{"id":4380,"date":"2022-05-18T10:58:12","date_gmt":"2022-05-18T10:58:12","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4380"},"modified":"2022-05-18T10:58:15","modified_gmt":"2022-05-18T10:58:15","slug":"vanliga-problem-med-bmw-i4","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-bmw-i4\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med BMW i4"},"content":{"rendered":"\n

BMW i4 \u00e4r en av de b\u00e4sta helelektriska mellanstora sedans. Den \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n Polestar 2 men konkurrerar gynnsamt med Tesla Model 3. Trots detta \u00e4r den ganska st\u00f6rre \u00e4n sina konkurrenter, men den har en mindre r\u00e4ckvidd j\u00e4mf\u00f6rt med Tesla Model 3. Men vad \u00e4r n\u00e5gra av de vanligaste problemen med BMW i4?<\/p>\n\n\n\n

Precis som de flesta BMW:er har \u00e4ven BMW i4 en del problem. Problemen \u00e4r dock inte lika m\u00e5nga som deras ICE-motsvarigheter. Och eftersom BMW i4 fortfarande \u00e4r ny p\u00e5 marknaden har m\u00e5nga anv\u00e4ndare inte uppt\u00e4ckt de flesta av problemen. Oavsett detta kommer den med flera problem som har pekats ut.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste BMW i4-problemen \u00e4r bristen p\u00e5 batterikrashplattor, bristen p\u00e5 laddningsinfrastruktur och ett alltf\u00f6r komplext infotainmentsystem. Observera att bristen p\u00e5 batterikrockkuddar finns p\u00e5 vissa bilar och inte p\u00e5 alla. De andra tv\u00e5 problemen \u00e4r dock n\u00e5got som alla BMW i4-\u00e4gare st\u00e4lls inf\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r n\u00e5gra av de vanligaste problemen med BMW i4?<\/h2>\n\n\n\n

Brist p\u00e5 batterikrockkuddar<\/h3>\n\n\n\n

BMW i4 m\u00e5 vara en ny bil p\u00e5 marknaden, men den har redan ett stort problem som intresserade k\u00f6pare b\u00f6r vara oroliga f\u00f6r. Vissa BMW i4:or saknar batterikrockkuddar, vilket \u00e4r mycket viktigt. Om din i4 saknar en batterikrash pad kan det orsaka ett verkligt hot f\u00f6r dem som befinner sig i den elektriska sedanen i h\u00e4ndelse av en olycka.<\/p>\n\n\n\n

Om din i4 \u00e4r inblandad i en olycka \u00f6kar d\u00e4rf\u00f6r risken f\u00f6r kortslutning kraftigt. Detta kan ocks\u00e5 leda till att bilen fattar eld och skadar personerna i bilen. Hur m\u00e5nga BMW i4 som saknar batterikrockkuddar \u00e4r dock inte k\u00e4nt.<\/p>\n\n\n\n

Men enligt Europeiska kommissionens Safety Gate uppges det att flera BMW i4 i olika l\u00e4nder saknar batterikrockkuddar. N\u00e5gra av de bilar som uppt\u00e4cktes fanns i Tyskland, Polen, Danmark och Sverige. De flesta av de drabbade bilarna ber\u00e4knas ha byggts mellan den 15 september och den 30 november 2021.<\/p>\n\n\n\n

Observera att arbetet med batteriets krockkuddar p\u00e5 en elbil \u00e4r att skydda passagerars\u00e4tena, i h\u00e4ndelse av en kollision till f\u00f6ljd av en olycka. Krockkuddarna anv\u00e4nds normalt som en inredningsmaterialupps\u00e4ttning framf\u00f6r f\u00f6rar- och passagerars\u00e4tena.<\/p>\n\n\n\n

Brist p\u00e5 laddningsinfrastruktur<\/h3>\n\n\n\n

Bortsett fr\u00e5n att vissa BMW i4:or saknar krockkuddar f\u00f6r batterier har BMW inte heller n\u00e5gon bra laddningsinfrastruktur som Tesla. \u00c4ven om detta problem inte p\u00e5verkar bilen direkt, p\u00e5verkar det hur bilen anv\u00e4nds. S\u00e5 om du t\u00e4nker resa l\u00e5ngt bort kan du f\u00e5 slut p\u00e5 str\u00f6mmen och bristen p\u00e5 v\u00e4l utspridda laddningsstationer kan p\u00e5verka din resa.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom finns det inte m\u00e5nga offentliga CCS-laddningsstationer i Europa och resten av v\u00e4rlden som kan leverera mycket str\u00f6m till BMW i4. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r Tesla Model 3 mycket b\u00e4ttre f\u00f6r personer som vill resa l\u00e5nga str\u00e4ckor och ladda sina bilar l\u00e4ngs motorv\u00e4garna.<\/p>\n\n\n\n

Det alltf\u00f6r komplexa infotainmentsystemet<\/h4>\n\n\n\n

Ett annat problem som BMW i4-anv\u00e4ndare b\u00f6r vara beredda att m\u00f6ta \u00e4r det alltf\u00f6r komplexa infotainmentsystemet. Infotainmentsystemen anv\u00e4nds av f\u00f6rarna f\u00f6r att visa och st\u00e4lla in olika bilparametrar, navigera klimatkontrollen, hantera sina smartphones och till och med spela upp media.<\/p>\n\n\n\n

