{"id":4348,"date":"2022-05-13T13:18:09","date_gmt":"2022-05-13T13:18:09","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4348"},"modified":"2022-05-13T13:18:12","modified_gmt":"2022-05-13T13:18:12","slug":"vanliga-problem-med-ford-puma","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-ford-puma\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Ford Puma"},"content":{"rendered":"\n

Ford Puma \u00e4r en vacker och snygg liten tre-d\u00f6rrars coup\u00e9. Den har ocks\u00e5 en trevlig interi\u00f6r, massor av h\u00f6gklassig teknik och \u00e4r praktisk. Men som de flesta bilar har \u00e4ven denna subkompakta SUV flera problem. Men vilka \u00e4r de vanligaste problemen med Ford Puma?<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra av de vanligaste problemen med Ford Puma \u00e4r bromsproblem, motorfel, defekt v\u00e4rmare, motorproblem, grov motor, l\u00e4ckage av bromsv\u00e4tska, sm\u00e4ltande ratt och slipande ljud vid v\u00e4xling. Observera att dessa problem \u00e4r vanliga p\u00e5 Ford Puma, men f\u00f6rekommer i olika \u00e5rsmodeller.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 innan du skaffar en begagnad Ford Puma \u00e4r det viktigt att k\u00e4nna till n\u00e5gra av de problem som du kommer att m\u00f6ta p\u00e5 v\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med Ford Puma?<\/h2>\n\n\n\n

Motorfel<\/h3>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ett av de f\u00f6rsta problemen som Ford Puma-\u00e4gare kan st\u00f6ta p\u00e5. De flesta anv\u00e4ndare har rapporterat att motorn har f\u00e5tt felst\u00f6t efter att ha passerat 50 000 mil. N\u00e4r detta problem b\u00f6rjar uppst\u00e5 h\u00f6r du ett tickande ljud fr\u00e5n motorn. Du m\u00e5ste byta kamremmen f\u00f6r att l\u00f6sa problemet.<\/p>\n\n\n\n

Felaktig v\u00e4rmare<\/h4>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ett vanligt problem med Ford SUV:er. Dessutom \u00e4r detta problem ocks\u00e5 mycket vanligt p\u00e5 Ford Fiesta eftersom de delar samma v\u00e4rmare. En defekt v\u00e4rmare g\u00f6r att inst\u00e4llningen fastnar p\u00e5 varm eller kall luft. Om s\u00e5 \u00e4r fallet m\u00e5ste du kontrollera och byta ut v\u00e4rmarens styrventil eftersom den slits snabbt.<\/p>\n\n\n\n

Bromsningsproblem<\/h3>\n\n\n\n

Om du vill k\u00f6pa en begagnad Ford Puma fr\u00e5n 1997 till 1999 \u00e4r detta ett problem som du b\u00f6r se upp f\u00f6r. Problemet orsakas av en felaktig bromskryssaxel och fj\u00e4der. Om den inte byts ut kan det leda till accelerations- och bromsproblem. F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problemet m\u00e5ste du byta ut den slitna fj\u00e4dern och tv\u00e4raxeln.<\/p>\n\n\n\n

Motorproblem<\/h4>\n\n\n\n

Oavsett om du k\u00f6per en ny eller gammal Ford Puma \u00e4r detta ett problem som du b\u00f6r vara beredd att hantera. Detta orsakas normalt av en fel fungerande TPS, som avger en felaktig signal. Det b\u00e4sta s\u00e4ttet att \u00e5tg\u00e4rda detta problem \u00e4r att installera en ny sensor. Du b\u00f6r dock ocks\u00e5 inspektera sensorens kontakter och se till att det inte l\u00e4cker vatten.<\/p>\n\n\n\n

H\u00f6ga varvtal och effektf\u00f6rlust<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4r du har k\u00f6rt flera mil med din Ford Puma kan du f\u00f6rv\u00e4nta dig h\u00f6ga varvtal och effektf\u00f6rlust n\u00e4r du accelererar \u00f6ver 4000 varv per minut. Detta h\u00e4nder vanligtvis p\u00e5 grund av slitna t\u00e4ndstift, ett d\u00e5ligt luftfilter eller ett d\u00e5ligt br\u00e4nslefilter. Inspektera dessa delar och byt ut dem om det \u00e4r m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Grov motor<\/h4>\n\n\n\n

Ett annat vanligt problem som Ford Puma upplever \u00e4r att motorn g\u00e5r p\u00e5 tomg\u00e5ng. Om motorn b\u00f6rjar g\u00e5 p\u00e5 tomg\u00e5ng b\u00f6r du kontrollera avgasens syrgassensor och spolpaketet. Byt ut den skadade delen f\u00f6r att bli av med problemet.<\/p>\n\n\n\n

Slipande ljud vid v\u00e4xling<\/h3>\n\n\n\n

Vissa anv\u00e4ndare har klagat p\u00e5 slipande ljud vid v\u00e4xelbyte. Det h\u00e4r problemet \u00e4r vanligt i gamla Ford Puma-modeller. Problemet kommer fr\u00e5n toppen av kopplingspedalen. F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problemet m\u00e5ste du byta ut hela kopplingsaggregatet.<\/p>\n\n\n\n

