{"id":4377,"date":"2022-05-18T10:57:21","date_gmt":"2022-05-18T10:57:21","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4377"},"modified":"2022-05-18T10:57:25","modified_gmt":"2022-05-18T10:57:25","slug":"ar-bmw-i4-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-bmw-i4-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r BMW i4 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

BMW \u00e4r en av pionj\u00e4rerna inom elbilsomr\u00e5det. Efter att ha introducerat BMW i3 har BMW fortsatt att producera andra exceptionella helelektriska bilar som BMW i4. Precis som sina ICE-syskon presterar BMW i4 enast\u00e5ende, den \u00e4r bekv\u00e4m, elegant och har en utm\u00e4rkt hantering. Men \u00e4r BMW i4 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Ja, BMW i4 \u00e4r en bra bil. \u00c4nd\u00e5 har den ocks\u00e5 n\u00e5gra brister som vissa intresserade k\u00f6pare inte kommer att vara intresserade av. \u00c4ven om BMW i4 producerar noll utsl\u00e4pp, \u00e4r p\u00e5litlig och levereras med h\u00f6gklassig teknik, \u00e4r den initiala kostnaden h\u00f6g och huvudutrymmet i baks\u00e4tet \u00e4r d\u00e5ligt p\u00e5 grund av den lutande taklinjen.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r i4 en av de finaste helelektriska kompaktbilarna p\u00e5 marknaden. N\u00e5gra av dess n\u00e4rmaste konkurrenter \u00e4r Tesla Model 3, Mercedes-Benz EQE, Polestar 2 och Volvo S60 Hybrid.<\/p>\n\n\n\n

BMW i4:s historia<\/h2>\n\n\n\n

BMW i4 har varit i produktion fr\u00e5n 2021 till idag. Det \u00e4r en batterielektrisk kompakt executive bil med en femd\u00f6rrars liftback-kaross. \u00c4ven om det \u00e4r en sedan, marknadsf\u00f6r BMW den som en fyrad\u00f6rrars coup\u00e9. Ut\u00f6ver det kommer den med tre uppl\u00e4gg, inklusive bakmotor, bakhjulsdrift (eDrive) och fyrhjulsdrift (xDrive).<\/p>\n\n\n\n

Observera att BMW i4 \u00e4r en del av BMW:s underm\u00e4rkesmodell i. Dessutom \u00e4r det den femte generationen av modellen av underm\u00e4rket i. Andra bilar i detta underm\u00e4rke \u00e4r BMW i3, ix och i8. Dessutom s\u00e4ljs BMW i4 i tv\u00e5 trimalternativ, vilka \u00e4r eDrive40 och M50.<\/p>\n\n\n\n

Funktioner hos BMW i4<\/h2>\n\n\n\n

Utseende<\/h4>\n\n\n\n

BMW i4 ser lika elegant och enast\u00e5ende ut som BMW 4-serien Gran Coupe. Om du inte \u00e4r intresserad kan det h\u00e4nda att du inte lyckas skilja elbilen fr\u00e5n ICE-bilen. Till skillnad fr\u00e5n sitt bensindrivna syskon har i4:an en liftback baklucka. Dessutom har den bl\u00e5 accenter p\u00e5 flera delar, till exempel runt grillen, sv\u00e4ngpartierna och den bakre st\u00f6tf\u00e5ngaren.<\/p>\n\n\n\n

Ut\u00f6ver det \u00e4r 18-tums l\u00e4ttmetallf\u00e4lgar standard, men BMW erbjuder \u00e4ven 19-tumsf\u00e4lgar. N\u00e4r det g\u00e4ller interi\u00f6ren delar den samma funktioner som sin bensinmottagare. Den enda skillnaden \u00e4r de bl\u00e5 accenterna. D\u00e4rf\u00f6r kan du f\u00f6rv\u00e4nta dig en bekv\u00e4m, lyxig och rymlig interi\u00f6r med avancerad teknik.<\/p>\n\n\n\n

Prestanda<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6rutom att ge komfort och lyx presterar BMW i4 ocks\u00e5 p\u00e5 en h\u00f6g niv\u00e5. Den har tv\u00e5 trims som l\u00e5ter anv\u00e4ndarna best\u00e4mma hur mycket kraft de vill ha. BMW i4 eDrive40 kommer med en enda motor p\u00e5 axeln som levererar maximalt 335 hk och 317 lb-ft vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

Men om du v\u00e4ljer den kraftfullare M50, som \u00e4r utrustad med en elmotor p\u00e5 b\u00e5da axlarna, f\u00e5r du totalt 536 hk och 586 lb-ft vridmoment. Dessutom har eDrive40 ett bakhjulsdrivet system, medan M50 har ett fyrhjulsdrivet system.<\/p>\n\n\n\n

Komfort och lastutrymme<\/h4>\n\n\n\n

En av de st\u00f6rsta f\u00f6rdelarna med att \u00e4ga BMW i4 \u00e4r att den har ett l\u00e4tt\u00e5tkomligt bagageutrymme. Tack vare den stora bagageluckan. Dessutom \u00e4r dess kup\u00e9 rymlig och rymmer upp till fem personer bekv\u00e4mt. N\u00e5gra av de inredningsdetaljer som g\u00f6r att den sticker ut \u00e4r vit l\u00e4derkl\u00e4dsel, ros\u00e9guldsdetaljer och ljusa tr\u00e4detaljer.<\/p>\n\n\n\n

