{"id":4417,"date":"2022-05-23T09:43:05","date_gmt":"2022-05-23T09:43:05","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4417"},"modified":"2022-05-23T09:43:09","modified_gmt":"2022-05-23T09:43:09","slug":"vanliga-problem-med-mercedes-w116","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-mercedes-w116\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Mercedes W116"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes Benz S-klass \u00e4r synonymt med lyx och \u00e4r ocks\u00e5 toppen av Mercedes Benz lyxteknik. Sedan S-klassen kom ut har de flesta lyxsedaner betraktats som konkurrenter till S-klassen eftersom S-klassen alltid haft en mer privilegierad status, \u00e4ven j\u00e4mf\u00f6rt med sina tv\u00e5 h\u00e5rdaste rivaler, BWM 7-serien och Audi A8.<\/p>\n\n\n\n

Den allra f\u00f6rsta S-klassen, W116, introducerades redan i b\u00f6rjan av 1970-talet n\u00e4r Mercedes beslutade att Sonderklasse (specialklass) f\u00f6rtj\u00e4nade en s\u00e4rskild plats i Mercedes sortiment. Snabbt fram\u00e5t till 2021 sl\u00e4ppte Mercedes den sj\u00e4tte W223 S-klassen som fortfarande regerar \u00f6verl\u00e4gset, men W116 var den som startade allt.<\/p>\n\n\n\n

W116 anses vara en relativt p\u00e5litlig bil eftersom den bibeh\u00e5ller Mercedes of\u00f6rst\u00f6rbara \u00f6verkonstruerade design fr\u00e5n den tiden. W116 lider dock av problem i samband med rost, oljel\u00e4ckage och \u00f6kad oljef\u00f6rbrukning, f\u00f6rs\u00e4mrad inredning, problem med att starta och m\u00e5nga elektriska problem.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget anses W116 vara ett fynd av m\u00e5nga entusiaster av klassiska Mercedes, men du m\u00e5ste komma ih\u00e5g att en s\u00e5 gammal bil som W116 kr\u00e4ver mycket omsorg och engagemang.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W116 rostproblem<\/h2>\n\n\n\n

W116 \u00e4r en 50-\u00e5rig bil vilket inneb\u00e4r att de flesta W116-modeller har funnits med ganska l\u00e4nge. Alla vet att klassiska Mercedes-modeller och rostfl\u00e4ckar \u00e4r en vanlig angel\u00e4genhet. Om du \u00e4r intresserad av en W116 b\u00f6r du d\u00e4rf\u00f6r se till att kontrollera alla vanliga rostomr\u00e5den som d\u00f6rrtr\u00f6sklar, runt str\u00e5lkastarna, huven och bagageluckan, under bilen och golvet.<\/p>\n\n\n\n

Rost kan vara en fruktansv\u00e4rd motst\u00e5ndare f\u00f6r de flesta klassiska bilar vilket inneb\u00e4r att det ibland \u00e4r lite eller ingen mening att k\u00f6pa en bil som har allvarliga rostfl\u00e4ckar. Det \u00e4r mycket b\u00e4ttre att l\u00e4gga lite extra pengar p\u00e5 ett exemplar med sm\u00e5 eller inga rostfl\u00e4ckar eftersom det sparar pengar i l\u00e4ngden.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W116 oljel\u00e4ckage och problem med oljef\u00f6rbrukning<\/h2>\n\n\n\n

W116 \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att f\u00f6rbruka olja i en alarmerande takt, \u00e4ven om motorn \u00e4r i helt utm\u00e4rkt skick. Med tanke p\u00e5 att de flesta W116-modeller har hundratusentals mil p\u00e5 klockan blir dessa problem \u00e4nnu mer oroande. Dessutom kommer ett oljel\u00e4ckage att drastiskt \u00f6ka den totala oljef\u00f6rbrukningen.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r m\u00e5ste du g\u00f6ra ett grundligt test f\u00f6r att se om bilen lider av oljel\u00e4ckage, och om den g\u00f6r det b\u00f6r du laga det s\u00e5 snart som m\u00f6jligt. Om du inte g\u00f6r det kan bilen l\u00e4tt \u00f6verhettas och motorn kan g\u00e5 helt s\u00f6nder.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W116 inredningsdetaljer f\u00f6rs\u00e4mras<\/h2>\n\n\n\n

Medan Mercedes-modeller fr\u00e5n 70-talet erbjuder p\u00e5litlig mekanik, klarar de sig inte s\u00e5 bra n\u00e4r det g\u00e4ller p\u00e5litliga material f\u00f6r inredningsdetaljer. Detta inneb\u00e4r att bilar som W116 tenderar att drabbas av missf\u00e4rgning, sprickbildning och till och med r\u00f6tning av inredningsdetaljer.<\/p>\n\n\n\n

Se till att g\u00e5 igenom bilens interi\u00f6r och titta i varje h\u00f6rn och skrymsle f\u00f6r att se om bilen lider av allvarlig interi\u00f6rf\u00f6rst\u00f6ring. Att \u00e5tg\u00e4rda dessa kr\u00e4ver vanligtvis att du g\u00e5r igenom restaureringsv\u00e4gen vilket kostar mycket pengar.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W116 startproblem<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga Mercedes W116-\u00e4gare klagar p\u00e5 att bilen antingen inte vill starta eller v\u00e4grar att h\u00e5lla sig ig\u00e5ng. \u00c4gare har rapporterat att bilen beh\u00f6ver en hel del tid innan den n\u00e5r en anst\u00e4ndig driftstemperatur n\u00e4r motorn \u00e4ntligen b\u00f6rjar g\u00e5 p\u00e5 tomg\u00e5ng som det \u00e4r t\u00e4nkt.<\/p>\n\n\n\n