Bromsv\u00e4tska l\u00e4cker<\/h3>\n\n\n\n

Det h\u00e4r problemet \u00e4r vanligt i Ford Puma 2000. Om bromsv\u00e4tskan b\u00f6rjar l\u00e4cka kommer du att se varningslampan t\u00e4ndas. Det betyder att det finns ett l\u00e4ckage vid anslutningen av bromsslangen och hjulcylindern. Se till att dra \u00e5t slangen f\u00f6r att bli av med problemet.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Ford Puma p\u00e5litlig?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vilken Ford Puma du talar om. Om det \u00e4r den senaste generationen av Ford Puma \u00e4r den mycket tillf\u00f6rlitlig. Om det d\u00e4remot \u00e4r den gamla generationen Ford Puma som lades ned 2002 \u00e4r den inte s\u00e5 tillf\u00f6rlitlig. Men om du j\u00e4mf\u00f6r den med sina rivaler \u00e4r Ford Puma \u00e4nd\u00e5 mycket mer tillf\u00f6rlitlig.<\/p>\n\n\n\n

Anv\u00e4nder Ford Puma vanlig bensin eller specialbensin?<\/h4>\n\n\n\n

\u00d6verraskande nog anv\u00e4nder Ford Puma inte vanlig bensin. Ist\u00e4llet m\u00e5ste anv\u00e4ndarna k\u00f6pa 95-oktanigt br\u00e4nsle, som \u00e4r dyrare men b\u00e4ttre \u00e4n vanligt br\u00e4nsle. 95-oktanbr\u00e4nsle \u00e4r dyrare eftersom blandningskomponenterna i detta br\u00e4nsle \u00e4r dyrare \u00e4n de i det vanliga br\u00e4nslet.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r m\u00e5ste Ford Puma-\u00e4gare l\u00e4gga mer pengar p\u00e5 br\u00e4nsle \u00e4n anv\u00e4ndare av vanligt br\u00e4nsle. Detta \u00e4r ocks\u00e5 viktigt om de ska f\u00f6rl\u00e4nga bilens livsl\u00e4ngd.<\/p>\n\n\n\n

Efter hur m\u00e5nga mil b\u00f6rjar Ford Puma f\u00e5 problem?<\/h4>\n\n\n\n

Detta beror p\u00e5 hur v\u00e4l du underh\u00e5ller bilen. Vissa anv\u00e4ndare har dock rapporterat att de f\u00e5tt problem redan vid 60 000 mil. Motorproblem p\u00e5 Ford Puma b\u00f6rjar mycket tidigt. Men med r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll kommer Ford Puma att h\u00e5lla l\u00e4nge. Dessutom b\u00f6rjar allvarliga problem med Ford Puma efter att man har k\u00f6rt 150 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka f\u00f6r Ford Puma?<\/h4>\n\n\n\n

Liksom f\u00f6r de flesta SUV:er fr\u00e5n Ford \u00e4r den h\u00f6ga k\u00f6rstr\u00e4ckan f\u00f6r Ford Puma cirka 150 000 mil. Detta beror p\u00e5 att de flesta Ford Pumas inte \u00e4r lika problematiska som sina syskon. Det betyder att en Ford Puma kan h\u00e5lla \u00f6ver 150 000 mil utan att ha allvarliga problem om den \u00e4r v\u00e4l underh\u00e5llen.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill k\u00f6pa en begagnad Ford Puma av h\u00f6g kvalitet b\u00f6r du d\u00e4rf\u00f6r \u00f6verv\u00e4ga en bil med mindre \u00e4n 150 000 mil. Det \u00e4r ocks\u00e5 viktigt att kontrollera bilens historik f\u00f6r att undvika att f\u00e5 en bil som kommer att bli besv\u00e4rlig i framtiden.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Ford Puma v\u00e4rd att k\u00f6pa?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, Ford Puma \u00e4r v\u00e4rd att k\u00f6pa f\u00f6r personer som letar efter en rymlig subkompakt SUV med massor av mycket avancerad teknik, en cool interi\u00f6r och en rymlig kup\u00e9 och lastutrymme. D\u00e4remot kommer den inte att vara tilltalande f\u00f6r personer som s\u00f6ker en snabbare och billigare liten SUV.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om Ford Puma \u00e4r st\u00f6rre \u00e4n Ford Fiesta och de flesta av dess rivaler \u00e4r den ocks\u00e5 ganska dyrare, vilket inneb\u00e4r att du m\u00e5ste l\u00e4gga mer pengar f\u00f6r att f\u00e5 den.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

Nu n\u00e4r du k\u00e4nner till n\u00e5gra av de problem som du sannolikt kommer att m\u00f6ta n\u00e4r du k\u00f6per en begagnad Ford Puma b\u00f6r du ta v\u00e4l hand om din bil. P\u00e5 det hela taget kr\u00e4ver varje bil r\u00e4tt v\u00e5rd och underh\u00e5ll f\u00f6r att h\u00e5lla l\u00e4nge. S\u00e5 \u00e4ven om du v\u00e4ljer en Ford Puma \u00e5rsmodell med f\u00e5 problem kommer bilen \u00e4nd\u00e5 att g\u00e5 s\u00f6nder snabbare om den inte underh\u00e5lls ordentligt.<\/p>\n\n\n\n

Se till att din Ford Puma \u00e4r v\u00e4l underh\u00e5llen och bes\u00f6k mekanikern s\u00e5 snart du m\u00e4rker att n\u00e5got \u00e4r fel med bilen. P\u00e5 det hela taget \u00e4r den nya Ford Puma \u00e4nnu b\u00e4ttre eftersom den har avancerat och har f\u00e4rre problem \u00e4n den nedlagda tred\u00f6rrars coup\u00e9 Ford Puma.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford Puma \u00e4r en vacker och snygg liten tre-d\u00f6rrars coup\u00e9. Den har ocks\u00e5 en trevlig interi\u00f6r, massor av h\u00f6gklassig teknik och \u00e4r praktisk. Men som de flesta bilar har \u00e4ven<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4349,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4348"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4348"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4348\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4350,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4348\/revisions\/4350"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4349"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4348"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4348"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4348"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}