u00f6rs av de h\u00f6gpresterande sedanserna S63 AMG och S65 AMG. S63 kommer med en 4,0L BiTurbo V8 med 612 hk medan den mest fantastiska S65 AMG f\u00e5r en 630 hk stark 6,0L AMG-f\u00f6rst\u00e4rkt V12-raket med 630 hk.<\/p>\n\n\n\n

S-klassen finns ocks\u00e5 i n\u00e5gra dieselalternativ, bland annat S350d och S400d. B\u00e5da dessa f\u00e5r samma 3,0L V6 med antingen 286 hk eller 340 hk. 4MATIC finns som tillval utom f\u00f6r AMG-modellerna som endast f\u00e5r 4MATIC. 7G-Tronic \u00e4r den vanligaste l\u00e5dan f\u00f6r W220-modellerna f\u00f6re facelift och AMG-modellerna medan 9G \u00e4r f\u00f6r modellerna efter facelift.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W222 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt \u00e4r W222 snygg, s\u00e4rskilt i coup\u00e9form. Cabriolet \u00e4r det minst popul\u00e4ra alternativet av alla, men det ser fantastiskt ut. Den mest popul\u00e4ra modellen \u00e4r S-klassen med kort hjulbas eftersom den \u00e4r tillr\u00e4ckligt l\u00e5ng f\u00f6r de flesta. W220 f\u00e5r Swarowski-kristall inbyggt i str\u00e5lkastarna vilket g\u00f6r att bilen ser fantastisk ut.<\/p>\n\n\n\n

W220 var ocks\u00e5 den allra f\u00f6rsta bilen som har LED-lampor i hela bilen. Interi\u00f6ren i W220 \u00e4r som ett palats tack vare tv\u00e5 stora bredbildssk\u00e4rmar som styr n\u00e4stan alla bilens funktioner. W222 efter faceliftet \u00e4r den snyggare b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt, men W222 f\u00f6re faceliftet ser betydligt nyare ut \u00e4n vad den faktiskt \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Chassi- och fj\u00e4dringsinst\u00e4llningen \u00e4r inriktad p\u00e5 komfort framf\u00f6r allt. K\u00f6rningen \u00e4r mjuk, s\u00e4tena \u00e4r mjuka och ljudisoleringen \u00e4r o\u00f6vertr\u00e4ffad. Endast AMG-modellerna \u00e4r p\u00e5 den styvare sidan, men det \u00e4r att v\u00e4nta med h\u00f6gpresterande sedans.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W222 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

W222 efter faceliftet \u00e4r mycket mer tillf\u00f6rlitlig \u00e4n modellen f\u00f6re faceliftet, men W222 som helhet \u00e4r inte den mest tillf\u00f6rlitliga S-klassen som finns. De vanligaste problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med bilens elektronik, fj\u00e4dringen, motorn, oljel\u00e4ckage, b\u00e4ltesstr\u00e4ckare och v\u00e4xell\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W222 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes S-klass W222 representerar ett stort v\u00e4rde p\u00e5 andrahandsmarknaden eftersom den underskrider S-klass W223 med en enorm marginal. Det \u00e4r W220 efter faceliftet du ska k\u00f6pa eftersom den ser mycket b\u00e4ttre ut, \u00e4r mycket mer tillf\u00f6rlitlig och har nyare och mer avancerade motorer. W222 kan fortfarande konkurrera med bilar som \u00e4r mycket dyrare.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller praktiska egenskaper \u00e4r W220 den allra h\u00f6gsta niv\u00e5n av vad du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig av en sedan. Modellen med l\u00e5ng hjulbas har ett enormt utrymme och alla modeller har ett enormt bagageutrymme. Sikten kanske inte \u00e4r den b\u00e4sta och parkeringen kanske inte \u00e4r den l\u00e4ttaste, men det h\u00f6r till saken.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W222 b\u00e4ttre \u00e4n Mercedes W223?<\/h4>\n\n\n\n

S-klass W223 \u00e4r en b\u00e4ttre bil \u00e4n W222, men det \u00e4r v\u00e4ntat eftersom W223 \u00e4r n\u00e4stan 10 \u00e5r nyare. Skillnaderna mellan de tv\u00e5 \u00e4r dock inte s\u00e5 l\u00e5ngt ifr\u00e5n varandra som man kan tro. W222-modellen efter faceliftet \u00e4r fortfarande en riktigt konkurrenskraftig fullstor lyxsedan och den kan till och med sl\u00e5 n\u00e5gra av W223-konkurrenterna.<\/p>\n\n\n\n

W223 \u00e4r helt enkelt p\u00e5 en annan niv\u00e5 eftersom den mer liknar ett rymdskepp \u00e4n en bil. Jag tycker dock att b\u00e5de W222 f\u00f6re och efter faceliftet ser b\u00e4ttre ut \u00e4n W223, s\u00e4rskilt framifr\u00e5n.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W222 en bra begagnad bil?<\/h4>\n\n\n\n

Att k\u00f6ra ett enormt lyxigt Mercedes-flaggskepp som daglig f\u00f6rare \u00e4r inget som de flesta g\u00f6r. Visst \u00e4r W222 cool, men dess enorma storlek \u00e4r bara meningsfull om du lever av att vara chauff\u00f6r. V\u00e4rdem\u00e4ssigt \u00e4r W222 bra eftersom den erbjuder m\u00e5nga lyxiga bekv\u00e4mligheter f\u00f6r priset, men det betyder \u00e4nd\u00e5 inte att W222 \u00e4r en vardaglig typ av bil.<\/p>\n\n\n\n

W222 kostar ocks\u00e5 mycket pengar att underh\u00e5lla, s\u00e5 l\u00e5t dig inte luras att tro att underh\u00e5llskostnaderna minskar i v\u00e4rde. Tv\u00e4rtom, ju \u00e4ldre de h\u00e4r bilarna blir, desto dyrare blir de att driva.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den b\u00e4sta karosstypen f\u00f6r Mercedes W222?<\/h4>\n\n\n\n

W222 med kort hjulbas \u00e4r den b\u00e4sta att skaffa eftersom den \u00e4r tillr\u00e4ckligt stor, men inte \u00f6verdrivet stor f\u00f6r att g\u00f6ra ditt liv extremt sv\u00e5rt. Coup\u00e9-karosstilen ser b\u00e4st ut fr\u00e5n alla m\u00f6jliga vinklar, men endast tv\u00e5 d\u00f6rrar g\u00f6r att det \u00e4r v\u00e4rt att k\u00f6pa den om du inte ofta transporterar bakre passagerare.<\/p>\n\n\n\n

Cabriolet W222 \u00e4r en nischprodukt vilket inneb\u00e4r att det inte finns s\u00e5 m\u00e5nga bilar som kan konkurrera med W222 cabriolet.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes W222 S-klass \u00e4r den f\u00f6reg\u00e5ende generationen av S-klassmodellen, vilket inneb\u00e4r att den nu \u00e4r n\u00e4stan 10 \u00e5r gammal. W222 \u00e4r fortfarande en mycket popul\u00e4r modell och m\u00e5nga k\u00e4nner inte<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4424,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4423"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4423"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4423\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4425,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4423\/revisions\/4425"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4424"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4423"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4423"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4423"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}