Att byta ut br\u00e4nslepumpen, br\u00e4nsleledningarna och m\u00e5nga andra slangar l\u00f6ser inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis problemet. Vissa s\u00e4ger att dessa problem beror p\u00e5 felaktiga spolarer, andra s\u00e4ger att det beror p\u00e5 en felaktig regulator. Ventilinjektorerna, br\u00e4nslef\u00f6rdelarna och pumpackumulatorn diskuteras ocks\u00e5 ofta som t\u00e4nkbara bovar.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W116 elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

W116 \u00e4r egentligen inte en bil som sprudlar av teknik, men ingen bil fr\u00e5n 1970-talet hade det som W116 hade. Fl\u00e4ktmotorn \u00e4r ett k\u00e4nt elektriskt fel p\u00e5 W116 medan elektriska f\u00f6nsterrutor \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder fr\u00e5n tid till annan. W116 \u00e4r ocks\u00e5 ben\u00e4gen att f\u00e5 problem med den yttre belysningen, b\u00e5de fram och bak.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e4tarna \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder, luftkonditioneringen \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder och br\u00e4nslepumpen \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att f\u00e5 bristande effekt. Allt som allt \u00e4r dessa en realitet n\u00e4r man \u00e4ger en gammal Mercedes och knappast n\u00e5gon kan f\u00f6rv\u00e4nta sig att \u00e4ga en 50-\u00e5rig bil utan att r\u00e5ka ut f\u00f6r elektriska problem av n\u00e5got slag.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Mercedes W116?<\/h4>\n\n\n\n

Om du vill k\u00e4nna dig som en kunglighet fr\u00e5n 1970-talet och inte har n\u00e5got emot att g\u00e5 miste om b\u00e4ttre S-klassmodeller \u00e4r W116 ett hyfsat val. Anledningen till att W116 \u00e4r billig \u00e4r att det inte \u00e4r s\u00e5 m\u00e5nga som \u00e4r intresserade av att k\u00f6pa en s\u00e5dan. Lyxbilar deprecierar som en galning eftersom de f\u00f6rlitar sig mycket p\u00e5 teknik.<\/p>\n\n\n\n

Att f\u00f6rlita sig p\u00e5 1970-talsteknik i en lyxbil \u00e4r \u00f6verfl\u00f6digt. Det betyder att den enda anledningen till att n\u00e5gon skulle k\u00f6pa en W116 \u00e4r att de \u00e4lskar arvet, designen och k\u00e4nslan av att k\u00f6ra en Mercedes flaggskeppsmodell fr\u00e5n 1970-talet.<\/p>\n\n\n\n

Kan man k\u00f6ra en Mercedes W116 till vardags?<\/h4>\n\n\n\n

Det \u00e4r otroligt sv\u00e5rt att dagligen k\u00f6ra en 50 \u00e5r gammal bil av en m\u00e4ngd olika sk\u00e4l. F\u00f6r det f\u00f6rsta \u00e4r dessa bilar inte alls lika bekv\u00e4ma som moderna lyxbilar \u00e4r. F\u00f6r det andra saknar de en massa s\u00e4kerhetsfunktioner som vi nu tar f\u00f6r givet. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r daglig k\u00f6rning av en W116 inte n\u00e5got som folk vill g\u00f6ra under l\u00e4ngre perioder.<\/p>\n\n\n\n

Bilar som W116 \u00e4r n\u00f6jesbilar, vilket inneb\u00e4r att de flesta tar dem p\u00e5 en joyride eller f\u00f6r att umg\u00e5s med sina klassiska Mercedes-v\u00e4nner. Det \u00e4r helgbilar som \u00e4r gjorda f\u00f6r rent n\u00f6je och inte f\u00f6r rusningstrafik.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W116 en investering?<\/h4>\n\n\n\n

Egentligen inte. Det \u00e4r om\u00f6jligt att s\u00e4ga om en bil kommer att stiga eller sjunka i v\u00e4rde med 100 % s\u00e4kerhet. Klassikermarknaden \u00e4r of\u00f6ruts\u00e4gbar, men W116 \u00e4r inte en bil som de flesta dr\u00f6mmer om. Men om du lyckas hitta en i nyskick och beh\u00e5ller den s\u00e5 l\u00e4nge kan du kanske se en viss avkastning efter ett tag.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget b\u00f6r du inte se W116 som en investering, eftersom det \u00e4r vettigare att njuta av bilen f\u00f6r vad den \u00e4r \u00e4n att hoppas att du en dag kan tj\u00e4na n\u00e5got p\u00e5 den.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes Benz S-klass \u00e4r synonymt med lyx och \u00e4r ocks\u00e5 toppen av Mercedes Benz lyxteknik. Sedan S-klassen kom ut har de flesta lyxsedaner betraktats som konkurrenter till S-klassen eftersom S-klassen<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4418,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4417"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4417"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4417\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4419,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4417\/revisions\/4419"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4418"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4417"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4417"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4417"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}