{"id":4420,"date":"2022-05-23T09:44:41","date_gmt":"2022-05-23T09:44:41","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4420"},"modified":"2022-05-23T09:44:45","modified_gmt":"2022-05-23T09:44:45","slug":"vanliga-problem-med-mercedes-w222","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-mercedes-w222\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Mercedes W222"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes Benz W222 \u00e4r den tidigare generationen av S-klass, vilket inneb\u00e4r att den kostar betydligt mindre \u00e4n den nya W223-modellen, men erbjuder 90 % av den totala upplevelsen. W222 ligger fortfarande f\u00f6re och kan l\u00e4tt konkurrera med n\u00e5gra av v\u00e4rldens nyaste fullstora lyxsedaner.<\/p>\n\n\n\n

W222 klarade sig inte s\u00e5 bra n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet, men det finns betydande skillnader mellan modellen f\u00f6re och efter faceliftet. Modellen efter facelift \u00e4r mycket b\u00e4ttre eftersom Mercedes lyckades \u00e5tg\u00e4rda m\u00e5nga problem som pl\u00e5gade modellen f\u00f6re facelift direkt fr\u00e5n produktionslinjen.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste W222-problemen \u00e4r kopplade till v\u00e4xell\u00e5dan, oljel\u00e4ckage, b\u00e4ltesstr\u00e4ckare, elektriska problem och problem med luftfj\u00e4dring. Verkligheten \u00e4r att en s\u00e5 komplex bil som S-klass alltid kommer att kr\u00e4va att du underh\u00e5ller den s\u00e5 bra som m\u00f6jligt. Annars kommer reparations- och underh\u00e5llskostnaderna att \u00f6ka avsev\u00e4rt.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r W222 inte den mest tillf\u00f6rlitliga S-klass du kan k\u00f6pa, men det \u00e4r en av de b\u00e4sta S-klassmodellerna du kan k\u00f6pa. Den \u00e4r ganska ny, men den kostar inte alls lika mycket som den helt nya W223-modellen, s\u00e4rskilt med tanke p\u00e5 de nuvarande problemen med leveranskedjan.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W222 transmissionsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Transmissionen p\u00e5 W222 \u00e4r inte direkt felaktig i sig sj\u00e4lv. Visst, det finns vissa problem med v\u00e4xell\u00e5dan, t.ex. ostadiga v\u00e4xlingar, f\u00f6rdr\u00f6jda v\u00e4xlingar och bristande reaktionsf\u00f6rm\u00e5ga, men problemet h\u00e4r \u00e4r att placeringen av generatorn och avgassystemet inneb\u00e4r att v\u00e4xell\u00e5dans ledningsn\u00e4t kan skadas p\u00e5 grund av h\u00f6ga temperaturer.<\/p>\n\n\n\n

Dessa ligger helt enkelt alldeles f\u00f6r n\u00e4ra varandra, vilket inneb\u00e4r att s\u00e5dana problem vanligtvis leder till att v\u00e4xell\u00e5dan v\u00e4grar att v\u00e4xla i parkeringsl\u00e4ge eller helt g\u00e5r ur v\u00e4xel. Problemet \u00e4r s\u00e5 stort att Mercedes till och med utf\u00e4rdade en omfattande \u00e5terkallelse som omfattade praktiskt taget alla Mercedes Benz S350-modeller. Se till att kontrollera om den modell du tittar p\u00e5 har ing\u00e5tt i \u00e5terkallelsen eller inte.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W222 problem med oljel\u00e4ckage<\/h2>\n\n\n\n

W222 \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nd f\u00f6r potentiella oljel\u00e4ckage, s\u00e4rskilt p\u00e5 pre-faceliftmodellen fr\u00e5n 2014. T\u00e4tningsringen mellan styrsp\u00e4nnaren och motorhuset \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att l\u00e4cka olja vilket kan orsaka alla m\u00f6jliga problem. F\u00f6r det f\u00f6rsta hamnar oljan vanligtvis p\u00e5 v\u00e4gen, vilket g\u00f6r att alla andra trafikanter riskerar att f\u00f6rlora kontrollen \u00f6ver bilen.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r det andra kan oljan hamna p\u00e5 st\u00e4llen som ledningsn\u00e4t, vilket kan orsaka en m\u00e4ngd problem med bilens elektriska system. Mercedes har ocks\u00e5 utf\u00e4rdat en \u00e5terkallelse p\u00e5 grund av detta och det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att de v\u00e4rsta oljel\u00e4ckorna vanligtvis \u00e4r f\u00f6rknippade med turbodieselmotorn OM651.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W222 problem med b\u00e4ltesstr\u00e4ckare<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes utf\u00e4rdade tv\u00e5 \u00e5terkallelser f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problem med b\u00e4ltesstr\u00e4ckarna p\u00e5 b\u00e5de f\u00f6rars\u00e4tet och det fr\u00e4mre passagerars\u00e4tet. Problemet \u00e4r att sp\u00e4nnaren inte kalibrerades korrekt av fabriken. Detta kan leda till att sp\u00e4nnaren inte kan ge den sp\u00e4nning som kr\u00e4vs f\u00f6r att skydda dig vid en olycka.<\/p>\n\n\n\n

