{"id":440,"date":"2021-04-20T13:37:12","date_gmt":"2021-04-20T13:37:12","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=440"},"modified":"2021-04-20T13:37:12","modified_gmt":"2021-04-20T13:37:12","slug":"den-basta-bmw-modellen-for-pengarna","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/den-basta-bmw-modellen-for-pengarna\/","title":{"rendered":"Den b\u00e4sta BMW-modellen f\u00f6r pengarna"},"content":{"rendered":"\n

BMW har ett rykte om sig att vara lyxbilar som str\u00e4var efter h\u00f6ga prestanda men som inte \u00e4r lika p\u00e5litliga som andra m\u00e4rken. Om du \u00e4r ute efter en BMW:s prestanda och stil, men ocks\u00e5 vill undvika de kostsamma reparationer som f\u00f6ljer med m\u00e4rket, \u00e4r BMW 4-serien efter 2014 modellerna f\u00f6r dig.<\/p>\n\n\n\n

BMW 4-serien ger dig mest f\u00f6r pengarna.<\/h2>\n\n\n\n

Om du vill f\u00e5 mycket v\u00e4rde f\u00f6r det du spenderar \u00e4r en BMW 4-serie fr\u00e5n efter 2014 ett bra val. Genomsnittspriset f\u00f6r en helt ny 2018 \u00e5rs modell \u00e4r rimliga 38 000 kronor. Nya 2020-modeller kan g\u00e5 f\u00f6r upp till 60 000 dollar.
4-serien har ett mycket h\u00f6gre betyg fr\u00e5n U.S. News p\u00e5 8,26\/10 j\u00e4mf\u00f6rt med andra modeller. Den f\u00e5r ocks\u00e5 4 av 5 n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet, vilket \u00e4r mycket b\u00e4ttre \u00e4n alla andra BMW-modeller efter 2006.
Allt detta betyder inte att de eventuella reparationer den kan beh\u00f6va inte \u00e4r kostsamma, det betyder bara att det b\u00f6r bli betydligt f\u00e4rre reparationer i antal. BMW:er \u00e4r fortfarande ganska dyra att underh\u00e5lla och serva.
4-serien \u00e4r ett utm\u00e4rkt fordon eftersom den har en motor av h\u00f6gsta klass, bra prestanda, en \u00f6verraskande br\u00e4nsleekonomi och den av BMW-fans \u00e4lskade bakhjulsdrivna hanteringen. Den \u00e4r en blandning av praktiska egenskaper och sportk\u00f6rning.
4-serien kommer med tilltalande teknik och fantastiska s\u00e4kerhetsfunktioner, hand i hand med gott om bagageutrymme och benutrymme f\u00f6r passagerarna. Sj\u00e4lvklart tar den ocks\u00e5 med sig den traditionella atletiska hanteringen fr\u00e5n andra BMW:s, liksom deras bestialiska motorer f\u00f6r att vara en lyxsedan.<\/p>\n\n\n\n

4-serien vs 3-serien<\/h2>\n\n\n\n

P\u00e5 utsidan \u00e4r BMW 4-serien i princip en tv\u00e5d\u00f6rrarsversion av 3-serien, men n\u00e4r man tittar n\u00e4rmare p\u00e5 den kan man se att det finns mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt med skillnader f\u00f6r att ge den en egen serietitel.
3-serien skiljer sig fr\u00e5n BMW 4-serien eftersom den har en mycket l\u00e4gre tyngdpunkt, samt ett styvare chassi och en omtrimmad fj\u00e4dring, vilket g\u00f6r den betydligt smidigare. Och som en bonus f\u00f6r komforten \u00e4r den n\u00e5got l\u00e5ngstr\u00e4ckt baktill och erbjuder mer bagageutrymme.<\/p>\n\n\n\n

Motorvarianter f\u00f6r BMW 4-serien<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller vilken typ av motor du v\u00e4ljer kommer 4-serien upp i 420i, 430i, 440i n\u00e4r det g\u00e4ller bensindrivna motorer, och i diesel: 420d, 430d och 435d.
Oavsett vilken av dessa du v\u00e4ljer skulle coup\u00e9n vara densamma och blir inte st\u00f6rre beroende p\u00e5 motor. Alla dessa modeller har frontmotor, och alla utom 420i och 420d har en 8-stegs automatisk v\u00e4xell\u00e5da. De tv\u00e5 undantagen kommer med en sexv\u00e4xlad manuell v\u00e4xelspak.
N\u00e4r det g\u00e4ller hastigheten har till exempel M440i, som \u00e4r den sportigare versionen, 369 h\u00e4stkrafter och kan n\u00e5 62 mph p\u00e5 bara 4,5 sekunder, vilket \u00e4r mycket snabbare \u00e4n de konkurrerande S5 fr\u00e5n Audi och C43 AMG fr\u00e5n Mercedes-Benz.
Om du inte \u00e4r intresserad av den sportiga k\u00f6rningen, utan vill ha komfort och hastighet samtidigt, finns det instegsversioner som 420i med 181 h\u00e4stkrafter och bensinmotor. Det \u00e4r inte konstigt att detta \u00e4r den mest s\u00e5lda bilen i serien. Den k\u00e4nns som en sportig coup\u00e9 och \u00e4r snabb, men har en stor rabatt j\u00e4mf\u00f6rt med de andra modellerna och \u00e4r dessutom ganska bekv\u00e4m.
En annan sak att t\u00e4nka p\u00e5 \u00e4r varf\u00f6r du k\u00f6per fordonet. Om du \u00e4r ute efter att samla ihop n\u00e5gra mil b\u00f6r du definitivt \u00f6verv\u00e4ga 420d. \u00c4ven om den har lite f\u00e4rre h\u00e4stkrafter ger den en mycket p\u00e5litlig motor och g\u00f6r en snabbare 0 – 62 mph p\u00e5 endast 7,1 sekunder. Inte bara det, utan xDrive-versionerna finns tillg\u00e4ngliga, vilket b\u00f6r \u00f6verv\u00e4gas om du befinner dig i en sn\u00f6rik region. Annars skulle de vara ett sl\u00f6seri under sommaren.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6r i BMW 4-serien<\/h2>\n\n\n\n