Men om infotainmentsystemet \u00e4r alltf\u00f6r avancerat eller komplicerat, som det i BMW i4, kan det vara mycket farligt f\u00f6r f\u00f6raren och passageraren. Detta beror p\u00e5 att de flesta f\u00f6rare tar \u00f6gonen fr\u00e5n v\u00e4gen under l\u00e4ngre perioder n\u00e4r de anv\u00e4nder ett komplicerat infotainmentsystem. Enligt AAA har flera f\u00f6rare varit inblandade i en olycka p\u00e5 grund av detta.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW i4 en p\u00e5litlig bil?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW i4 \u00e4r mer tillf\u00f6rlitlig \u00e4n de flesta bensindrivna BMW:s och vissa av dess konkurrenter. Med det sagt har BMW i4 inte funnits p\u00e5 marknaden s\u00e5 l\u00e4nge att man kan veta hur p\u00e5litlig den \u00e4r \u00f6ver en period p\u00e5 5 \u00e5r, 10 \u00e5r eller till och med 15 \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det dyrt att underh\u00e5lla en BMW i4?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, det \u00e4r billigare att underh\u00e5lla en BMW i4. Men n\u00e4r du j\u00e4mf\u00f6r underh\u00e5llskostnaden f\u00f6r en BMW i4 med kostnaden f\u00f6r dess konkurrenter, till exempel Polestar 2, kommer du att uppt\u00e4cka att den fortfarande \u00e4r ganska dyr att underh\u00e5lla. Detta beror p\u00e5 att kostnaden f\u00f6r att skaffa reservdelar och service \u00e4r mycket dyrare \u00e4n f\u00f6r konkurrenterna.<\/p>\n\n\n\n

Hur m\u00e5nga h\u00e4stkrafter producerar BMW i4?<\/h4>\n\n\n\n

BMW i4 har tv\u00e5 trimalternativ med olika h\u00e4stkrafter. Basutrustningen, som \u00e4r BMW i4 eDrive40-modellen, kommer med en enda bakmonterad elmotor som ger 335 h\u00e4stkrafter. \u00c5 andra sidan kommer BMW i4 M50-trimningen med en extra motor framtill som hj\u00e4lper till att generera minst 536 h\u00e4stkrafter.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 om du vill ha mer kraft \u00e4r BMW i4 M50 Gran Coupe det b\u00e4ttre alternativet. Men den anv\u00e4nder ocks\u00e5 mer kraft, vilket inneb\u00e4r att den kommer att ha en kortare r\u00e4ckvidd \u00e4n basmodellen.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW:s elbilar tillf\u00f6rlitliga?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW:s elbilar \u00e4r tillf\u00f6rlitliga. Till skillnad fr\u00e5n sin motsvarighet med ICE har BMW elbilar f\u00e4rre r\u00f6rliga delar, vilket inneb\u00e4r att n\u00e5gra f\u00e5 saker kan g\u00e5 fel. Dessutom \u00e4r BMW:s elbilar tillverkade med kvalitetsdelar till skillnad fr\u00e5n de flesta ICE-bilar som har m\u00e5nga plastdelar. Med r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll kan BMW i4 h\u00e5lla i flera \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW i4 sj\u00e4lvk\u00f6rande?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, det \u00e4r den inte. Men BMW i4 levereras med en upps\u00e4ttning av BMW:s avancerade f\u00f6rarassistanssystem, som inneh\u00e5ller en tillvalsm\u00f6jlighet Driving Assistant Professional som kombinerar en avancerad filh\u00e5llningsassistent med en aktiv farth\u00e5llare med Stop and Go. S\u00e5 i st\u00e4llet f\u00f6r att ha en sj\u00e4lvk\u00f6rande funktion har BMW i4 ett f\u00f6rarassistanssystem p\u00e5 SAE-niv\u00e5 2.<\/p>\n\n\n\n

Sammanfattning<\/h2>\n\n\n\n

BMW i4 \u00e4r en elegant, kraftfull, bekv\u00e4m och h\u00f6gpresterande elektrisk mellanstor sedan med m\u00e5nga avancerade funktioner. Men som de flesta BMW har den ocks\u00e5 n\u00e5gra brister som intresserade k\u00f6pare b\u00f6r k\u00e4nna till. N\u00e5gra av de problem som BMW i4 har \u00e4r ett komplicerat infotainmentsystem och en brist p\u00e5 batterikrashkuddar p\u00e5 vissa enheter.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r BMW i4 mer tillf\u00f6rlitlig \u00e4n den traditionella BMW 4-serien. Detta beror p\u00e5 att den har f\u00e5 r\u00f6rliga delar j\u00e4mf\u00f6rt med sitt gasdrivna syskon. Dessutom \u00e4r den ocks\u00e5 billigare att underh\u00e5lla men den initiala kostnaden \u00e4r ganska h\u00f6g.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW i4 \u00e4r en av de b\u00e4sta helelektriska mellanstora sedans. Den \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n Polestar 2 men konkurrerar gynnsamt med Tesla Model 3. Trots detta \u00e4r den ganska st\u00f6rre \u00e4n<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4381,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4380"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4380"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4380\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4382,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4380\/revisions\/4382"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4381"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4380"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4380"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4380"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}