Utbud<\/h4>\n\n\n\n

BMW i4 har en utm\u00e4rkt r\u00e4ckvidd eftersom den \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n Polestar, men sl\u00e4par fortfarande efter Tesla Model 3. Trimmen eDrive40 med en motor med en enda motor kan k\u00f6ra upp till 300 mil p\u00e5 ett fullt batteri, medan trimmen M50 med tv\u00e5 motorer kan k\u00f6ra upp till 245 mil.<\/p>\n\n\n\n

Observera att b\u00e5da anv\u00e4nder ett batteri p\u00e5 80,7 kWh. Dessutom har de en laddningskapacitet p\u00e5 200 kilowatt, vilket \u00e4r ganska snabbt.<\/p>\n\n\n\n

Pris<\/h4>\n\n\n\n

Trots att BMW i4 har flera fantastiska funktioner \u00e4r den n\u00e5got dyrare \u00e4n de flesta av sina konkurrenter. Den \u00e4r till och med dyrare \u00e4n Tesla Model 3, som presterar b\u00e4ttre och snabbare \u00e4n i4. Grundpriset f\u00f6r BMW i4 \u00e4r cirka 55 400 dollar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge h\u00e5ller BMW i4?<\/h4>\n\n\n\n

Detta \u00e4r en ganska utmanande fr\u00e5ga eftersom BMW i4 bara har funnits p\u00e5 marknaden i ett \u00e5r. Trots detta s\u00e4ger BMW att dess elbilar ska h\u00e5lla i minst 15 \u00e5r. Detta \u00e4r en l\u00e5ng period, men den \u00e4r fortfarande inte \u00e4nnu b\u00e4ttre \u00e4n Teslas. Dessutom arbetar BMW ocks\u00e5 p\u00e5 h\u00e5llbara batterier, vilket kan g\u00f6ra att deras elbilar h\u00e5ller l\u00e4ngre.<\/p>\n\n\n\n

Hur snabb \u00e4r BMW i4?<\/h4>\n\n\n\n

Innan BMW i4 introducerades p\u00e5 marknaden var BMW i3 den snabbaste BMW-elbilen. Men i och med introduktionen av BMW i4 \u00e4r den nu den snabbaste BMW-elbilen. BMW i4 M50 kan accelerera fr\u00e5n 0 till 60 p\u00e5 bara 3,3 sekunder och den har en toppfart p\u00e5 cirka 139,8 mph.<\/p>\n\n\n\n

Om du allts\u00e5 vill ha en snabbare elbil ska du \u00f6verv\u00e4ga att skaffa BMW i4 M50 eftersom den \u00e4r 0,2 sekunder snabbare \u00e4n BMW M3.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r det vanligaste problemet med BMW i4?<\/h4>\n\n\n\n

Eftersom BMW i4 fortfarande \u00e4r ny p\u00e5 marknaden har de flesta anv\u00e4ndare inte rapporterat m\u00e5nga problem. Det finns dock n\u00e5gra saker som de intresserade k\u00f6parna b\u00f6r vara beredda p\u00e5 att hantera. N\u00e5gra av dem \u00e4r bristen p\u00e5 batterikrashplattor, alltf\u00f6r komplexa infotainmentsystem och brist p\u00e5 laddningsinfrastruktur.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r BMW i4 premium package?<\/h4>\n\n\n\n

BMW i4 premium package \u00e4r ett paket som BMW erbjuder f\u00f6r i4-anv\u00e4ndare. Detta paket kostar cirka 950 dollar extra och det inneh\u00e5ller uppv\u00e4rmda s\u00e4ten och en ratt tillsammans med variabel ambientbelysning och n\u00e5gra ytterligare lyxfunktioner.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW i4 en SUV?<\/h3>\n\n\n\n

Nej, BMW i4 \u00e4r en gran coup\u00e9 eller sedan. Den har fyra d\u00f6rrar precis som de flesta sedans men med ett lutande tak. S\u00e5 i st\u00e4llet f\u00f6r att kalla den f\u00f6r en sedan kallar de flesta den f\u00f6r en gran coupe p\u00e5 grund av dess sportiga och eleganta utseende. Dessutom g\u00f6r den snedst\u00e4llda taklinjen att den ser mer tilltalande ut \u00e4n en vanlig sedan.<\/p>\n\n\n\n

Sammanfattning<\/h2>\n\n\n\n

Om du letar efter en p\u00e5litlig, h\u00f6gpresterande, bekv\u00e4m, s\u00e4ker och lyxig helelektrisk mellanstor sedan \u00e4r BMW i4 en bra bil att \u00f6verv\u00e4ga. \u00c4nd\u00e5 har bilen ocks\u00e5 n\u00e5gra brister, som bland annat inneb\u00e4r att det inte finns n\u00e5gra krockkuddar f\u00f6r batterier, att det saknas laddningsstationer och att infotainmentsystemet \u00e4r alltf\u00f6r komplext.<\/p>\n\n\n\n

Till skillnad fr\u00e5n BMW i3 kommer i4 med en b\u00e4ttre r\u00e4ckvidd, men den \u00e4r fortfarande inte b\u00e4ttre \u00e4n Tesla Model 3. Den \u00e4r dock bekv\u00e4mare \u00e4n Tesla Model 3 och Polestar 2, som \u00e4r deras n\u00e4rmaste konkurrenter. Sammantaget \u00e4r BMW i4 den b\u00e4sta helt elektriska BMW-modellen p\u00e5 marknaden.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW \u00e4r en av pionj\u00e4rerna inom elbilsomr\u00e5det. Efter att ha introducerat BMW i3 har BMW fortsatt att producera andra exceptionella helelektriska bilar som BMW i4. Precis som sina ICE-syskon presterar<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4378,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4377"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4377"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4377\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4379,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4377\/revisions\/4379"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4378"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4377"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4377"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4377"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}