Trots att BMW 4 Series \u00e4r en tv\u00e5d\u00f6rrars coup\u00e9 \u00e4r baks\u00e4tena bekv\u00e4ma och anv\u00e4ndbara. Bortsett fr\u00e5n det, om du inte \u00e4r ett fan av tv\u00e5d\u00f6rrars coup\u00e9er, erbjuder 4-serien en Gran Coupe-modell som kommer med fyra d\u00f6rrar. Framtill \u00e4r 4-serien extremt bekv\u00e4m och rymlig och har mycket huvud- och benutrymme.
P\u00e5 tal om de tv\u00e5d\u00f6rrarsmodellerna kan du f\u00f6r att komma in i baks\u00e4tet beh\u00f6va kl\u00e4mma dig igenom en smal lucka som inte kommer att vara perfekt f\u00f6r alla passagerare, men som \u00e4r hanterbar. Och faktiskt \u00e4r detta det enda problemet med baks\u00e4tet – att komma in. N\u00e4r du v\u00e4l sitter i bilens baks\u00e4te kommer du att bli \u00f6verraskad \u00f6ver att hitta gott om benutrymme och komfort. Alla som \u00e4r kortare \u00e4n 1,80 meter kommer inte ens att beh\u00f6va s\u00e4nka huvudet.
4-serien kommer ocks\u00e5 med ett h\u00e4pnadsv\u00e4ckande infotainmentsystem, som har en 10,3-tumssk\u00e4rm f\u00f6r alla modeller i Serie 4. Det kan man\u00f6vreras med en peksk\u00e4rm eller genom att vrida p\u00e5 en vridkontroll, vilket tj\u00e4nar ett stort syfte att eliminera distraktioner f\u00f6r f\u00f6raren.
Naturligtvis kommer det med en Apple CarPlay och Android Auto. Tr\u00e5dl\u00f6sa laddningssystem f\u00f6r telefoner och smarta geststyrningsfunktioner f\u00f6r infotainment kan ocks\u00e5 k\u00f6pas till din bil som till\u00e4gg.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga fr\u00e5gor om BMW 4-serien<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW 4-serien st\u00f6rre \u00e4n BMW 3-serien?<\/h4>\n\n\n\n

BMW 4-serien \u00e4r lite st\u00f6rre \u00e4n 3-serien. Den har lite mer lastutrymme – 57 kubikfot, j\u00e4mf\u00f6rt med 53 kubikfot i BMW 3-serien. 4-seriecoup\u00e9n har ett bekv\u00e4mt utrymme p\u00e5 16 kubikfot i bagageutrymmet. Andra stora skillnader mellan serierna \u00e4r den 2-d\u00f6rrars coup\u00e9 och den b\u00e4ttre hanteringen och l\u00e4gre tyngdpunkt i 4-serien.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de exakta storleks- och viktm\u00e5tten f\u00f6r BMW 4-serien?<\/h4>\n\n\n\n

BMW 4-serien \u00e4r n\u00e5got l\u00e4ngre \u00e4n BMW 3-serien, med en l\u00e4ngd p\u00e5 15,22 fot eller 4,64 meter och en bredd p\u00e5 6 fot eller 1,83 meter. 4-serien v\u00e4ger 3420 pund eller 1550 kilo. Naturligtvis varierar det n\u00e5got mellan en 5-d\u00f6rrars och 3-d\u00f6rrars coup\u00e9modell.<\/p>\n\n\n\n

Vilken BMW 4-serie \u00e4r snabbast?<\/h4>\n\n\n\n

Utan tvekan \u00e4r dieselmotorerna betydligt snabbare \u00e4n bensinmotorerna i BMW:s 4-serie. 430d tar bara 5,5 sekunder f\u00f6r att n\u00e5 0 – 62 mph. M4 \u00e4r f\u00f6rst\u00e5s n\u00e5got helt annat, eftersom den \u00e4r den frist\u00e5ende sportmodellen i serien.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW har ett rykte om sig att vara lyxbilar som str\u00e4var efter h\u00f6ga prestanda men som inte \u00e4r lika p\u00e5litliga som andra m\u00e4rken. Om du \u00e4r ute efter en BMW:s<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":441,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/440"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=440"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/440\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/441"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=440"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=440"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=440"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}