{"id":4411,"date":"2022-05-23T09:40:53","date_gmt":"2022-05-23T09:40:53","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4411"},"modified":"2022-05-23T09:40:56","modified_gmt":"2022-05-23T09:40:56","slug":"ar-mercedes-glc300-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-mercedes-glc300-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Mercedes GLC300 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes Benz GLC300 \u00e4r den mest popul\u00e4ra GLC-modellen, medan GLC i sig sj\u00e4lvt ocks\u00e5 \u00e4r en av de mest popul\u00e4ra bilmodellerna i hela Mercedes-katalogen. Men \u00e4r Mercedes GLC300 en bra bil? Levererar den tillr\u00e4ckligt mycket f\u00f6r att betraktas som kronjuvelen i Mercedes nuvarande SUV-utbud?<\/p>\n\n\n\n

Verkligheten \u00e4r att GLC300 \u00e4r en bra bil, men den brister j\u00e4mf\u00f6rt med konkurrenterna p\u00e5 grund av att den h\u00e4r generationen av GLC har f\u00f6rblivit i stort sett of\u00f6r\u00e4ndrad i merparten av 7-8 \u00e5r nej. GLC300 kommer med en 2,0 l fyrcylindrig motor i linje i b\u00e5de pre-facelift- och post-facelift-versionen.<\/p>\n\n\n\n

Designen p\u00e5 GLC300 \u00e4r snygg, s\u00e4rskilt f\u00f6r post-facelift-modellen som fortfarande ser konkurrenskraftig ut idag. Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att GLC efter facelift \u00e4ven finns i coup\u00e9form. Interi\u00f6rt b\u00f6rjar GLC:n visa sin \u00e5lder \u00e4nnu mer. Post-facelift-modellen klarar det b\u00e4ttre tack vare ett komplett widescreen-instrumentkluster.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r GLC300 hyfsad, men den lider av problem som \u00e4r v\u00e4rda att f\u00f6rdjupa sig i. GLC300 \u00e4r ocks\u00e5 en praktisk bil och den representerar ett hyfsat v\u00e4rde, men bara om du k\u00f6per den begagnad. Att k\u00f6pa en GLC300 fr\u00e5n ny \u00e4r inte s\u00e5 smart eftersom n\u00e4sta generations GLC300 \u00e4r precis runt h\u00f6rnet.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz GLC300 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes GLC300 med pre-facelift kommer med en 2,0 l fyrcylindrig turbomotor i linje med 245 hk och 272 lb-ft vridmoment. Post-facelift GLC300 anv\u00e4nder samma motor, men effekten har nu \u00f6kat till 258 hk, men vridmomentet \u00e4r helt of\u00f6r\u00e4ndrat.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes GLC300 levereras vanligtvis med ett Mercedes 4MATIC AWD-system som erbjuder \u00f6kade niv\u00e5er av dragkraft i alla v\u00e4derf\u00f6rh\u00e5llanden. Med tanke p\u00e5 att GLC \u00e4r en SUV \u00e4r ett 4MATIC-system ett m\u00e5ste. B\u00e5de GLC300-modellerna f\u00f6re och efter facelift kommer med en 9-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da som \u00e4r b\u00e5de smidig och s\u00f6ml\u00f6s.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller effektivitet kan pre-facelift GLC300 leverera upp till 35MPG max, medan post-facelift GLC300 kan g\u00f6ra detsamma. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att de flesta som k\u00f6r GLC300 dagligen vanligtvis uppn\u00e5r ungef\u00e4r 25MPG.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes GLC300 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

GLC300 introducerades f\u00f6rst 2015 som en efterf\u00f6ljare till den konstiga GLK. I samma \u00f6gonblick som GLC landade blev den en succ\u00e9 n\u00e4stan omedelbart. GLC:n f\u00f6re faceliftet b\u00f6rjar visa sin \u00e5lder b\u00e5de p\u00e5 utsidan och insidan medan GLC:n efter faceliftet ser betydligt modernare ut i j\u00e4mf\u00f6relse. Dessutom kommer GLC efter faceliftet i coup\u00e9form, vilket g\u00f6r att bilen ser ut och k\u00e4nns \u00e4nnu mer premium.<\/p>\n\n\n\n

GLC:s chassi- och fj\u00e4dringsinst\u00e4llning \u00e4r mestadels skr\u00e4ddarsydd f\u00f6r komfort och anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet. Det finns gott om fj\u00e4dringsr\u00f6relser f\u00f6r att klara av allt som en stadsmilj\u00f6 kan kasta p\u00e5 dig, men GLC \u00e4r helt enkelt inte en terr\u00e4ng-SUV. Visst, den kommer med ett AWD-system, men Mercedes har aldrig t\u00e4nkt att GLC-\u00e4garna ska g\u00e5 i terr\u00e4ng.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes GLC300 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