Om sp\u00e4nnaren misslyckas \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r riskerna f\u00f6r katastrofala skador mycket stora. D\u00e4rf\u00f6r b\u00f6r du inspektera den W222 du tittar p\u00e5 f\u00f6r att se om dessa problem har l\u00f6sts framg\u00e5ngsrikt. Det \u00e4r aldrig en bra id\u00e9 att riskera det med s\u00e4kerhetsb\u00e4ltena eftersom de \u00e4r en viktig del av den \u00f6vergripande bils\u00e4kerheten.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W222 elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes W222 S-klass \u00e4r en extremt komplex bil eftersom den erbjuder n\u00e4stan allt som en bil kan erbjuda. Som s\u00e5dan kommer bilen med massor av elektriska prylar som \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder fr\u00e5n tid till annan. Mercedes PRE-SAFE-systemet \u00e4r ett k\u00e4nt fel i W222 och var ocks\u00e5 en del av en \u00e5terkallelse under produktionen av W222.<\/p>\n\n\n\n

Ett annat elektriskt problem med W222 \u00e4r det som \u00e4r f\u00f6rknippat med systemet f\u00f6r n\u00f6dkontakttj\u00e4nster som ibland tappar str\u00f6mmen. Infotainmentsystemet \u00e4r ibland k\u00e4nt f\u00f6r att reagera l\u00e5ngsamt och till och med helt st\u00e4nga av sig sj\u00e4lvt under k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W222 luftfj\u00e4dringsproblem<\/h2>\n\n\n\n

En Mercedes S-klass \u00e4r en bil som alltid ska ha ett sofistikerat luftfj\u00e4dringssystem. Vi \u00e4r dock alla medvetna om att ett luftfj\u00e4dringssystem \u00e4r komplext och ofta kan orsaka problem. AIRMATIC-systemet som \u00e4r monterat p\u00e5 W222 \u00e4r faktiskt inte lika problematiskt som vissa tidigare luftfj\u00e4dringssystem fr\u00e5n Mercedes, men \u00e4nd\u00e5 uppst\u00e5r det ibland problem.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen med luftfj\u00e4dring \u00e4r f\u00f6rlust av kompression, problem med krockkuddar och att bilen sjunker \u00e5t det ena eller andra h\u00e5llet. Hur som helst l\u00f6ses de flesta luftfj\u00e4dringsproblem med f\u00f6rebyggande underh\u00e5ll, men \u00e4ven med r\u00e4tt underh\u00e5ll kan en luftfj\u00e4dring misslyckas.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W222 v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes W222 S-klass har f\u00f6rlorat en hel del i v\u00e4rde sedan den f\u00f6rst kom ut 2013. Bilen kan dock fortfarande erbjuda dig den h\u00f6gsta niv\u00e5n av lyx, s\u00e4rskilt om du v\u00e4ljer en modell efter faceliftet. Det kan vara en dyr bil att underh\u00e5lla och det kanske inte \u00e4r den mest p\u00e5litliga begagnade S-klassen, men den \u00e4r verkligen v\u00e4rd det.<\/p>\n\n\n\n

Anledningen till att W222 \u00e4r ett bra k\u00f6p just nu \u00e4r att den balanserar kostnader med lyx riktigt bra. Den kan fortfarande konkurrera med helt nya fullstora lyxsedaner i m\u00e5nga avseenden och m\u00e5nga S-klass\u00e4gare anser att W222 efter faceliftet \u00e4r en b\u00e4ttre bil \u00e4n den helt nya W223 S-klassen.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den b\u00e4sta Mercedes W222-modellen att k\u00f6pa?<\/h4>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta W222-modellen att k\u00f6pa \u00e4r utan tvekan post-facelift S560 eftersom den erbjuder en 4.0L BiTurbo V8 och den lyckas vara \u00f6verl\u00e4gset bekv\u00e4m och till och med p\u00e5litlig. V8:an \u00e4r inte billig att underh\u00e5lla, den f\u00f6rbrukar mycket br\u00e4nsle och \u00e4r inte lika smidig som en V12:a.<\/p>\n\n\n\n

Den \u00e4r dock mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt kraftfull, den borde h\u00e5lla l\u00e4nge och den f\u00e5r S-klassen att k\u00e4nnas mer dynamisk och roligare att k\u00f6ra \u00e4n en 6-cylindrig motor samtidigt som den inte \u00e4r lika dyr som V12:an.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan en W222 Mercedes h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes \u00e4r ett av de m\u00e4rken som tillverkar bilar som k\u00e4nns som om de kan h\u00e5lla hela livet, och W222 \u00e4r verkligen en s\u00e5dan bil. P\u00e5 det hela taget b\u00f6r W222 kunna h\u00e5lla minst 200 000 mil med r\u00e4tt underh\u00e5ll utan att beh\u00f6va stora \u00f6versyner.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes Benz W222 \u00e4r den tidigare generationen av S-klass, vilket inneb\u00e4r att den kostar betydligt mindre \u00e4n den nya W223-modellen, men erbjuder 90 % av den totala upplevelsen. W222 ligger<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4421,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4420"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4420"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4420\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4422,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4420\/revisions\/4422"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4421"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4420"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4420"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4420"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}