GLC300 \u00e4r inte den mest p\u00e5litliga Mercedes-modellen genom tiderna, men den \u00e4r inte heller den mest op\u00e5litliga Mercedes genom tiderna. Den ligger n\u00e5gonstans i mitten vilket inneb\u00e4r att r\u00e4tt underh\u00e5ll \u00e4r viktigt om du vill att GLC300 ska h\u00e5lla s\u00e5 l\u00e4nge som m\u00f6jligt. Underh\u00e5llet ligger i linje med sina konkurrenter vilket inneb\u00e4r att Audi Q5 och BMW X3 kostar mer eller mindre lika mycket att underh\u00e5lla.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen med GLC300 \u00e4r f\u00f6rknippade med v\u00e4xell\u00e5dan, bromsarna, styrsystemet och motorrelaterade problem. Vissa av dessa kan kosta upp\u00e5t 10 000 dollar att \u00e5tg\u00e4rda, till exempel motorstopp. De \u00e4r dock inte s\u00e5 vanliga och \u00e4r vanligtvis f\u00f6rknippade med bristf\u00e4lligt underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes GLC300 – Praktiskhet och v\u00e4rde<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes GLC300 \u00e4r p\u00e5 den mindre sidan, men den klarar \u00e4nd\u00e5 av att rymma upp till fem passagerare med relativ l\u00e4tthet. Detta inneb\u00e4r att GLC300 \u00e4r tillr\u00e4ckligt praktisk f\u00f6r att vara en familjebil, men den \u00e4r inte utformad f\u00f6r att chauffera folk runt. Bagageutrymmet \u00e4r stort, sikten \u00e4r god och det \u00e4r extremt enkelt att kliva ur\/och komma in i bilen.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdem\u00e4ssigt \u00e4r GLC300 ganska sv\u00e5r att s\u00e4lja just nu eftersom n\u00e4sta generations GLC st\u00e5r runt h\u00f6rnet. Om du vill k\u00f6pa en ny GLC b\u00f6r du v\u00e4nta tills n\u00e4sta GLC kommer ut. Om du vill k\u00f6pa begagnat b\u00f6r du ocks\u00e5 v\u00e4nta innan de nya kommer ut och priserna b\u00f6rjar sjunka.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r kommer den nya Mercedes GLC ut?<\/h4>\n\n\n\n

Den nya Mercedes GLC300 kommer att avsl\u00f6jas i juni 2022, och olika k\u00e4llor uppger att den ska n\u00e5 marknaden i slutet av september 2022. Det \u00e4r alldeles f\u00f6rnuftigt att v\u00e4nta p\u00e5 den nya GLC eftersom den kommer att baseras p\u00e5 den nya C-klassen som ser ut som en miljon dollar fr\u00e5n insidan.<\/p>\n\n\n\n

Den d\u00e5liga nyheten \u00e4r att de nya GLC AMG-modellerna inte kommer att f\u00e5 vare sig 6-cylindriga eller 8-cylindriga motorer till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r den redan existerande A45 AMG 2.0L 4-cylindriga turbomotorn med 4 cylindrar. Detta \u00e4r precis samma historia som med den nya C 63 AMG.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes GLC en s\u00e4ker bil?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes Benz GLC \u00e4r en enormt s\u00e4ker bil eftersom den f\u00e5r ett str\u00e5lande femstj\u00e4rnigt krockbetyg i alla v\u00e4lrenommerade organisationer. Det \u00e4r helt logiskt att en Mercedes fr\u00e5n 2000-talet \u00e4r s\u00e4ker eftersom alla nyare Mercedes-modeller \u00e4r det.<\/p>\n\n\n\n

GLC kan f\u00e5s med all modern s\u00e4kerhetsutrustning som adaptiv farth\u00e5llare, 360-kameror, trafikassistans, automatisk bromsning, parkeringssensorer, system f\u00f6r att undvika kollisioner, fotg\u00e4ngardetektering och s\u00e5 vidare.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes GLC b\u00e4ttre \u00e4n Audi Q5 eller BMW X3?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes GLC \u00e4r p\u00e5 den \u00e4ldre sidan f\u00f6r tillf\u00e4llet, men Q5 \u00e4r v\u00e4ldigt likadan eftersom dessa tv\u00e5 kom ut samtidigt. Uppdateringen av Q5 var dock mycket mer omfattande vilket gjorde att bilen s\u00e5g och k\u00e4ndes nyare j\u00e4mf\u00f6rt med GLC, s\u00e4rskilt p\u00e5 insidan.<\/p>\n\n\n\n

BMW X3 fick ocks\u00e5 en liten ansiktslyftning i \u00e5r vilket g\u00f6r att den kan h\u00e5lla j\u00e4mna steg med b\u00e5de Q5 och GLC, men den \u00e4r inte den mest sp\u00e4nnande kompakta SUV:n som finns.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes Benz GLC300 \u00e4r den mest popul\u00e4ra GLC-modellen, medan GLC i sig sj\u00e4lvt ocks\u00e5 \u00e4r en av de mest popul\u00e4ra bilmodellerna i hela Mercedes-katalogen. Men \u00e4r Mercedes GLC300 en bra<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4412,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4411"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4411"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4411\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4413,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4411\/revisions\/4413"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4412"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4411"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4411"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4411"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}